LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] ex betaald geen alimentatie sinds verzoekschrift nihilstelli

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
kaatje36

ex betaald geen alimentatie sinds verzoekschrift nihilstelli

Ongelezen bericht door kaatje36 »

Hoi,
Ik heb een vraag. Heeft iemand ervaring met het lbio? Mijn ex heeft een verzoekschrift ingediend bij de rechtbank om de p.a. op nihil te stellen en de k.a. aan te passen. Dit verzoekschrift is op 20 mei binnen gekomen bij de rechtbank. Nu moet hij per eerste van de maand de p.a en k.a betalen. Dit heeft hij echter niet gedaan. Alleen de k.a. heeft hij betaald. Heeft het voor mij nu zin om het lbio in te schakelen? Ik ben bang dat hij niet meer betaald omdat hij in zijn verzoekschrift de rechter vraagt om de p.a te wijzigen per 20 mei. Als hij de p.a. blijft betalen tot aan de uitspraak, zullen de meeste rechters zeggen: mevrouw kan het niet terugbetalen, het gaat tenslotte om onderhoudskosten. Dit weet ex en advocaat van hem natuurlijk ook. Waar ik dus bang voor ben is dat de rechter nu zegt, mevrouw heeft het toch niet gehad, dus kan het per mei stopgezet worden. Werkt dit zo of niet? Wie heeft er ervaring mee?

Pareltje31

Re: ex betaald geen alimentatie sinds verzoekschrift nihilstelli

Ongelezen bericht door Pareltje31 »

hij is verplicht te betalen tot rechter anders beslist dus LBIO kan zeker iets voor je doen

piet jagers

Ongelezen bericht door piet jagers »

maar waarom p.a betalen???

Chocomelk

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Inderdaad moet hij betalen totdat rechter eventueel anders beslist.
Maar of je nu per direct het lbio al kan inschakelen weet ik niet, moet er dan
niet al een paar maanden achterstand zijn voordat je die kan inschakelen ?

Wanneer kunnen wij u helpen?
Het LBIO int uw alimentatie als uw betalingsplichtige ex-partner in gebreke blijft. Dat kunnen we alleen doen:

•als de bijdrage door de rechter is vastgesteld
•als er minimaal één maand achterstand is (u ontvangt niets of te weinig)
•als de betalingsachterstand minimaal € 10,- is
•voor een achterstand die op het moment van uw verzoek niet ouder is dan 6 maanden (hieronder valt dus ook een rechterlijke uitspraak die binnen die 6 maanden is afgegeven en waarin een bijdrage met terugwerkende kracht is opgelegd)
•als uw betalingsplichtige ex-partner op de hoogte is gesteld van het (bank)rekeningnummer waarop hij of zij de alimentatie over kan maken

bron:
http://www.lbio.nl/alimentatie/recht-op-alimentatie

ps. staan ook voorbeeldbrieven waarvan je er 1 kan uitzoeken en die je
kan versturen naar je ex.

Chocomelk

piet jagers schreef:maar waarom p.a betalen???
Dat zijn dingen die ik dus ook niet kan begrijpen dat juist partneralimentatie ooit
in het leven is gebracht. :shock:

piet jagers

maar ja kaatje van de andere kant ik zou um gewoooooon een hele hoop laten betalen dan leert ie het

piet jagers

toch????

snepke

Ongelezen bericht door snepke »

Chocomelk schreef:
piet jagers schreef:maar waarom p.a betalen???
Dat zijn dingen die ik dus ook niet kan begrijpen dat juist partneralimentatie ooit
in het leven is gebracht. :shock:
Ik zie dat meer als een wraakaktie om de ex het vel over de oren te halen.
K.A moet hij betalen ,het zijn ,zijn kinderen ook.Dat doet hij ook.

piet jagers

zie ook dat kaatje niks meer zegt :P

Chocomelk

piet jagers schreef:maar ja kaatje van de andere kant ik zou um gewoooooon een hele hoop laten betalen dan leert ie het
Zie dat een beetje hetzelfde als Snepke en jou dat is wraak partner alimentatie.
Die kinderen zijn ook van hem, dus kinderalimentatie = prima
Een vrouw/man is niet van de ex, dus partneralimentatie = nee.

piet jagers

Een vrouw/man is niet van de ex, dus partneralimentatie = nee.
ik ben moslim en heb meerdere vrouwen (5) :|
als ze allemaal bij mij aan zouden kloppen voor p.a
waar blijven we dan. dat kan toch allemaal niet in deze moderne wereld :|

snepke

Ongelezen bericht door snepke »

piet jagers schreef: ik ben moslim en heb meerdere vrouwen (5) :|
waar blijven we dan.|
Hebben ze je allemaal (5)buiten de deur gezet?
Je hebt anders een oer hollandse naam.

