LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] montage binnen de offerte doen of erbuiten

Goede of slechte ervaringen met keukens? Geef hier jouw mening.
Larisa
Berichten: 6
Lid geworden op: 11 jun 2011 22:35

montage binnen de offerte doen of erbuiten

Ongelezen bericht door Larisa »

Het valt me op dat de winkels allemaal wat anders verstaan onder montage.

Sommige winkels verstaan onder montage:
- Plaatsen van keukenmeubelen.
- Plaatsen van composiet werkblad.
- Inbouwen van inbouwapparatuur.
- Inbouwen gaskookplaat.
- Monteren van spoelbak en keukenkraan.
- Aanbrengen van plinten.

Andere winkels sluiten ook aan.
Uiteraard kost dat meer geld.
Montage kosten bij mij varieren tussen 1300 en 1700 euro.

Alternatief is om een ZZP-er opdracht te geven om te plaatsen en aan te sluiten.

Heeft het monteren nog invloed op de garantie eigenlijk? Rapportage van oplevering etc.

En is het aan te raden om op papier te laten zetten wat de winkel onder montage verstaat?

ronald g
Berichten: 2388
Lid geworden op: 28 apr 2005 22:41

Re: montage binnen de offerte doen of erbuiten

Ongelezen bericht door ronald g »

Een zzp er laten klooien aan jou nieuwe keuken lijkt me geen goed plan. De keuken wordt door winkel gemonteerd en werkend afgeleverd dus neemt ook de gehele garantie op zich, dat moet je niet uit elkaar trekken gaat geheid mis.

Larisa
Berichten: 6
Lid geworden op: 11 jun 2011 22:35

Re: montage binnen de offerte doen of erbuiten

Ongelezen bericht door Larisa »

ok helder bedankt voor jouw reactie.

moet ik in de offerte nog om een beschrijving van de montage werkzaamheden vragen?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: montage binnen de offerte doen of erbuiten

Ongelezen bericht door kweenie »

Als het goed is staat er precies wat er wordt gedaan. Let daarbij op dat montage en installatie ook twee totaal verschillende termen zijn!

Volgens mij is het het handigste om als het gaat om een nieuwe keuken bij een hele verbouwing, om dan de aannemer die ook de verbouwing doet ook de leidingen etc. op de juiste plek te laten leggen (die is immers waarschijnlijk sowieso al binnen de verbouwing met de leidingen bezig). En om de keukenwinkel dan de hele keuken te laten monteren én installeren. Dan heb je achteraf geen problemen als er iets niet goed zit. De keukenwinkel moet dan een installatietekening geven waarop staat waar de leidingen etc. moeten komen te liggen.

Als het alleen om een andere keuken gaat, en de oude staat er nog, dan kun je ook het keukenbedrijf de leidingen laten verleggen (als dat moet). Maar houd er dan rekening mee dat zij natuurlijk niet van tevoren weten waar alle leidingen liggen en of die allemaal nog goed zijn. Dat betekent dat er kans is op een grote rekening voor meerwerk achteraf, of dat er wellicht veel risico's in de installatieofferte zijn ingecalculeerd, zodat die offerte relatief hoog zal zijn. Wellicht dat dan 'een mannetje' voor het demonteren van de oude keuken en het verleggen van de leidingen goedkoper is.

ronald g
Berichten: 2388
Lid geworden op: 28 apr 2005 22:41

Re: montage binnen de offerte doen of erbuiten

Ongelezen bericht door ronald g »

Aansluiten op de leidingen is geen montage van de keuken. Spoelbak, vaatwasser en zo meer kan elke hobbyist, komt niet zo nauw waar de aansluitpunten zijn als ze maar binnen de marge vallen. Edoch het opstellen en plaatsen van de gehele keuken zou ik toch aan de leverancier over laten. Om sores te voorkomen betaal iets meer en laat het aan de leverancier over.

zelfstandigste
Berichten: 1971
Lid geworden op: 16 jan 2007 22:45
Locatie: Belgie

Re: montage binnen de offerte doen of erbuiten

Ongelezen bericht door zelfstandigste »

Aansluiten op de leidingen is geen montage van de keuken.
Als ik dit mijn opdrachtgevers vertel zijn het geen opdrachtgevers meer.......

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: montage binnen de offerte doen of erbuiten

Ongelezen bericht door kweenie »

Zelfstandigste, je zit lang genoeg op het forum om te weten dat er genoeg keukenverkopers zijn die wel redeneren dat aansluiten niet bij de montage hoort en die daar dus achteraf nog een leuk extra bedrag voor in rekening brengen. Daarom is het wel verstandig om expliciet aan te geven wat er onder de montage/installatie valt.

