LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] PAS OP: Panasonic Plasma 600 Hz HOAX !
Re: PAS OP: Panasonic Plasma 600 Hz HOAX !
hahahahaha, ik heb nog nooit zo gelachen als hier. langs elkaar heen praten, onzin praten. Wat een onzin komt er van de TS af, ik zou me doodschamen als ik met techniek aankom als ik zelf niet snap. hahahaha, ik denk dat mijn volgende tv een Panasonic Plasma 600 Hz word, als ik de techniek naleest inclusief de reviews van personen die er wel verstand van hebben, dan is het een goede aankoop. Maar ja, me tv is nog geen 2 jaar oud, beetje snel om te vervangen
aaten schreef:Heb zelf ook een Panasonic plasma en moet zeggen dat er niets mis mee is, gaat als een dolle en geeft een keurig beeld (naar gelang de input).
Verder is een verversing van 600Hz voor het menselijk oog allang niet meer waar te nemen dus per definitie onzin.
Wanneer de omgeving ultra licht is kan het menselijk oog tot 100Hz waarnemen maar dit is echt in de optimale (qua licht) omgeving. Wanneer het donkerder wordt loopt dit terug tot 10Hz.
De beelden werden tot nu toe altijd geschoten met een 24 fps waarbij je dus bij 50 Hz al meer dan 2x hetzelfde beeld ziet. Bij 100Hz zie je ruim 4x hetzelfde beeld en is het voor het menselijk oog al niet meer waar te nemen. Bij 200Hz ben je al 8x naar hetzelfde beeld aan het kijken en kan je oog het allang niet meer waarnemen (je kijkt dus feitelijk al naar een volledig stilstaand beeld)
In normale omstandigheden zie je bij 50Hz al een stilstaand beeld maar wanneer het erg licht is kan dit dus een flikkering opleveren vandaar dat je dan voor een 75Hz kiest zoals bij veel computerschermen, het beeld staat voor je gevoel dan al stil.
De oude crt schermen hadden een flikkering die te maken had met het electronenkanon wat in de beeldbuis zat, hierdoor kwam een dergelijk scherm al sneller als flikkerend over dan een tft scherm.
Mooie post, klopt als een bus.
Nou tufi, niets van dat hoor. Ik heb vroeger wel in de bruin- en witgoed gewerkt en heb genoeg tv's ingesteld, gerepareerd etc, etc om de techniek van 100 hz te kennen.tufima schreef: Ik denk eerder dat jij bij een concurrerend merk werkt en op deze manier Panasonic in een kwaad daglicht wil stellen.
In tegenstelling tot wat jij ( en anderen ) mogen denken gaat het mij NIET erom om Panasonic zwart te maken, maar meer om hun misleidende marketing aan de kaak te stellen. Dat Panasonic voor bepaalde technieken kiest is hun keuze en hun recht. Om die technieken via slimme marketing zo in de markt te zetten dat de consument op een verkeerd been wordt gezet, dat noem ik een hoax.
Ter verduidelijking een Hoax is iets wat niet is wat het wel moet zijn.
Dat is het 'em dus he..." men" denkt dat het plasma scherm 600 hz is, dat is het niet.mrpaaj schreef:Het plasma paneel werkt op 600hz, de hardware dus. De software (IFC) berekent extra frames, maar meestal is dat slechts een enkele interpolatie van het signaal dat binnenkomt. (dat zet je trouwens toch het best gewoon uit!)
Het plasma scherm zelf is ( als je er al een aantal hz aan kunt hangen ) 50 hz. De aansturing erachter maakt van de 50 hz beelden die je binnen krijgt via bijvoorbeeld de CI+ , 600 hz ( althans dat beweren ze ).
In feite doet het plasma paneel zelf niet meer of minder dan het signaal weergeven wat wordt aangeboden.
De controller erachter stuurt dus een 50 of xxxhz signaal aan.
