LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Drie Next125 offertes maar hoe verder

Goede of slechte ervaringen met keukens? Geef hier jouw mening.
Larisa
Berichten: 6
Lid geworden op: 11 jun 2011 22:35

Drie Next125 offertes maar hoe verder

Ongelezen bericht door Larisa »

Hallo

Ik heb nu drie offertes voor een Next125 Nextline voor mij liggen.
Het loont om meerdere offertes op te vragen is mijn ervaring, zowel qua proces als resultaat. Je leert de winkels kennen, jouw wensen worden telkens scherper etc.

Twee offertes hebben een duidelijk vergelijkbare opbouw en inhoud.
Ik zie dezelfde catalogusnummers voor de kasten etc staan. Soms met 100 euro prijsverschil per kast.
De meubelen (apparatenwand, kookeiland) varieren tussen 6500 en 8400 euro.
De apparatuur is in alle offertes dezelfde en verschilt in totaalprijs tussen 6500 en 7500 euro.
Ook de prijs van de diversen (inbouwstopcontact, spoelbak, 3-in-1 mengkraan met boiler) varieert tussen 1100 en 1700 euro.
De prijzen voor het werkblad en de uitsparingen etc zijn vergelijkbaar.

Mijn vraag is hoe nu verder.
Kan ik beter eerst de prijzen terugleggen bij de drie winkels, of op basis van de offertes direct één winkel kiezen om mee verder te praten? Wat je doet met offertes zal per persoon verschillen maar ik zou graag enkele ervaringen horen.

De winkel waar ik het beste gevoel bij had en die ook op dit forum als goed wordt beschreven, is met de hoogste prijs gekomen en gaf aan dat in de offerte meteen de definitieve prijs zou komen te staan.

Een van de winkels is van de DMG en staat niet op de site van Next125 vermeld bij Dealer Zoeken. Naar eigen zeggen verkopen ze Next125 sinds oktober vorig jaar. Ik heb Next125 gevraagd om een actuele dealer lijst maar nog geen reactie ontvangen.
Heeft iemand op dit forum ervaring met het kopen van Next125 bij de DMG?

Inhoudelijk valt me op dat in een offerte soms onderdelen missen of extra staan.
Een offerte heeft bv. als enige een onderdeel “greeplijsten en afstandhouders” waarvan ik mij afvraag waarom (gaat om 700 euro).
Een van de drie offertes mist een onderdeel “Rugwandbekleding onderkast” waarvan ik me afvraag waarom (gaat maar om 30 euro).
Ik ga het in de winkel navragen, een reactie zou mij helpen alvast.

De mate van detaillering verschilt ook.
Ik vind het zelf wel prettig om de catalogusnummers en de afmetingen te zien staan op de offerte, dus bv. “zijwandafdekpaneel voor de onderkast 1496 x 900 x 20 mm, uitvoering magnolia hoogglans lak”.
Ik lees ook liever “”Losse uittreklade, Los scharnier 110 graden scharnieren i.v.m. binnenladen achter draaideur, Wijzigen frontuitvoering t.b.v. opzetkast met lade, deur en nis boven vaatwasser, Los frontmeubeldeur t.b.v. vaatwasmachine” dan een interne afkorting/code op een offerte met een mondelinge toelichting.
Het lijkt mij dat voor zowel de leverancier als de klanten een winkel het zo duidelijk mogelijk moet beschrijven, of heb ik het mis?
Een winkel maakt voor de leverancier later een orderformulier met meer details wellicht, krijg je als klant daar dan een kopie van?

