LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Geen klant bij Rabo toch eisen ze kopie legitimatie
Geen klant bij Rabo toch eisen ze kopie legitimatie
Hallo
Wij zijn wegens grote mistanden jaren geleden overgestapt van de Rabo naar de ABN, waar we gelukkig bankieren.
Nu hebben wij bij de rabobank wel een spaarloonregeling lopen.
Die is niet door ons geopend, maar door onze werkgevers.
Wij willen zelf niets meer met de RABO te maken hebben, en vinden dit prima:
Bedrijf stort geld, rabo stort zonder wat te melden de vrijgekomen gelden naar de tegenrekening bij de ABN
Nu lopen ze al jaren te zeuren om onze ID
Daar zouden we dan mee langs moeten onder kantoortijden natuurlijk....
Uit eindelijk hebben ze mijn schoonmoeder gebeld en gevraagd om ons mobiele nummer (hoezo privacy?)
ze blijven bellen, en uiteindelijk heeft mijn vrouw toegezegd een kopie door de brievenbus te doen.
Die is echter te klein, en ze kon onverrichte zaken weer terug met haar ID.
Het klinkt misschien als van een mug een olifant maken, maar gezien de ellende waar ze ons mee hebben opgescheept toen we trouwden en 2 jaar later toen we verhuisden zijn we nog lang niet vergeten!
Mijn vraag:
Heeft een bank in deze situatie eigenlijk wel een kopie ID nodig?
Zijn ze dat wettelijk verplicht? Daar wordt namelijk mee geschermd, terwijl we bij de abn en een andere bank nog nooit een ID hebben moeten overhandigen...
Wie kan licht in de duisternis laten schijnen?
alvast bedankt voor jullie reactie
marco
Wij zijn wegens grote mistanden jaren geleden overgestapt van de Rabo naar de ABN, waar we gelukkig bankieren.
Nu hebben wij bij de rabobank wel een spaarloonregeling lopen.
Die is niet door ons geopend, maar door onze werkgevers.
Wij willen zelf niets meer met de RABO te maken hebben, en vinden dit prima:
Bedrijf stort geld, rabo stort zonder wat te melden de vrijgekomen gelden naar de tegenrekening bij de ABN
Nu lopen ze al jaren te zeuren om onze ID
Daar zouden we dan mee langs moeten onder kantoortijden natuurlijk....
Uit eindelijk hebben ze mijn schoonmoeder gebeld en gevraagd om ons mobiele nummer (hoezo privacy?)
ze blijven bellen, en uiteindelijk heeft mijn vrouw toegezegd een kopie door de brievenbus te doen.
Die is echter te klein, en ze kon onverrichte zaken weer terug met haar ID.
Het klinkt misschien als van een mug een olifant maken, maar gezien de ellende waar ze ons mee hebben opgescheept toen we trouwden en 2 jaar later toen we verhuisden zijn we nog lang niet vergeten!
Mijn vraag:
Heeft een bank in deze situatie eigenlijk wel een kopie ID nodig?
Zijn ze dat wettelijk verplicht? Daar wordt namelijk mee geschermd, terwijl we bij de abn en een andere bank nog nooit een ID hebben moeten overhandigen...
Wie kan licht in de duisternis laten schijnen?
alvast bedankt voor jullie reactie
marco
-
- Berichten: 4399
- Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
- Contacteer:
Re: Geen klant bij Rabo toch eisen ze kopie legitimatie
Haha ik zit in zelfde schuitje.
Ja zij moeten zelfs een id in hun dossier hebben anders mogen zij geen nieuwe zaken meer aan bieden.
Onze hypotheek is overgezet van de ene rabo naar de andere rabo ivm koophuis andere gemeente. Ook had ik al tig jaar enkele verzekeringen lopen.
Hypotheek hoor ik niks over maar sinds ik een nieuwe rekening kreeg en deze hebt betaald voor de verzekeringen kreeg ik nog een brief waarin om id werd gevraagd, waren zij verplicht.
Dat zal best zo zijn maar ik verdom het om 35 km heen en 35 km terug te gaan rijden om een id af te geven en ind veelal onder kantoortijden wanneer ik werk.
Ik verdom het ik doe het niet. Ze vragen de id maar op bij de rabo waar mn hypotheek loopt maar zij kunnen niet in elkaars systeem kijken.
Enige is dat zij mij geen nieuwe diensten kunnen aanbieden.......ja en....heb niks nieuws nodig.
