LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] citalopram/cipramil: reageer!

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
KappieNL
Berichten: 26
Lid geworden op: 16 jun 2011 15:51

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door KappieNL »

Ik zit sinds 7 weken aan de AD en vanaf afgelopen maandag is de dosis verdubbeld. Het klopt toch dat bijwerkingen als somberheid en dergelijk weer terug kunnen komen? En dat ik het weer (na de verhoging) 6 weken aan moet kijken om te zien of de dubbele dosis het gewenste effect heeft? En dan de laatste vraag, aan het begin sliep ik erg slecht en was ik vaak 's nachts wakker. Ik ben toen ook begonnen met om 6 uur in de ochtend de AD te nemen echter nu slaap ik wel weer goed maar blijf ik steeds om 6 uur wakker worden. Kan dit te maken hebben met het feit dat mijn lichaam op dat tijdstip is ingesteld ?

bastianne
Berichten: 81
Lid geworden op: 01 jun 2011 08:53

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door bastianne »

Hoi kappie,
klopt hoor dat je weer last kan krijgen.
Ik had het ook,en nog vooral als ik uit bed moet.
IK werd elke ocht. om 5u wakker en kon dan niet meer slapen,onrustig,zenuwachtig voor de nieuwe dag.
WElke ad heb jij en hoeveel ,hoelang?
grtjs janneke

bastianne
Berichten: 81
Lid geworden op: 01 jun 2011 08:53

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door bastianne »

Hoe gaat het met de anderen?
Ik heb voor de nachten temazepam omdat ik steeds vroeger wakker wordt.(5u en dan niet meer slapen)
Het is redelijk stabiel,alleen de ochtenden nog best zwaar.
Zenuwen spanning enz.
Slik 10 mg oxa per dag meer niet, is niet zo veel gelukkig.
Echt happy ben ik nog niet.
Dinsdag was ik jarig maar was heel de dag somber en jankerig.
Iedereen zegt nog effe doorbijten.Dokters,psych fam.enz.
Maar ik geloof er niet meer zo in.
Duurt zolang,maar hun zien wel verbetering.
grtjs janneke

Vynckier
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 jul 2011 12:21

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Vynckier »

Hallo Allemaal.

Goed onderwerp!!

Ik zit zelf ook aan de citalopram. Ik ben rustig begonnen met 10 mg. Dit bleek naar 1,5 week al een soort effect te geven. Ik mocht naar 20! En 20 was het helemaal voor mij. Bijwerkingen vielen reuze mee! En voelde me weer geweldig. Helaas mocht dit niet lang duren. Na zo 2 maanden op de 20 mg zitten kwamen de depresieve gevoelens weer terug. En voordat ik het wist klapte ik helemaal terug!. Niet fijn! Terug naar de huisarts. Besloten om toch maar naar 40mg te gaan. eerst twee weken op 30 en dan 40. De twee weken dat ik 30 slinkte. Had ik geen bijwerkingen en was ik weer wat rustiger. Toen naar de 40mg. Nou echt een hel! Alle bijwerkingen die vermeld staan heb ik wel gehad. Al in al 1 week geduurd. NU nog steeds 40, en nog wel misselijk en trillerig en sneller moe. Voor de rest gaat het wel. Ik wacht nu weer op het gevoel wat ik ervaarde toen ik aan de 20 mg. zat. Zoals mijn huisarts ook al vertelde werkt dit medicijn per persoon heel erg verschillend. Wat ik wel jammer vind. Is dat je op internet al helemaal bang wordt gepraat!. trek je hier niks van aan. Bij de één is het erger dan de ander. Dit kan zo verschillen! Ik hoop dat het z,n werk nog gaat doen. En de bijwerkingen wegblijven.

iedereen die aan dit medcijn begint wil ik adviseren om niet altijd naar alle negatieve dingen te kijken die er genoemd worden en ga al helemaal niet de gebruiksaanwijzing lezen. ( lees maar eens de gebruiksaanwijzing van een asprientje) als je ziet wat je daar van kan krijgen hoef je het niet eens meer in te nemen. Iedereen veel sucses! En onthou het medicijn werkt heel erg verschillend! Dus laat je niet bang praten maar probeer het zelf uit!.

wikky
Berichten: 189
Lid geworden op: 27 jul 2009 19:16

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door wikky »

het gaat nog steeds goed hier,heel af en toe word ik wel overvallen door echte vermoeidheid en dat duurt dan een uurtje of zo en dan gaat het wel weer goed...raar hè.
ik moet vanmiddag op controle bij de dokter,dus ik ben benieuwd wat zij gaat zeggen.
ik hoop dat ik op de 20 mag blijven staan :!:
ik denk dat ik nu zo`n week of 6 op de 20 mg.zit..
maar de psycholoog zegt dat het dan nog wel een tijdje kan duren eer het helemaal goed werkt.
ik slaap wel heel erg goed nu,ik ben vannacht zelfs niet wakker geweest!
laat nog wel even horen wat de huisarts zegt vanmiddag,groetjesssssssss

Vynckier
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 jul 2011 12:21

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Vynckier »

Sucses Wikky !!!

