LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] regeneratieve e-bike
regeneratieve e-bike
zaterdag zag ik in Bocholt bij een grote fietsenzaak een e-bike die energie terugwint, bijvoorbeeld bij helling-af rijden, maar ook bij remmen.
Hetzelfde principe als hybride auto's.
De elektromotor wordt dan gebruikt als generator.
Waarom is dit principe nog niet toegepast op in Nederland verkrijgbare e-bikes?
Zo heel ingewikkeld kan het technisch toch niet zijn? De motor verandert er niet van, je hebt hooguit aangepaste software in de computer, en misschien een extra chipje voor het opladen van de accu nodig!
Snapt iemand dit?
Hetzelfde principe als hybride auto's.
De elektromotor wordt dan gebruikt als generator.
Waarom is dit principe nog niet toegepast op in Nederland verkrijgbare e-bikes?
Zo heel ingewikkeld kan het technisch toch niet zijn? De motor verandert er niet van, je hebt hooguit aangepaste software in de computer, en misschien een extra chipje voor het opladen van de accu nodig!
Snapt iemand dit?
Re: regeneratieve e-bike
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Laatst gewijzigd door Toolboy op 23 jun 2011 20:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: regeneratieve e-bike
TREK heeft dat enige tijd op zijn elektrische fietsen gehad, echter zijn ze ervan af gestapt omdat (volgens de TREKdealer zijn uitleg) 1. het systeem bergafwaarts de fiets zo hard afremde als het systeem geactiveerd werd dat ie er zelf van vertraagde en 2. het bitter weinig energie opleverde naar de accu's toe.
Re: regeneratieve e-bike
Trek heeft nog steeds deze functie erop zitten alleen in het redelijk vlakke Nederland heeft het niet zo veel zin om de fiets in deze stand te zetten aangezien je een lange afdaling moet maken om energie bij te laden.
Re: regeneratieve e-bike
Bij lange afdalingen werkt het natuurlijk beter, maar ook bij "gewoon" uitrollen zou het toch moeten werken.
Waarom is deze methode bij auto's zo enorm effectief, en bij fietsen niet?
Ik heb een fiets in Duitsland gezien die op de motor remt zodra je de rem inknijpt, heeft Trek dat ook?
Waarom is deze methode bij auto's zo enorm effectief, en bij fietsen niet?
Ik heb een fiets in Duitsland gezien die op de motor remt zodra je de rem inknijpt, heeft Trek dat ook?
Re: regeneratieve e-bike
Remmen op de motor maakt de fiets wel complexer (schakelaars in de remgrepen, extra bedrading). Liever dat men dat in stapjes doet dan dat er (te)veel innovaties in 1 keer worden toegepast.manjh schreef:Bij lange afdalingen werkt het natuurlijk beter, maar ook bij "gewoon" uitrollen zou het toch moeten werken.
Waarom is deze methode bij auto's zo enorm effectief, en bij fietsen niet?
Ik heb een fiets in Duitsland gezien die op de motor remt zodra je de rem inknijpt, heeft Trek dat ook?
Re: regeneratieve e-bike
Zou dat de reden zijn waarom de Prius zo'n doorslaand succes is? Een fabrikant die het lef heeft om meteen flink te innoveren?
Re: regeneratieve e-bike
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Laatst gewijzigd door Toolboy op 23 jun 2011 20:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: regeneratieve e-bike
Door zelf even na te denken kan je al concluderen dat het niet effectief is. Je kan er niet meer energie uithalen dan jouw rijdende fiets op dat moment heeft. Dus stel dat je af zou remmen 'op de motor' van de fiets, dan zou deze rempoging je hooguit zoveel energie geven om weer op je oude snelheid te komen. Uiteraard alleen als je dan kortstondig 100% op de motor remt dus NIET met handremmen. Alle energie die je er met je handrem uit haalt of met 'gewoon' rollen van de fiets ben je kwijt.
Verder willen we natuurlijk wel door blijven rollen als we stoppen met trappen, met andere woorden het mag ook niet teveel energie trekken en dus opleveren.
Conclusie als je van de mount everest af rolt en het flink laat afremmen op de motor dan heeft het nut. Anders niet of nauwelijks. Alleen hoe kom je die berg op, ohja dat moet je zelf doen.
Verder willen we natuurlijk wel door blijven rollen als we stoppen met trappen, met andere woorden het mag ook niet teveel energie trekken en dus opleveren.
Conclusie als je van de mount everest af rolt en het flink laat afremmen op de motor dan heeft het nut. Anders niet of nauwelijks. Alleen hoe kom je die berg op, ohja dat moet je zelf doen.
Re: regeneratieve e-bike
Trek heeft dat ook wanneer je de achterrem intrekt dan remt de fiets ook op de motor en is tevens ook een oplaad moment alleen het brengt te weinig energie op om dat te merken in de accu.
