LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] beleggingsadviezen Rabo waardeloos

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
courbois
Berichten: 4
Lid geworden op: 02 jul 2011 13:00

beleggingsadviezen Rabo waardeloos

Ongelezen bericht door courbois »

Ben ooit via de Rabo mijn vermogen gaan beleggen.
Had de afspraak dat zij beleggingsadviezen zouden aandragen en dat ik case-by-case zou beslissen.

Rabo kwam destijds onder andere met Lehman Brothers Steepeners (heb ik gedaan), Bear Stearns Steepener (niet gedaan) en vele andere beleggingsfondsen meestal uit de eigen keuken (Robeco etc).
Ik had een defensief profiel.

Wat er met Lehman is gebeurd weten we allemaal, gelukkig ben ik niet ingegaan op het Bear Stearns advies want die zijn ook failliet gegaan. Helaas ben ik wel ingegaan op een aantal andere adviezen waarbij het ingewikkelde product geënt was op verschil tussen lange en korte rente (waar ook de Steepeners op waren geënt). Al deze producten daalden zeer aanzienlijk in waarde door de inverse rentestructuur en daarnaast gingen er een paar failliet. Ja dat waren goede defensieve adviezen...

Mijn conclusie is dat de adviezen niet alleen slecht waren, maar dat er bovendien geen enkele balans (spreiding) in zat. Rabo schuift gewoon producten en pakt zoveel mogelijk aankoopprovisie.

T.a.v Lehman deed Rabo geen enkele moeite mij op de hoogte te houden van ontwikkelingen na het faillissement Er is geen enkele nazorg, maar het ergste was nog wel dat de Rabo CEO enkele maanden na de crisis doodleuk in de NRC liet optekenen dat de Rabo gelukkig al haar belangen in Lehman en Bear Stearns had weten terug te trekken voordat het echt misging. Ze zagen het aankomen zei hij.
Dat ze vergaten hun klanten - die op hun advies in deze ballententen hadden geïnvesteerd - op tijd te waarschuwen dat vertelde hij er niet bij maar is natuurlijk schandalig.

Mensen, geloof mij: de beleggingsadviezen van de Rabo van een zgn account manager etc , het is allemaal humbug. Het gaat alleen om het schuiven van beleggingsproducten waar de Rabo aan verdient. Niet alleen op de transactie maar ook op het beheer van de beleggingsfondsen en andere ingewikkelde producten zelf en dat gaat allemaal ten koste van uw rendement.

En dan nog even dit: bij de meeste producten wordt als 'selling point' gebruikt dat u ze ten alle tijden tegen de dan gelden marktkoers kunt verkopen omdat er een markt in is. Nou die markt is zo dun dat u er altijd vele procenten op inlevert en dat het soms dagen kan duren voordat u uw belegging kwijt bent. Dat vertellen ze er gemakshalve ook nooit bij.

Kortom: niet beleggen op advies van Rabo is mijn advies.

Mk
Berichten: 993
Lid geworden op: 01 aug 2005 19:51

Re: beleggingsadviezen Rabo waardeloos

Ongelezen bericht door Mk »

Mijn advies is dat als je echt een adviesrelatie had met de RABO en dat je hun adviezen dus kunt aantonen (op papier dus) en dat inderdaad een defensief profiel hebt dat je voldoende grond hebt om een schadevergoeding te vragen.

dch
Berichten: 21
Lid geworden op: 25 jun 2011 01:15

Re: beleggingsadviezen Rabo waardeloos

Ongelezen bericht door dch »

Er waart al jaren een meneer uit Brabant rond op dit forum die bestolen is
door een kantoor uit Brabant en tonnen heeft verloren door die bank zijn naam....Toon huppeldepup :roll:

dch
Berichten: 21
Lid geworden op: 25 jun 2011 01:15

Re: beleggingsadviezen Rabo waardeloos

Ongelezen bericht door dch »

http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... highlight=

Toon Stiphout is bestolen voor 1,4 miljoen gulden door de Rabobank.

