LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Ziekmelding in proeftijd
Ziekmelding in proeftijd
Ik heb een vraag waar ik niet goed weet wat te doen.
Ik ben vanuit de bijstand geholpen aan een baan, hier was ik erg blij mee want het zou een baan worden in mijn vakgebied (ICT). Mijn contract zei echter algemeen medewerker en alhoewel een 36 uur contract moest ik gewoon 40 uur werken. Ik heb me na 4 dagen moeten ziekmelden want heb 4 dagen zwaar magazijnwerk moeten verrichten en dit kon ik fysiek niet aan (moest foto's laten maken van mijn huisarts en pijnstillers). Ik heb inmiddels met terugwerkende kracht een brief van ontslag ontvangen van de werkgever maar ben volgens mij niet ziekgemeld?!?! Kan dit, mag dit, hoe kan ik dit controleren. Ik heb wel het gevoel dat ik gezien de bijstand de schijn tegen heb want ik zou toch blij moeten zijn met een baan......dit is echter buiten mijn schuld.
Iemand enig idee wat te doen? Alvast heel erg bedankt!
Ik ben vanuit de bijstand geholpen aan een baan, hier was ik erg blij mee want het zou een baan worden in mijn vakgebied (ICT). Mijn contract zei echter algemeen medewerker en alhoewel een 36 uur contract moest ik gewoon 40 uur werken. Ik heb me na 4 dagen moeten ziekmelden want heb 4 dagen zwaar magazijnwerk moeten verrichten en dit kon ik fysiek niet aan (moest foto's laten maken van mijn huisarts en pijnstillers). Ik heb inmiddels met terugwerkende kracht een brief van ontslag ontvangen van de werkgever maar ben volgens mij niet ziekgemeld?!?! Kan dit, mag dit, hoe kan ik dit controleren. Ik heb wel het gevoel dat ik gezien de bijstand de schijn tegen heb want ik zou toch blij moeten zijn met een baan......dit is echter buiten mijn schuld.
Iemand enig idee wat te doen? Alvast heel erg bedankt!
Re: Ziekmelding in proeftijd
Tja ontslag tijdens de proeftijd mag altijd en zelfs zonder opgaaf van reden (volgens mij) dus ook als je ziek bent.
Eventueel kun je juridisch advies inwinnen bij een juridisch loket. Aan het ontslag op zich kun je weinig tegen beginnen denk ik.
Nav dit verhaal wordt me overigens niet duidelijk wat er concreet is afgesproken tijdens de aanname / sollicitatie. Wat voor soort werk zou er verricht gaan worden en waarvoor heeft men gezegd dat je aangenomen zou worden? Heeft men erbij gezegd dat dit soort werkzaamheden van je verwacht werden? etc. Zwaar magazijnwerk lijkt me toch wel behoorlijk anders ten opzichte van ICT werkzaamheden. Misschien zijn daar nog mogelijkheden.
Eventueel kun je juridisch advies inwinnen bij een juridisch loket. Aan het ontslag op zich kun je weinig tegen beginnen denk ik.
Nav dit verhaal wordt me overigens niet duidelijk wat er concreet is afgesproken tijdens de aanname / sollicitatie. Wat voor soort werk zou er verricht gaan worden en waarvoor heeft men gezegd dat je aangenomen zou worden? Heeft men erbij gezegd dat dit soort werkzaamheden van je verwacht werden? etc. Zwaar magazijnwerk lijkt me toch wel behoorlijk anders ten opzichte van ICT werkzaamheden. Misschien zijn daar nog mogelijkheden.
hoe bedoelt u met terug werkende kracht ontslagen?
u moet sowieso de dagen dat u heeft gewerkt uitbetaald krijgen (1e 4) en als u daarna ziek bent geworden zou u dat volgens mij ook betaald moeten krijgen, tot het moment waarop u ontslagen wordt. dus volgens mij als u 4 dagen werkt en daarna bijv 1 dag ziek bent geweest voor u ontslagen werd dan zou u 5 dagen uitbetaald moeten krijgen.