Die pulsen, dat klopt ja, die triggeren de fosfor in de plasmacel en de tijdsduur van de puls en diens verogen bepaald de kleur van de plasmacel.Het grote voordeel van 600Hz is dat alle frequenties (24/50/60) er netjes in passen en de framerate dus het minst varieert. Dat daarvoor het zelfde beeld vaker moet worden weergegeven is inherent aan de techniek, de plasmacellen reageren op pulsen om het stroomverbruik binnen de perken te houden.
Ook Samsung en LG werken met 600Hz plasma schermen, ik geloof dat LG zelfs de term erin gegooid heeft als reactie op de LCD herzen.
Echter kun je - heel zwart/wit gezien- dat systeem vergelijken met een lichtschakelaar en lamp.
Als je 12 x achter elkaar de schakelaar omgooit waarbij de netspanning op 50 hz wisselt, dan heb je nog steeds geen lamp die 600 hz licht geeft.
De interpolatietechniek die men gebruikt om de beelden te verbeteren maakt van elk frame een 12-tal kopieframes. Frames die niet voldoen aan de interne selectie profielen worden niet weergegeven. Resultaat is dus dat het aantal frames wat per seconde wordt weergegeven ergens tussen de 50 frames en de 600 frames ligt. Maar frames zijn geen herzen. Je zou dan eerder moeten spreken van een framerate van max 600 frames.
Door de snelle schakeling van de plasma cellen van 0,001 msec is het mogelijk om die ( max ) 600 frames binnen 1 seconde weer te geven, in theorie is daar dan 0,600 msec voor nodig.
Zo *zou* je kunnen redeneren dat er ( max ) 600 frames per seconde worden weergegeven.
Dat gaat dan inderdaad alleen op als IFC aan staat en het toestel moet dan zelfs ook nog in Cinema mode staan, volgens de site van Panasonic, want anders werkt dat niet eens.
Dus je IFC aan zetten en je scherm in " Normal" mode geeft al geen 600 frames (hz) meer.
Sja juist door al die verwarrende getallen en systemen wordt een situatie gecreëerd waarin de consument door de bomen het bos niet meer ziet. Juist die " desinformatie" is waar fabrikanten gebruik van maken, ze maken het eerder erger dan dat ze duidelijkheid verschaffen...Bij elk merk kun je marketingtechnisch trouwens een hoop aanmerken: '800Hz' LED TV's waarin een 200Hz paneel gebruikt wordt van Samsung en Sony, de 0.5ms 'perceived' responstijd van Philips. Dynamisch contrast in de miljoenen.
Nou dat is nou net een van de weinige systemen die wel een basis van waarheid hebben. Ik heb de laatste jaren veel gewerkt met kleurenlasers voor de industrie en entertainment ( LaserPete ) . In die systemen gebruikte men veelvuldig de RGB combinaties om verschillende kleuren te maken, net zoals bij een TV.Een wat dacht je van het Quatron van Sharp? Leuk die extra gele sub-pixel, en het zijn zeker mooie TV's, maar het grotere kleurbereik dat ze claimen wordt helemaal niet door het bronmateriaal gebruikt en is dus feitelijk nutteloos... ik zie een volgend hate-topic aankomen
In de laatste jaren is er een kleur bij gekomen, namelijk ....GEEL. Dit geeft een betere saturatie van huidtinten en geeft de mogelijkheid om een helderder wit te maken.
Het wit uit vele hedendaagse professionele lasersystemen is namelijk geen RGB meer wat wordt samengevoegd, maar BY ( Blue + Yellow ) . Zij die iets snappen van lichttechniek weten dat;
Rood + Groen = Geel
Rood + Groen + Blauw = Wit
Ergo...Geel + Blauw = Wit
Daarbij geeft Geel + Rood een dieper kleurenpalet lopend van Geel naar Rood via Oranje. In de huid zijn meer oranjebruin tinten aanwezig waardoor met de toevoeging van Geel een mooiere huidtint wordt bereikt.
Uiteindelijk geeft dus die extra gele pixel een helderder beeld doordat er meer wit in het scherm komt door de extra kleur.
Ik ben trouwens erg blij met mijn Panasonic en merk er niets van, maar sommige mensen schijnen er inderdaad gevoelig voor te zijn.
