LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Welke vaatwasser te kiezen??

Goede of slechte ervaringen met keukens? Geef hier jouw mening.
Robbie79

Welke vaatwasser te kiezen??

Ongelezen bericht door Robbie79 »

Hallo allemaal,

Ik ben bezig met het uitzoeken van mijn keukenapparatuur en ik kom niet uit de keuze voor de vaatwasser. Hebben we hier vaatwasexperts die mij bij de keuze kunnen helpen. Ik ben ook al bij de Siemens showrom geweest, maar ik kwam er daar achter dat de verkoper alleen bij de duurste apparaten ging staan.
Ik heb nu de SX64M030EU op het oog van Siemens. Helaas kan ik nergens op het internet ervaringen vinden. Uberhaupt bijna niet van keukenapparatuur (bv. op kieskeurig).

Heet er iemand toevallig de SX64M030EU in gebruik en hoe bevalt deze?

Alvast bedankt!

wildcard83

Re: Welke vaatwasser te kiezen??

Ongelezen bericht door wildcard83 »

Dat type Siemens vaatwasser ken ik niet, sorry... Maar, afhankelijk van waar je de keuken wilt kopen, of de apparatuur, kom je met Constructa ook een heel eind.

Ze hebben niet zo'n ruime keus als Siemens (zeker niet), maar het zijn in het geval van de vaatwasser wel Siemens producten van een jaar of wat eerder, met een Constructa logo. Dus wel de kwaliteit, niet de prijs. Kan wel zijn dat de hightech Siemens snufjes er dan uit gehaald zijn, dat moet je bekijken op de site van Constructa...

Ik heb al gehoord dat niet alle Constructa apparaten van Siemens afkomen, maar de vaatwassers in ieder geval wel, ze hebben er ook maar een paar.

Als je een echte Siemens liever hebt, kijk dan eens op de site van de Apparatenkampioen... Een keuken daar zou ik je niet aanraden, maar losse apparaten, why not? Siemens vaatwassers tussen de 480 en de 820 euro.

Succes!

Emmy75

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Deze specifieke vaatwasser ken ik niet.

Wij hebben wel al jaren een Siemens vaatwasser, welke qua prijs in het "middensegment" zat en zijn hier zeer tevreden over. Vrienden van ons zijn weer tevreden over hun AEG enz.

Waar je een beetje naar kunt kijken is of je de indeling handig vindt en allerlei losse rekjes eruit kunt nemen indien nodig. De een vindt die losse rekjes bovenin voor kleinspul handig de ander weer niet. Wij hebben ze eruit gehaald omdat de glazen en mokken er niet altijd onder passen, soms lastig. Zijn er dingen die naar behoefte gewijzigd kunnen worden. Zoals een bordenrek achterin (onder) wel of niet afklapbaar.
Veel programma's is soms leuk, maar in de praktijk gebruiken we er maar 2 bijvoorbeeld.

Hoe goed een vaatwasser zijn werk doet, is niet uitsluitend afhankelijk van het merk vaatwasser. Bijvullen van de nodige verbruiksartikelen is ook van belang en het soort afwasmiddel.

riddert

Ongelezen bericht door riddert »

En wat misschien nog wel belangrijker is bij plaatsing in een open keuken is het geluidsniveau. Dat is mijns inziens wel een erg belangrijk punt.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Helemaal met riddert eens, let vooral op het geluidsniveau. In de boekjes (en bij kieskeurig) vind je daar vaak al wel een indicatie van. Verder is het verbruik natuurlijk wel handig om te weten. Schoon zullen ze de vaat allemaal wel maken, maar ik zou wel op het droogresultaat letten, het is heel frustrerend als je na de vaat de boel nog eens moet gaan afdrogen.

Verder zijn veel extra programma's niet echt nodig, maar ik vind persoonlijk een kort programma wel een nuttige aanvulling. Als je een keer met kerst of een verjaardag veel mensen op bezoek hebt en je wilt even tussendoor het een en ander snel schoon hebben (bv. gebakbordjes nodig voor een voorafje of voor het toetje), dan is een snel programma wel praktisch.

Robbie79

Ongelezen bericht door Robbie79 »

Dank voor de reacties! De vaatwasser die ik noemde produceert 46 db qua geluid. Er is er ook 1 die 42 db produceert, maar die is weer 300 euro duurder. Is die 4 db het verschil waard? Die extra programma's zijn namelijk niet nodig voor mij.

Bob Schurkjens

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Als je een gesloten keuken hebt, lijkt me die 4dB minder belangrijk

Test Duitse Consumentenbond van april 2011:
http://www.testberichte.de/a/geschirrsp ... 59967.html

kweenie

De SX69M060NL is volgens mij maar 50 euro duurder, is dat misschien een optie?

Emmy75

Onze Siemens produceert volgens de beschrijving 47dB en wij hebben een open keuken. Wij ervaren dit geluid zeker niet als storend, maarja da's persoonlijk natuurlijk. Daarbij maakt deze bijvoorbeeld tijdens het drogen zo goed als geen geluid, net als de meeste vaatwassers dacht ik.
Het geluidsniveau kan soms ook afhankelijk zijn van hoe de vaatwasser wordt ingeruimd. Zo kan een rammelend kommetje meer geluid maken als de machine zelf. Als het dus alleen om die 4dB te doen is, zou het mij die 300,- Euro extra niet waard zijn.. maarja da's mijn persoonlijke mening en is voor iedereen anders.

Daarbij vraag ik me even af of er nog vaatwassers zijn tegenwoordig van merken als Siemens en Aeg bijvoorbeeld, die echt veel geluid produceren of slecht droogresultaat hebben. Het zijn zeker wel belangrijke punten om even op te letten bij aanschaf.