courbois
Berichten: 4
Lid geworden op: 02 jul 2011 13:00

Re: beleggingsadviezen Rabo waardeloos

Ongelezen bericht door courbois »

dch schreef:Er waart al jaren een meneer uit Brabant rond op dit forum die bestolen is
door een kantoor uit Brabant en tonnen heeft verloren door die bank zijn naam....Toon huppeldepup :roll:
Ja ik heb dat gezien en als ik het zo lees is zijn case nog vele malen erger en duidelijker dan de mijne. En zelfs hij krijgt bijna niets terug.
Maar ik ga nog eens kijken of ik inderdaad een formele klacht kan indienen. Ik denk dat ik te laat ben.

Dit stukje van mij werd eigenlijk getriggered doordat ik wederom door de Rabo was getild (met zilver rekening zie andere post).
Voor die zaak loopt nu wel een formele klacht.

Jan1
Berichten: 772
Lid geworden op: 15 nov 2003 19:16

Re: beleggingsadviezen Rabo waardeloos

Ongelezen bericht door Jan1 »

[quote][/qEr waart al jaren een meneer uit Brabant rond op dit forum die bestolen is
door een kantoor uit Brabant en tonnen heeft verloren door die bank zijn naam....Toon huppeldepup

quote]

Dat zegt hij, en hij zal dat wel oprecht menen, maar in een rechtszaak oordeelt de rechter anders. En mijn vertrouwen in de onafhankelijke rechter is groter dan in Toon Stiphout.

courbois
Berichten: 4
Lid geworden op: 02 jul 2011 13:00

Re: beleggingsadviezen Rabo waardeloos

Ongelezen bericht door courbois »

Jan1 schreef:
[/qEr waart al jaren een meneer uit Brabant rond op dit forum die bestolen is
door een kantoor uit Brabant en tonnen heeft verloren door die bank zijn naam....Toon huppeldepup

quote]

Dat zegt hij, en hij zal dat wel oprecht menen, maar in een rechtszaak oordeelt de rechter anders. En mijn vertrouwen in de onafhankelijke rechter is groter dan in Toon Stiphout.
nou daar zou ik niet zo zeker van zijn. Veel rechters - veel mensen iha - laten zich imponeren door die grote banken en hun advocaten en hebben nog steeds een groot vertrouwen in ze.
Ik geneer me er eigenlijk voor dat ik nu zelfs voor de tweede keer in ben getrapt en ze heb vertrouwd.
Banken zijn gewoon zakkenvullers, producten-schuivers en ze maken misbruik van het vertrouwen dat ze hebben. Veel producten begrijpen ze zelf niet eens.
En als het mis gaat kloppen ze bij de overheid aan. Ik ben er helemaal klaar mee.

ftl1998
Berichten: 36
Lid geworden op: 19 apr 2011 20:26

Re: beleggingsadviezen Rabo waardeloos

Ongelezen bericht door ftl1998 »

Laat je vooral geen advies aanpraten door banken en verzekeraars die er menen verstand van te hebben.
De adviseurs hebben geen glazen bol, en al hadden ze die wel, dan gingen ze niemand vertellen, waar je in moest beleggen.
Ikzelf heb een vriend te kennen gegeven om in 2008, maar zo snel mogelijk zijn cdo's te verkopen.
volgens de adviseur waren deze volkomen veilig en moest ik mensen geen angst aanpraten. In het mandje zaten 10 banken, en banken waren veilig.
Enkele maanden later was de belegging niets meer waard.

Het antwoord van de adviseur was, dat het nog nooit eerder was gebeurd, en ja je kunt pech hebben met beleggen, het blijft een risico he

Ik beleg zelf vanaf 1996 goede beleggingen gehad en ook slechte.
Slechte waren vooral de koopadviezen van de banken.
Daar heb ik dan ook teveel vertrouwen in gehad.

Ik kijk niet meer naar adviezen van banken en dergelijke, maar bepaal mijn eigen
koers. Foute beleggingen zijn dan gewoon mijn eigen schuld.


