LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] eindafrekening essent

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
@jolanda
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 feb 2004 12:39

eindafrekening essent

Ongelezen bericht door @jolanda »

Ik ben erg boos op essent de eindafrekening was zo onzettent hoog, wij bezuinigen toch al zoveel dit hebben wij nog nooit mee gemaakt en nu stond er in het brabants dagblad een stuk hierover dat wij thuis niet de enige zijn met een onbetaalbare hoge afrekening. de reactie van essent is dat zij er niets aan kunnen doen. maar wij kunnen niet weten wat zij leveren gas met hoog of een laag energie percentage, het overzicht van de bedragen was en is nog steeds abracadabra voor ons. het is echt een schande wat esent ons aan doet

gaste-essent

Re: eindafrekening essent

Ongelezen bericht door gaste-essent »

wij moesten ook 300 euro bijbetalen,en wij zijn ook zuinig geweest.
ik begrijp niet hoe dat mogenlijk .ik vraag mij af hoeveel mensen een hoge energie rekening hebben gekregen .

Will

Re: eindafrekening essent

Ongelezen bericht door Will »

Ook ik moet ineens 886 euro bijbetalen en ik heb niets aan apperatuur gewijzigd of bijgeplaatst in 2003.
Hier in de buurt varieerde de bijbelaling van ongeveer 500 tot wel bijna 1200 euro.
Hiertegen moet toch iets te doen zijn.
Dit kan echt niet

@Anne

Re: eindafrekening essent

Ongelezen bericht door @Anne »

Ongeloofelijk de eindafrekening van Essent 2003! Meer dan 400 euro bijbetalen!! Terwijl mijn man en ik allebei de hele dag werken, we geen nieuwe energieverslindende apparaten hebben gekocht, niet opeens de verwarming meer hebben gebruikt..... Hoe kan dat??
We zijn niet de enige, ontzettend veel mensen in onze buurt moeten bijbetalen, volgens een artikel in BN/deStem soms bedragen tot over de 1000 euro!!
En Essent geeft aan dat ze geen fouten hebben gemaakt, alles klopt en nee, ze kunnen natuurlijk niet bij iedereen de meter na gaan kijken, dus helaas betalen maar.... :evil:

ricardus
Berichten: 7
Lid geworden op: 13 sep 2003 09:04

Re: eindafrekening essent

Ongelezen bericht door ricardus »

Eindafrekening van Essent ontvangen bijna €. 980,00 incl €. 209,00 voor de maand Januari meer verbruikt in het jaar 2003.

De standen komen toch overeen met de eindafrekening alleen ons elektra-stand viel hoog uit ( terwijl we toch niet extreme gebruiken hadden als ons voorgaande verbruiksjaren een gezin met 2 opgroeiende kinderen).

We hebben met Essent een regeling kunnen treffen om het in 5 maandelijkse termijnen te betalen.

Als de komende jaren zo blijft doorgaan, dan gaan we anno 2004 "back to basic" met ons washandje.

de groeten

Sanneke

Re: eindafrekening essent

Ongelezen bericht door Sanneke »

En inderdaad,... ook wij moeten bijna 500 euro bijbetalen!
Mij is wel opgevallen dat wij plots 50% meer verbruikt hebben vanaf het moment dat zij ons omgezet hebben naar groene stroom!
We werden destijds door Essent platgebeld dat we maar eens over moesten stappen op groene stroom. Dat zou niets duurder zijn dan de "gewone" elektriciteit!
De eenheidsprijs is inderdaad redelijk gelijk, maar het verbruik gaat misterieus met 50% omhoog! We hebben ons suf gepiekerd waar het aan kan liggen. We hebben geen veranderingen in ons huis, er is niets bij gekomen etc. Dus we snappen er niets van.
Vanmorgen stond er bij ons in de krant een artikel over de klachtenregen over Essent en de hoge jaarnota's.
... Dus wij hebben daar een druppel aan toegevoegd. Ik ben benieuwd of we een reaktie terug krijgen van Essent!

