LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] ontslag en betaling salaris

Discussieer hier over werkgevers, ontslagregelingen en aanverwante zaken.
marloesje
Berichten: 15
Lid geworden op: 28 mei 2011 11:26

ontslag en betaling salaris

Ongelezen bericht door marloesje »

Hallo allemaal,

mijn vriend is afgelopen dinsdag ontslagen. Nu heeft hij gelukkig al ander werk weer en kan daar maandag beginnen..
Maar nu 't volgende..
Normaal wordt zijn salaris altijd de 24ste van de maand gestort.. maar tot op heden heeft hij zijn salaris nog niet ontvangen..
Contact met werkgever levert weinig op, hij neemt of de telefoon niet op of hij zegt; ja we zijn bezig met de verrekening. Wanneer kan hij 't salaris verwachten??

Dol_Fijn
Berichten: 9
Lid geworden op: 17 jan 2005 08:44

Re: ontslag en betaling salaris

Ongelezen bericht door Dol_Fijn »

Het salaris behoort voor het einde van de maand betaald te zijn. De verrekening kan ook volgende maand plaats vinden. Heeft hij het dinsdag niet binnen, dan is de ex-werkgever te laat.

marloesje
Berichten: 15
Lid geworden op: 28 mei 2011 11:26

Re: ontslag en betaling salaris

Ongelezen bericht door marloesje »

@ Dol_fijn wat te doen als het dinsdag nog niet binnen is??

MAXIEM

Re: ontslag en betaling salaris

Ongelezen bericht door MAXIEM »

marloesje

Stuur deze fraaie werkgever dan een aangetekende brief waarin je eist dat het salaris binnen 5 dagen op de rekening van de ex-werknemer moet worden geboekt. Verwijs zonodig dat als dat niet gebeurt, je hem in rechte zult betrekken (dagvaarden) en alle gerechtelijke en buitengerechtelijke kosten op hem zult verhalen.

Toelichting:

Betaling van salaris dient te worden gedaan voor de derde van de volgende maand (tenzij anders schriftelijk overeengekomen bij de aanvang van het dienstverband). Betaalt de werkgever te laat dan kan je hiervoor kosten claimen en deze zijn:

- De extra kosten voor dag 4 tot en met dag 8 bedragen 5 % van het salaris per dag.
- De extra kosten voor dag 9 tot en met dag 34 zijn 1 % van het salaris per dag.
- De dagen moeten werkdagen zijn dus geen weekenden of feestdagen.
Totaal niet meer dan een maximum van 50 % van het te vorderen salaris.

De voormalig werkgever dient er dus ook schriftelijk op te worden gewezen, dat over te laat betaald loon een boete verschuldigd is zoals bepaald in het BW7/625, oftewel over de vierde tot en met de achtste werkdag 5% per dag over het brutto-loon en voor iedere volgende werkdag 1% per dag, met aan maximum van de helft van het verschuldigde loon.

Sukses, Maxiem.

marloesje
Berichten: 15
Lid geworden op: 28 mei 2011 11:26

Re: ontslag en betaling salaris

Ongelezen bericht door marloesje »

Zat toevallig op het viva forum en dezelfde vraag gesteld.. nu zegt iemand 't volgende dat dit op de website staat van rijks overheid:

Uw werkgever moet uw loon (salaris) betalen na afloop van het tijdvak waarover het loon volgens uw arbeidsovereenkomst moet worden betaald. Zo moet weekloon na een week worden betaald en maandloon na een maand.

hoe vatten jullie deze tekst nou op?

Ik; je hebt in je contract staan dat je een weekloon hebt; na een week werken dient deze betaald te worden.. heb je en een maand loon, dan dient deze na een maand werken betaald te worden..

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: ontslag en betaling salaris

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

Dat klopt ook.

Maxiem heeft aangenomen dat je vriend per maand betaald krijgt.
In dat geval dient het salaris van mei 2011 uiterlijk op 31 mei 2011 betaald te zijn.

marloesje
Berichten: 15
Lid geworden op: 28 mei 2011 11:26

Re: ontslag en betaling salaris

Ongelezen bericht door marloesje »

@ leo en maxiem dat klopt ook hij krijgt per maand betaald..
maar een persoon op dat viva forum denkt het dus beter te weten en zegt ook nog is HR deskundige te zijn...

Ik las dus zo, zoals ik al in mn vorige post zei... lijkt me toch juist

sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: ontslag en betaling salaris

Ongelezen bericht door sephora30 »

Dol_Fijn schreef:Het salaris behoort voor het einde van de maand betaald te zijn. De verrekening kan ook volgende maand plaats vinden. Heeft hij het dinsdag niet binnen, dan is de ex-werkgever te laat.
Dit klopt dus niet.

marloesje
Berichten: 15
Lid geworden op: 28 mei 2011 11:26

Re: ontslag en betaling salaris

Ongelezen bericht door marloesje »

Sephora wat klopt er niet volgens jou?

sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: ontslag en betaling salaris

Ongelezen bericht door sephora30 »

Voor zover ik weet heeft Maxiem gelijk en moet het salaris bij maandbetaling uiterlijk de 3e vd volgende maand overgemaakt zijn.