KappieNL
Berichten: 26
Lid geworden op: 16 jun 2011 15:51

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door KappieNL »

Hoi Bastianne/Janneke
Bedankt voor je reactie!
Ik heb escitalopram als AD. Heb de eerste 6 weken 10mg gebruikt dat ging opzich goed alleen was ik de 6e week erg misselijk waardoor ik moest overgeven en dus ook de AD heb uitgespuugt. Ik heb 4 dagen niks of bijna niks binnen gehad. Ik had dus ook een flinke terugval. Nu zit ik sinds maandag aan de 20mg. Ik gebruik nu dus 6,5 week AD. Op zich gaat het goed. Ik slaap prima ben alleen vroeg wakker en heb veel last van me maag/misselijk. Ook verveel ik me ontzettend en dan wil ik nog wel eens gaan piekeren. Maar als ik wat te doen heb gaat het prima. Het is bij mij ook zo dat in de ochtend ik het meest depri ben, in de middag gaat het wel en in de avond ben ik gewoon me "oude, normale" zelf.

Over je andere reactie, mijn psychiater heeft ook tegen mij gezegd dat andere vaak eerder verbetering zien dan jijzelf. Dus als andere het zien komt het volgens mij wel goed!

KappieNL
Berichten: 26
Lid geworden op: 16 jun 2011 15:51

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door KappieNL »

Inderaad succes Wikky !

bastianne
Berichten: 81
Lid geworden op: 01 jun 2011 08:53

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door bastianne »

Hoi kappie,
Dat misselijk zijn pffff...
Praat me er niet van!!!
Heb ik ook gehad.
En met een paniekaanval moet ik ook overgeven.blehh...
De psych zei het kan een bijwerking zijn van de cita s maar ook bij je paniekaanval kan horen.
Ik dacht meteen dat ik ongeneeslijk ziek was elke keer als mn eten eruit kwam.
Dus daarom sta ik s morgens met angst in mn hart op omdat ik zo bang ben voor weer zo n r**aanval.
Ben bij 3 verschillende huisartsen geweest en die zeggen allemaal bijwerking en stress/paniek dus ja, dat moet ik dan toch geloven.(niets zo vreemd als een mens :wink: )
Afgelopen zondag had ik er nog een en die week ervoor zondags ook.
die week daarvoor nog 3.
Dus we gaan volgens mij wel de goede kant op.
Vandaag voel ik me best wel happy.
Hoop dat het zo blijft.
Zijn jullie ook wel eens zo bang dat die paniekaanvallen terugkomen?
Ik denk als je accepteert dat het erbij hoort deze opstartperiode,dan ben je al een heel eind.( moeilijkkkkkkk)
grtjs Janneke

KappieNL
Berichten: 26
Lid geworden op: 16 jun 2011 15:51

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door KappieNL »

Ja, dat misselijk zijn is inderdaad niet fijn. Meestal moet ik gewoon wat gaan doen en dan gaat het ook wel weer over. Heb de afgelopen 7 dagen ook niet meer gespuugd en eet ook weer wat meer. Het wel het gevoel dat het langzaam wat beter gaat. Maar dan wel heel langzaam. Ik zat trouwens je berichten nog eens terug te lezen Bastianne maar het lijkt net ik mijn eigen verhaal lees. Heel bizar...

Je hebt het trouwens telkens over de huisarts maar loop je niet bij een psycholoog oid?

bastianne
Berichten: 81
Lid geworden op: 01 jun 2011 08:53

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door bastianne »

Kappie,
Ik loop ook bij een psycholoog hoor.
Maar die is 3 weken met vakantie :(
Dus jij herkent mijn verhaal wel.
Heb je ook last van weinig eetlust?
Gelukkig komt dat bij mij weer wat terug.
Vooral s avonds.

Wikky hoe was het bij de huisarts?

EN hoe is het met Ron,Nanda en San goed ?
Hopelijk is geen bericht goed bericht.
grtjs janneke

Een leven lang leren
Berichten: 54
Lid geworden op: 09 jun 2011 11:55

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Een leven lang leren »

Helaas hier weer even minder. Gisteren in de auto op de terugweg van de arts, angstaanval op aangstaanval gehad. Ik ben niet in paniek geraakt, maar jemig wat voelde ik me weer beroerd en gespannen. Thuis gauw weer een alprazolam en tot rust komen.
Vanochtend kon ik het nog voelen, nerveus..
Om 12.30 heb ik maar weer een alpra genomen, hopelijk kan ik daar straks ook op slapen. Drukke dagen gehad en wat minder slaap en daar ga je weer...
Ik hoop dat de cita gauw wat beter gaat werken, ik merk wel al verschil, maar het is nog niet zoals het hoort.
Volgende week weer naar de psychiater.