Re: regeneratieve e-bike
leuke discussie wordt dit, het gaat tenminste ergens over!
Ik vergelijk het principe toch nog steeds met de hybride auto.
Zelf rij ik al enkele jaren hybride, in verschillende types.
De vergelijking met die Mount Everest is heel leuk. Vorig jaar ben ik met de Honda Civic in Noorwegen geweest. Veel bergachtige wegen, met maximum snelheid wisselend tussen 80 en 100.
Vooral die bergen kosten meestal veel energie, maar in mijn Civic heb ik nou juist daar een record zuinigheid gereden (1 op 24)!
Betekent dat je de energie die je opwekt op de weg omlaag gebruikt op de weg naar boven, en per saldo maar weinig hoeft toe te voegen vanuit de benzine motor.
Dat zelfde principe zou in een fiets ook moeten kunnen.
Wat natuurlijk nog mogelijk is, is dat de hardware in de fiets gewoon nog niet optimaal is voor het regenereren. Bij de auto's is dat aspect nou juist key geweest vanaf het ontwerp. Bij de fiets was het eerder andersom: de elektromotor was bedoeld als aandrijving, en wordt nu herbruikt voor het opwekken van energie. Kan daar een beperking liggen?
Ik vergelijk het principe toch nog steeds met de hybride auto.
Zelf rij ik al enkele jaren hybride, in verschillende types.
De vergelijking met die Mount Everest is heel leuk. Vorig jaar ben ik met de Honda Civic in Noorwegen geweest. Veel bergachtige wegen, met maximum snelheid wisselend tussen 80 en 100.
Vooral die bergen kosten meestal veel energie, maar in mijn Civic heb ik nou juist daar een record zuinigheid gereden (1 op 24)!
Betekent dat je de energie die je opwekt op de weg omlaag gebruikt op de weg naar boven, en per saldo maar weinig hoeft toe te voegen vanuit de benzine motor.
Dat zelfde principe zou in een fiets ook moeten kunnen.
Wat natuurlijk nog mogelijk is, is dat de hardware in de fiets gewoon nog niet optimaal is voor het regenereren. Bij de auto's is dat aspect nou juist key geweest vanaf het ontwerp. Bij de fiets was het eerder andersom: de elektromotor was bedoeld als aandrijving, en wordt nu herbruikt voor het opwekken van energie. Kan daar een beperking liggen?
Re: regeneratieve e-bike
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Laatst gewijzigd door Toolboy op 23 jun 2011 20:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: regeneratieve e-bike
Hallo, Toolboy
hou ons op de hoogte ben erg benieuwd wat er uit komt en welk merk het is.
hou ons op de hoogte ben erg benieuwd wat er uit komt en welk merk het is.
Re: regeneratieve e-bike
Mijn vrouw heeft een Cortina S3 nou voor drie jaar met 3750 Km op de teller zonder problemen. Ik merkte als ik de motor niet aanzette er een vakje oplichte van de accu stand en als ik de fiets brug (30Km uur) afreed er drie aan ggan. Je zou zeggen dat er dan stroom naar de accu gaat
Re: regeneratieve e-bike
xxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Laatst gewijzigd door Toolboy op 23 jun 2011 20:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: regeneratieve e-bike
Wel, we hebben een ongeplande test gehad met de Cortina S3.
De banden waren zacht en een kracht 5 wind. Hij stopte er mee na 25 Km en een rood lampje kwam aan toen wij hem gebruikte zonder motor. Na wij om beurten haar fiets namen hebben we het na 5 km geprobeerd of de motor weer werkte daar er nu 3 lampjes aan waren en eerst toen hij stopte niets. Zij heeft meer dan een Km gefietst voordat het laatste llampje uit ging en de ondersteuning weer stopte. Ik merkte wel dat de Cortina S3 zonder motor veel zwaarder trapte terwijl hij aan het opladen was dan mijn Switch zonder motor
De banden waren zacht en een kracht 5 wind. Hij stopte er mee na 25 Km en een rood lampje kwam aan toen wij hem gebruikte zonder motor. Na wij om beurten haar fiets namen hebben we het na 5 km geprobeerd of de motor weer werkte daar er nu 3 lampjes aan waren en eerst toen hij stopte niets. Zij heeft meer dan een Km gefietst voordat het laatste llampje uit ging en de ondersteuning weer stopte. Ik merkte wel dat de Cortina S3 zonder motor veel zwaarder trapte terwijl hij aan het opladen was dan mijn Switch zonder motor
Re: regeneratieve e-bike
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Laatst gewijzigd door Toolboy op 23 jun 2011 20:54, 1 keer totaal gewijzigd.