LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Garantie op auto's bij meeneemprijzen
Garantie op auto's bij meeneemprijzen
Ik zag laatst op telivisie een topic over de meeneem prijzen en wat de garantie nog is op auto's die gekocht zijn bij garage's. Ik weet niet meer precies welk programma dit nu was, zag het op consumenten tv geloof ik. Ik heb toen maar half gekeken omdat ik geen auto heb en toen ook niet van plan was deze te kopen. Nu een klein beetje later maar overweeg ik toch een auto te kopen. Het liefst bij een garage. Geen nieuwe maar een goedkope occasion.
Ik geloof dat ik ook bij occasions toch een soort van garantie heb of niet? Ik wil zo wie zo een auto die gekeurd wordt voordat ik hem meeneem. maar als hij pas gekeurd is en er staat een meeneemprijs bij hoeft dit natuurlijk niet te gebeuren.
Nu hoorde ik in dat programma dat je iets wat afstand doet van je rechten als consument betrecht de garantie. zelfs van de wettelijke garantie dat je een degelijk product verkocht moet worden.
Waar moet ik nou precies overal op letten bij het eventueel tekenen van een verkoopsovereenkomst als komt op een meeneemprijs?
Ik neem uiteraard iemand mee die verstand heeft van auto's en laat hem eventjes erna kijken. maarja dan zie je ook niet alles, en soms gaan onderdelen snel kapot.
aangezien ik hier hard voor moet sparen heb ik na het kopen van de auto niet direct geld achterhand dus zou ik graag willen weten waar ik bij zo'n verkoopovereenkomst allemaal op moet letten.
Ik geloof dat ik ook bij occasions toch een soort van garantie heb of niet? Ik wil zo wie zo een auto die gekeurd wordt voordat ik hem meeneem. maar als hij pas gekeurd is en er staat een meeneemprijs bij hoeft dit natuurlijk niet te gebeuren.
Nu hoorde ik in dat programma dat je iets wat afstand doet van je rechten als consument betrecht de garantie. zelfs van de wettelijke garantie dat je een degelijk product verkocht moet worden.
Waar moet ik nou precies overal op letten bij het eventueel tekenen van een verkoopsovereenkomst als komt op een meeneemprijs?
Ik neem uiteraard iemand mee die verstand heeft van auto's en laat hem eventjes erna kijken. maarja dan zie je ook niet alles, en soms gaan onderdelen snel kapot.
aangezien ik hier hard voor moet sparen heb ik na het kopen van de auto niet direct geld achterhand dus zou ik graag willen weten waar ik bij zo'n verkoopovereenkomst allemaal op moet letten.
Re: Garantie op auto's bij meeneemprijzen
Wettelijke garantie bestaat niet.
Het is inderdaad zo dat producten zonder garantie verkocht kunnen en mogen worden.
Wat wel blijft, is dat als een product binnen 6 maanden na aankoop een defect vertoont, dat dan vanuit gegaan mag worden dat het defect tijdens de koop al aanwezig was. Gedurende die periode ligt de bewijslast bij de verkopende partij.
Na die periode van 6 maanden ligt de bewijslast bij de koper.
Het is inderdaad zo dat producten zonder garantie verkocht kunnen en mogen worden.
Wat wel blijft, is dat als een product binnen 6 maanden na aankoop een defect vertoont, dat dan vanuit gegaan mag worden dat het defect tijdens de koop al aanwezig was. Gedurende die periode ligt de bewijslast bij de verkopende partij.
Meeneemprijs het woord zegt het al betekent meenemen en niet achteraf zeuren. Geen garantie op te verzinnen. Ik weet niet wat je zoekt en wat je er voor uit wil geven maar ga voor een incourante auto, Golf,Polo en de kleine Opels zijn geliefd bij beginnend bestuurders en zijn als ze aangeboden worden zo misbruikt zo'n ding moet je niet willen.
BBCS schreef: Wat wel blijft, is dat als een product binnen 6 maanden na aankoop een defect vertoont, dat dan vanuit gegaan mag worden dat het defect tijdens de koop al aanwezig was. Gedurende die periode ligt de bewijslast bij de verkopende partij.