Veel plezier met de LE830 trouwens, want dat is ook gewoon een erg mooi toestel!
Dank je, ik wens jou ook nog vele jaren plezier van je Panasonic. Mogelijk ben ik gevoeliger voor flikkeringen dan een ander...kan ook komen door mijn historie als technicus met name in de lichtindustrie, waardoor je nauwlettender gaat kijken naar performances...
Mooie post, dus jij leest hier alles met de definitie van " Wat ik niet snap zal wel onzin zijn" .skilltone schreef:hahahahaha, ik heb nog nooit zo gelachen als hier. langs elkaar heen praten, onzin praten. Wat een onzin komt er van de TS af, ik zou me doodschamen als ik met techniek aankom als ik zelf niet snap. hahahaha, ik denk dat mijn volgende tv een Panasonic Plasma 600 Hz word, als ik de techniek naleest inclusief de reviews van personen die er wel verstand van hebben, dan is het een goede aankoop. Maar ja, me tv is nog geen 2 jaar oud, beetje snel om te vervangen
Tegen de tijd dat jouw huidige TV aan vervanging toe is, zijn er al weer andere toestellen.
[sarcasm]
Dus ik zou me niet druk maken joh...kijk jij gewoon GTST op jouw tvtje en wees gelukkig....
[/sarcasm]
Wat fijn dat U er dan nu bent om met uw constructieve post helderheid te verschaffenPringle77 schreef:Dit artikel is pure stemmingmakerij en voor het grootste gedeelte totale onzin.
Dus je confronteerde Panansonic met de problemen en uiteindelijk hebben ze je toestel gecrediteerd? Hoe lang duurde het voordat je de eerste stap nam toen je het ontdekte en ontevreden was?LaserPete schreef:Dat zal ik je vertellen. Zal het proberen kort te houden.330 schreef:@LaserPete
Hoe is het afgelopen met je VT20?
De Panasonic 600 hz techniek is en blijft een Hoax en Panasonic heeft niets getoont, niets gedaan en niets gezegd wat mij daarvan af kan brengen. het tegendeel van mijn stelling is NIET bewezen door hen.
Ik ben recent bij hen in de showroom te Den bosch geweest om de laatste nieuwe technieke van Panasonic te bekijken. Niet EEN ENKEL plasma toestel stond stil. ook de VT30 serie niet, die knippert nog net zo hard als de VT20 serie. Daar is dus feitelijk aand e achterliggende techniek geen snars veranderd of verbeterd.
Mijn toestel wordt nu gecrediteerd naar de winkel toe waar ie gekocht is. Daar kan ik dan een nieuw toestel uitzoeken. Ik zie dit dus als een bevestiging van mijn klachten en dat hetgene ik gesteld heb dus waar is !
Ik zal je vertellen dat ik de GT/VT30 in de showroom uitvoerig heb bekenen en heb reeds een VT30 in bestelling staan. Want ik heb de problemen die jij opnoemde (was mij al bekend) niet als hinderlijk ervargen. Maar voor het geval, je weet maar nooit, ben ik geinteresseerd welke stappen jij had ondernomen. Ik heb het via een webshop besteld, dus heb nog een afkoelingsperiode voor geval dat het met toch ga irriteren.
Waarom maak je dan alleen Panasonic zwart en niet alle andere LCD fabrikanten die 200 en 400 hz als USP gebruiken?LaserPete schreef:Nou tufi, niets van dat hoor. Ik heb vroeger wel in de bruin- en witgoed gewerkt en heb genoeg tv's ingesteld, gerepareerd etc, etc om de techniek van 100 hz te kennen.tufima schreef: Ik denk eerder dat jij bij een concurrerend merk werkt en op deze manier Panasonic in een kwaad daglicht wil stellen.
In tegenstelling tot wat jij ( en anderen ) mogen denken gaat het mij NIET erom om Panasonic zwart te maken, maar meer om hun misleidende marketing aan de kaak te stellen. Dat Panasonic voor bepaalde technieken kiest is hun keuze en hun recht. Om die technieken via slimme marketing zo in de markt te zetten dat de consument op een verkeerd been wordt gezet, dat noem ik een hoax.
