LET OP! DAAR GAAT IE WEER!!!:
alfatrion schreef:Zoals ik het artikel lees, zie ik eerst een algemene uitlegt, gevolg door een uitleg waarom dat bij ontbinding wegens non-conformiteit niet opgaat. Zie ook de commentaren 5-8. Maar ook het vonnis, waar ik later een stukje uit citeer.
alfatrion schreef:Als de verkoper een ondeugdelijk product heeft geleverd en de koper een beroep op ontbinding toekomt zoals omschreven in art. 7:22 lid 2 BW, dan wordt ontbinding op goede gronden ontbonden en is het risico voor de verkoper. De wetgever heeft daarbij aangegeven dat in deze situaties de achteruitgang door toedoen van de koper voor rekening van de verkoper moet worden. De koper krijgt vanaf het moment dat hij het conformiteitsgebrek ontdekt er rekening houden dat de koop ontbonden zou kunnen worden. Het zorgvuldig schuldernaarschap gaat m.i. niet zover dat de koper vanaf dat moment met dat toestel geen TV meer zou mogen kijken. (Er is zelfs een verkoper geweest die stelde dat een consument een onzorgvuldig schuldenaar was omdat deze niet met de gebrekkige auto ging rijden.)
Ondeugdelijk?
Non-conform?
Jij bedoelt dus dat als het product gedurende de gemiddelde levensduur (welke bepaald is voor alle producten in de dezelfde productsoort) kapot gaat, dat het product eerder kapot is gegaan dan welke het volgens de gemiddelde levensduur niet kapot behoorde te gaan (welke ook door de consumentenorganisaties bepaald is), dat dan het product non-conform is en ondeugdelijk?
Geloof je nog steeds in sprookjes?
Detailhandel (winkelier) hebben vaak in combinatie met HBD afspraken over de vermoedelijke gebruiksduur (in hele jaren) en redelijkheidsgeding.
Dat is dus niet afgesproken, kan ook niet, omdat in die tabellen van de producten van de dezelfde soort (dus van bijvoorbeeld een accuboormachine) één levensduur vermeld staat.
Dat wilt zeggen dat de consument van de goedkoopste accuboormachine van de Gamma precies de dezelfde kwaliteit, levensduur en betrouwbaarheid mag verwachten als van de duurste Makita of DeWalt.
Dat is echt een zeer grote leugen.
Zes jaar is kort te noemen. Voor een LCD TV staat iets van 10 jaar een voor plasme iets van 14 jaar. Voor een CRT TV staat ook iets van 10 jaar. Dit kan lager zijn wanneer je een instapmodel heb gekocht.
http://www.fransvaneeckhout.be/bijleren ... _lcd02.htm
Lees jij wel eens wat er werkelijk staat?
De half-helderheidstijd van een kwaliteits plasmascherm bedraagt gegarandeerd 30.000 uur (Fujitsu). Bij een dagelijks gebruik van 6 uur per dag goed voor ca. 14 jaar kijkplezier.
Ik zet het hier zo groot neer, dan leest het misschien wat gemakkelijker.
We hebben het hier niet over dat het scherm zonder problemen 30.000 mee zal gaan, maar dat het scherm na 30.000 uur maar de helft van de lichtsterkte bij aankoop uitstraalt.
Criterium voor de levensduur is het moment waarop de helderheid gehalveerd zal zijn.
Dat is ook bij lampen van beamers: 2000 uur.
Nergens staat dat het scherm 30.000 uur zonder problemen mee zal gaan.
Nergens.