Zelf werk ik bij Dynabyte wat onder hetzelfde concern valt als Dixons (Dexcom) en hoop wat meer duidelijkheid te verschaffen en de situatie van de verkopende partij toe te lichten.
nee slechts het scharniertje van de klep is kapot.
Dit defect komt voornamelijk omdat veel mensen de klep van de notebook open doen terwijl zij hun scherm aan de zijkant beetpakken. Dit zorgt voor een hoge spanning op het scharnier waardoor de duurzaamheid erg achteruit gaat. In dit geval maakt de oorzaak niet uit omdat de notebook verzekerd was.
Zoals meerdere personen al melden kan het zijn dat er schade is aan het moederbord of scherm of andere onderdelen van de notebook. Het is mogelijk dat 1 van deze onderdelen niet meer leverbaar is, een levertijd heeft die onacceptabel is of dat de kosten voor reparatie hoger zijn dan vervanging. Even als voorbeeld, ik heb een prijsopgave gezien van reparateur voor een apple macbook van €900 met een defect scherm. Reparatiekosten waren €800. En dit was alleen vervanging van scherm.
Een verkoopster van het Dixons geeft mij te kennen dat ik hier in de winkel maar even de verzekeringsmaatschappij moet bellen (ik heb een verzekering – het zogenaamde garantieplan).
Goed ik hoef niet mijn eigen telefoon te gebruiken maar de vrouw in kwestie nam niet de moeite even voor mij te bellen.
De vrouw in kwestie zou best bereid willen zijn om deze moeite te nemen, maar als zij dat deed had de verzekeringsdienst de klant aan de lijn willen hebben. De procedure is simpelweg dat de klant zelf de verzekeraar te woord staat omdat dit de duur van het telefoongesprek verkort. Anders moet de verkoper namelijk alles wat de verzekeraar vraagt opnieuw vragen aan de klant, de antwoorden van de klant (proberen te) herhalen wat veel meer tijd kost. De telefoon aan de klant geven is efficiënter voor alle partijen, waaronder de klant zelf.
De verkoopster had dat kunnen natuurlijk in een paar zinnen kunnen uitleggen aan de klant en het is een beetje slordig dat dit niet gedaan is. Aan de andere kant, als het druk was in de winkel is het wel begrijpelijk.
Er worden wat formaliteiten uitgevoerd waarbij ik duidelijk te kennen geef dat ik mijn laptop niet lang kan missen in verband met mijn activiteiten in Indonesië waarbij de laptop de enige manier is te communiceren. Ik vraag dan ook aan deze dame dit er specifiek bij te zetten.
Als verkoper hoor ik dit soort verhalen in 80% van de keren dat ik een reparatie invoer. 80% van de keren geeft de koper aan dat er spoed bij is. De ene klant kan niet zonder notebook voor zijn/haar werk, een andere is een raidleader in World of Warcraft en weer een andere is verslaafd aan Angry Birds en krijgt anders ontwenningsverschijnselen.
Is het de schuld van de verkopende partij dat iemand niet zonder zijn/haar notebook kan? Of zou de klant maatregelen kunnen treffen afhankelijk van zijn/haar gebruik?
Een optie zou zijn om een reserve notebook achter de hand te houden. Dat lijkt een luxe, maar als je ervan afhankelijk bent is het gewoon een must. Ook zijn er opties om de reparatie periode te verkorten door beschikbare diensten af te nemen om dit te dekken. Zo heeft HP een Carepack wat on-site support biedt en de reparatieduur flink verkort. Deze dienst kost €94 voor twee jaar (is ook mogelijk voor drie jaar maar ken het tarief niet uit mijn hoofd). Enkele andere merken kunnen zelfs een leentoestel leveren met hun servicecontracten. De verkoper zou de klant hierover kunnen informeren als de klant kenbaar maakt dat dit belangrijk is, maar in de praktijk gebeurt dit bijna nooit.
Van een leen laptop was al helemaal geen sprake meer.
Heb jij enig idee wat de marges zijn op notebooks en de gemiddelde levensduur van een leentoestel? Van de hele kleine marge moet Dixons de reparaties buiten de fabrieksgarantie betalen, die vaak maar een jaar is (terwijl Dixons 3 jaar garantie geeft op notebooks), maar een gemiddeld leentoestel houdt het maar 3 of 4 klanten vol voordat wij ons er voor zouden moeten schamen om deze aan een andere klant mee te kunnen geven.