Ter verduidelijking een Hoax is iets wat niet is wat het wel moet zijn.
En het feit dat er misleidende en niet kloppende contrastwaardes worden gegeven?
En het feit dat de inkijkhoek van een LCD zonder kleurwijziging echt niet 178 graden is?
De 600Hz is een marketingterm om de 200 en 400 Hz prijskaartjes te counteren. Niks meer en niks minder.
Dan heb je een lamp die op 600hz knippert maar waarbij de helderheid ook nog eens op 50hz fluctueert. Maar als TV's werkelijk gekoppeld zijn aan de 50hz uit de muur is een '100hz' televisie uberhaubt niet mogelijk, gelukkig zit er nog een voeding tussen. Denk aan een dimbare LED lamp, dat gebeurt ook niet op 50hz maar hoger (PWM).LaserPete schreef: Die pulsen, dat klopt ja, die triggeren de fosfor in de plasmacel en de tijdsduur van de puls en diens verogen bepaald de kleur van de plasmacel.
Echter kun je - heel zwart/wit gezien- dat systeem vergelijken met een lichtschakelaar en lamp.
Als je 12 x achter elkaar de schakelaar omgooit waarbij de netspanning op 50 hz wisselt, dan heb je nog steeds geen lamp die 600 hz licht geeft.
Het inkomende beeld wordt vaker dmv de pulsen vaker getoond. 50fps wordt in 600hz weergegeven door het beeld 12 keer te pulseren. Echt niet dat ze eerst 12 keer een nieuw beeld berekenen en dan het beste daaruit selecteren, daar is de inputlag te laag voorDe interpolatietechniek die men gebruikt om de beelden te verbeteren maakt van elk frame een 12-tal kopieframes. Frames die niet voldoen aan de interne selectie profielen worden niet weergegeven. Resultaat is dus dat het aantal frames wat per seconde wordt weergegeven ergens tussen de 50 frames en de 600 frames ligt. Maar frames zijn geen herzen. Je zou dan eerder moeten spreken van een framerate van max 600 frames.
50fps wordt dus idd geen (unieke) 600fps, maar wordt wel met een 600hz beeld weergegeven.
Dit afgaande op o.a. onderstaande links:
http://www2.vieraexperience.com/html/nl ... eation-pro
http://www.best-3dtvs.com/guides/what-d ... rive-mean/
http://www.presentationtek.com/2010/05/ ... explained/
https://panasonic.ca/English/audiovideo ... viera2.asp
Dat ben ik met je eens, maar hier val je wel heel specifiek één merk aan, terwijl alle merken vrijwel alleen maar onzin verkopen.Sja juist door al die verwarrende getallen en systemen wordt een situatie gecreëerd waarin de consument door de bomen het bos niet meer ziet. Juist die " desinformatie" is waar fabrikanten gebruik van maken, ze maken het eerder erger dan dat ze duidelijkheid verschaffen...
...
Daarbij geeft Geel + Rood een dieper kleurenpalet lopend van Geel naar Rood via Oranje. In de huid zijn meer oranjebruin tinten aanwezig waardoor met de toevoeging van Geel een mooiere huidtint wordt bereikt.
Uiteindelijk geeft dus die extra gele pixel een helderder beeld doordat er meer wit in het scherm komt door de extra kleur.
De extra ruimte van de gele pixel gaat ten koste van de groene. Dat zie je in reviews ook terug, bij voetbal is gras bijvoorbeeld minder helder dan de rest van het beeld. (omdat groen hier de beperkende factor is, verlies je bij goede calibratie dus eigenlijk helderheid!)
Maar wat ik bedoelde is dat al het beeldmateriaal dat je bekijkt is afgestemd op de RGB ruimte, de kleuren die Sharp daarbuiten kán weergeven komen niet uit je TV/DVD/BR bron, en het geel dat wel binnen RGB valt kun je, zoals je al zegt, ook maken met rood en groen
Of de pixelstructuur voor de LE830 veranderd is zou ik niet durven zeggen, dit is die van de LE810/820
Ga dan terug naar de winkel en eis je geld terug.LaserPete schreef:Hetgeen mij het meeste irriteert is het feit dat de Panasonic Plasma serie de TX-PXXVT20E ( xx = maat ) wordt aangeboden als zijnde een 600 hz toestel. Dit is je reinste oplichting. Het is duidelijk een 50 Herz toestel.
