LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Premie polis auto per straat verschillend; ook bij garage?

Andere onderwerpen over auto en vervoer
PJ 66

Premie polis auto per straat verschillend; ook bij garage?

Ongelezen bericht door PJ 66 »

Onlangs kreeg Nederland te horen dat verzekeringsmaatschappijen verschillende premies berekent in dezelfde wijk. Of soms zelfs de straat. Er wordt dus niet alleen naar de postcode cijfers gekeken, maar ook naar de letters.

Inmiddels heb ik Inter-polis/Rabobank een mail gestuurd of zij deze handelwijze ook hebben meegenomen en nog veel belangrijker, of er gekeken wordt naar je persoonlijke situatie. Dit hebben ze mij echter nooit gevraagd. Nu heb ik een garage dus de kans op schade door vandalisme of diefstal is 99.9% minder of ze moeten de garage gaan inbreken.

Ik wacht op antwoord, maar wellicht kunnen forum lezers mijn hier al wat meer over vertellen. Betaalt iemand met een garage in een "foute" straat evenveel als zijn buurman zonder garage bijvoorbeeld?

Chocomelk

Re: Premie polis auto per straat verschillend; ook bij garage?

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Ach hoeveel mensen hebben er een garage en de auto nooit in staan !?

amelissen

Ongelezen bericht door amelissen »

Bij mij in de buurt hebben veel mensen een garage, maar die staat vol met andere dingen. De auto staat gewoon langs de kant van de weg. Of er zijn 2 auto's en maar plek voor 1 in de garage.
Hoe wil je 'bewijzen' dat jouw auto altijd in de garage staat?

BTW ik las vandaag ook dat online autoverzekeringen gemiddeld 30 % goedkoper zijn dan de normaal afgesloten autoverzering via tussenpersoon/telefoon.

PJ 66

Als dat zo is hoef je niet te gaan klagen bij de verzekering. De omgekeerde bewijslast komt dan naar voren. Laat de eigenaar dan maar zeggen dat zijn auto in de garage stond.

Maar ik vind het kul wat jullie nu zeggen. Moet ik dan maar honderden euro's meer betalen terwijl ik mijn auto wel in de garage heb staan? Dacht het toch niet.

ciske

Ongelezen bericht door ciske »

PJ 66 schreef:
Maar ik vind het kul wat jullie nu zeggen. Moet ik dan maar honderden euro's meer betalen terwijl ik mijn auto wel in de garage heb staan? Dacht het toch niet.

mee eens ondanks dat ik geen garage heb,

Chocomelk

PJ 66 schreef:Als dat zo is hoef je niet te gaan klagen bij de verzekering. De omgekeerde bewijslast komt dan naar voren. Laat de eigenaar dan maar zeggen dat zijn auto in de garage stond.

Ze kunnen ook je garage open breken.

PJ 66

Kan ook in een dure villa wijk. Ik lees bij sommigen hier, dat je niet kunt bewijzen dat je auto in een garage staat. Ik vind dit kul. Wie een verzekering afsluit bij zijn vakantie en zijn camera verliest of ergens vergeet mee te nemen (het strand) hoeft achteraf ook niet te bewijzen dat ie slordig is geweest. Dat valt gewoon ook niet te bewijzen. Als jij opgeeft dat je camera is gejat, dan krijg je het geld terug. Niet voor niets is er daarom ook zoveel fraude helaas.

Back to the topic, je moet ook gewoon ergens vanuit gaan. Iemands camera is wel degelijk gejat en je auto staat wel degelijk in een garage.

Moraal van dit verhaal is dat je gewoon ergens van uit moet gaan. EERLIJKHEID. En anders hoef je niks meer te verzekeren. Je weet toch dat je inmiddels gewoon kunt inbreken met een sleutel.

Emmy75

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Volgens mij wordt er in Nederland geen onderscheid gemaakt in de premie of iemand wel of geen garage heeft, mede omdat het nog geen garantie geeft dat de auto ook daarwerkelijk in de garage staat.

Tja dit kun je onzin vinden en deels ben ik het er ook wel mee eens, maar ja het is nu eenmaal niet anders. Iemand die een auto bezit, moet deze verzekering en als alle verzekeraars dit zo doen, kun je op je kop gaan staan (om het zomaar te formuleren) maar schiet je niks mee op.

Bij mijn weten wordt hier in Duitsland wel rekening mee gehouden en krijg je korting op / betaal je lagere premie indien eigenaar beschikt over een garage en de auto daar stalt.

Goed dit gezegd hebbende, is het wel lastig om aan te tonen dat de auto daadwerkelijk in de garage stond. Het niet consequent in de garage stallen van de auto (hoe kort ook) zal dan weer in de voorwaarden worden uitgesloten. Kan een extra risico inhouden voor de verzekerde als deze een claim moet indienen.

Maar goed, misschien is het wel een gat in de markt voor een auto verzekeraar door automobilisten met garage een extra korting te geven.

PJ 66

Het blijft krom. Een camera die je op het strand hebt achtergelaten, maar opgeeft als gestolen. Hoe bewijs je dat de camera is gestolen, en hoe bewijs je dat je je auto in de garage hebt gezet. Dit is gewoonweg niet te bewijzen.

Ik zie het verschil niet het is precies hetzelfde.