FTL1998

blixkater
Berichten: 13
Lid geworden op: 07 mei 2008 15:03

Re: beleggingsadviezen Rabo waardeloos

Ongelezen bericht door blixkater »

Ivm een verhuizing wilde ik de aandelen op een andere rekening. Was al moeilijk. Dus zei zal ik ze anders maar verkopen. Nee...... want die geven veel winst.
Ja geen idee aan wie, want maand later waren ze failiet.

Dus RABo bedankt. Zeker als ik de reclame zie van hoe goed ze het voor iedereen wel doen inclusief buitenland. Zal wel voor RABO zelf zijn.

karel@@
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 jul 2012 20:01

Re: beleggingsadviezen Rabo waardeloos

Ongelezen bericht door karel@@ »

Moest ff glimlachen toen ik dit las, EIgenlijk weinig verandert in ruim 20 jaar. Ga terug naar ongeveer 1986/87..MIjn eerste hypotheek bij de Rabo afgesloten en er was een bedrag van ongeveer 6000 gulden over die nog niet meteen nodig waren.Zegt de adviseur die ook aandelen en beleggen er bij doet of ik niet dit geld in aandelen wou stoppen want sparen tjsa dat leverde niet zoveel op als dit.. Dus ik was erbij met volle verstand toen hij twee aandelen adviseerde DAF en PIRELLI. ZIjn voorkeur ging uit naar DAF.Dus voor 5000 Gulden in daf belegt,Dacht dat ze toen voor 50 gulden per aandeel waren...Maanden later
waren ze geloof ik nog de helft waardt..IK belde op en vroeg wat dit was ja zegt ie ik moest geduld hebben want lange termijn telde. Nou ik heb gewacht tot ik las dat DAF failliet was..Dus gebeld en gohhh hoe kan het kon hem haast niet bereiken..Maar volgens hem had ik gewoon PECH. Even later kreeg ik een briefje van de bank dat de aandelen uit het depot waren gehaald..Toen glimlachte ik niet maar wel een zeer wijze les geleert waar ik op de dag van vandaag ( ben nu bijna 60 ) veel aan heb gehad... Als het om geld van jezelf gaat blijf er zelf baas over en vooral geloof niet in SPROOKJES......
Laatst gewijzigd door karel@@ op 24 jul 2012 21:43, 2 keer totaal gewijzigd.

newmikey
Berichten: 4571
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: beleggingsadviezen Rabo waardeloos

Ongelezen bericht door newmikey »

karel@@ schreef:Als het om geld van jezelf gaat blijf er zelf baas over en vooral geloof niet in SPROOKJES?
Karel, wat een mooi verhaal met een uitstekende conclusie die ik volledig onderschrijf.

Ik mag dan tig jaartjes jonger dan jij zijn, het heeft mij altijd verbaasd dat mensen zich uberhaupt laten adviseren door iemand die weinig tot géén kennis van zaken heeft en bovendien een eigen belang heeft wat tegengesteld is aan dat van de klant.

Daarin zijn eigenlijk alle banken en verzekeringsmaatschappijen redelijk gelijk - gelijk waardeloos dan. Ik kan me alleen voorstellen dat je beleggingsadvies aanneemt van iemand die jouw belangen deelt; verliest als jij verliest en verdient alleen als jij dat doet. Zelfs dan kan het fout gaan uiteraard.

Beleggen moet je alleen doen als je bereid bent je in de materie te verdiepen en dagelijks tijd te besteden aan diepte analyses en héél véél lezen over de bedrijven waar je in zou kunnen beleggen.

Een wijze man zei ooit: "Je moet alleen beleggen met geld wat je niet nodig hebt". Dat was mijn vader. Ik heb een uitstekende baan en mag niet ontevreden zijn met het bijbehorende inkomen maar ik heb eigenlijk nog nooit het gevoel gehad dat ik geld had wat ik niet nodig had. Ik heb dus ook nooit belegd.

Gesloten