Je ziet duidelijk de 50 Hz trillingen in beeld net zoals je die vroeger al met de oude CRT ( beeldbuis ) toestellen zag. Het knippert en flikkert je om de oren en is mateloos irritant om naar te kijken.
-
Ik heb ook zo n panasonic 600hz toestel ,wel niet zo n dure maar wat het flikkeren betreft kan ik me wel iets bij voorstellen.Als het beeld bijna geheel wit is kun je iets van flikkeren waarnemen maar in zo n geringe mate dat het nauwelijks opvalt.Maar alleen op basis hiervan zou ik de mensen niet afraden om een plasma te kopen want het beeld is in ieder geval nog steeds een stuk beter dan die fletse LCD toestellen.
Beste leden
sorry voor een lang verhaal/vraag
moet ik hem ergens anders poste,dan vertel mij waar en ik verander het zo snel mogelijk.
ik heb dit maar even vlug door gelezen,lees het vanavond ff goed oor.
ik heb ook een probleem met panasonic(vt20/30)
ik kocht de vt20 op 15-6
eenmaal thuis afgeleverd zag ik enorme groene vlekken vegen in beeld,een logho na dag 1 al ingebrand (heb niks aan instelinge gedaan)
panasonic gebeld(de dealer winkel wilde zelf wel bellen maar dat kon ik beter zelf doen)panasonic geweest toestel mee genomen leen toestel gekregen.
wel netjes dus,tv viel niet te repareren,dus heb ik ipv een vt20 een vt30 gekregen,geweldig zou je denken idd.
Tot deze weer thuis was en ik al weer flinke groene trails zag regenboog effect etc(wss door de fosfor)
panasonic doet net of ze er nooit van gehoord hebben,de winkel het zelfde,tot je verteld dat het dus gaat om de fosfor /trails,dan weten ze het in eens wel.
goed ik leg geen dik 1450 euro neer voor zo tv,idd tv is is h eel mooi,maar met zo gebrek ga ik niet acoord,de een is er gevoeliger voor als de ander dat wel.
je word steets van de winkel na panasonic gestuurd en van panasonic na e-care,en weer terug na de winkel.
inmiddels is het al 22 aug,ik heb nog geen toestel,wat ik wilde vanuit ging.
nu is mijn vraag wat zijn mijn rechte ,inmiddels weer contact gehad met panasonic zij hebben een aanvraag gedaan om te crediteren of evt weer een omruiling(wat ik niet wil)
de winkel zegt alleen als wij bericht hebben van ze kan je wat anders uitzoeken,maar geld terug doen we niet.
Ik heb nietzo vertrouwen meer in de winkel dus wil gewoon mijn geld terug.
heb heel lang en hard moeten sparen voor dit bedrag ben cronisch ziek dus een geweldige tv is waar ik van droomde om me tijd door te brenge al film liefhebber.
50 inh plasma full hd 3D,als beste tv bestemeld overal,wie wil dat niet als het ff kan.
maar op zo manier wor dje gewoon bedonderd en elke keer van panasonic na de winkel door verweze en weer terug.
moet ik hem ergens anders poste,dan vertel mij waar en ik verander het zo snel mogelijk.
ik kocht de vt20 op 15-6
eenmaal thuis afgeleverd zag ik enorme groene vlekken vegen in beeld,een logho na dag 1 al ingebrand (heb niks aan instelinge gedaan)
panasonic gebeld(de dealer winkel wilde zelf wel bellen maar dat kon ik beter zelf doen)panasonic geweest toestel mee genomen leen toestel gekregen.
wel netjes dus,tv viel niet te repareren,dus heb ik ipv een vt20 een vt30 gekregen,geweldig zou je denken idd.
