LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] ABC spaarplan
ABC spaarplan
Zowel mijn vrouw als ik hebben na 15 jaar sparen met ABC spaarplan, 2 jaar geleden de uitkering ontvangen. Gelukkig was dit nog net iets meer dan de totale inleg, maar procentueel gezien een lachertje!
Nu hebben we beide een brief ontvangen met daarin een voorstel voor vergoeding.
We hebben beide 15 jaar hetzelfde gespaard, maar mijn vrouw krijgt €173 meer vergoeding dan ik. Ik vraag mij af hoe dit kan!
heeft er iemand enig idee? heeft er iemand ervaring hiermee?
Nu hebben we beide een brief ontvangen met daarin een voorstel voor vergoeding.
We hebben beide 15 jaar hetzelfde gespaard, maar mijn vrouw krijgt €173 meer vergoeding dan ik. Ik vraag mij af hoe dit kan!
heeft er iemand enig idee? heeft er iemand ervaring hiermee?
Re: ABC spaarplan
In die spaarplannen zit een overlijdensrisicodekking 'ingebakken'. De kosten daarvoor zijn afhankelijk van de leeftijd en zijn ook voor een man en voor een vrouw verschillend.
Hoewel deze overlijdensrisicopremie op zich geen kosten zijn en dus in principe los staat van de compensatieregeling, heeft het wel impact op de compensatie, op twee manieren. Bij een lagere premie is het belegde bedrag wat overblijft iets hoger. Daarom zal de uitkering na 15 jaar ook wat hoger zijn. En daarom zullen de kosteninhoudingen jaarlijks iets hoger zijn, zowel de werkelijke kosten als de maximale kosten. Het verschil tussen de werkelijk ingehouden kosten en de maximale kosten zal dan waarschijnlijk ook hoger zijn.
(De tweede manier waarop de overlijdensrisicopremie impact heeft op de compensatie heeft weinig impact op die 173 verschil, maar zal het toch even noemen. Voor de overlijdensrisicopremie wordt in de compensatieregeling in het algemeen uitgegaan van een lagere premie dan de premie die werkelijk gebruikt is. Het verschil tussen de gebruikte premie en de premie uit de compensatieregeling zijn kosten die ook meetellen voor het maximum kostenpercentage.)
Hoewel deze overlijdensrisicopremie op zich geen kosten zijn en dus in principe los staat van de compensatieregeling, heeft het wel impact op de compensatie, op twee manieren. Bij een lagere premie is het belegde bedrag wat overblijft iets hoger. Daarom zal de uitkering na 15 jaar ook wat hoger zijn. En daarom zullen de kosteninhoudingen jaarlijks iets hoger zijn, zowel de werkelijke kosten als de maximale kosten. Het verschil tussen de werkelijk ingehouden kosten en de maximale kosten zal dan waarschijnlijk ook hoger zijn.
(De tweede manier waarop de overlijdensrisicopremie impact heeft op de compensatie heeft weinig impact op die 173 verschil, maar zal het toch even noemen. Voor de overlijdensrisicopremie wordt in de compensatieregeling in het algemeen uitgegaan van een lagere premie dan de premie die werkelijk gebruikt is. Het verschil tussen de gebruikte premie en de premie uit de compensatieregeling zijn kosten die ook meetellen voor het maximum kostenpercentage.)
@Fona
onderstaand de jaarrendementen van de ABC spaarkassen zoals die door ASR zijn gepubliceerd. Let op: 3 jaren met negatief rendement.
maak een opstelling in excel en je weet snel of de uitgekeerde eindwaarde min of meer korrekt is en je kunt die dan een beetje vergelijken met de opgaves van ASR sinds 2007.
neem die rendementen wel over de nétto inleg, dus bruto betaling minus ORV en kosten zoals opgegeven in het model de Ruiter.
1995 13,10%
1996 18,10%
1997 19,30%
1998 15,10%
1999 17,80%
2000 2,70%
2001 -3,50%
2002 -10,60%
2003 8,90%
2004 8,00%
2005 16,00%
2006 13,20%
2007 0,00%
2008 -16,40%
2009 11,60%
2010 8,10% ?
onderstaand de jaarrendementen van de ABC spaarkassen zoals die door ASR zijn gepubliceerd. Let op: 3 jaren met negatief rendement.
maak een opstelling in excel en je weet snel of de uitgekeerde eindwaarde min of meer korrekt is en je kunt die dan een beetje vergelijken met de opgaves van ASR sinds 2007.
neem die rendementen wel over de nétto inleg, dus bruto betaling minus ORV en kosten zoals opgegeven in het model de Ruiter.
1995 13,10%
1996 18,10%
1997 19,30%
1998 15,10%
1999 17,80%
2000 2,70%
2001 -3,50%
2002 -10,60%
2003 8,90%
2004 8,00%
2005 16,00%
2006 13,20%
2007 0,00%
2008 -16,40%
2009 11,60%
2010 8,10% ?
