Centramed sluit boekjaar 2010 positief af Meer openheid medische incidenten
Het resultaat van de Onderlinge Waarborgmaatschappij Centramed voor ziekenhuizen en andere zorginstellingen is in 2010 uitgekomen op € 0,9 mln. (in 2009: € 0,7 mln.). De schadelast van Centramed, die medische aansprakelijkheid verzekert, is per saldo gedaald naar € 4,7 mln. (in 2009: € 5,3 mln.). Centramed kent geen winstoogmerk.
Per begin 2011 zijn vier nieuwe leden toegetreden waardoor het ledenaantal is gekomen op 65, waarvan 30 algemene ziekenhuizen, 4 universitaire medische centra en 31 GGZ- en overige instellingen.
Het verslagjaar 2010 is in meerdere opzichten een bijzonder jaar. In 2010 is een relatief groot aantal claims gemeld met een daarbij behorende hoge schadelast. Dat komt voor een belangrijk deel door het aantal claims dat is ingediend tegen een orthopedisch chirurg van het Waterlandziekenhuis in Purmerend. Mede door deze zaak is de belangstelling van de politiek en de media voor (de gevolgen van) medische incidenten toegenomen. Centramed heeft er bewust voor gekozen om de media actief te woord te staan over het bijzonder complexe proces van claimbehandeling. Uiteraard rekening houdend met de privacy van de betrokkenen.
Medio 2010 is de ‘Gedragscode Openheid medische incidenten; betere afwikkeling Medische Aansprakelijkheid’ (GOMA) geïntroduceerd. De GOMA is tot stand gekomen onder toezicht van De Letselschade Raad. Centramed was een van de mede- initiatiefnemers en heeft een belangrijke bijdrage geleverd aan zowel de stuurgroep als de projectgroep. Deze gedragscode is erop gericht om de afwikkeling van de vaak zeer complexe claims te versnellen en te verbeteren en staat inmiddels centraal in het handelen van Centramed.
Het totale aantal claims lag in 2010 boven het gemiddelde niveau van de jaren 2003-2008, maar wel in lijn met het aantal in 2009. In 2010 zijn ruim 60 meldingen van het Waterlandziekenhuis te Purmerend in behandeling genomen. Dat aantal zal in 2011 nog verder toenemen. Deze zaak is voor Centramed aanleiding om alle zeilen bij te zetten en ervoor te zorgen dat de aanspraken van de patiënten die een claim hebben ingediend – ook in deze zaken – zo voortvarend en mensgericht mogelijk worden beoordeeld.
Centramed heeft 2010 financieel gezien gunstig kunnen afronden. De schadelast voor het boekjaar 2010 was hoger dan begroot, maar leidde dankzij hogere opbrengsten uit premie en beleggingen tot een positief resultaat van € 0,9 mln.
Een zeer belangrijke graadmeter voor de beoordeling van de continuïteit van de organisatie is de solvabiliteit. Het door de wet vastgestelde solvabiliteitsminimum van € 3,5 mln. wordt ruimschoots overschreden. Door de gunstige resultaten over 2010 en de vijf daaraan voorafgaande jaren is de aanwezige solvabiliteit toegenomen tot ruim € 12 mln. Deze financieel goede positie is ook zeer gewenst in verband met de sterk toenemende eisen die vanaf 2013 zullen gaan gelden (Solvency II).
Het huidige aantal leden in combinatie met de gezonde financiële positie biedt een solide draagvlak voor de continuïteit van de onderlinge verzekering. Andere ziekenhuizen en GGZ-instellingen zijn van harte uitgenodigd toe te treden tot Centramed. Door het delen van best practices en managementinformatie zijn de leden in staat meer inzicht te krijgen in de eigen schadeportefeuille en om vast te kunnen stellen welke maatregelen nodig zijn om dat schadeverloop onder controle te houden. Dat zal hand in hand moeten gaan met de voortgaande verbetering van en sturing op patiëntveiligheid en kwaliteit binnen de instellingen. Excellente schadebehandeling zal als een vanzelfsprekendheid ervaren moeten worden.
Centramed is in 1994 door Nederlandse ziekenhuizen opgericht als een onderlinge waarborgmaatschappij voor de verzekering van vooral risico’s van medische aansprakelijkheid van de instellingen. Naast het bieden van adequate verzekeringsdekking en het voeren van een preventiebeleid gericht op de verbetering van de patiëntveiligheid, is schadebehandeling dé kerncompetentie van Centramed. Vanwege de gekozen verzekeringssystematiek bij ziekenhuizen behouden deze leden zelf een groot belang bij preventie in het kader van patiëntveiligheid en een actieve opstelling bij de behandeling van claims. Centramed behandelt de claims in zeer nauwe samenwerking met haar leden, op zorgvuldige en voortvarende wijze met respect voor de belangen van betrokkenen.
Bron: Centramed