En Ronald, het hangt wel van de gekozen apparatuur, de gekozen kasten en de opstelling af hoe makkelijk het aansluiten van de apparaten is. Het zou toch jammer zijn als je een apparaat uit de pas zo netjes gemonteerde keuken zou moeten halen omdat je net niet goed bij de stekkers kan.

zelfstandigste
Berichten: 1971
Lid geworden op: 16 jan 2007 22:45
Locatie: Belgie

Re: montage binnen de offerte doen of erbuiten

Ongelezen bericht door zelfstandigste »

Zelfstandigste, je zit lang genoeg op het forum om te weten dat er genoeg keukenverkopers zijn die wel redeneren dat aansluiten niet bij de montage hoort en die daar dus achteraf nog een leuk extra bedrag voor in rekening brengen. Daarom is het wel verstandig om expliciet aan te geven wat er onder de montage/installatie valt.
IK maak er ook geen definitie van!

Het wel/of niet aansluiten hoort ook duidelijk vermeld te worden op een offerte/bevestiging. Men kan tegenwoordig niet zo maar ergens van uit gaan.

Veel van mijn opdrachtgevers zijn projectontwikkelaar of makelaar, als ik met een dergelijke uitspraak (aansluiten van leidingen is geen montage van de keuken) bij hen aan kom, bedanken ze me voor de offerte.......

Kweenie, bedankt voor de heldere uitleg, ik sluit me er volledig bij aan (leuke woordspeling)

ronald g
Berichten: 2388
Lid geworden op: 28 apr 2005 22:41

Re: montage binnen de offerte doen of erbuiten

Ongelezen bericht door ronald g »

@Kweenie, ik had het in mijn bericht over een marge waarin de aansluitpunten moeten vallen. het technisch aansluiten van apparatuur en waterleidingen/afvoer is voor een hobbyist best te behappen maar zijn de echte kostenpost voor de keukenmontage niet, die keukenmontage is omvangrijk die omvat plaatsen stellen en afwerken. Als de leverancier dit niet gaat doen krijgt de zzper een boel werk voor zijn kiezen en dat moet je niet willen krijg je geheid meerwerk omdat die zzper er langer mee bezig is dan het montage team van de leverancier. persoonlijk zou ik voor de leverancier gaan als er dan iets mis gaat kan die geen zaken afschuiven.

16again
Berichten: 16210
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: montage binnen de offerte doen of erbuiten

Ongelezen bericht door 16again »

Het wel/of niet aansluiten hoort ook duidelijk vermeld te worden op een offerte/bevestiging. Men kan tegenwoordig niet zo maar ergens van uit gaan.
Helaas staat dat er niet altijd op, en wordt alleen montage vermeld.
De argeloze consument komt dan pas na doorspitten van de kleine lettertjes in de cbw voorwaarden erachter dat aansluiten niet onder montage valt.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: montage binnen de offerte doen of erbuiten

Ongelezen bericht door kweenie »

Even terzijde, hoeveel extra moeite is het aansluiten eigenlijk vergeleken met alleen alles monteren? Het lijkt mij dat het aansluiten in een paar minuten gebeurd is (stekker er in, slang aan de kraan etc.), mits de boel op de juiste manier gemonteerd is. En mits de aansluitpunten op de juiste plek zitten.

Als het aansluiten veel extra moite kost, dan kan dat in mijn ogen maar een paar dingen betekenen:

1. Als de aansluitpunten goed zijn, dan is de keuken of zijn de keukenapparaten niet goed gemonteerd, anders zou het aansluiten zo gebeurd zijn. Niet aansluiten betekent dan dus het verhullen van slechte montage. Om vervolgens achteraf aan te komen met "toen ik het monteerde, was alles nog goed, dus aan mij ligt het niet".

2. Als de aansluitpunten niet goed zijn, dan is ófwel de aannemer die de aansluitpunten heeft aangelegd niet goed bezig geweest ofwel de installatietekening is fout geweest. In het laatste geval is dat de fout van de keukenwinkel, in het eerste geval van de aannemer. Niet aansluiten betekent dan de klant met een probleem opzadelen. Wel aansluiten betekent meerkosten die in het laatste geval de eigen schuld van de keukenboer zijn en in het eerste geval op de aannemer verhaald zouden kunnen/moeten worden. Om de klant daarmee lastig te vallen en met een niet functionerende keuken te laten zitten, lijkt mij niet netjes.

maxx
Berichten: 1701
Lid geworden op: 03 sep 2005 12:50

Re: montage binnen de offerte doen of erbuiten

Ongelezen bericht door maxx »

Even terzijde, hoeveel extra moeite is het aansluiten eigenlijk vergeleken met alleen alles monteren? Het lijkt mij dat het aansluiten in een paar minuten gebeurd is (stekker er in, slang aan de kraan etc.), mits de boel op de juiste manier gemonteerd is. En mits de aansluitpunten op de juiste plek zitten.
Auw, de onervarenheid druipt er af. Om alles goed aan te sluiten is wel wat meer tijd nodig. In de gemiddelde spoelkast gaat al gauw een uurtje zitten met Quooker combi, vaatwasser, kraan en afvoer. Dat wordt meer als de klant een natte krant als aannemer heeft ingehuurd om het leidingwerk aan te passen.

