LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Conflict bol.com > incassobureau

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
marijke1986
Berichten: 16
Lid geworden op: 18 mei 2011 09:34

Conflict bol.com > incassobureau

Ongelezen bericht door marijke1986 »

In oktober 2010 heb ik via bol.com een 2de hands boek ''gekocht''.
Na een week nog geen boek in huis dus de verkoper gemaild.
Die mailde dat ze het boek retour had gekregen.
Dus ik kon 'm annuleren.

Ik heb bij de verkoper het boek geannuleerd, en toen hetzelfde boek nieuw bij bol.com besteld.

Dit nieuwe boek netjes betaald.
Echter kreeg ik ook een herinnering van het 2de handse boek, deze komt bij mij bij de spam box binnen (inmiddels maar snel veranderd).
Tot ik een schriftelijke aanmaning kreeg dat het werd overgedragen aan een incassobureau.

Ik heb contact opgenomen met bol.com wat nu te doen, hierbij ook alle mailcontact tussen verkoper en mij meegestuurd.
Bol.com kon niets voor mij doen en stuurde een aantal mails met standaard antwoorden terug.
Voor niet ontvangen leveringen dient u binnen twee weken na de bestelbevestiging per e-mail contact op te nemen met de verkoper. In uw bestelbevestiging, in de verzendbevestiging en in de bestelstatus in uw account op de site, vindt u de contactgegevens van de verkoper. Indien deze niet of niet naar wens reageert, kunt u tot twee weken na de verzenddatum contact opnemen met bol.com Klantenservice. Hierbij dient u uw verzonden e-mail en eventueel het antwoord van de verkoper mee te zenden.

Omdat u niet op tijd melding heeft gemaakt van de niet ontvangen zending, is het voor bol.com niet meer mogelijk om een zoekgeraakt of niet ontvangen 2ehands artikel af te boeken. De financiële afhandeling is dan afgerond en de verkoper is inmiddels door bol.com uitbetaald. Uw bestelling is bevestigd op 13 oktober 2010. Dit betekent dat de meldtermijn is verstreken en dat uw betalingsverplichting blijft bestaan. Geschillen kunt u alleen nog met de verkoper afhandelen.
Gezien deze tekst heb ik juist gehandeld, ik had immers geen geschil met de verkoper, wij hadden het onderling afgehandeld.
Alleen wist ik dus niet dat ik ook nog bij bol.com had moeten annuleren.

Het incassobureau heeft inmiddels ook contact gehad met bol.com en die stelt:
Hierbij delen wij u mede dat de betalingen van tweedehands producten via onze opdrachtgever, bol.com, dienen te lopen. Dit staat ook aangegeven op de website van bol.com. Wij verzoeken u de vorderingen van Accountor Group te voldoen op rekeningnummer XXXXX ten name van Accountor Group te Utrecht, onder vermelding van referentienummer XXXX
Zij zeggen dus dat bol.com de betaling aan de verkoper heeft gedaan.
De verkoper heeft mij echter een printscreen van haar verkopen bij bol.com gestuurd en daar staat ''mijn'' transactie niet tussen.

Bol.com zegt betaald te hebben, maar heeft dit niet gedaan.
Ik moet betalen voor een boek dat ik nooit ontvangen heb.

Wat zijn de stappen die ik nog kan ondernemen?

tjeerdf
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 mei 2011 10:26

Re: Conflict bol.com > incassobureau

Ongelezen bericht door tjeerdf »

Ik zit met hetzelfde soort dilemma,

Vorig jaar december 2010 heb ik een spel besteld op BOL.com. Dit is thuisbezorgd en ik heb betaald.
Nu krijg medio januari een aanmaning voor deze betaling.
Ik neem contact op met BOL en ze adviseren me een printscreen van deze betaling op te sturen. Dit heb ik tot 2 maal toe gedaan en heb hier vervolgens niks meer van gehoord.
Nu krijg ik plots een bedrag van 8,- teruggestort waarna ik benaderd wordt door de klantenservice om dit bedrag alsnog weer terug te storten. Dit heb ik vervolgens gedaan en ik was van mening dat het zo was afgerond.