Kortom, ja rabo is verplicht maar daarom hoef jij dat nog niet te zijn, nadeel is dus geen nieuwe diensten kunnen afnemen.
Ja zij moeten zelfs een id in hun dossier hebben anders mogen zij geen nieuwe zaken meer aan bieden.
Onze hypotheek is overgezet van de ene rabo naar de andere rabo ivm koophuis andere gemeente. Ook had ik al tig jaar enkele verzekeringen lopen.
Hypotheek hoor ik niks over maar sinds ik een nieuwe rekening kreeg en deze hebt betaald voor de verzekeringen kreeg ik nog een brief waarin om id werd gevraagd, waren zij verplicht.
Dat zal best zo zijn maar ik verdom het om 35 km heen en 35 km terug te gaan rijden om een id af te geven en ind veelal onder kantoortijden wanneer ik werk.
Ik verdom het ik doe het niet. Ze vragen de id maar op bij de rabo waar mn hypotheek loopt maar zij kunnen niet in elkaars systeem kijken.
Enige is dat zij mij geen nieuwe diensten kunnen aanbieden.......ja en....heb niks nieuws nodig.
Kortom, ja rabo is verplicht maar daarom hoef jij dat nog niet te zijn, nadeel is dus geen nieuwe diensten kunnen afnemen.
Re: Geen klant bij Rabo toch eisen ze kopie legitimatie
Misschien brengt onderstaande link van de site van CBP licht in de duisternis. Zoek anders op Google even op WID of Wet Indentificatie bij Dienstverlening.
http://www.cbpweb.nl/Pages/med_20060810_wid.aspx
http://www.cbpweb.nl/Pages/med_20060810_wid.aspx
Re: Geen klant bij Rabo toch eisen ze kopie legitimatie
Marco,
Ze moeten een kopie hebben wegens wettelijke voorschriften. Dat moet elke bank.
Dat moet elke klant.
Dus geef gewoon een kopietje af, of laat je id even inscannen.
Ze moeten een kopie hebben wegens wettelijke voorschriften. Dat moet elke bank.
Dat moet elke klant.
Dus geef gewoon een kopietje af, of laat je id even inscannen.
Re: Geen klant bij Rabo toch eisen ze kopie legitimatie
Je bent wél klant bij Rabo. Je hebt er immers een spaarloonrekening lopen. Dat die via je werk is geopend doet niet ter zake.
En banken moeten inderdaad van alle rekeninghouders de identiteit hebben gecontroleerd. Dus ook van jou. Daarvoor moeten ze je legitimatie kunnen zien.
En banken moeten inderdaad van alle rekeninghouders de identiteit hebben gecontroleerd. Dus ook van jou. Daarvoor moeten ze je legitimatie kunnen zien.
Re: Geen klant bij Rabo toch eisen ze kopie legitimatie
mijn vrouw heeft alsnog haar ID door de brievenbus geduwd (geperst)
wat denk je...?
zijn ze het kwijt!
Of we misschien nog een keertje....
Vandaag hebben ze naar mijn werkgever gebeld...
De had er wel een maar was verlopen hahaha
Ze verloten een ipad
Ik heb gezegd dat als ze een ipad leveren mijn ID kunnen krijgen....
@CB ik zal eens kijken naar je link
Blijf het vreemd vinden waarom de andere banken het niet nodig hebben en idd mijn Hypotheek is ook niets om gevraagd: Vorig jaar overgestapt naar Delta Loyd
wat denk je...?
zijn ze het kwijt!
Of we misschien nog een keertje....
Vandaag hebben ze naar mijn werkgever gebeld...
De had er wel een maar was verlopen hahaha
Ze verloten een ipad
Ik heb gezegd dat als ze een ipad leveren mijn ID kunnen krijgen....