Chocomelk

piet jagers schreef:Een vrouw/man is niet van de ex, dus partneralimentatie = nee.
ik ben moslim en heb meerdere vrouwen (5) :|
waar blijven we dan. dat kan toch allemaal niet in deze moderne wereld :|
Ga er even vanuit dat je in Nederland woont, in Nederland kan je maar
met 1 vrouw trouwen en niet met 5, dus zou er maar 1 vrouw PA kunnen eisen. :wink:
(heb je weer geluk)

kaatje36

zal het proberen kort uit te leggen. 4 jaar voor het beeindigen van ons huwelijk ben ik gestopt met mijn bijbaantje om de volgende redenen: 1 bij onze oudste dochter was adhd, pddnos en een separatie angst vastgesteld 2 mijn ex wilde voor zichzelf beginnen als eigen rijder. Hierdoor zou hij veel minder thuis zijn, dus moest ik thuis zijn bij de kids, met name onze dochter. Vooral haar separatie angst brengt dit met zich mee. Ik kon dan mooi, als meewerkend echtgenoot, dus onbetaald en nergens voor verzekerd, de administratie van het bedrijf doen. Een jaar voor het einde van ons huwelijk heb ik een zwaar auto ongeluk gehad, waar ik nog dagelijks hinder van ondervind. Hierdoor kon ik de werkzaamheden niet meer uitvoeren.
In jan. 2009 zijn we uit elkaar gegaan. Hij is uit huis gegaan. Ik mocht in het huis blijven tot ik andere woonruimte had. Echter het zover niet gekomen omdat ik in okt 2009, samen met mijn kids in een vrouwenhuis ben geplaatst, dit door toedoen van ex. Het was voor mij daar niet meer veilig. Hierdoor zijn mijn kids ook onder toezicht gesteld. Gelukkig. In 2009 hebben we ons eigen huisje kunnen betrekken, en vanaf die tijd zijn we druk bezig alles te verwerken wat ons overkomen is. Iets wat de kinderen al aardig gelukt is, en waar ik nog volop in zit. Hierdoor ben ik er nog niet aan toe om zelf te gaan werken. ( ook lichamelijk niet ) Dat wil niet zeggen dat dat in de toekomst niet kan komen.

Chocomelk

@ Kaatje, vreselijk wat je hebt moeten doormaken, maar helaas was
je daar zelf bij betrokken.
Iedere vrouw/man moet voor zichzelf kunnen zorgen financieel en dus niet afhankelijk hoeven te zijn van een ex.

Je auto ongeluk kun je natuurlijk niets aan doen, maar als het komt door een tegenpartij die het ongeluk veroorzaakt hebt dan had je een letselschade zaak kunnen aanspannen.

kaatje36

daar heb je gelijk in, chocomel, maar soms word je in situaties getrokken waar je zelf niets aan kunt doen. Je komt dus ook niet zomaar in een vrouwenopvanghuis terecht. Ik ben het met je eens dat ieder zijn eigen kost moet kunnen verdienen. ( en dat doe ik ook gedeeltelijk, door betaalde mantelzorg aan mijn kind te geven, het is dus niet zo dat ik geen eigen inkomsten heb ) Alleen is dat helaas niet voldoende om van rond te komen iedere maand, dus komt er nog een stukje p.a bij kijken. ( dit omdat de behoefte tijdens ons huwelijk erg groot was, het is ook niet zo dat ex mijn voledige behoefte aanvult, dat zou ik niet willen. )

kaatje36

een letselschadezaak is er geweest, is een schikking in getroffen, maar dat was nog tijdens het huwelijk. Dat is dus allemaal daar gebleven.

Jolijn

Ongelezen bericht door Jolijn »

@Kaatje 36. P.A. als een soort van achterstallig loon.
Jij hebt hem destijds de kans gegeven als eigen rijder te beginnen.
Als hij daardoor het nu goed voor elkaar heeft (weet ik niet hoor) mag hij daar best iets tegenoverstellen, zodat jij op termijn de kans krijgt werk en zorg voor de kinderen op poten te zetten.

kaatje36

Hij heeft het zeker goed voor elkaar. Daar ben ik niet bang voor. De reden die hij opgeeft om de p.a op nihil te stellen is dat hij veel meer kosten heeft dan voorheen, omzet is hetzelfde, hij heeft dan echter in 2009, net na de scheiding was uitgesproken een spiksplinter nieuwe vrachtwagen gekocht. Deze schrijft hij , blijkt nu uit de cijfers, in drie jaar tijd af. Het is nog maar de vraag of de rechter dit dus gaan aannemen. Hij reed eerst een een tweedehandse vrachtwagen van z'n 8 jaar oud.

Chocomelk

Je kan het lbio inschakelen mits je aan de voorwaarden voldoet die ik al eerder hier geplaatst had, dus even kijken of je daar voor in aanmerking komt.

Gesloten