LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Waterschade en geen schadevergoeding van de verzekeraar

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
kfijneman
Berichten: 5
Lid geworden op: 16 mei 2011 20:24

Waterschade en geen schadevergoeding van de verzekeraar

Ongelezen bericht door kfijneman »

Hallo allemaal,

Op 31 maart j.l. heeft mijn vriend waterschade gehad doordat een installateur bij de bovenburen de tapkraan niet goed dicht had gedraaid. De schade was aanzienlijk en mijn vriend heeft geprobeerd de schade te verhalen bij zijn verzekering (Van Kampen Groep) op grond van artikel 2.24 (''elke andere gebeurtenis die plotselinge en onverwachte beschadiging veroorzaakt). Deze wil de schade echter niet uitkeren omdat de schade niet als ''onverwacht'' aangemerkt kan worden. Ze vinden namelijk dat het open laten staan van de tapkraan logischerwijs leidt tot waterschade.

Nu was mijn vriend het hier niet geheel mee eens, aangezien de schade voor hemzelf onverwacht en plotseling was. Wij hebben vervolgens de rechtsbijstand ingeschakeld, maar ook deze stelt de VKG in het gelijk.

Welke mogelijkheden zijn er nog? Wij zitten eraan te denken om het installatiebedrijf en dus de installateur aansprakelijk te stellen. Dit zou dan op grond zijn van een onrechtmatige daad. De installateur is nalatig geweest (doordat hij de tapkraan open heeft laten staan), het onrechtmatig handelen is toe te rekenen aan de wederpartij, er is sprake van schade en er is een causaal verband tussen het open laten staan van het kraantje en de waterschade. Wij hebben van de Arag te horen gekregen dat het dan nog wel minimaal 3/6 maanden tot 1 jaar kan duren voordat de schade überhaupt vergoed wordt. Dus tot die tijd zitten wij met krom laminaat, kromme plinten, schimmel, vieze vlekken op alle muren, etc.

Niet geheel onbelangrijk is dat zowel de boven- als onderbuurman hun schade allang vergoed hebben gekregen.

De moed begint ons zo langzamerhand in de schoenen te zakken.

Wie kan ons advies geven?

riddert
Berichten: 2186
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: Waterschade en geen schadevergoeding van de verzekeraar

Ongelezen bericht door riddert »

Dus tot die tijd zitten wij met krom laminaat, kromme plinten, schimmel, vieze vlekken op alle muren, etc.
Je hoeft volgens mij niet af te wachten tot er vergoeding plaats vindt om het laminaat e.d. te vervangen. Heb zelf eens lekkage gehad van de badkamer, dit direct laten repareren, foto's gemaakt en ingediend bij de verzekeraar. Dit was geen probleem, alle facturen en foto's zijn door de schade expert bekeken en akkoord bevonden.

Wat betreft de verzekeringskwestie: je kunt toch je bovenburen aansprakelijk stellen? Zij hebben de schade veroorzaakt zoals ik je verhaal lees.

kfijneman
Berichten: 5
Lid geworden op: 16 mei 2011 20:24

Re: Waterschade en geen schadevergoeding van de verzekeraar

Ongelezen bericht door kfijneman »

riddert schreef:
Dus tot die tijd zitten wij met krom laminaat, kromme plinten, schimmel, vieze vlekken op alle muren, etc.
Je hoeft volgens mij niet af te wachten tot er vergoeding plaats vindt om het laminaat e.d. te vervangen. Heb zelf eens lekkage gehad van de badkamer, dit direct laten repareren, foto's gemaakt en ingediend bij de verzekeraar. Dit was geen probleem, alle facturen en foto's zijn door de schade expert bekeken en akkoord bevonden.

Wat betreft de verzekeringskwestie: je kunt toch je bovenburen aansprakelijk stellen? Zij hebben de schade veroorzaakt zoals ik je verhaal lees.
Het zou inderdaad fijn zijn als we dat zouden kunnen vervangen, maar hier is geen geld voor. Mijn vriend is 21 en woont noodgedwongen op zichzelf doordat zijn beide ouders overleden zijn en ik studeer nog. Vandaar dat we moeten wachten op de vergoeding voordat we de schade kunnen herstellen.