Nu krijg ik 4 maanden later een brief van accountor group ivm een achterstallige betaling bij BOL.com. Dit blijkt het bedrag te zijn van het spel wat ik in december heb betaald. Daar bovenop komen nog administratiekosten..

BOL.com geeft geen gehoor als ik een boze email stuur. Helaas kunnen ze niks voor me betekenen want het dossier is overgedragen naar het incassobureau. Of ik zelf even contact wil opnemen om dit recht te zetten. Ik aangeven bij BOL.com dat ik dit niet ga doen, de fout ligt namelijk bij BOL.com. In mijn mailverkeer is te zien dat ik een aantal maal een printscreen van deze betaling naar hun heb opgestuurd. Steeds krijg ik te horen dat BOL.com niks voor me kan betekenen.

Ik vind het zeer onklantvriendelijk dat ik op deze manier word afgescheept.

Heeft het consequenties als ik dit op zijn beloop laat en hoe krijg ik BOL.com zover dat ze dit probleem zelf oplossen?

Mvg,

Tjeerd

Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: Conflict bol.com > incassobureau

Ongelezen bericht door Guardian72 »

@ tjeerdf - je kan bewijzen dat je betaald hebt, en zelfs hun fout (terugstorten) nog hersteld hebt.

Een laatste formele mail naar bol.com zenden - met nogmaals kort het verhaal - en als bijlagen de bewijzen (printscreens, eerdere mailwisseling) en het dringend verzoek om de onterecte incassopoging te staken, daar je anders genoodzaakt bent juridische hulp te zoeken, en aangifte te doen van oplichting en/of afpersing door het incassoburo (eventueel een CC naar het incassoburo) in opdracht van bol.com.

Ik hoor en lees vaker van problemen met de administratie - zo zijn wij eens aangemerkt als wanbetalers van wel EUR 0,09 omdat men een tikfout ergens had gemaakt, en een niet bestaand bestelnummer hadden gebruikt om onze betaling te verwerken.

Het is na een en ander heen en weer mailen uiteindelijk opgelost - maar je moet er zelf achteraan. Herstellen van fouten kan men zonder uitleg van de klant kennelijk niet.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Conflict bol.com > incassobureau

Ongelezen bericht door Jolijn »

@ Marijke:

Op de site
'2ehands artikelen worden niet door bol.com verzonden maar door de verkoper. De verzendkosten zijn voor rekening van de verkoper. Wel betaalt u per 2ehands artikel € 1,95 aan servicekosten.

U betaalt het totaalbedrag aan bol.com en vervolgens betalen wij de verkoper uit. Het is niet toegestaan om het bedrag rechtstreeks aan de verkoper te betalen.

Verkopers kunnen 2ehands artikelen aanbieden op de website van bol.com. De verkoper bepaalt de prijs van het 2ehands artikel en is verantwoordelijk voor de juiste omschrijving bij het aanbod.

Geschillen over portokosten, verkeerde- of niet ontvangen leveringen kunnen alleen tussen de koper en de verkoper afgehandeld worden. In de bestelbevestiging vindt u het e-mailadres en eventueel het telefoonnummer van de verkoper.

Indien de verkoper niet binnen vijf dagen of niet naar wens reageert, kunt u binnen drie weken na ontvangst van de verzendbevestiging van het 2ehands artikel contact opnemen met bol.com Klantenservice. Wanneer deze termijn verstreken is dan kunnen wij geen actie meer ondernemen.'

Bol.com betaalt aan de verkoper nadat jij betaald hebt.
Zo lees ik tenminste het woord 'vervolgens'.

