LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] algemene heffingskorting

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
eblana

algemene heffingskorting

Ongelezen bericht door eblana »

Mijn echtgenoot wordt dit jaar 65.
Nu heb ik eens bekeken of we de algemene heffingskorting het beste kunnen laten inhouden op de AOW óf op het pensioen.
Wat blijkt, als we al ergens de algemene heffingskorting op laten inhouden dan zitten we het jaar erop met een lekkere :evil: belastingaanslag.
Vraag voor iemand die er verstand van heeft: kun je de algemene heffingskorting bij zowel AOW als pensioen weigeren??? Dit zodat de belastingaanslag wat gunstiger voor ons uitpakt (beide bedragen (AOW en pensioen) worden toch door de belastingdienst bij elkaar opgeteld aan het eind).

Wie heeft goede raad en weet of dit mag??

eblana

Re: algemene heffingskorting

Ongelezen bericht door eblana »

beste Vogels,

Ik snap helemaal wat je bedoelt. Dat is het probleem ook niet.
maar mijn vraag is/was: mag je bij zowel de AOW als het pensioen de algemene heffingskorting weigeren?

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Ja hoor, dat mag je weigeren. Het gaat immers maar om een voorheffing. Dan kun je dat bij de definitieve aanslag over dat jaar alsnog krijgen.

Overigens wordt er vaak maar 1/12 heffingskorting per maand ingehouden, dus is het vaak niet een probleem.

fisbel

Ongelezen bericht door fisbel »

Indien de loonheffingskorting niet wordt toegepast op het AOW-inkomen en het aanvullend pensioen: Uw echtgenoot hoeft niet bij te betalen bij een totaal inkomen / pensioen van een kleine € 30.000 Als zijn totale inkomen / pensioen in belastingschijf drie terechtkomt (boven € 33.428 - jaar 2011) is de bijtelling fors, omdat het belastingpercentage van schijf 3 - 42% bedraagt (ipv 15,1 of 24,05 - schijf 1 en 2) Er resteert dan slechts het aanvragen van een Voorlopige Aanslag. Overigens de meest gebruikelijke route in deze situatie.

NB: dit jaar is een overgangsjaar. De bijtelling is dus nog maar gedeeltelijk van toepassing, vanaf de maand dat uw echtgenoot 65 jaar wordt. Overigens is er in die maand mogelijk een dubbel inkomen: pre-pensioen + AOW. Dat is dit jaar voor het laatst. Vanaf 2012 wordt de AOW pas uitbetaald vanaf de dag dat men 65 jaar wordt.

Gesloten