LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] rente betalen op bouwdepot en dubbele premiebetalingen

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
Tag2
Berichten: 27
Lid geworden op: 30 okt 2010 20:50

rente betalen op bouwdepot en dubbele premiebetalingen

Ongelezen bericht door Tag2 »

beste mensen, wij hebben een vraag over het volgende. We zijn een nieuwbouwhuis aan het bouwen. Op ons huidige huis zit nog een hypotheek (spaarhypotheek, maandelijkse rente en premiebetaling). Deze gaat over in een nieuwe spaarhypotheek van hetzelfde bedrag. Daarnaast hebben we nog een overbruggingshypotheek en een nieuwe hypotheek (deze laatste gaan we maar voor een klein gedeelte iets mee doen). De bouw is al ruim 2 maanden bezig en we hebben tot nu toe ons eerst eigen vermogen ingezet voor het gedeelte dat we niet met de hypotheek willen financieren. Er is nog geen cent van de hypotheek c.q. van het bouwdepot gehaald. We worden nu geconfronteerd met het volgende:
- te betalen rente over de totaalsom van de hypotheken welke niet eens opgenomen zijn en
- de premie voor de om te zetten spaarhypotheek moet nu al betaald worden waardoor we nu dubbele premie moeten betalen

Wij waren ervan uitgegaan, obv wat onze hypotheekadviseur ons heeft verteld, dat de rentevergoeding en renteverplichting op nog in bouwdepot staande bedragen elkaar (bijna) tot nihil zouden doen benaderen. Wat wij per maand tot nu toe moeten betalen is allesbehalve nihil. Het komt uit op rond de 1% van de totale uitstaande (inclusief overbruggingshypotheek) hypotheek, zeg tegen de 300 euro per maand.

dat er een dubbele premie moet worden betaald over een hypotheek die naadloos in elkaar dient over te gaan (herfinanciering) kan er bij mij ook niet in.

Onze vragen zijn: is het normaal dat we toch rente moeten betalen ter grootte van bovenstaande bedragen en kan hetzelfde worden gezegd over de dubbele premiebetalingen

alvast hartelijk dank

groeten

Mk
Berichten: 993
Lid geworden op: 01 aug 2005 19:51

Re: rente betalen op bouwdepot en dubbele premiebetalingen

Ongelezen bericht door Mk »

De dubbele premiebetaling lijkt me vreemd, de rente op het beschikbare geld voor de verbouwing is op zich niet vreemd (1% is volgens mij bij veel aanbieders gebruikelijk)

Tag2
Berichten: 27
Lid geworden op: 30 okt 2010 20:50

Re: rente betalen op bouwdepot en dubbele premiebetalingen

Ongelezen bericht door Tag2 »

zijn die per saldo rentebetalingen over bouwdepot aftrekbaar?

CB
Berichten: 2427
Lid geworden op: 03 jul 2003 20:07

Re: rente betalen op bouwdepot en dubbele premiebetalingen

Ongelezen bericht door CB »

Ja hoor die zijn aftrekbaar.

courier
Berichten: 331
Lid geworden op: 11 jan 2010 10:08

Re: rente betalen op bouwdepot en dubbele premiebetalingen

Ongelezen bericht door courier »

In feite blijft de spaarhypotheek gewoon gehandhaafd, maar wellicht zijn daar bij de herfinanciering andere voorwaarden overeengekomen. Dat leidt dan tot een aangepast premie, maar niet tot een dubbele premie, dat lijkt mij een administratieve vergissing.
De overbrugging en de nieuwe hypotheek staan dus blijkbaar op een bouwdepot: het is niet ongebruikelijk dat daarop minder rente wordt vergoed dan de corresponderende leningbedragen.
Dus dat er elke maand betaald moet worden is niet onlogisch; naarmate er geld uit het bouwdepot in termijnen wordt besteed aan de bouw stijgen de maandelijkse lasten.
Kijk eens naar de onderlinge samenhang van de bedragen in de offerte, de leningsakten en de afrekening van de notaris; het zou me niets verbazen dat er via de notaris "eigen geld" naar de bouwer is gegaan dat ook uit het bouwdepot is onttrokken.
Enfin jullie hebben een hypotheekadviseur: die moet eigenlijk zijn tanden in die kluwen van bedragen zetten, daar is hij voor opgeleid en wordt er voor betaald. Ben je eigenlijk met al die hypotheken (bestaand en nieuw) wel bij dezelfde bank/verzekeraar gebleven?

Gesloten