Denk niet dat dit geldt voor een 2e hands auto zonder garantie.
Geldt wel degelijk.sephora30 schreef:BBCS schreef: Wat wel blijft, is dat als een product binnen 6 maanden na aankoop een defect vertoont, dat dan vanuit gegaan mag worden dat het defect tijdens de koop al aanwezig was. Gedurende die periode ligt de bewijslast bij de verkopende partij.
Daar is ook al eens een rechtszaak over geweest, alleen kan ik die niet zo snel terugvinden.
BBCS schreef:Geldt wel degelijk.sephora30 schreef:BBCS schreef: Wat wel blijft, is dat als een product binnen 6 maanden na aankoop een defect vertoont, dat dan vanuit gegaan mag worden dat het defect tijdens de koop al aanwezig was. Gedurende die periode ligt de bewijslast bij de verkopende partij.
Daar is ook al eens een rechtszaak over geweest, alleen kan ik die niet zo snel terugvinden.
nee hoor , is een meeneemprijs dus niks garantie, alsof je een auto laat inpakken
BCCS zet iedereen op het verkeerde been, komt vaker voor dat je denkt garantie te hebben maar in dit geval kun je het schudden. meeneem prijs is what you see is what you get daar is de prijs dan ook naar. De koper is ook met wettelijke regels niet beschermd, en het verkoopcontact zal zo opgesteld zijn dat de regel is opgenomen vaak is dat deze "zoals gezien, gereden en goed bevonden" krabbel van beide partijen er onder en klaar weer. Edoch een meeneemprijs duidt er vaak op dat er problemen zijn waar de verkoper zich niet aan wil branden. Auto's bedoeld voor de export worden middels deze methode toch aan de man/vrouw gebracht als zijnde snel geld en geen klantenbinding. Ik persoonlijk zou er toch mee oppassen.
BBCS zal dat programma wel bedoelt hebben waar toen dit ter sprake is gekomen, ik heb het ook gezien maar weet niet meer hoe het heet, daar werd toen gezegd dat je alsnog 3 maanden garantie hebt .
Wettelijke garantie bestaat wel: je kunt het voor consumentenkoop vinden op:
http://wetten.overheid.nl/BWBR0005290/v ... rift702006: artikel 17 en verder.
Waar het om gaat is dat wat je koopt datgene is wat je hebt afgesproken.
Bij mijn weten gaat het bij wettelijke garantie om dwingend recht: je kunt er geen afstand van doen.
http://wetten.overheid.nl/BWBR0005290/v ... rift702006: artikel 17 en verder.
Waar het om gaat is dat wat je koopt datgene is wat je hebt afgesproken.
Bij mijn weten gaat het bij wettelijke garantie om dwingend recht: je kunt er geen afstand van doen.
Daarom geldt dat dus niet bij auto`s. Je koopt nl de auto in de staat zoals ie op dat moment is.
precies en dat is zonder garantie.sephora30 schreef:Daarom geldt dat dus niet bij auto`s. Je koopt nl de auto in de staat zoals ie op dat moment is.
Nee hoor.sephora30 schreef:Daarom geldt dat dus niet bij auto`s. Je koopt nl de auto in de staat zoals ie op dat moment is.
"De koper mag verwachten dat de zaak de eigenschappen bezit die voor een normaal gebruik daarvan nodig zijn en waarvan hij de aanwezigheid niet behoefde te betwijfelen"
Oftewel: als je een auto koopt, dan mag je er vanuit gaan dat je die gewoon kunt gebruiken en dat er geen defecten aan zijn. (Tenzij je expliciet iets anders afspreekt, zoals bijvoorbeeld bij een sloopauto. Of als de verkoper aangeeft dat er iets gerepareed moet worden.) Als de auto verkocht wordt als goede auto maar alleen zonder garantie, dan moet hij dus ook goed zijn.
Dat betekent dat op het moment dat je de auto koopt, voor de wet de auto in een goede en bruikbare toestand moet zijn. De garantie die je normaliter krijgt vult dit in het algemen zo aan dat gebreken die je binnen een x-aantal maanden merkt, hersteld moeten worden. Het is daarbij niet relevant of die er al dan niet waren op het moment van aanschaf.