Wij vermelden expliciet in de offerte wat wij onder montage verstaan en dat aansluitmaterialen inclusief zijn. Leidingwerk- en/of woningaanpassingen verzorgen wij middels een andere offerte (als de klant dat wenst). Zo heb je geen onduidelijkheden.

Zelfstandigste, je zit lang genoeg op het forum om te weten
Die 20 jaar verkopen en monteren wordt even opzij geschoven :roll: :lol:

MVG

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: montage binnen de offerte doen of erbuiten

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Persoonlijk zou ik ervoor kiezen om dat door de keukenleverancier te laten doen. Zoals inmiddelijk wel duidelijk is, zijn montage en aansluitingen/installatie 2 totaal verschillende zaken en is het wellicht raadzaam beiden binnen de offerte te laten opnemen of andere offerte bij de keukenleverancier zelf voor beide zaken.

Wat als er bij het monteren of aansluiten iets misgaat en er raakt iets beschadigd ofzo.. Kan al gauw uitlopen op een welles/nietes tussen 3 partijen. Je gaf in een ander topic aan te praten over een keuken van grofweg 20K. Het is geen koffiezetapparaat van 3 tientjes die je even in het stopcontact duwt. Persoonlijk vind ik dit niet de dingen om een paar tientjes op te besparen en op het totaalbedrag is het vrij relatief.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: montage binnen de offerte doen of erbuiten

Ongelezen bericht door kweenie »

maxx schreef:Auw, de onervarenheid druipt er af. Om alles goed aan te sluiten is wel wat meer tijd nodig. In de gemiddelde spoelkast gaat al gauw een uurtje zitten met Quooker combi, vaatwasser, kraan en afvoer. Dat wordt meer als de klant een natte krant als aannemer heeft ingehuurd om het leidingwerk aan te passen.
Ik wou niet beledigend doen, maar op het moment dat je 20 mille aan een keuken uitgeeft, en er een monteur bv. een dag of 2 mee bezig is, dan zijn de meerkosten voor puur het aansluiten van de apparaten relatief laag. Een paar minuten was natuurlijk een beetje gechargeerd, maar het gros van de tijd gaat dan zitten in verkeerde aansluitpunten etc. En ik wou aangeven dat het niet-aansluiten voor die verkopers een vorm kan zijn van het ontlopen van problemen en van de eigen fouten.
maxx schreef:
Zelfstandigste, je zit lang genoeg op het forum om te weten
Die 20 jaar verkopen en monteren wordt even opzij geschoven :roll: :lol:
Sorry, beetje te kort opgeschreven inderdaad... Natuurlijk bedoel ik ook zijn lange werkervaring. Maar ik denk wel dat de fratsen van andere verkopers via dit forum meer naar buiten zijn gekomen.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: montage binnen de offerte doen of erbuiten

Ongelezen bericht door Emmy75 »

kweenie schreef: Ik wou niet beledigend doen, maar op het moment dat je 20 mille aan een keuken uitgeeft, en er een monteur bv. een dag of 2 mee bezig is, dan zijn de meerkosten voor puur het aansluiten van de apparaten relatief laag. Een paar minuten was natuurlijk een beetje gechargeerd, maar het gros van de tijd gaat dan zitten in verkeerde aansluitpunten etc.
Eens!
Wat is € 400,- ? (even theoretisch bezien)
Ja, het is veel geld. Je kunt er vanalles van kopen. Er zijn zat gezinnen die na aftrek van de vaste lasten het met veel minder moeten doen om een maand rond te komen.

Op een keuken van 20K is het maar 2%. In dat perspectief is het nog maar een heel klein beetje. Er even vanuit gaande dat alle aansluitpunten (water en stroom enz) op de juiste plek zitten, als je de montage en aansluiting moet uitbesteden, wordt het lastig € 400,- te besparen. Dus tja moet je dat willen om nog geen 2% te besparen op een keuken van 20K en daarmee het risico lopen dat deze niet goed gemonteerd en aangesloten is ?
Op voorwaarde dat alle aansluitpunten goed zitten, kun je voor die 400,- toch wel meer dan 1 keuken aansluiten van 20K als het puur om het aansluiten gaat.. dus praat je nog maar over amper 1%..

Gesloten