-
Ook ik heb 15 jaar gespaard en de inleg is net iets lager dan de opbrengst ca 500€
Ik krijg een compensatie aangeboden van 258€ is volgens mij nog bruto ook.
als ik dit nu accepteer, kan ik dan nog steeds claimen als woekerpolis?
Ik krijg een compensatie aangeboden van 258€ is volgens mij nog bruto ook.
als ik dit nu accepteer, kan ik dan nog steeds claimen als woekerpolis?
@albertje22
Dat hangt ervan af. wanneer je moet tekenen voor vrijwaring en/of finale kwijting om die 258,00 euro te krijgen, dan verspeel je alle rechten.
Je kunt eventueel accepteren onder de voorwaarde "bewaring van rechten"", en dat moet je dan wel schriftelijk doen.
Wanneer je meent dat je schade aanzienlijk groter is, dan is te overwegen die 258,00 euro voorlopig maar even te laten zitten.
En maak een opzetje in Excel uitgaande van de netto inleg. Gezien de hoge rendementen in een aantal jaren zoals door ASR gepubliceerd, zou er meer rendement uitgekomen moeten zijn dan ongeveer 500,00 euro.
Dat hangt ervan af. wanneer je moet tekenen voor vrijwaring en/of finale kwijting om die 258,00 euro te krijgen, dan verspeel je alle rechten.
Je kunt eventueel accepteren onder de voorwaarde "bewaring van rechten"", en dat moet je dan wel schriftelijk doen.
Wanneer je meent dat je schade aanzienlijk groter is, dan is te overwegen die 258,00 euro voorlopig maar even te laten zitten.
En maak een opzetje in Excel uitgaande van de netto inleg. Gezien de hoge rendementen in een aantal jaren zoals door ASR gepubliceerd, zou er meer rendement uitgekomen moeten zijn dan ongeveer 500,00 euro.
-
Bedankt voor je reactie
@wipo
Geplaatst: 17 mei 2011 18:33
uitkering ABC spaarplan ASR
Na 13 jaar de uitkering binnen.
Begonnen in 1996 met inleg ineens van Dfl 18000,-(€8181,80)
bij het toenmalige AMEV
Daarna gedurende 13 jaar een jaarlijkse inleg van €815,00
Totaal inclusief begin inleg €18.800,00
De uitkering is uitgekomen op €28.000 dus ik ben hier tevreden mee alhoewel een hoger rendement verwacht zou worden maar je die crisis....
Hoe denken jullie hierover en zal ik nog doorgaan om meer compensatie.
Ik heb dit geschreven zodat jullie zo veel mogelijk info hebben over deze problematiek.
==================================================
@wipo
is het 13 jaar of 15 jaar?
was die 815,00 euro de netto of de bruto premie? dito bij 8181,50.
welke kosten/orv werd ingehouden? wist je dat?
Geplaatst: 17 mei 2011 18:33
uitkering ABC spaarplan ASR
Na 13 jaar de uitkering binnen.
Begonnen in 1996 met inleg ineens van Dfl 18000,-(€8181,80)
bij het toenmalige AMEV
Daarna gedurende 13 jaar een jaarlijkse inleg van €815,00
Totaal inclusief begin inleg €18.800,00
De uitkering is uitgekomen op €28.000 dus ik ben hier tevreden mee alhoewel een hoger rendement verwacht zou worden maar je die crisis....
Hoe denken jullie hierover en zal ik nog doorgaan om meer compensatie.
Ik heb dit geschreven zodat jullie zo veel mogelijk info hebben over deze problematiek.
==================================================
@wipo
is het 13 jaar of 15 jaar?
was die 815,00 euro de netto of de bruto premie? dito bij 8181,50.
welke kosten/orv werd ingehouden? wist je dat?
Och had ik maar zo`n product; de aegon producten die ik heb lopen nu 12 jaar en alles staat ver onder de inleg....Was die E815 echt de inleg? of was dit de spaarstorting (dat is het geld wat overblijft na al die kosten waar eenheden voor gekocht worden)
-
Hier nog een. Op 31 december 2010 liep mijn ABC Spaarplan af. De waarde per 31 december 2010: € 19.000. Half januari 2011 wordt ik keurig verzocht om een kopie bank afschrift en een bewijs van in leven zijn. In mei 2011 volgt de daadwerkelijke uitkering.
De uitkering heb ik vandaag ontvangen en bedroeg € 9.500. De waarde volgens ASR was dus in december 2010 € 19.000,00
Dit kan m.i. niet correct zijn. Ben benieuwd was ASR hier op gaat zeggen.
Reacties/ ervaringen hoor ik graag!
Martijn
De uitkering heb ik vandaag ontvangen en bedroeg € 9.500. De waarde volgens ASR was dus in december 2010 € 19.000,00
Dit kan m.i. niet correct zijn. Ben benieuwd was ASR hier op gaat zeggen.
Reacties/ ervaringen hoor ik graag!
Martijn
@martijn007
Dat kán niet.
Welke looptijd had die polis? En wat was de verhouding bruto/netto inleg.