Als jij niet betaald hebt, waarom betaalt Bol.com dan uit aan de verkoper?
Ik lees hier ook niets over het persee aan bol.com moeten melden van een annulering. Je hebt weliswaar geen boek, maar Bol.com hoeft hierover ook geen actie te ondernemen, want dat hebben jullie zelf al op gelost.
Printscreen van het betalingsoverzicht van Bol.com aan verkoper, zou je naar Bol.com kunnen mailen.

marijke1986
Berichten: 16
Lid geworden op: 18 mei 2011 09:34

Re: Conflict bol.com > incassobureau

Ongelezen bericht door marijke1986 »

Mijn inziens had ik het ook juist met verkoper afgehandeld.

Omdat bol.com in haar mailcommunicatie stelde de verkoper al betaald te hebben, heb ik van verkoper een overzicht opgevraagd.
Hieruit bleek dat bol.com nog niet betaald had.

Zojuist de klantenservice betaald en daar blijkt dat er inderdaad nog niets uitbetaald is.
Waar hebben ze het dan over :?:
Dan is er toch niets aan de hand, niemand is dan toch benadeeld??

Behalve dat ze vinden dat ik nog steeds die € 75,- moet betalen.
Vind het zeer kwalijk dat zij onjuiste informatie in een mail zetten en hiermee dus eigenlijk liegen, dat maakt mij nog het meeste woest.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Conflict bol.com > incassobureau

Ongelezen bericht door Jolijn »

Samenvatting van dit telefoongesprek (tijd + naam van medewerkster indien bekend) naar bol.com mailen. Als je mailprogramma het heeft: ontvangst/leesbevestiging vragen.
Aangeven dat er foutieve info in hun schrijven is gegeven. En dat op hun site niet staat dat contact opgenomen moet worden met hen als een verkoop niet door gaat en onderling afgehandeld wordt.
En dat je niet betaalt (behalve de servicekosten misschien à €1,95?, het is mij niet helemaal duidelijk of die betaald moeten worden ongeacht of er uiteindelijk een transactie heeft plaats gevonden).
Hoe is die €75 trouwens opgebouwd?

marijke1986
Berichten: 16
Lid geworden op: 18 mei 2011 09:34

Re: Conflict bol.com > incassobureau

Ongelezen bericht door marijke1986 »

Ik heb het verhaal ook op opgelichtopinternet staan. Maar niet als zijnde oplichting.
Zij hebben contact gezocht met bol.com, maar nog niet gereageerd. Dus heb hen een mail gestuurd dat deze zaken foutief zijn vermeld en dat ik dat zeer kwalijk vind.
Vind het inderdaad ook niet duidelijk op hun site staan.

Ik heb ook vermeld dat er dus niemand gedupeerd is en dat ik vind dat de transactie ongedaan moet worden gemaakt.

Het bedrag is:
€ 51,95 voor het boek
€ 27,11 voor administratie en incassokosten.

Totaal dus zelfs € 79,06

marijke1986
Berichten: 16
Lid geworden op: 18 mei 2011 09:34

Re: Conflict bol.com > incassobureau

Ongelezen bericht door marijke1986 »

Goed nieuws!
Vanmorgen een pb'tje gekregen met het verzoek nogmaals het factuurnummer te sturen.
Dus nogmaals gedaan, en had verwacht weer een standaard antwoord te krijgen met dat het aan het incassobureau was overgedragen en dat ik daar maar m'n beklag moest doen.


Maar niet dus......
Blijkbaar was dit de persoon die ik hebben moest.
Kreeg een berichtje terug dat alles wordt ingetrokken en dat er fouten zijn gemaakt, daar alles al geruime tijd bij hun bekend was.
Net op de site van het incassobureau gekeken en ook daar staat geen factuurbedrag meer open :D

discovery
Berichten: 45
Lid geworden op: 21 mei 2010 19:19

Re: Conflict bol.com > incassobureau

Ongelezen bericht door discovery »

Gefeliciteerd.
Om het zekere voor het onzekere te nemen, maak wel een screenprint van de site incassobureau en bewaar deze goed, evenals alle correspondentie tussen jou, bol.com en het bureau zelf.

Gesloten