Degene die niet op tijd betaald veroorzaakt kosten.BBCS schreef:Ik vind dat ook dat het om een graai mentaliteit gaat en alle redelijkheid is dan ver te zoeken.
De grootste smoes die ik gehoord heb is dat men dan maar op tijd had moeten betalen.
En u vindt dat die in alle redelijkheid dan maar door de schuldeiser gedragen moeten worden?
U denkt dat voorafgaand aan die brief niet het e.e.a. aan werzaamheden is verricht?BBCS schreef:Ik blijf het onzin vinden dat men voor een eerste brief al van die krankzinnige hoge bedragen in rekening mag brengen.
Wat is volgens u dan redelijk, de kosten van een postzegel? Het briefpapier, de enveloppe, inkt voor de printer, verdere algemene kosten component (gas water licht, huur kantoor), afschrijving kantoor inventaris, salaris van degene die het dossier heeft ingevoerd?
Of blijft u het enkel onzin vinden?
Als u Voorwerk een zaak van graaimentaliteit vindt, bent u vast blij met de voorgestelde nieuwe wetgeving.BBCS schreef:Dan nog blijf ik het Rapport Voorwerk II een zaak van een graaimentaliteit vinden, omdat alle redelijkheid ver te zoeken is.
Het gaat daarbij totaal niet om wat de werkelijke kosten voor een rechtzaak werkelijk is, maar dat men lekker kan graaien.
Even opletten nu, incassokosten = buitengerechtelijke kosten, hebben niets met de kosten van de rechtszaak te maken. Die worden apart afgetikt, komen er nog bij zeg maar.
Het gebruik van het woordje 'normale' impliceert hier al weer iets subjectiefs.BBCS schreef:Zou men normale uurtarieven in rekening brengen, dan bedraagt de incassokosten beduidelijk lager dan de incassokosten volgens Rapport Voorwerk II.
Een gangbaar uur-tarief in de incasso voor een BA-jurist (dus ook gerechtsdeurwaarder) bevindt zich zo rond de 80 euro ex. Half uurtje werk en de eerste 37 eurootjes zijn al een gepasserd station. Is een half uur onredelijk lang om een debiteuren dossier en een vorderings dossier aan te maken, en een eerste briefje te genereren?
En we willen natuurlijk met zijn allen niet dat die brief naar een verkeerd adres gaat, want dan schrijven we een boos stuk op Radar. Ook willen we dat het briefje klopt, de vordering navolgbaar is, och jeetje, we willen zo veel. Dus een schoolverlater dit laten doen, dat gaat hem ook niet worden. Misschien er een beetje tussenin, 40 euro per uur, duurt het wel twee keer zo lang, dus niets gewonnen.
Overigens kost een monteur bij een vakgarage nog niet eens zoveel minder dan een BA-jurist.
Vraag het incasso bureau eens, misschien kunnen zij het u wel uitleggen.BBCS schreef:Want als het hoofdbedrag €60,62 bedraagt en bij de eerste brief van het incassobureau, welke als incassokosten €72,- in rekening brengt, is totaal niet uit te leggen.
Alle redelijkheid is dan ver te zoeken.
Misschien is er wel sprake van overeengekomen kosten, welke dan blijkbaar door de schuldenaar ooit eens als redelijk zijn ervaren, anders had deze er niet mee akkoord gegaan.