Tot deze weer thuis was en ik al weer flinke groene trails zag regenboog effect etc(wss door de fosfor)
panasonic doet net of ze er nooit van gehoord hebben,de winkel het zelfde,tot je verteld dat het dus gaat om de fosfor /trails,dan weten ze het in eens wel.
goed ik leg geen dik 1450 euro neer voor zo tv,idd tv is is h eel mooi,maar met zo gebrek ga ik niet acoord,de een is er gevoeliger voor als de ander dat wel.
je word steets van de winkel na panasonic gestuurd en van panasonic na e-care,en weer terug na de winkel.
nu is mijn vraag wat zijn mijn rechte ,inmiddels weer contact gehad met panasonic zij hebben een aanvraag gedaan om te crediteren of evt weer een omruiling(wat ik niet wil)
de winkel zegt alleen als wij bericht hebben van ze kan je wat anders uitzoeken,maar geld terug doen we niet.
heb heel lang en hard moeten sparen voor dit bedrag ben cronisch ziek dus een geweldige tv is waar ik van droomde om me tijd door te brenge al film liefhebber.
50 inh plasma full hd 3D,als beste tv bestemeld overal,wie wil dat niet als het ff kan.
maar op zo manier wor dje gewoon bedonderd en elke keer van panasonic na de winkel door verweze en weer terug.
Hoe is het mogelijk, dat iemand met zoveel kennis van zaken (ts) zich een dergelijke tv heeft kunnen aansmeren. Lijkt het inderdaad op werk van de jalourse concurentie!
-
heb mn toestel altijd in THX-mode en helemaal nergens last van, alleen in dynamisch volgens mij bij witte schermen dat je een lichte flikkering ziet
Ik vraag mij af op TS zijn scherm wel goed heeft ingesteld, wanneer ik bij andere mensen kom dan valt mij op dat 3/4 van de mensen de schermen als een soort TL bak/zonnebank heeft ingesteld, veel te fel, teveel kleur, contrast vol open etc.. das net zoiets als klagen dat je boxen zo kraken terwijl je ze zelf overbelast
Ik vraag mij af op TS zijn scherm wel goed heeft ingesteld, wanneer ik bij andere mensen kom dan valt mij op dat 3/4 van de mensen de schermen als een soort TL bak/zonnebank heeft ingesteld, veel te fel, teveel kleur, contrast vol open etc.. das net zoiets als klagen dat je boxen zo kraken terwijl je ze zelf overbelast
-
darkjoker schreef:Beste leden
ik kocht de vt20 op 15-6
Een plasma moet altijd rustig op gang komen, het beeld word naar verloopt van tijd beter omdat hij rustig en gelijkmatig moet inbranden. (enorme fosfor trails vind ik wel een beetje vreemd ook hoor!)
je geeft aan niks aan de instellingen te hebben gedaan, ik zou als tip geven om de instelling op "standaard" of "cinema" te zetten en dan je contrast en helderheid een stukje naar beneden. (balkjes 1/3 tot de helft open zetten) Dit lijkt op het eerste gezicht erg donker maar dat went wel. Na 200 uur inspelen kun je dit weer ophogen. hiermee verlaag je de kans op het inbranden van logo's, soms blijf je het logo nog wel even zien nadat je hem uitzet maar vaak trekt dat dan ook weer gewoon weg)
Ik gooide er zelf af en toe ook een break-in dvdtje door op juist iets hogere instellingen (proces versnellen)
Wat juiste instellingen betreft, bij sommige reviews op (buitenlandse) internetsites hebben ze de TV's die ze testen ook gecallibreerd om een zo goed/neutraal mogelijk beeld te krijgen. Daar staat vaak bij welke instellingen ze voor de TV hebben gebruikt. Die kun je soms rechtstreeks overnemen om je eigen TV-beeld zo optimaal mogelijk te krijgen.
(Dat werkt natuurlijk alleen als er binnen één type tussen de verschillende toestellen niet te veel verschil zit...)
(Dat werkt natuurlijk alleen als er binnen één type tussen de verschillende toestellen niet te veel verschil zit...)