LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Politie neemt TomTom mee uit auto

Andere onderwerpen over auto en vervoer
sephora30

Re: Politie neemt TomTom mee uit auto

Ongelezen bericht door sephora30 »

Precies, daarom denk ik niet dat ts altijd haar rijbewijs bij zich heeft maar hem gewoon standaard in de auto heeft liggen.

snepke

Ongelezen bericht door snepke »

sephora30 schreef:Precies, daarom denk ik niet dat ts altijd haar rijbewijs bij zich heeft maar hem gewoon standaard in de auto heeft liggen.
Zou kunnen,maar dat is dom.
Stel dat er een paar de auto openbreken en ze halen er alles uit.

Ze hebben dan wel je gegevens en ook je sofie-nr.
Wie weet wat ze daar mee uitvreten

ciske

Ongelezen bericht door ciske »

snepke schreef:
sephora30 schreef:Precies, daarom denk ik niet dat ts altijd haar rijbewijs bij zich heeft maar hem gewoon standaard in de auto heeft liggen.
Zou kunnen,maar dat is dom.
Stel dat er een paar de auto openbreken en ze halen er alles uit.

Ze hebben dan wel je gegevens en ook je sofie-nr.
Wie weet wat ze daar mee uitvreten

plus schade aan je auto ,aangifte doen en nieuw rijbewijs aanvragen,...dat kost een leuke som geld, boel werk erbij.

sephora30

Ongelezen bericht door sephora30 »

Dat zou inderdaad erg dom zijn.

Pinegel

Ongelezen bericht door Pinegel »

vervallen
Laatst gewijzigd door Pinegel op 12 jun 2011 19:12, 1 keer totaal gewijzigd.

Pinegel

Ongelezen bericht door Pinegel »

Patries72 schreef:Vanmiddag heeft de politie Haaglanden uit mijn auto mijn TomTom en rijbewijs gehaald en meegenomen naar bureau.

Mijn auto, een Scenic dus familie-auto, stond in een parkeergarage en helaas stond een raampje op een kiertje dus politie heeft mijn raam blijkbaar verder open gedraaid en in alle vakken gekeken.

Mijn TomTom en rijbewijs zaten nl allebei in een apart vakje dat dicht zat.

Politie heeft een kaartje achtergelaten met de mededeling dat ik beter op mijn spullen moest letten, maar geen bericht dat mijn spullen naar bureau zijn meegenomen.

Pas tijdens een telefoontje kreeg ik te horen dat mij spullen 'preventief' zijn meegenomen en 'veilig gesteld'.

Nu is mijn vraag:
mag de politie zomaar mijn auto doorzoeken en mijn spullen meenemen?

Ik kan me in het geheel vinden in dit preventiebeleid van de politie om mensen te attenderen op hun “slordigheden”. Je kunt beter door de politie er op geattendeerd worden dan dat dieven met jouw eigendommen aan de haal gaan.

Toch vind ik jouw vraagstelling wel een interessante: “mag de politie zomaar mijn auto doorzoeken en mijn spullen meenemen?”

Lijkt mij dat een dergelijke bevoegdheid in de ambtsinstructie opgenomen moet zijn.

Patricia72 als je hier uitsluitsel over wilt krijgen, kun je je het beste wenden tot het bevoegd gezag. De korpsleiding kan wellicht aangeven waar deze bevoegdheid zijn grondslag in vindt. De bevoegdheid om te doorzoeken én de bevoegdheid om spullen mee te nemen. Kun je ons op de hoogte houden?

Verder roept jouw topic bij mij de volgende vraag op. Je vermeldt expliciet dat jouw auto een Scenic betreft. Je geeft preciezer aan: dus een gezinsauto. Wat wil je hiermee duiden? Dat het je bevreemdt dat een gezinsauto in een preventiecontrole betrokken wordt of bedoel je iets anders?

trudy81

Ongelezen bericht door trudy81 »

Hai,

ik vraag me af of dit wel mag, eigenlijk betwijfel ik het ernstig. De politie mag zonder redelijke verdenking ook je tas niet doorzoeken, maar wel als deze achter gelaten is.
Hoe dat met de auto zit weet ik niet, werkt de auto hetzelfde als een tas? of is de auto 'achtergelaten' omdat hij niet afgesloten is? Of is het zo dat in een parkeergarage je automatisch (via algemene voorwaarden van de parkeergarage of zoiets) toestemming geeft? Ik weet niet maar wil het eigenlijk wel graag weten.

Trudy

trudy81

Hai,

net even snel gezocht, kan geen wettekst vinden in ge gauwigheid maar heb wel dit:

http://zakelijk.infonu.nl/juridisch/582 ... ement.html

Het mag dus niet

Trudy

ciske

ze mogen het wel ,ter voorkoming van misdrijven.

trouwens denk dat TS allang haar/zijn spullen weer terug heeft :lol:

zeeman-b

Ongelezen bericht door zeeman-b »

In principe zegt de politie u geeft aanleiding tot........Waar zijn we nou mee
bezig in dit land...je moet met je fikken van andermans spullen afblijven zo niet
dan moeten ze je hand afhakken.

Dat doen ze in Iran ook. Weg met dat slappe gedoe hier.

[Off-topic tekst verwijderd door de moderator]

mankasters

Ongelezen bericht door mankasters »

Zeemannen zijn ruige bonken maar blijf van andermans spullen af
helemaal met je eens.

trudy81

@ciske,

weet u dat zeker?

Ik ben nu vanalles op aan het zoeken (want in vind het interessant) en ik kom tegen dat de politie inderdaad ter voorkoming van een misdaad een voertuig mag doorzoeken. Maar alleen wanneer zij vermoeden dat er een misdaad MET het voertuig gepleegd gaat worden, maar niet als zij vermoeden dat er eventueel BETREFFENDE het voertuig een misdaad gepleegd zal worden.
Als zij dus denken dat het voor een ramkraak gebruikt gaat worden mag het wel, maar als zij denken dat de auto zelf gestolen gaat worden of de spullen erin mag het niet.

Ik heb hier echter nog geen wettekst van gevonden, en ik vind deze info op verschillende sites, maar dat maakt natuurlijk nog steeds geen wet.

Trudy

ciske

yeps , het is zeker, je geeft namelijk aanleiding tot het plegen van helaas een misdrijf, en inderdaad zoals hierboven werd gezegd,... .blijf met je handen van andermans spullen af , maar hand afhakken??? sorry we zijn niet in Iran gelukkig.

zeeman-b

Ongelezen bericht door zeeman-b »

De politie stelt ‘de gelegenheid maakt de dief'. Dit is verkeerd geredeneerd
van de politie afblijven van andermans spullen en niet de boel omdraaien.

Onze hele wetgeving moet op de schop. Dus Fred Teeven doe je best.

Gesloten