@CB ik zal eens kijken naar je link
Blijf het vreemd vinden waarom de andere banken het niet nodig hebben en idd mijn Hypotheek is ook niets om gevraagd: Vorig jaar overgestapt naar Delta Loyd
Re: Geen klant bij Rabo toch eisen ze kopie legitimatie
Is inderdaad vreemd. Bij de ING is er een paar jaar geleden ook een mailing naar alle klanten gegaan om met je ID langs te komen inzake een wettelijke verplichting in het kader van de WID. Lees de link er maar op na.Blijf het vreemd vinden waarom de andere banken het niet nodig hebben en idd mijn Hypotheek is ook niets om gevraagd: Vorig jaar overgestapt naar Delta Loyd
Re: Geen klant bij Rabo toch eisen ze kopie legitimatie
[quote="Sufkont
Blijf het vreemd vinden waarom de andere banken het niet nodig hebben en idd mijn Hypotheek is ook niets om gevraagd: Vorig jaar overgestapt naar Delta Loyd[/quote]
Nou dat lijkt me heel erg onwaarschijnlijk, simpel omdat je tussenpersoon sowieso een ID in zijn dossier moet hebben ivm dossiervorming cf richtlijnen AFM en daarnaast moet Delta Lloyd dat ook hebben alos banciare dienstverlener. Stel dat AFM jou dossier zou controleren bij DL, dan is deze niet compliance proof. En dit zijn controles die al heel lang zo zijn, dus ik kan eigenlijk niet geloven dat je geen ID hebt achtergelaten toen je overstapte naar DL.
En volgens mij dient de noratis dit ook in zijn dossier te hebben, want bij het opleze van de akte noemt hij/zij ook het legitimatienummer op waarin hij de indentiteitheeft vastgesteld.
Blijf het vreemd vinden waarom de andere banken het niet nodig hebben en idd mijn Hypotheek is ook niets om gevraagd: Vorig jaar overgestapt naar Delta Loyd[/quote]
Nou dat lijkt me heel erg onwaarschijnlijk, simpel omdat je tussenpersoon sowieso een ID in zijn dossier moet hebben ivm dossiervorming cf richtlijnen AFM en daarnaast moet Delta Lloyd dat ook hebben alos banciare dienstverlener. Stel dat AFM jou dossier zou controleren bij DL, dan is deze niet compliance proof. En dit zijn controles die al heel lang zo zijn, dus ik kan eigenlijk niet geloven dat je geen ID hebt achtergelaten toen je overstapte naar DL.
En volgens mij dient de noratis dit ook in zijn dossier te hebben, want bij het opleze van de akte noemt hij/zij ook het legitimatienummer op waarin hij de indentiteitheeft vastgesteld.
Re: Geen klant bij Rabo toch eisen ze kopie legitimatie
* bovenstaande door tijdsnood niet helemaal gelezen / betaald internet ergens onderweg) *
De RABO vraagt voor ieder wissewasje EEN NIEUWE KOPIE van je ID bewijs )-
Echt om misselijk van te worden.
EEN enkele kopie is voldoende daarmee voldoen ze voor zover ik op de hoogte ben aan de wet.
De RABO vraagt voor ieder wissewasje EEN NIEUWE KOPIE van je ID bewijs )-
Echt om misselijk van te worden.
EEN enkele kopie is voldoende daarmee voldoen ze voor zover ik op de hoogte ben aan de wet.
-
- Berichten: 4399
- Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
- Contacteer:
Re: Geen klant bij Rabo toch eisen ze kopie legitimatie
Gisteren een aangetekend schrijven gekregen van Rabobank met wederom verzoek om kopie id langs te brengen.......wel ze kunnen de pot op.
Tis de 21e eeuw en ze kunnen niet eens in elkaars systemen kijken. Wederom de kreet, nieuwe diensten kunnen ze niet aanbieden, lekker belangrijk als je niets nieuws wilt.
Nogmaals, ik ga geen 30 km heen en 30 terug rijden voor een id. Ze vragen deze maar op in het filiaal war ik nu zit en als ze dat niet kunnen tsja pech.
Tis de 21e eeuw en ze kunnen niet eens in elkaars systemen kijken. Wederom de kreet, nieuwe diensten kunnen ze niet aanbieden, lekker belangrijk als je niets nieuws wilt.
Nogmaals, ik ga geen 30 km heen en 30 terug rijden voor een id. Ze vragen deze maar op in het filiaal war ik nu zit en als ze dat niet kunnen tsja pech.
Re: Geen klant bij Rabo toch eisen ze kopie legitimatie
Mischien kopie maken en opsturen ?Teunbosseman schreef:Gisteren een aangetekend schrijven gekregen van Rabobank met wederom verzoek om kopie id langs te brengen.......wel ze kunnen de pot op.
Tis de 21e eeuw en ze kunnen niet eens in elkaars systemen kijken. Wederom de kreet, nieuwe diensten kunnen ze niet aanbieden, lekker belangrijk als je niets nieuws wilt.