Ron 2
Berichten: 439
Lid geworden op: 20 jan 2004 16:57

Re: eindafrekening essent

Ongelezen bericht door Ron 2 »

maar het verbruik gaat misterieus met 50% omhoog! We hebben ons suf gepiekerd waar het aan kan liggen. We hebben geen veranderingen in ons huis, er is niets bij gekomen etc. Dus we snappen er niets van.
Je kunt toch zelf op de meter zien wat je verbruik is?
Iedereen klaagt maar ik lees nou nooit of ze bij de jaarafrekening wel de meterstanden controleren.
Je maakt mij niet wijs dat een energiebedrijf invloed heeft op het draaien van de meter.
Gewoon elk jaar de meterstand op de afrekening en de meter met elkaar vergelijken, als er nl. een paar jaar (te laag) geschat wordt i.p.v. de stand echt op te nemen dan krijg je een inhaalslag op het moment dat de standen wel echt opgenomen worden, de te lage schattingen van een paar jaar worden dan in 1 keer ingehaald en dat is schrikken ja.

Vermoedelijk heeft Essent om de werkelijke meterstand gevraagd op het moment dat je overstapte op groene stroom en is er voor die tijd geschat.

Jaap..

Re: eindafrekening essent

Ongelezen bericht door Jaap.. »

Goed gesproken Ron 2...

Zelfkritiek zou al een heeeeeele boel problemen oplossen.

Ron 2
Berichten: 439
Lid geworden op: 20 jan 2004 16:57

Re: eindafrekening essent

Ongelezen bericht door Ron 2 »

Eigenlijk wilde ik daar nog aan toe voegen dat sommigen het ook zelf veroorzaken, mijn broer denkt slim te zijn door de meterstanden iets te laag door te geven, de meteropnemer trof hem nl. niet thuis en gooide een kaart in de bus.
Dit vertelde hij vol trots.
Gevolg: een lager verbruik en afrekening, stel nu dat ze hem als gevolg daarvan weer twee jaar (volgens mij moeten ze wettelijk eens in de 3 jaar de stand echt opnemen) te laag inschatten, mijn broer lachen natuurlijk, maar dan staat ineens de meteropnemer op de stoep als ze wel thuis zijn en kunnen ze enige honderden euro's bijbetalen.
Wie is er nu slim????
En zo gebeurt het volgens mij heel veel.

H. de Vaan

Re: eindafrekening essent

Ongelezen bericht door H. de Vaan »

Ook wij hebben een extreem hoge bijbetaling van meer dan € 1000 van Essent ontvangen. Bij nadere bestudering van de rekening blijkt het met name om een hoger gasverbruik te gaan. Vervolgens zelf de meterstand nog eens gecontroleerd en daarin is inderdaad geen fout gemaakt. Toch ben ik zeer verbaasd over het hoge gasverbruik. Het jaar 2003 kende geen hele koude winter en de zomer was bijzonder warm. Verder werken we allebei en zijn we overdag dus bijna nooit thuis en springen we al jaren hetzelfde om met ons energieverbruik.
Nu heeft het Brabants Dagblad in een recent artikel aangegeven dat Essent het afgelopen jaar gas met aan lagere calorische waarde heeft geleverd. Wellicht is bewust een lagere kwaliteit gas geleverd. Dit zou een hoop verklaren. Mijn gasmeter maakt geen onderscheid in de kwaliteit van het gas, maar meet alleen de de kubieke meters. Mijn dure HR ketel en gasfornuis merken het wel, want die verbruiken meer gas voor het leveren van de dezelfde prestatie. Als dit verhaal klopt dan wil ik minstens de helft van mijn meerverbruik terug, want ik betaal niet dezelfde prijs voor iets wat minder in kwaliteit is.

jaap..

Re: eindafrekening essent

Ongelezen bericht door jaap.. »

Dit zegt ESSENT erover:

Verrekening op de jaarafrekening

De calorische waarde van het geleverde aardgas wordt maandelijks vastgesteld door de NV Nederlandse Gasunie. Wanneer er sprake is van een correctie, de calorische waarde, wordt deze verrekend via de prijs of via de hoeveelheid. Essent heeft gekozen voor een correctie via hoeveelheid. Het verbruik wordt bij afrekening verrekend met de factor van de calorische waarde, de correctiefactor. Deze verrekening wordt het herleid verbruik genoemd. Onder deze noemer vindt u de verrekening op uw energierekening.