Groet, Larisa

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Drie Next125 offertes maar hoe verder

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Kijk ook een beetje naar je eigen gevoel en waar je de beste adviezen hebt gekregen enz. Als je een heel slecht gevoel hebt over een partij, kun je daar misschien maar beter niet verder mee praten. Uiteindelijk is een klein prijsverschil ook niet alles op de aanschaf van een keuken.. Dat soort dingen koop je meestal niet dagelijks. :wink:

Laat de offertes ook eens even "bezinken". Het is best mogelijk dat je over een x aantal dagen anders denkt over bepaalde wensen of ideeën. Praat ook eens met familie en vrienden over de opstelling en wat zei wel en niet handig en/of praktisch vinden. Soms kunnen ze het in een winkel heel handig brengen en verkopen maar is het in de praktijk toch niet zo handig. :wink:

Bovendien kun je de verkoper iets vragen in de trant van goh.. ik heb nog een offerte en daar staat x op. Waarom ontbreekt dat op deze offerte of waarom staat het hier juist wel op en bij die andere niet?

Voor een vervolggesprek met evt. meerdere partijen is het wel handig dat je een lijstje maakt met alle vragen cq opmerkingen. Eenmaal ter plaatse worden soms door het gesprek dingen vergeten te vragen.

Sommige winkels maken liever geen offertes met catalogusnummers e.d. Begrijpelijk dat je dit liever ziet op een offerte maar om diezelfde reden zetten niet alle keukenwinkels dit standaard op de offerte.

Tja hoe definitief de prijs van een aanbieder is, kom je pas achter als je gaat praten. Vaak is deze toch iets minder definitief en kan er nog wel wat af. Als je aangeeft dat je elders een offerte voor dezelfde keuken heb opgevraagd en deze is x goedkoper kun je dit aangeven. Wees dan wel voorbereid op de vraag of de verkoper deze offerte mag zien. Hou er dan ook rekening mee dat deze vraagt of hij de opdracht krijgt als hij de prijs matcht of iets soortgelijks. Mogelijk is er nog veel meer onderhandelingsmarge dan de prijs van de concurrent en die is lastig los te krijgen als je het verschil eenmaal op tafel hebt gelegd. In dat opzicht kan een vervolggesprek met meerdere partijen geen kwaad. Als er bij de een wat af kan, kan dat wellicht bij de ander ook..

Je kunt rustig aangeven dat je met meerdere partijen in gesprek bent. Maar wees wel een beetje voorzichtig met het loslaten van de namen van de andere partijen.. Een goed verkoper kent de andere aanbieders in de buurt en weet wat voor prijzen en marges deze hanteren. Stel je zit bij de "goedkopere" van de 1e offertes en je zegt ik ben ook met partij x (duurdere) aan het praten dan weet deze eerste al.. nou die zijn toch zoveel % duurder en zijn bereid te gaan tot x bedrag. Daarmee weet deze ook met welk bedrag deze waarschijnlijk voordeliger is dan de ander en dan kan er nog steeds onderhandelingsruimte over zijn. Daarnaast ben ik persoonlijk wel van mening dat het ook een kwestie is van leven en laten leven..

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Drie Next125 offertes maar hoe verder

Ongelezen bericht door kweenie »

Ik vind het apart dat de prijzen van de meubels zo veel verschillen. Als je gelijke of vergelijkbare offertes zou hebben, dan zouden de prijzen niet veel moeten verschillen. Tenzij de ene winkel natuurlijk al een deel van de montagekosten in de prijs van de kasten heeft zitten, natuurlijk.

Kun je ook zien of alle kasten bij de een duurder zijn dan bij de ander, of is het zo dat bijna alles wel ongeveer overeen komt, maar dat er een paar kasten veel duurdere uitvallen dan bij de andere offerte? En is wel van precies de zelfde fronten uitgegaan (bv. niet de een lak en de ander folie)? Dat kan natuurlijk ook veel uitmaken...

Ik zou me zelf bij een eerste offerte geen zorgen maken over het ontbreken van typenummers. Wat Emmy ook al zegt, ze willen liever niet dat je naar een concurrent kunt stappen en dat die alleen maar de typenummers in zijn computer hoeft te zetten voor een offerte. Dan heeft die immers maar 5 minuten werk en kan hij gegarandeerd lager offreren. Ik zou wel willen dat de afmetingen er allemaal bij zouden staan. Want als de een bijvoorbeeld een kast van 50 heeft en de ander van 60, dan scheelt dat natuurlijk flink. En zeker de zijwanden en bv. de indeling van de hoge kasten zou ik op de cm (liefst mm) nauwkeurig willen zien. Ook is bijvoorbeeld de werkhoogte van het werkblad handig om al op papier te hebben staan.