Indien per 31.12.2010 de waarde 19.000,00 was - ik neem aan volgens het model de Ruiter - dan kán de uitkering nooit 9.500,00 zijn. Die moet zelfs hóger zijn dan de waarde per 31.12. omdat vlgs ASR per 31.12. de gehele beleggingskas verkocht wordt en vrijvalt en de opbrengst op een spaarrekening wordt gezet in afwachting van uitbetaling.
Er moet ook een bericht van afrekening komen waarin minstens vermeld staat hoe men tot het bedrag van de uitkering is gekomen. Immers, je moet ook nog bericht ktijgen over compensatie, en de suggestie die uitgaat van deze betaling is dat er ofwel geen compensatie volgt ofwel dat een compensatie is inbegrepen in dit bedrag.
Inderdaad vragen om nadere informatie en bezwaar maken tegen de uitbetaling
en die aanmerken als voorschotbetaling, onder voorbehoud van álle rechten en weren.
Zie verder ook rendementoverzicht zoals eerder vermeld.
Dat kán niet.
Welke looptijd had die polis? En wat was de verhouding bruto/netto inleg.
Indien per 31.12.2010 de waarde 19.000,00 was - ik neem aan volgens het model de Ruiter - dan kán de uitkering nooit 9.500,00 zijn. Die moet zelfs hóger zijn dan de waarde per 31.12. omdat vlgs ASR per 31.12. de gehele beleggingskas verkocht wordt en vrijvalt en de opbrengst op een spaarrekening wordt gezet in afwachting van uitbetaling.
Er moet ook een bericht van afrekening komen waarin minstens vermeld staat hoe men tot het bedrag van de uitkering is gekomen. Immers, je moet ook nog bericht ktijgen over compensatie, en de suggestie die uitgaat van deze betaling is dat er ofwel geen compensatie volgt ofwel dat een compensatie is inbegrepen in dit bedrag.
Inderdaad vragen om nadere informatie en bezwaar maken tegen de uitbetaling
en die aanmerken als voorschotbetaling, onder voorbehoud van álle rechten en weren.
Zie verder ook rendementoverzicht zoals eerder vermeld.
-
Hakra, Bedankt voor je reactie!
ASR gebelt, het blijkt aan de polis te liggen. De polis is een hoog/laag constructie waarvan een deel is uitgekeerd en het overige deel is 'op de een of andere manier niet goed gegaan'
Er is mij bevestigd dat eea opnieuw bekeken wordt en de resteerdende 10.000,00 met spoed alsnog wordt overgemaakt!!
Ben benieuwd
ASR gebelt, het blijkt aan de polis te liggen. De polis is een hoog/laag constructie waarvan een deel is uitgekeerd en het overige deel is 'op de een of andere manier niet goed gegaan'
Er is mij bevestigd dat eea opnieuw bekeken wordt en de resteerdende 10.000,00 met spoed alsnog wordt overgemaakt!!
Ben benieuwd
Hakra
Correctie en nadere info ABC polis.
Het is een hoog/laag constructie polis.
Alle inleg genoemd in mijn draadje zijn netto bedragen ook die €8181,80 alleen die 13 x €815 moet 14 zijn dus totaal 15 jaar incl.8181,80 inleg dat is correct en ik ben telefonisch benaderd door ASR maar was niet thuis dus heb een terugbel kaartje gestuurd waarop ik heb aangegeven welke dagen ik bereikbaar ben.
Weet ook niet waarom ik gebeld zal worden??
En ik ben bang dat het gesprek opgenomen gaat worden dus pas ik op wat ik ga zeggen.
Ik heb alleen over de vele jaren algemene berichtgeving ontvangen over de hoge rendementen van het ABC spaarplan maar nooit een specificatie over mijn polis!
Heb over 2008/09 een overzicht ontvangen waarop de volgende kosten zijn opgevoerd:
premies overlijdensrisicodekking €38,61 en kosten verzekeringsmaatschappij(eerste kosten en doorlopende kosten?)€31,30
Nog excuses voor de late reactie.
Correctie en nadere info ABC polis.
Het is een hoog/laag constructie polis.
Alle inleg genoemd in mijn draadje zijn netto bedragen ook die €8181,80 alleen die 13 x €815 moet 14 zijn dus totaal 15 jaar incl.8181,80 inleg dat is correct en ik ben telefonisch benaderd door ASR maar was niet thuis dus heb een terugbel kaartje gestuurd waarop ik heb aangegeven welke dagen ik bereikbaar ben.
Weet ook niet waarom ik gebeld zal worden??
En ik ben bang dat het gesprek opgenomen gaat worden dus pas ik op wat ik ga zeggen.
Ik heb alleen over de vele jaren algemene berichtgeving ontvangen over de hoge rendementen van het ABC spaarplan maar nooit een specificatie over mijn polis!
Heb over 2008/09 een overzicht ontvangen waarop de volgende kosten zijn opgevoerd:
premies overlijdensrisicodekking €38,61 en kosten verzekeringsmaatschappij(eerste kosten en doorlopende kosten?)€31,30
Nog excuses voor de late reactie.