Ik zal dus maar goed kijken wat voor een verekening er is gebruikt op je jaarrekening!

Willem uit Oirschot

Re: eindafrekening essent

Ongelezen bericht door Willem uit Oirschot »

Ook bij ons was het schrikken toen wij de jaarafrekening kregen.Wij moesten maar liefst 300 euro bij betalen!!.Zo heb ik van meerdere mensen bij ons uit de buurt en in het dorp(ik woon in Oirschot) vernomen dat zij ook een hele hoge jaarafrekening hebben gekregen.
Dit varieerde van 100 euro tot maar liefst 800 euro!!.Ik heb zelf contact opgenomen met Essent,maar die zeiden doodleuk dat het allemaal klopte en dus dat we maar moesten betalen.Ik gebruik zelf Groene Stroom om het Milleu niet te veel te belasten en omdat het toen ook goedkoper was dan grijze stroom.Volgens Essent maakt dit nu niks meer uit.Daarbij is het zo dat mijn verbruik met 60% is gestegen volgens Essent,maar ik heb geen andere apparatuur aangeschaft en heb ook geen apparaten die veel energie verslinden.Met andere woorden:er is de laatste 4a5 jaar niets verandert.Waar baseert Essent hun prijsverhoging op en moet ik dit zo maar aanvaarden? Is hier niets aan te doen beste Tros Radar!!

Groetjes van Willem uit Oirschot.

ricardus
Berichten: 7
Lid geworden op: 13 sep 2003 09:04

Re: eindafrekening essent

Ongelezen bericht door ricardus »

Je wordt financiéel afgerekend als je vroeger "royaal" met G.E.W. omspringt en wordt in de media afgeschilderd alszijnde "asociale gedragen ", dus conclussie "betalen!!!!!!!!!!!" wegens teveel verbruik.

Met zijn allen naar de winkels om energiezuinige lampen, apparatuur etc.... aan te schaffen en om evt. kortingsbonnen te innen van energie-bedrijven wanneer je een wasmaschine of soortgelijk app. aanschaft wat de energie drukt, gevolg eindafrekening er is een te laag verbruik.!!!!!!!!! gevolg &*(&(&(( oh dan gaan we de premie met pak hem beet zoveel komma centjes per kub verhogen. dus conclussie "betalen!!!!!!!!!!!" wegens te weinig verbruik.

Vervolgens lees je in de media over energie-bedrijven dat zij over een bepaald jaar zoveel miljoenen zoniet miljarden winst hebben gemaakt.

Hoelang blijf ik dom in hun ogen ???????????????!!!!!!!!!!!!!

De groeten.

Rob-NL

Re: eindafrekening essent

Ongelezen bericht door Rob-NL »

Ik woon in Hilvarenbeek en hebben ons gas van "Intergas", hiermee hebben wij geen afwijkingen in de nota.
Wel hebben we bij de stroomafrekening van Essent zomaar 1000 Kwh meer vebruikt dan andere jaren, zonder aanschaf andere apparaten of verandering in samenstelling van gezin.
We hebben zelfs in 2003 een voorseizoen op camping gehad zodat we meerdere weekeinden in het geheel niet thuis zijn geweest.
In ons geval is die 1000 Kwh maar liefst 28% meer. ( normaal zo'n 3600, nu 4600)

Helaas lees ik in de kranten en op internet (bijna) alleen maar klachten over de gasafrekening van Essent, maar zijn er ook meerdere mensen met dit probleem met de stroomafrekening ?