Verder zou ik naar de winkel gaan waar je het beste gevoel bij hebt en aangeven dat als die onzekerheden over zaken die wel/niet op de offerte staan weg zijn, je met ze in zee wilt gaan als ze tot het bedrag van de lage offerte kunnen gaan. (Natuurlijk niet precies het bedrag noemen of de offertes laten zien...) Misschien dat hij wel goed kan uitleggen waarom bepaalde zaken bij hem wel op de offerte staan en bij een ander niet? Als hij merkt dat je een serieuze offerte van een andere winkel hebt en als hij merkt dat je echt serieuze interesse hebt, dan zal hij dat vast kunnen uitleggen. En als hij ziet dat je bij wijze van spreken de zelfde dag nog wil tekenen (je hebt immers al een goed en gedetailleerd ontwerp van ze, waarover je een tijd hebt nagedacht), dan zal hij ook vast wel wat aan de prijs willen/kunnen doen. Wellicht dat hij niet helemaal wil gaan tot het bedrag van de laagste offerte, maar bij een winkel waar je een goed gevoel bij hebt, zou ik ook best wel iets meer willen betalen.

Larisa
Berichten: 6
Lid geworden op: 11 jun 2011 22:35

Re: Drie Next125 offertes maar hoe verder

Ongelezen bericht door Larisa »

Hoi,

Bedankt voor jullie reacties.

De drie winkels hebben op basis van dezelfde tekening en dezelfde apparatuur en diversen de offertes gemaakt, de tips uit de ene winkel heb ik laten verwerken in de andere winkel dus ik heb overal hetzelfde gevraagd.

@Kweenie: Er is 1 winkel die alle kasten goedkoper aanbiedt, dus per kast is die winkel goedkoper, wat mij ook wel verbaasde.
Goede tip om niet de namen van de andere winkels te noemen, thanks :).

@Emmy75: Ik heb de winkels alvast enkele verduidelijkingsvragen gemaild, bedankt voor de tip, ik ben benieuwd wat ze antwoorden, ik zou graag een paar antwoorden hebben voordat ik weer een gesprek over prijs enz ga hebben met ze.

Ik zou graag op mijn gevoel afgaan maar de offertes zitten tussen 18.000 en 22.000 nu. Ik wil wel meer betalen maar 4.000 is wat te veel.

Dat was dan ook de reden voor mijn vraag: Heeft iemand op dit forum ervaring met het kopen van Next125 bij de DMG?

Larisa

Stunter
Berichten: 17
Lid geworden op: 03 apr 2010 10:48

Re: Drie Next125 offertes maar hoe verder

Ongelezen bericht door Stunter »

Ik ben bij 3 bedrijven geweest ook voor een next NL502 keuken offerte.
Ik had ook vast liggen wat de apparaten waren en de type kastjes.

1 had ik geen goed gevoel over die viel af maar was de goedkoopste
2 andere had ik goed gevoel over maar waren duurder

Ik heb de 2 andere bedrijven de goedkope offerte opgestuurd.
1 kwam terug met kunnen wij niet leveren tegen die prijs
1 gaf aan dat we het zelfde konden betalen. Hier hebben wij getekend.

Onze totaal kosten keuken was 25.000 euro.
Ons huis word nog gebouwd dus keuken is nog niet geleverd.

Ik heb hier veel gelezen over DMG en veel zijn er negatief maar dat gaat volgens mij wel vaker over budget keukens. Al hoorde ik van Next dealers dat Next niet leverde aan DMG. In een ouder topic had ik een lijst gezet met alle dealers

Gesloten