Maar @ngie, bij mijn contracten is het zo dat ik bij het afsluiten 3 jaar geleden in een keer de inleg (lees rente) van de eerste 3 jaar betaalde met 10% korting. Indien er in die 3 jaar gemiddeld een rendement van 6,2% behaald werd, dan zou ik de laatste 7 jaar niet meer hoeven te betalen.
Helaas is dat rendement niet behaald en moeten wij sinds deze maand ook 7 jaar lang maandelijks € 450 betalen.
Maar nu mijn vraag aan jou: in mijn contract staat dat indien ik het na 3 jaar wil stopzetten, ik toch nog 50% van de resterende rente van de komende 7 jaar moet betalen. Heb jij je contract wel goed gelezen en de laatste correspondentie?? Moet jij ook niet maandelijks nog rente betalen 7 jaar lang en kost stoppen 50%??
Naar mijn weten werkt profit effect namelijk op deze wijze.
Ik heb mijn zaak bij een advocaat liggen om naar mogelijkheden te kijken om het contract stop te zetten zonder verdere kosten en het liefst met mijn eerste inleg terug. Ik voel mij ontzettend belazerd en misleid bij het aannemen van deze contracten!!!!
Jolanda
Naar boven
hvde
Geplaatst op 19 Feb 2004 20:18 door hvde
--------------------------------------------------------------------------------
hallo jolanda,
ik heb ook zo,n kontrakt waarbij ik de eerste 3 jaar rente vooruitbetaald heb; daarna zou ik ook 7 jaar lang geen rente meer hoeven te betalen, ALS er een gemiddeld rendement van 6,2 % per jaar gehaald zou zijn. Dat is dus niet het geval en ook ik zit 7 jaar lang vast volgens mij. Waar @ngie het over heeft is kennelijk een ander produkt; zij (als het tenminste een zij is ) spreekt over Profit Effect maandbetaling.
misschien kan @ngie nu even duidelijkheid geven?
Hallo!! Ik heb dus een maandbetaling afgesproken. Ik heb de rente in 36 termijnen betaald, in drie jaar dus. De laatste termijn was afgelopen december. Het volgende is mij meegedeeld: na drie jaar zou ik zelf kunnen kiezen: het ingelegde bedrag kosteloos opnemen, inclusief de winst, of, volgens hen nog beter: het bedrag 7 jaar 'laten staan', dan zou ik niets meer inleggen, maar wel winst maken. De kans dat ik geen winst zou maken was nihil. Zeker met het pakket dat ik had gekozen: Ahold (wat ben ik daar nu blij mee), ING, Kon. Olie en Unilever.
Die man zei toen: je kunt het best dit pakket nemen, de kans dat mensen minder gaan bellen (in de andere zat KPN) is groter wanneer het minder gaat dan dat mensen minder boodschappen gaan doen. Goh, wat was ik toen naief!!!
Nu, nadat ik de 36 termijnen heb betaald, is het volgende het geval:
(Brief van Dexia aan mij dd.13 februari 2004)
"Na 3 jaar wordt bepaald of u in aanmerking komt voor een korting op uw maandtermijn voor de resterende 7 jaar....om in aanmerking te komen voor een korting op de rente moet het aandelenpakket met gemiddeld minimaal 1% per jaar zijn gestegen...
Waarde van de effecten op aankoopdatum 20-12-2000 en de waarde van de effecten op besis van de slotkoersen van 22-12-2003.
Waarde aandelen op 20-12-2000: € 10.912,98
Waarde aandelen op 22-12-2003: € 5.396,43
Uit het overzicht blijkt dat uw aandelenpakket helaas in waarde is gedaald, dit betekend dat er geen korting wordt verleend op uw maandtermijn..."
Mijn maandtermijn blijft dus ook de komende 7 jaar lang hetzelfde. Dat dit zou kunnen gebeuren, is mij nooit verteld.
Wat jullie hebben is dus toch anders, want ik moest een koersstijging hebben van 12,4%, wilde ik de komende 7 jaar geen rente hoeven betalen. Jullie hebben het over 6,2%, en over de helft van de schuld ineens, terwijl ik de gehele schuld van €10.000,= moet betalen wanneer ik wil stoppen met de maandtermijnen.
Ik hoop dat ik een beetje duidelijk ben, het duizelt me soms een beetje
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)