u kunt in uw proeftijd zonder opgaaf van reden altijd ontslagen worden, tenzij u denkt gediscrimineert te worden, maar dat is moeilijk te bewijzen.
u moet sowieso de dagen dat u heeft gewerkt uitbetaald krijgen (1e 4) en als u daarna ziek bent geworden zou u dat volgens mij ook betaald moeten krijgen, tot het moment waarop u ontslagen wordt. dus volgens mij als u 4 dagen werkt en daarna bijv 1 dag ziek bent geweest voor u ontslagen werd dan zou u 5 dagen uitbetaald moeten krijgen.
u kunt in uw proeftijd zonder opgaaf van reden altijd ontslagen worden, tenzij u denkt gediscrimineert te worden, maar dat is moeilijk te bewijzen.
Allereerst dank je wel voor je snelle reactie. Ik heb "begrip" voor het feit dat de werkgever niet verder wil aangezien ik in een proefmaand ziek ben geworden. Mijn grootste vraag is eigenlijk, is hij niet verplicht mij ziek te melden bij de daarvoor bestemde instanties? Hoe kan ik dat controleren? Ik heb vanochtend contact gehad met Arboned en zij weten van niets maar is dit wel de juiste instantie. Zoniet wat kan ik er aan doen verder?
Geen idee of hij dat MOET ?Kereltje schreef:Allereerst dank je wel voor je snelle reactie. Ik heb "begrip" voor het feit dat de werkgever niet verder wil aangezien ik in een proefmaand ziek ben geworden. Mijn grootste vraag is eigenlijk, is hij niet verplicht mij ziek te melden bij de daarvoor bestemde instanties? Hoe kan ik dat controleren? Ik heb vanochtend contact gehad met Arboned en zij weten van niets maar is dit wel de juiste instantie. Zoniet wat kan ik er aan doen verder?
Omdat je dus nog in je proeftijd zit kan en mag hij je ontslaan, dus dan zou hij je ook niet aan hoeven te melden.
Advies inwinnen bij juridisch loket of wetswinkel. Vaak is een 1e adviesgesprekje gratis. Ik weet inderdaad ook niet of hij dat MOET doen enz. Zo weet ik ook niet wat er zou gebeuren in een dergelijke situatie als blijkt dat je arbeidsongeschikt zou zijn.. enz.Kereltje schreef: Zoniet wat kan ik er aan doen verder?
Inderdaad moet werkgever de gewerkte dagen uiteraard wel betalen tot aan het moment van ontslag.
tja en kwa ICT werkzaamheden kan van alles inhouden natuurlijk. Je kan ook een interne verhuizing hebben waarbij je bijvoorbeeld 40 pc's beeldscheremen e.d. moet verplaatsen en aansluiten. Valt ook vaak onder ICT.
ICT is niet alleen maar aachter je computertje zitten.
Volgende keer misschien beter aangeven wat je wel en niet aankan, zowel fysiek als mentaal.
ICT is niet alleen maar aachter je computertje zitten.
Volgende keer misschien beter aangeven wat je wel en niet aankan, zowel fysiek als mentaal.
Hai,
even op een rijtje:
- in de proeftijd mag ontslagen worden zonder opgaaf van reden
- als je ziek wordt in je proeftijd MOET je ook ziek gemeld worden
- ontslag met terugwerkende kracht kan in dit geval niet. Zolang je in dienst bent, en dus nog niet ontslagen (ook al ben je ziek) heb je recht op loon op die dagen.
Trudy
even op een rijtje:
- in de proeftijd mag ontslagen worden zonder opgaaf van reden
- als je ziek wordt in je proeftijd MOET je ook ziek gemeld worden
- ontslag met terugwerkende kracht kan in dit geval niet. Zolang je in dienst bent, en dus nog niet ontslagen (ook al ben je ziek) heb je recht op loon op die dagen.
Trudy
Volgens mij zelfs incl. het vakantiegeld over die paar dagen..trudy81 schreef:- ontslag met terugwerkende kracht kan in dit geval niet. Zolang je in dienst bent, en dus nog niet ontslagen (ook al ben je ziek) heb je recht op loon op die dagen.
Trudy
Dank jullie wel voor alle reacties!