Ik vraag me af of dat wel mogelijk is, aangezien de bovenbuurman er in feite niets aan kan doen dat de installateur het tapkraantje open heeft laten staan. Hij kwam hier ook pas achter toen hij terug kwam van zijn werk. Mocht het aansprakelijk stellen van de installateur niet kunnen dan willen we inderdaad als laatste optie een beroep doen op de verzekering van de buurman.

schadecoach
Berichten: 7
Lid geworden op: 24 mar 2011 14:42

Re: Waterschade en geen schadevergoeding van de verzekeraar

Ongelezen bericht door schadecoach »

hallo,

leg je kwestie maar eens voor aan verzekeraarklachten.nl
deze site is een gratis hulploket voor ieder probleem voor consumenten die schade lijden en hulp willen hebben om deze schade te verhalen.
als je googelt op de naam van de initiatiefnemer en de telegraaf kom je bij een bericht wat pas in de telegraaf over deze website is verschenen.
In dit geval kan ik wel zeggen dat het zo goed als zeker lijkt dat je deze schade gewoon door hen kan claimen bij de verzekeraar, zonder dat het je wat kost!

schadecoach
Berichten: 7
Lid geworden op: 24 mar 2011 14:42

Re: Waterschade en geen schadevergoeding van de verzekeraar

Ongelezen bericht door schadecoach »

nog even vergeten in de vorige reactie te vermelden: de naam van de initiatiefnemer van verzekeraarklachten.nl : anton rietveld

Emcede
Berichten: 303
Lid geworden op: 18 dec 2010 23:45

Re: Waterschade en geen schadevergoeding van de verzekeraar

Ongelezen bericht door Emcede »

Deze schade hoort gewoon onder de dekking van uw eigen polis te vallen. Voor de verzekerde (uw vriend) is dit een plotselinge, van buiten komende gebeurtenis. Het gaat erop of het voor de verzekerde plotseling was. Dat had u dus goed gezien.

Klacht indienen bij directie van de Van Kampen Groep, dat wil wel eens helpen. Anders naar het Kifid (www.kifid.nl). Klagen bij de volmachtgever (kijk op uw polisblad van welke maatschappij Van Kampen gebruik maakt voor uw polis) is wellicht ook nog een optie.

Natuurlijk staat de weg van de aansprakelijkheid ook open. Die lijkt ook niet zo moeilijk, maar als de beschadigde zaken al wat ouder zijn krijg je de dagwaarde vergoed. De eigen verzekering vergoed de nieuwwaarde.

Succes!

henk51
Berichten: 1680
Lid geworden op: 07 jun 2005 17:59

Re: Waterschade en geen schadevergoeding van de verzekeraar

Ongelezen bericht door henk51 »

Ik vraag me af of dat wel mogelijk is, aangezien de bovenbuurman er in feite niets aan kan doen dat de installateur het tapkraantje open heeft laten staan. Hij kwam hier ook pas achter toen hij terug kwam van zijn werk.
Gewoon de bovenbuurman schriftelijk aansprakelijk stellen voor de schade die bij uw vriend is ontstaan. De bovenbuurman moet dan vervolgens zijn installateur weer aansprakelijk stellen.Dit in geval zijn eigen WAP het niet wil behandelen.Ik denk wel dat er een wellus nietus situatie gaat ontstaan tussen de verzekeringen over wie het kraantje heeft open laten staan dit zal de boel flink vertragen.
Bij lekkage van een aquarium in een flat heeft de verzekering keurig de schade van de onderburen betaald

gr Henk

kfijneman
Berichten: 5
Lid geworden op: 16 mei 2011 20:24

Re: Waterschade en geen schadevergoeding van de verzekeraar

Ongelezen bericht door kfijneman »

Hartstikke bedankt voor alle informatie allemaal! Hier kan ik wel wat mee.
Mochten er ontwikkelingen zijn dan houd ik jullie op de hoogte.

Nogmaals bedankt, ik ben blij dat er iemand is die ons verder kan helpen.

Martijn T
Berichten: 114
Lid geworden op: 24 nov 2008 21:24

Re: Waterschade en geen schadevergoeding van de verzekeraar

Ongelezen bericht door Martijn T »

ik lees bovenburen: dus appartement neem ik aan?

schade aan de woning zelf (behang, verf etc) valt dan normaal gesproken onder de opstalverzekering. Deze zal door de VvE zijn afgesloten. Daar moet u voor die schades zijn.

schade aan de inboedel:
dit is gewoon verzekerd als gevolgschade (van de lekkage) op de inboedelverzekering (tenzij het een ontzettend achterhaald ding is, wat ik niet denk)
vraag uw tussenpersoon (daar is ie voor) om de schade nog eens goed te bekijken en opnieuw aan te kaarten bij VKG.

Installateur kan je wel aansprakelijk stellen, maar:
-dagwaarde
-hij (op zich niet jouw probleem maar ter info) kan het niet claimen op zijn aansprakelijkheidsverzekering (onder handen zijnde werk is normaal uitgesloten) en zal daarom wel gaan steigeren.

Anders eerst klacht VKG, indien afwijzing, dan Kifid (niet andersom!)

Gesloten