Nogmaals, ik ga geen 30 km heen en 30 terug rijden voor een id. Ze vragen deze maar op in het filiaal war ik nu zit en als ze dat niet kunnen tsja pech.
-
- Berichten: 4399
- Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
- Contacteer:
Re: Geen klant bij Rabo toch eisen ze kopie legitimatie
Chocomelk schreef:Mischien kopie maken en opsturen ?Teunbosseman schreef:Gisteren een aangetekend schrijven gekregen van Rabobank met wederom verzoek om kopie id langs te brengen.......wel ze kunnen de pot op.
Tis de 21e eeuw en ze kunnen niet eens in elkaars systemen kijken. Wederom de kreet, nieuwe diensten kunnen ze niet aanbieden, lekker belangrijk als je niets nieuws wilt.
Nogmaals, ik ga geen 30 km heen en 30 terug rijden voor een id. Ze vragen deze maar op in het filiaal war ik nu zit en als ze dat niet kunnen tsja pech.
Kopie mag maar opsturen niet, je moet in persoon aanwezig zijn om kopie te overhandigen. Als wel mocht was deze hele discussie onnodig.
-
- Berichten: 4399
- Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
- Contacteer:
Re: Geen klant bij Rabo toch eisen ze kopie legitimatie
mietje schreef:Nog beter is zelf even langsgaan !
Nog veel beter is dat de rabo's in elkaars systemen kunnen. Hoeven ze ook geen kosten te maken voor aangetekende herinneringen.
Re: Geen klant bij Rabo toch eisen ze kopie legitimatie
Maar dat is vanwege de privacywetgeving niet zomaar toegestaan.
-
- Berichten: 4399
- Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
- Contacteer:
Re: Geen klant bij Rabo toch eisen ze kopie legitimatie
Jaja, privacy heeft hier niets mee te maken hoor, is 1 en hetzelfde bedrijf.kweenie schreef:Maar dat is vanwege de privacywetgeving niet zomaar toegestaan.
Als ik bij gemeente A een hypotheek afsluit en deze wordt overgezet naar gemeente B ( waar ik ga wonen ) dan kan het blijkbaar wel maar een ID-tje opvragen kan blijkbaar niet.
Dus de hypotheek kan wel, maar de bijkomende verzekeringen niet.
Tis wat anders als ik zou overgaan naar de Ing, dan kan ik mij voorstellen dat ivm privacy niet kan /mag.
Re: Geen klant bij Rabo toch eisen ze kopie legitimatie
TS zijn vrouw is 2x bij de rabobank geweest om een kopie in brievenbus te willen doen, eerste keer niet gelukt vanwege te kleine brievenbus, tweede keer er ingepropt en Rabo is het kwijt.Teunbosseman schreef:
Kopie mag maar opsturen niet, je moet in persoon aanwezig zijn om kopie te overhandigen. Als wel mocht was deze hele discussie onnodig.
Daarom schreef ik, kopie maken en opsturen.
-
- Berichten: 4399
- Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
- Contacteer:
Re: Geen klant bij Rabo toch eisen ze kopie legitimatie
Ik heb de topics gelezen hoor. Daarop heb ik geschreven dat je in persoon aanwezig moet zijn. Dit is wat de Rabo mij mededeeld.Chocomelk schreef:TS zijn vrouw is 2x bij de rabobank geweest om een kopie in brievenbus te willen doen, eerste keer niet gelukt vanwege te kleine brievenbus, tweede keer er ingepropt en Rabo is het kwijt.Teunbosseman schreef:
Kopie mag maar opsturen niet, je moet in persoon aanwezig zijn om kopie te overhandigen. Als wel mocht was deze hele discussie onnodig.
Daarom schreef ik, kopie maken en opsturen.
Kopie prima maar wel persoonlijk overhandigen en daar pas ik dus voor.
Re: Geen klant bij Rabo toch eisen ze kopie legitimatie
Het lijkt erop dat de banken het misverstand dat de WID hetzelfde zou zijn als de algemene ID-plichtwet moedwillig gebruikt hebben om mensen te overreden gehoor te geven aan de oproep om naar de bank te komen. Waarom anders werd in de oproepen de vage omschrijving ‘wegens wettelijk voorschrift’ en ‘op grond van de WID’ aangevoerd als reden, dat de klanten zouden moeten langskomen, terwijl het gros van de klanten op grond van de WID helemaal niet opnieuw geïdentificeerd hoefde te worden?! Dit gebeurde van meet af aan en werd stug volgehouden, ook toen allang toegegeven was dat dit feitelijk onjuiste, misleidende informatie was.
