LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Eigen bijdrage kinderen.

Bespreek hier zorgverzekeraars en aanverwante zaken.
juney
Berichten: 23
Lid geworden op: 04 jun 2011 10:07

Eigen bijdrage kinderen.

Ongelezen bericht door juney »

Ik heb in mei 2011 een afspraak gehad met een eerste lijn psychologe voor mijn dochtertje van 3 jaar oud. de afspraak was een inteke gesprek en we waren doorverwezen door de huisarts. Ze wordt nu doorverwezen naar een tweedelijns psychologe.

Nu kreeg ik deze week een brief van VGZ voor een eigen bijdrage van €10,- voor de afspraak. niet een al te hoog bedrag maar bedenk wel dat dit dus per eerstelijns consult berekend zou worden.

Ik had altijd gedacht dat kinderen onder de 18 gewoon gratis verzekerd zouden zijn voor alles. Ik heb dus met VGZ gebeld en daar werdt mij medegedeeld dat er dus toch een eigen bijdrage is voor de eerstelijns psychologische hulp. Ze had het drie keer naargevraagd aan de betreffende afdeling (hoewel het er te druk was voor mij om doorverbonden te worden, toen ik zei dat ik wel wilde wachten werd ik weer afgewimpeld met hetlzefde antwoord) en het bleek dus echt zo te zijn dat er een eigen bijdrage was. kinderen onder de 18 zouden geen eigen risico hebben maar een eigen bijdrage dus wel.

Ik vind het allemaal een beetje vreemd. we zijn doorverwezen geworden door de huisarts naar de eerstelijns, en via hun weer doorverwezen geworden naar de tweedelijns. volgens de behandeld arts kom je altijd eerst bij de eerstelijns terecht voordat je naar de tweedelijns terecht kunt komen.

Ik vraag me dus af of kinderen dus echt gratis zijn meeverzekerd of dat dit gratis gewoon premie-loos betekend.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Eigen bijdrage kinderen.

Ongelezen bericht door kweenie »

Kinderen zijn gratis meeverzekerd voor het basispakket tot 18 jaar en in het algemeen ook voor de aanvullende pakketten. Dat is dus heel wat anders dan dat alle zorg die via de huisarts gaat gratis zou zijn.

sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: Eigen bijdrage kinderen.

Ongelezen bericht door sephora30 »

Lees dit even:

http://www.wegwijzerloket.nl/page/pag_v ... g_id=23676

Er staat niet dat de bijdrage niet geldt voor kinderen.

Pareltje31
Berichten: 420
Lid geworden op: 19 nov 2010 11:34

Re: Eigen bijdrage kinderen.

Ongelezen bericht door Pareltje31 »

wij moesten ook voor stiekind eigen bijdrage van € 10 betalen

frenchy
Berichten: 121
Lid geworden op: 05 apr 2011 13:10

Re: Eigen bijdrage kinderen.

Ongelezen bericht door frenchy »

Dit is landelijk hoor. Door de overheid bepaald. Iedereen, hoe ook dan ook, betaald een eigen bijdrage van 10 eu per zitting. Lees de voorwaarden erop na. Daar staat het in!

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Eigen bijdrage kinderen.

Ongelezen bericht door Emmy75 »

juney schreef: Ik vraag me dus af of kinderen dus echt gratis zijn meeverzekerd of dat dit gratis gewoon premie-loos betekend.
Ja gratis in dit geval betekent premieloos. Zo zijn er ook allerlei vergoedingen voor minderjarigen die aan een maximum gebonden zijn en bij overschijding moet er bijbetaald worden. Of kan er ook een eigen bijdrage gelden.

Gesloten