Chocomelk

Bij aanmelding van mijn autoverzekering hebben ze niet gevraagd of
er een garage ter beschikking is of niet, heb het trouwens ook nog nooit
eerder gehoord dat het wel gevraagd is.

PJ 66

Klopt dit vragen ze niet, wat ze wel soms vragen is of je een alarminstallatie hebt. Hier kun je soms korting door krijgen.

stoompie2

Ongelezen bericht door stoompie2 »

natuurlijk kan je bewijzen dat de auto in de garage stond
dan is er schade aan de garage
en is dat er niet kan de verzekering altijd beweren dat de auto op straat stond behalve als er geen parkeerplaatsen zijn op straat om dat bewoners altijd in de garage moeten parkeren

het scheve is dat als je auto met de daarvoor gejatte sleutels word weg gehaald je wel vergoed krijgt als je braak schade aan je voor deur heb

om die reden heb ik altijd de voordeur na 22uur op het nachtslot staan en een alarm installatie in geschakeld ook op de garage
en ondanks dat auto in garage staat zo wel thuis als op werk krijg ik geen cent korting

in de afgelopen jaren in de hele wijk geen auto gejat op katoor ook nog nooit om dat bezoekers in aparte garage parkeren nog dure verzekering
om dat het een gewild model zou zijn volgens de verzekering
vreemd genoeg is mijn auto juist geen gewild model
zwaar en lomp maar voor de hobby ideaal
Ford galaxy 2.5 bj 1994 met alarm installatie voor als ik bij een klant sta of bij de winkel
Laatst gewijzigd door stoompie2 op 27 mei 2011 14:45, 1 keer totaal gewijzigd.

PJ 66

Waanzinnig goed antwoord en je hebt helemaal gelijk. Had ik niet aan gedacht! :D

PJ 66

Nou Chocomelk en Amilissen hebben jullie hier dan anwoord op?

Dan is je garage opengebroken, lees braakschade!!!!!!!!!!!!

Chocomelk

PJ 66 schreef:Nou Chocomelk en Amilissen hebben jullie hier dan anwoord op?

Daar heb je gelijk in PJ 66.
PJ 66 schreef:. Betaalt iemand met een garage in een "foute" straat evenveel als zijn buurman zonder garage bijvoorbeeld?
Maar ja, helaas staat die garage ook in een 'foute' straat.
Als ze die bepaalde auto willen hebben dan halen ze hem toch wel weg, of het nu in de garage staat of voor je deur, uiteindelijke punt is weg = weg op welke manier dan ook.

Je kunt het dieven wat moeilijker maken maar meer ook niet.

PJ 66

Dat is te gemakkelijk. Een garage inbreken doe je veel minder snel dan een auto die langs de kant van de weg staat. Je moet er ook veel meer moeite voor doen.

Chocomelk

PJ 66 schreef:Dat is te gemakkelijk. Een garage inbreken doe je veel minder snel dan een auto die langs de kant van de weg staat. Je moet er ook veel meer moeite voor doen.
Klopt allemaal maar als ze die auto echt willen hebben dan halen ze die toch weg.
Laatst gewijzigd door Chocomelk op 27 mei 2011 15:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Emmy75

Ok, als er braakschade is, zal de auto hoogstwaarschijnlijk wel in de garage hebben gestaan. Hoewel het nog steeds mogelijk is dat deze op de oprit stond en de dief ook even de garage heeft opengebroken.

Nu even een ander voorbeeld. Je komt eventjes 10 minuutjes thuis om je om te kleden en bent van plan om direct weg te gaan. Om gedoe te voorkomen zet je de auto even op straat of op de oprit, net dan wordt ie snel even gejat. Verzekering keert niet uit omdat de auto niet in de garage stond op dat moment en dat volgens de voorwaarden wel zou moeten. Daar ben je dan mooi klaar mee.
PJ 66 schreef:Het blijft krom. Een camera die je op het strand hebt achtergelaten, maar opgeeft als gestolen. Hoe bewijs je dat de camera is gestolen, en hoe bewijs je dat je je auto in de garage hebt gezet. Dit is gewoonweg niet te bewijzen.
Ik zie het verschil niet het is precies hetzelfde.
Tja eerder in dit topic bepleit je nog de eerlijkheid en dat de verzekering er maar vanuit moet gaan. Doen ze dat wel en is het weer niet goed. Bij sommige reisverzekeringen is zowel diefstal als verlies gedekt en soms moet er aangifte van politie bij zijn. Bovendien is er wel een verschil in de waarde tussen een auto en de camera van dit voorbeeld. Volgens mij was recentelijk ook in het nieuws dat de marges van autoverzekering de laatste jaren erg onder druk staan en dat ze in sommige gevallen wel erg goedkoop zijn. Misschien is dat een reden dat ze niet nog een korting voor een garage kunnen geven.

Emmy75

Chocomelk schreef: Klopt allemaal maar als ze die auto echt willen hebben dan halen ze die toch weg.
Ach, sommige auto's worden toch zowat op bestelling gejat.

Chocomelk

PJ 66 schreef:Nou Chocomelk en Amilissen hebben jullie hier dan anwoord op?

Braakschade hoeft er helemaal niet te zijn, je weet toch dat ze gewoon sleutels kunnen hebben ?

Gesloten