Goedenavond,
Onlangs ben ik telefonisch benaderd door Hi (dochter van KPN) met de vraag of ik mijn abonnement met een half jaar wilde verlengen in ruil voor 20% korting. Dit leek mij op zich wel wat, maar nu kom ik er achter dat ze vorig jaar rond de verandering van de opzegtermijn een rare truc hebben uitgehaald met als netto resultaat dat ik nu 2 maanden langer aan mijn oude abonnement (en oude telefoon) vast zit dan ik wilde.
Mijn vraag gaat echter over de wet kopen op afstand in dit verhaal:
De wet kopen op afstand biedt een bedenktermijn van 7 dagen, met uitzondering van een aantal gevallen. Eén van deze uitzonderingen is als de afgesloten 'dienst' direct begint.
Nou gaat in mijn geval de dienst 'abonnementsverlenging' pas een maand na het verkoopgesprek in, maar de 20% korting op het abonnement is op de dag van het telefoongesprek al ingegaan.
Klopt mijn aanname dat Hi zich nu eenvoudigweg kan beroepen op het feit dat 'de dienst' direct is ingegaan en dat een bedenktermijn daardoor niet van toepassing is?
En ben ik de enige die van mening is dat dit weer het zoveelste smerige trucje van een telefoonaanbieder is om mensen voor het blok te zetten en onder valse voorwendselen aan zich te binden?
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Omzeilt Hi de wet kopen op afstand?
Re: Omzeilt Hi de wet kopen op afstand?
Ja.Klopt mijn aanname dat Hi zich nu eenvoudigweg kan beroepen op het feit dat 'de dienst' direct is ingegaan en dat een bedenktermijn daardoor niet van toepassing is?
Ja. U bent toch accoord gegaan, wie wil U anders de schuld geven?En ben ik de enige die van mening is dat dit weer het zoveelste smerige trucje van een telefoonaanbieder is om mensen voor het blok te zetten en onder valse voorwendselen aan zich te binden?
Ja, ik ben op dat moment accoord gegaan. Deze beslissing heb ik echter gemaakt op basis van onvolledige en onjuiste informatie van de telemarketeer. Helaas valt dat niet te bewijzen aangezien alleen de laatste minuut van het gesprek op de voicelog gaat (en in tegenstelling tot uitgaande telefoontjes naar callcenters, kan ik inkomende gesprekken zelf niet opnemen).
Mede daarvoor heeft de wetgever de wet koop op afstand bedacht met een bedenktermijn, maar door deze constructie die hi bedacht heeft komen ze daar dus mee weg.
Mede daarvoor heeft de wetgever de wet koop op afstand bedacht met een bedenktermijn, maar door deze constructie die hi bedacht heeft komen ze daar dus mee weg.
Niet, als U een abonnement afsluit dat gelijk ingaat kunt U geen beroep doen op bedenktijd! En da's niet iets dat "Hi" heeft bedacht!
Tip voor de volgende beller: als je iets niet wilt zeg je nee en zet je telefoon uit!
Klaar!
Tip voor de volgende beller: als je iets niet wilt zeg je nee en zet je telefoon uit!
Klaar!
-
lekker veelzeggend antwoord weer van DHC.Niet, als U een abonnement afsluit dat gelijk ingaat kunt U geen beroep doen op bedenktijd! En da's niet iets dat "Hi" heeft bedacht!
Klaar!
Gesprekken worden ten alle tijden opgenomen! Vraag het gesprek op bij HI, kunnen zij dit niet aantonen dan heeft dat geprek toch nooit plaats gevonden!GekkeHenk schreef:Ja, ik ben op dat moment accoord gegaan. Deze beslissing heb ik echter gemaakt op basis van onvolledige en onjuiste informatie van de telemarketeer. Helaas valt dat niet te bewijzen aangezien alleen de laatste minuut van het gesprek op de voicelog gaat (en in tegenstelling tot uitgaande telefoontjes naar callcenters, kan ik inkomende gesprekken zelf niet opnemen).
Laat HI maar bewijzen dat jij toestemming hebt gegeven voor een verlenging!
Mvg, Admin
Even tijd voor een update.
Allereerst een rectificatie mbt het omzeilen van de wet koop op afstand:
Bij het terugzoeken naar de schriftelijke bevestiging bleek dat de korting toch niet op de dag van het telefoongesprek ingegaan is, maar dat hier een periode tussen zat. Dat betekent dus dat hi de wet kopen op afstand niet omzeilt door een deel van de overeenkomst al direct te starten.
Echter, zowel in het telefoongesprek als in de bevestiging werd niet gesproken over de bedenktermijn, wat dus betekent dat hi de wet koop op afstand wel overtreedt.
Doordat de bedenktermijn daardoor automatisch verlengd wordt naar 3 maanden, heb ik de overeenkomst alsnog kunnen ontbinden. Er waren echter wel twee weken, een aangetekende brief, diverse telefoontjes en meerdere klachten nodig voordat ik uiteindelijk teruggebeld werd door iemand die wel enige vorm van bevoegdheid had en het probleem binnen 2 minuten opgelost had.
Ik heb inmiddels ook het telefoonnummer gekregen van de medewerker van de 'afdeling klantenreacties' van hi. Alhoewel ik het zelf niet meer nodig heb ivm overstap naar een andere provider, stel ik dit nummer graag beschikbaar (via PM) aan anderen die tegen dezelfde muur van Hi aanlopen.
Allereerst een rectificatie mbt het omzeilen van de wet koop op afstand:
Bij het terugzoeken naar de schriftelijke bevestiging bleek dat de korting toch niet op de dag van het telefoongesprek ingegaan is, maar dat hier een periode tussen zat. Dat betekent dus dat hi de wet kopen op afstand niet omzeilt door een deel van de overeenkomst al direct te starten.
Echter, zowel in het telefoongesprek als in de bevestiging werd niet gesproken over de bedenktermijn, wat dus betekent dat hi de wet koop op afstand wel overtreedt.
Doordat de bedenktermijn daardoor automatisch verlengd wordt naar 3 maanden, heb ik de overeenkomst alsnog kunnen ontbinden. Er waren echter wel twee weken, een aangetekende brief, diverse telefoontjes en meerdere klachten nodig voordat ik uiteindelijk teruggebeld werd door iemand die wel enige vorm van bevoegdheid had en het probleem binnen 2 minuten opgelost had.
Ik heb inmiddels ook het telefoonnummer gekregen van de medewerker van de 'afdeling klantenreacties' van hi. Alhoewel ik het zelf niet meer nodig heb ivm overstap naar een andere provider, stel ik dit nummer graag beschikbaar (via PM) aan anderen die tegen dezelfde muur van Hi aanlopen.
Wettelijk gezien hoeven ze alleen de bevestiging van de klant op te nemen. Ik heb dus zo'n vaag vermoeden dat ze (ook al zou het hele gesprek opgenomen worden) alleen dat deel van het gesprek tevoorschijn halen als dat in hun voordeel is.Gesprekken worden ten alle tijden opgenomen! Vraag het gesprek op bij HI, kunnen zij dit niet aantonen dan heeft dat geprek toch nooit plaats gevonden!
Laat HI maar bewijzen dat jij toestemming hebt gegeven voor een verlenging!