Goed ik krijg dan wel een nieuwe PC maar al mijn bestanden (170 Gigabyte) ben ik wel kwijt.
Bij de reparatie van een fysieke scharnier mag je als consument verwachten dat er verder niets met de software of gegevens van je laptop gebeurt.
Bedrijf had eigenaar de gelegenheid moeten geven, om zijn/haar gegevens veilig te stellen.
Natuurlijk had het ook beter geweest een back-up te maken maar ja als er niet speciaal op word gewezen en als er eigenlijk geen noodzaak is dan maak je geen back-up en vertrouw je op de moraliteit van het betreffende Dixons filiaal.
Na het invoeren van de reparatie heeft de klant een afgiftebewijs getekend. Ik heb er nu even niet een bij de hand, maar hierop staat vermeld dat het mogelijk is dat bestanden verloren raken en dat de klant zelf verantwoordelijk is voor het veiligstellen van persoonlijke gegevens. Het lijkt erop dat de klant dit heeft getekend zonder het te lezen.
Zelfs als een notebook normaal gerepareerd had kunnen worden, maar als een onderdeel zoals het moederbord vervangen had moeten worden, kan het voorkomen dat de notebook wordt hersteld naar de fabrieksinstelling om de testprocedure te doorlopen zonder conflicten met geinstalleerde software/virussen etc.
Een bijkomstigheid is tevens dat bij een WEL aanwezige back-up de bestanden niet terug zouden kunnen worden gezet i.v.m. een verschillend besturingssysteem.
Dit is onzin. De gegevens kunnen altijd worden teruggezet, ongeacht besturingssysteem. Bepaalde applicaties zijn misschien niet meer compatible, maar mail/adreslijsten/multimedia/foto's kunnen altijd weer opnieuw worden geïmporteerd.
Na enig onderzoek op het internet blijkt de nieuwe PC niet dezelfde figuratie te hebben als mijn oude laptop en dat aan deze laptop een prijskaartje zit van Euro 599,99 terwijl mijn oude laptop toch altijd nog Euro 998,00 heeft gekost.
De nieuwe notebook na vervanging hoort minimaal de zelfde specificaties te hebben, prijs heeft er niets mee te maken. Als ik zelf een vervangend model moet uitzoeken voor een klant dan zoek ik een model uit waarvan de belangrijkste kenmerken (processor/geheugen/harde schijf capaciteit/videokaart) minimaal gelijk zijn aan de voorganger. Indien ik twijfel zoek ik het op door middel van benchmarks. Zelf heb ik nog geen klachten gekregen na het vervangen van een notebook voor een klant (maar wel bloemen/chocola/biertjes etc).
Wat het lastig maakt in jouw situatie is dat je een notebook hebt gekocht in het verleden met een hoop gadgets, zoals afstandsbediening, vingerafdrukherkenning etc die in huidige modellen niet meer gebruikt worden. De verkoper let bij vervanging van de notebook op specificaties, niet op gadgets. Als je tegen het ontbreken van die gadgets direct bezwaar had ingediend was er misschien nog wel iets anders mogelijk geweest, waaronder ontbinding van de koop. Maar als je dat niet hebt gedaan heb je nu een notebook met een snellere processor, betere videokaart, waarschijnlijk ook een grotere hardeschijf.
Als verkoper is dit topic een voorbeeld van hoe de nazorg vaak verloopt met een klant. De klant koopt een notebook en let alleen op prijs/specificaties maar zet niet zijn/haar eigen eisen goed op papier voordat deze tot de koop overgaat. De klant kan een hoop informatie en advies krijgen als deze daarom vraagt, maar als zij dit niet doet, is de verkoper opeens schuldig?
Zelf heb ik een notebook die ik gebruik als desktop, mijn backups staan op 2 harde schijven, ik heb een werkende reserve PC staan. Dit is een must voor iemand die helemaal niet afhankelijk is van zijn computer maar die gewoon niet zonder wil. Als ik dat wel was had ik wel meer maatregelen getroffen.