Ik twijfel alleen tussen overgemaakt zijn of ontvangen.

marloesje
Berichten: 15
Lid geworden op: 28 mei 2011 11:26

Re: ontslag en betaling salaris

Ongelezen bericht door marloesje »

dus, in mijn vriend's geval.. wanneer moet er dan uiterlijk betaald zijn? uiterlijk 3 juni of uiterlijk 3 juli??

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: ontslag en betaling salaris

Ongelezen bericht door Emmy75 »

@ Marloesje,

Volgens mij zal het eerste uitgangspunt moeten zijn, wat er over dit onderwerp staat in de arbeidsovereenkomst of CAO of iets dergelijks. Dat er altijd rond de 24ste betaald wordt, wil niet zeggen dat je dan ook et recht hebt dat het salaris dan gestort is. In de praktijk zal het wel inderdaad de laatste dag van de maand zijn, indien het loon inderdaad per maand betaald wordt. Dit is dan wel een aanname van mij.

Nadat je weet op welke dag het er precies zou moeten zijn volgens de ovk. kun je een ingebrekestelling sturen (met redelijke termijn om te voldoen) op het moment dat het niet op die dag binnen is. Hoewel ik me wel kan voorstellen dat het iets langer kan duren. Waarschijnlijk wil de werkgever dit in 1 betaling afhandelen en heb je ook misschien nog niet genoten vakantiedagen en vakantiegeld welke misschien uitbetaald moeten worden.

Als de werkgever het netjes wil afhandelen, zorgt deze ervoor dat het op tijd binnen is. Maarja als het niet op tijd binnen is, kun je hoog en laag springen dan kan het toch nog eventjes duren. Aangezien je eerst een ingebrekestelling moet sturen met een redelijke termijn.

Je zou dit (de te volgen stappen en precieze datum) eventueel ook eens bij een juridisch loket kunnen navragen http://www.juridischloket.nl/bezoekloke ... fault.aspx
Een eerste advies is vaak gratis.
Of via de Jurofoon of eventueel de rechtsbijstandverzekering.

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: ontslag en betaling salaris

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

Voor zover ik weet heeft Maxiem gelijk en moet het salaris bij maandbetaling uiterlijk de 3e vd volgende maand overgemaakt zijn.
Pas vanaf de vierde dag van de volgende maand wordt er een boete geheven oplopend tot 50% van het maandsalaris.

Blijft echter wel staan dat er aan het einde van de lopende maand betaald moet zijn, in dit geval 31 mei.

3 juli is echt onzin. Als er op 4 juni nog niet is betaald begint de boete (heet in ambetlijk taalgebryuik de wettelijke verhoging ) te lopen
Laatst gewijzigd door Leo The Emperor op 28 mei 2011 13:36, 1 keer totaal gewijzigd.

marloesje
Berichten: 15
Lid geworden op: 28 mei 2011 11:26

Re: ontslag en betaling salaris

Ongelezen bericht door marloesje »

volgens dat leuke HR persoontje op dat viva forum is het dus dat de werkgever nu een maand de tijd heeft.. dus dat er voor 30 juni betaald moet zijn..
Erg lastig die dubbele antwoorden..

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: ontslag en betaling salaris

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

je kunt het gewoon ook zelf opzoeken google maar eens op het woord arbeidsrechter in combinatie met wettelijke verhoging

marloesje
Berichten: 15
Lid geworden op: 28 mei 2011 11:26

Re: ontslag en betaling salaris

Ongelezen bericht door marloesje »

ja dat kan ik wel vinden die verhogingen..
maar nergens echt concreet wanneer het salaris nu precies betaald dient te zijn

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: ontslag en betaling salaris

Ongelezen bericht door Emmy75 »

marloesje schreef:ja dat kan ik wel vinden die verhogingen..
maar nergens echt concreet wanneer het salaris nu precies betaald dient te zijn
Ga dan eens langs bij een juridisch loket en neem dan alle relevante papieren mee. Of kijk eens wat er in de overeenkomst staat.

marloesje
Berichten: 15
Lid geworden op: 28 mei 2011 11:26

Re: ontslag en betaling salaris

Ongelezen bericht door marloesje »

in de overeenkomst staat er niks over in...

sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: ontslag en betaling salaris

Ongelezen bericht door sephora30 »

Salaris Mei>>>>uiterlijk 3 Juni

Salaris Juni>>>uiterlijk 3 Juli

Enz....

marloesje
Berichten: 15
Lid geworden op: 28 mei 2011 11:26

Re: ontslag en betaling salaris

Ongelezen bericht door marloesje »

@ sephora, mag ik vragen waar jij dat gevonden hebt?

Gesloten