Het probleem met de wettelijke regeling, en dus met het afzien van de garantie, is dat je als koper zult moeten aantonen dat het gebrek al aanwezig was op het moment van aanschaf. Als je na twee weken er achter komt dat een schokbreker kapot is (ik noem maar wat), dan zal de garage dus kunnen zeggen dat er niks mis was op het moment van verkoop. Dan zul je als koper moeten hard maken dat het probleem er als was op het moment van verkoop. En dat zal dan in het ergste geval via de rechter moeten.
auto gezien waar je een goed gevoel bij hebt? gewoon laten keuren bij een ander bedrijf. wij hebben eens een auto gekocht en bij de koop kregen we apk erbij. toen we na een jaar de volgende apk moesten laten doen, bleek de eerste keer de apk er gewoon doorheen gedrukt te zijn. er kwamen wat lijken uit de kast, mensenmensen zeg. rib uit mn lijf. daarom: laten keuren bij een ander bedrijf.ciske schreef:precies en dat is zonder garantie.sephora30 schreef:Daarom geldt dat dus niet bij auto`s. Je koopt nl de auto in de staat zoals ie op dat moment is.
juney schreef:
Je kan misschien ook eens omdat je iemand meeneemt met verstand van auto's , op schade auto's.nl kijken, soms staan er auto's die een kleine kras hebben en voor de rest prima in orde zijn, apk zit er wel op geen garantie, tis maar een optie.
Apk zegt niks.
Voor 100 euro kan je elk barrel goed laten keuren.
sephora30 schreef:Apk zegt niks.
dat klopt , maar sommigen hangt er ook vanaf waar TS woont zijn echt goed.
@@@
In principe heeft BBCS wel gelijk wat die wettelijke "garantie" in de eerste 6 maanden na aankoop aangaat. Maar........................ een autohandelaar is niet een "normale" verkoper (vinden ze zelf). Doet zich (binnen die eerste 6 maanden na aankoop) een behoorlijk defekt voor en wil je je gelijk halen, dan zul je de autohandelaar vrijwel altijd in rechte moeten betrekken (dagvaarden) en de kans dat de handelaar aannemelijk kan maken dat het defekt niet tijdens de aankoop aanwezig was, is levensgroot. Zo'n potje knokken is dus behoorlijk risicovol.
Maxiem.
In principe heeft BBCS wel gelijk wat die wettelijke "garantie" in de eerste 6 maanden na aankoop aangaat. Maar........................ een autohandelaar is niet een "normale" verkoper (vinden ze zelf). Doet zich (binnen die eerste 6 maanden na aankoop) een behoorlijk defekt voor en wil je je gelijk halen, dan zul je de autohandelaar vrijwel altijd in rechte moeten betrekken (dagvaarden) en de kans dat de handelaar aannemelijk kan maken dat het defekt niet tijdens de aankoop aanwezig was, is levensgroot. Zo'n potje knokken is dus behoorlijk risicovol.
Maxiem.
Wat bedoel je?ciske schreef:sephora30 schreef:Apk zegt niks.
dat er ook goede auto's zijn bij wat ik hierboven al aangaf , bij schade auto's met eventueel een kleine kras.sephora30 schreef:Wat bedoel je?ciske schreef:sephora30 schreef:Apk zegt niks.
http://www.schadeautos.nl/zoeker.php
dat klopt , maar sommigen hangt er ook vanaf waar TS woont zijn echt goed.[/quote]
Wat bedoel je?[/quote]
dat er ook goede auto's zijn bij wat ik hierboven al aangaf , bij schade auto's met eventueel een kleine kras.
http://www.schadeautos.nl/zoeker.php[/quote]
Ik woon in zuid limburg. ik zal deze site zeker eventjes na kijken ^^
Wat bedoel je?[/quote]
dat er ook goede auto's zijn bij wat ik hierboven al aangaf , bij schade auto's met eventueel een kleine kras.
http://www.schadeautos.nl/zoeker.php[/quote]
Ik woon in zuid limburg. ik zal deze site zeker eventjes na kijken ^^