( En nee, ik heb standen in het verleden nooit geschat en niet te laag opgegeven en de opname termijn was + 10 dagen t.o.v. vorige opname).
Bij gas kan er dus een hogere meterstand ontstaan door lage calorische waarde, hoe kan dit bij stroom ?

dorina

Re: eindafrekening essent

Ongelezen bericht door dorina »

nog nooit problemen gehad met essent tot de eindafrekening kwam december 2003.het verbruik was maarliefst met 2000kuub omhoog gegaan.en dat kostte even dik 1700euro.en dat voor alleen gas en met een twee onder 1 kap huis inclusief cv en hr_ketel niet eens een gas kachel in huis.na veel telefoneren en van het kastje naar de muur te worden gestuurd heb ik het helemaal gehad.fatsoen hebben ze niet en de telefoon rekening loopt ook aardig op op deze manier maar ze verplichten je om te betalen want er werd gezegd dat de fout bij onszelf lag en langskomen doen ze niet want dat gaat mij weer geld kosten.betalen we niet worden we afgesloten want ze hadden deze klacht nog nooit eerder gehoord wij waren de ENIGSTEN. belachelijk want de tv toont anders en de kranten staan er bol van.geen goed woord voor over.

resp001297547

Re: eindafrekening essent

Ongelezen bericht door resp001297547 »

Binnenkort kun je eenvoudig naar een andere leverancier
overstappen ik zou dus zeggen Doen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Ron 2
Berichten: 439
Lid geworden op: 20 jan 2004 16:57

Re: eindafrekening essent

Ongelezen bericht door Ron 2 »

Binnenkort kun je eenvoudig naar een andere leverancier
overstappen ik zou dus zeggen Doen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Jaaah, dat is de oplossing, Essent, Nuon en Eneco maken er nu al een zootje van, dus overstappen lost alles op!
Dan krijg je van leverancier B een factuur, terwijl het netwerk nog eigendom is van leverancier A.
Wat denk je dat er gebeurt als straks daadwerkelijk tienduizenden overstappen?? Juist, dan krijg je probelemen in het kwadraat, de huidige problemen zijn daar dan niets bij.

lia

Re: eindafrekening essent

Ongelezen bericht door lia »

Ik ben op 27 juli 2002 overgestapt van essent naar intergas voor groene stroom.
Na een jaar van bellen en mailen kwam het uiteindelijk toch in orde.
Maar van al het geld dat ik teveel had betaald 12x een voorschot terwijl ik niets meer van hun afnam, kreeg ik maar de helft terug ivm de afrekening die hun tot december haddan laten lopen.
Hoe simpel het rekenen voor mij was teveel betaalde voorschotten moesten toch terug???
Nee zegt Essent daar heeft u nog een deel van gebruikt en de maand januari 2003 kwam er ook nog even bij zei de man van essent.
En ook ik had metestanden sterker nog ik neem mijn meters elke zondagavond op en noteer ze zo zie ik gauw wanneer mijn verbruik niet " normaal" is.

resp00156308

Re: eindafrekening essent

Ongelezen bericht door resp00156308 »

Net voordat ik in deze rubriek las, wat gedupeerde Essent-klanten voor hoge rekeningen hebben gekregen (ik begin er nu al enigszins benauwd van te worden, wat mij nog te wachten staat), las ik een e-mail-bericht in mijn mailbox van ........... Essent. Daarmee heb ik me als geinteresseerde opgegeven voor e-mail-info over diverse diensten die Essent kan leveren.
Er was met die reactie niet de mogelijkheid, om eigen opmerkingen bij te vermelden. Was dat wel zo geweest, dan had ik daarbij willen aangeven, dat ik eigenlijk liever zou hebben, dat zij ervoor zouden gaan zorgen, dat ze de eerste plaats zouden verlaten bij het programma "Kassa" van de ondernemingen, waarvan de meeste klachten binnenkomen. Daarna las ik dus de kritieken van Essent-klanten met erge hoge rekeningen. Ik krijg er een hulpeloos gevoel van.

Jacq

Re: eindafrekening essent

Ongelezen bericht door Jacq »

:evil: In Dagblad de Stem staan deze week verscheidene negatieve
reacties over b.g.rekeningen.Ik heb tot op heden nog niet gereageerd ,maar nu ik dit bij Radar lees,moet het mij van het hart dat we hier m.i. te maken hebben met "rekenfoutjes'.
Ook ik heb dit jaar bij moeten betalen i.pv.terugkrijgen !
Is er nu geen enkele instantie die hierover uitsluitsel kan geven.
Vroeger was de slogan van C&A ''Duizenden kopen bij C@A,duizenden
kunnen zich niet vergissen''
Dit geldt m.i.ook voor Essent.

Gesloten