(...)
Toen kritische mensen bij hun bank protest aantekenden tegen de oproep en uitleg vroegen over het gegeven, dat de WID geen her-identificatie verlangde, al deed de bank voorkomen, dat dat wel zo was, werd de Wet Melding Ongebruikelijke Transacties (MOT) erbij gesleept, als argument dat er een wettelijke verplichting zou zijn. Ook dat was foute en misleidende informatie omdat die wet zeker niet tot her-identificatie van alle klanten verplicht maar zoals de naam al aangeeft, enkel met ongebruikelijke transacties te maken heeft. De MOT erbij halen sloeg dus werkelijk nergens op, behalve dat het meehielp om de verwarring in stand te houden (verwarring welke wet tot identificatie zou verplichten en welke wet met fraudebestrijding verband houdt).
Het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP) stuurde al in oktober 2005 een brief aan de Vereniging van Nederlandse Banken (VNG), dat banken hun klanten een foute voorstelling van zaken voorspiegelden, door te stellen dat mensen langs zouden moeten komen omdat vastlegging van een kopie van het ID-bewijs een vereiste zou zijn vanuit de WID of de MOT. Het CBP verzocht de VNG dringend om de bij hen aangesloten banken te verzoeken hun klanten hiervan op de hoogte te stellen.
Toch kwam er geen rectificatie naar de klanten en veranderden de teksten in de aanschrijvingen enkel in die zin dat naast de WID nu ook de MOT werd vermeld. De stroom oproepen en aanmaningen van de banken om mensen te overreden zich op grond van de WID te komen laten identificeren ging dus onveranderd door.
Ook toen toezichthouder De Nederlandsche Bank (DNB) op 15 juni 2006 in de circulaire ‘WID-herstelacties’ schreef dat banken, conform het uitgangspunt van het ministerie van Financiën, terughoudend dienden om te springen met het terugroepen van bestaande cliënten om deze te identificeren ‘om het publiek geen onnodige overlast en kosten te bezorgen’ veranderde er niets. De banken gingen onverdroten voort om al hun klanten op te roepen, aan te manen en onder druk te zetten met bedreigingen dat rekeningen geblokkeerd zouden worden.
Lees verder...
Re: Geen klant bij Rabo toch eisen ze kopie legitimatie
Off-topic berichten zijn verwijderd door de moderator
Re: Geen klant bij Rabo toch eisen ze kopie legitimatie
Vandaag ontvingen wij een brief van de Rabo met het verzoek (?) om je te identificeren.
De brief:
Weet iemand of deze regels inderdaad zijn aangescherpt en dat dit ook geldt voor oud-klanten? Ik kan er namelijk niets over vinden en heb er ook nog niets over vernomen. Bovendien vind ik het overdreven om bij elke financiële dienstverlener waar je ooit klant bent geweest je te moeten identificeren.
De brief:
Wij zijn inmiddels al ruim 10 jaar geen klant meer bij de Rabo en willen dat in de toekomst ook zeker niet meer worden op wat voor manier dan ook.De wettelijke regels voor identificatie van klanten door banken worden steeds strikter. In verband daarmee moeten wij ook klanten aan wie wij in het verleden diensten en producten hebben verstrekt, alsnog identificeren als deze identificatie (nog) niet volgens de regels heeft plaatsgevonden.
Uit onze administratie is gebleken dat wij nog niet de beschikking hebben over uw identificatiegegevens. Wij verzoeken u zo spoedig mogelijk bij uw Rabobank langs te komen met een geldig legitimatiebewijs (paspoort, Nederlands rijbewijs of identiteitskaart), zodat wij u aan de hand daarvan uw indentiteit kunnen verifiëren en uw identiteitsgegevens in onze administratie kunnen opnemen.
Wij willen u erop wijzen dat wij aan u, totdat uw identiteit aan de hand van een geldig legitimatiebewijs is geverifieerd, op grond van de wettelijke regels geen nieuwe producten en/of diensten mogen aanbieden.
Weet iemand of deze regels inderdaad zijn aangescherpt en dat dit ook geldt voor oud-klanten? Ik kan er namelijk niets over vinden en heb er ook nog niets over vernomen. Bovendien vind ik het overdreven om bij elke financiële dienstverlener waar je ooit klant bent geweest je te moeten identificeren.