Onze vaatwasser (inmiddels zo'n 8 jaar oud) droogt vrij goed vinden wij. Plastic bekers en kommen kunnen soms nog wel eens een heel klein beetje nat zijn, maar de rest is kurkdroog en kan zo de kast in. Dus gebruik je vanzelf zo min mogelijk plastic bekers :wink: Het is wel handig om bij de aanschaf van glazen, kopjes en mokken te letten op de onderkant. Als deze flinke "deuken" hebben aan de onderkant wil daar nog wel eens water in blijven staan als deze in de vaatwasser zijn geweest, maar dat heb ik al van meerdere mensen gehoord met andere merken vaatwasser.

kweenie

Ik zie bij kieskeurig wel een siemens met 52 dB. Je kunt dus niet blind redeneren dat een bekend merk wel stil zal zijn. (Met dB schalen betekent 5 dB meer al wel een boel meer geluid)

Ik heb zelf ook een machine van 47 dB, maar ik zou een volgende wel een stuk stiller nemen. Je hoort hem toch wel duidelijk. (Met name het pompen maakt volgens mij lawaai, het sproeien hoor je nauwelijks en drogen is helemaal stil.) Omdat wij vaak ook gewoon aan de eettafel zitten en dus redelijk in de buurt van de vaatwasser zijn, is het soms wel vervelend. Maar als je na het eten op de bank TV kijkt, dan heb je er natuurlijk weinig last van.

Emmy75

kweenie schreef:Ik zie bij kieskeurig wel een siemens met 52 dB. Je kunt dus niet blind redeneren dat een bekend merk wel stil zal zijn.
Nee, zeker niet blind op vertrouwen..
kweenie schreef: Ik heb zelf ook een machine van 47 dB, maar ik zou een volgende wel een stuk stiller nemen. Je hoort hem toch wel duidelijk. (Met name het pompen maakt volgens mij lawaai, het sproeien hoor je nauwelijks en drogen is helemaal stil.) Omdat wij vaak ook gewoon aan de eettafel zitten en dus redelijk in de buurt van de vaatwasser zijn, is het soms wel vervelend. Maar als je na het eten op de bank TV kijkt, dan heb je er natuurlijk weinig last van.
Zo zie je maar dat het heel persoonlijk is, en ook ligt aan de indeling van het huis en hoe je leeft en de gewoonten die je erop na houdt. Zo zetten sommigen de vaatwasser pas aan als ze gaan slapen of hebben een tijdsschakelaar dat deze tegen de ochtend pas klaar is ofzo..
Ook een bepaald prijsverschil is heel erg persoonlijk. Voor de een is 100,- heel veel geld en voor de ander is het heel weinig, maar blijft toch diezelfde 100,-

kweenie

Helemaal mee eens, maar die 50 euro verschil is toch wel heel wat anders dan 300 euro verschil. Het zou jammer zijn als je achteraf alsnog die stillere had willen nemen als je wist dat het prijsverschil een stuk kleiner is dan in eerste instantie gedacht.

Emmy75

kweenie schreef:Helemaal mee eens, maar die 50 euro verschil is toch wel heel wat anders dan 300 euro verschil. Het zou jammer zijn als je achteraf alsnog die stillere had willen nemen als je wist dat het prijsverschil een stuk kleiner is dan in eerste instantie gedacht.
Helemaal mee eens.

Ferry26

Ongelezen bericht door Ferry26 »

Jammer is dat hoe stiller de machine wordt, hoe meer extra's hij heeft en dus duurder wordt.

Nog een tipje voor de monteur. Laat hem een aparte afvoer aanleggen voor de vaatwasser. Dus niet op het tuutje aan de zwanenhals. Dit scheelt enorm tijdens het afpompen. Dit hoor je heel erg door de afvoerput van je gootsteen.

zelfstandigste

Ongelezen bericht door zelfstandigste »

Nog een tipje voor de monteur. Laat hem een aparte afvoer aanleggen voor de vaatwasser. Dus niet op het tuutje aan de zwanenhals. Dit scheelt enorm tijdens het afpompen. Dit hoor je heel erg door de afvoerput van je gootsteen.
Of je pakt een syphon met beluchter...http://www.bengshop.nl/detailitem.php?a ... t_id=28142

Ariston LFT3214 is een stille degelijke machine welke tegen een nette prijs gekocht kan worden.............

gebruikersnaambert

Ongelezen bericht door gebruikersnaambert »

je zu nog even bij bosch kunnen kijken meestal dezelfde apparatuur maar de service is meestal beter en de apparatten komen ze bij elkaar in of zijn hetzelfde

Klant71

Ongelezen bericht door Klant71 »

Wij hebben nu een Bosch vaatwasser in onze nieuwe keuken. Fantastische machine, reinigt goed en is zeer stil, je hoort niet dat hij aan is. We hadden hiervoor een Siemens. Ik zou zeker voor een Bosch kiezen.

newmikey

Ongelezen bericht door newmikey »

Nog een faktor: controleer of de sproeiarmen boven en onder uit twee delen bestaan zodat je verstopte gaatjes makkelijk kunt schoonmaken.

zelfstandigste

Ongelezen bericht door zelfstandigste »

We hadden hiervoor een Siemens. Ik zou zeker voor een Bosch kiezen.
:lol:

voor de "marktleken";

BSH is de moedermaatschappij (Bosch Siemens Hausgeräte) vaatwassers worden niet afzonderlijk van elkaar geproduceert.......

Klant71

Ongelezen bericht door Klant71 »

Tuurlijk, een skoda en een audi zijn ook exact hetzelfde!

Gesloten