Welkom Kappie en Vynckier

Sterkte en succes allen!!

wikky
Berichten: 189
Lid geworden op: 27 jul 2009 19:16

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door wikky »

hallo allemaal..
de huisarts was ook tevreden en ik moet gewoon op 20 mg blijven staan en over 2 maanden terug komen bij haar..

van spugen of misselijkheid heb ik geen last gehad in het begin niet en ook nu niet.

ik weet niet meer wie het schreef,maar ik heb ook een paar flink drukke dagen achter de rug en toch voel je dat op de een of andere manier..
ik was vanmiddag ook een beetje zenuwachtig,maar dat was ook snel weer weg.

tot laterssssssssssss,gr wilma

dochter38
Berichten: 87
Lid geworden op: 30 apr 2011 13:59

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door dochter38 »

hallo allemaal

ik lees nog steeds met jullie mee hoor , maar soms weet ik gewoon niet wat ik moet schrijven omdat het nog allemaal het zelfde is . soms denk ik joepi ze gaat echt vooruit en soms zie ik door de bomen het bos niet meer , en heeft ze weer een flinke terug val van een dag of 2 .
elke keer als me Ma naar de psy gaat ( dan ga ik mee ) en op die dag voelt ze zich rot en ellendig en dan praat ze ook heel negatief tegen hem dat alles nog even rot is enz enz ( als we dan op de terug weg zijn is ze opgelucht en praat ze honderd uit hahah en opeens viel het kwartje ik dacht volgens mij gaat ze opeens overdrijven als we bij de psy zijn omdat ze anders bang is dat ze geen medicijnen meer krijgt . en toen ik dat vroeg zei ze ja volgens mij wel denk ik dat onbewust en daarom ben ik altijd zo onrustig als ik naar hem toe moet.

verder heeft me moeder gewoon erg last van vergeetachtigheid en daar lees ik bij jullie niet zo veel over , ik moet vaak dingen herhalen of ze pakt verhalen maar voor de helft op , ze checkt nog steeds alles dubbel (dat weet ze wel dat ze dat doet en ze word er erg moe van )
ze lacht wel iets meer en lijkt soms wat vrolijker maar als je het dan vraagt is het toch altijd weer een rot dag . dus wat ik zie klopt niet wat ze zegt .en dat is zeer frustrerend voor me . verder is het dus nog steeds niet me oude moedertje ,
maar dat zegt ze zelf ook steeds ,,ik heb het idee dat ze de zelf totaal helemaal kwijt is , ze zegt ik ben me zelf niet , en mischienn is dat ook wel het punt dat ze weer op zoek moet naar haar zelf ...nieuwe fase in haar leven ze komt nu pas aan haar zelf toe maar hoe gaat ze dat invullen na al dat zorgen voor anderen .

de bijwerkingen zijn al een stuk minder ,
alleen nog erg last van zweten en lichte onrust , maar die onrust komt meestal als ze iets anders moet doen op een dag .
ze gebruikt nog steeds xanax 0.5 mg op de nuchtere maag smorgens . en 30 mg Citalopram 4 en halve week .en die slikt ze sávonds voor het slapen gaan en daar slaapt ze heerlijk op zegt ze altijd .

nou heb ik het toch weer een beetje een update gegeven ,ik lees nog steeds met jullie mee en ik schrijf wel weer iets als ik weer nieuwe dingen te melden heb .
ik ga binnenkort wel een aantal weken naar de camping dus zit ik niet op de pc.

sterkte allemaal en zachjes aan gaanjullie allemaal de goede kant op

bokkie10
Berichten: 173
Lid geworden op: 05 mei 2009 12:52

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door bokkie10 »

Hallo allemaal,

Hier ook alles goed.

Dochter38,
Ik ben ook heel vergeetachtig, nog steeds na al meer dan 2 jaar slikken.
Dat is een bijwerking, die bij mij helaas nog niet weg is.
Ben af en toe zo suf als een knikker hahaha :lol:
Ook ik heb nog steeds last van zweetaanvallen, dus het hoort er allemaal bij.
Het duurt lang en zeker in het begin is het met vallen en opstaan, maar het komt goed.
Als ik na mezelf kijk, voelde ik me na maanden pas echt stabiel.
Het heeft gewoon tijd nodig.

Iedereen een fijn weekend

Groetjes Angela

wikky
Berichten: 189
Lid geworden op: 27 jul 2009 19:16

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door wikky »

oh ik heb het af en toe ook zo warm pppff,zijn gewoon hitte-aanvallen bah bah
soms ben ik ook nog wel een beetje trillerig hoor,dat voelt net als zenuwachtig zijn :?
waren we allemaal maar een paar maandjes verder hè,dan was onze kleindochter ook al geboren :lol:
als ik hier niet meer kom dan wens ik jullie een fijn weekend allemaal

Knuttie
Berichten: 5
Lid geworden op: 08 jul 2011 18:33

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Knuttie »

Hoi Janneke,
wat jij omschrijft, ken ik maar al te goed. Al met al is het heel naar vooral als het tot overgeven of kokhalzen komt. Dat gebeurt bij mij ook als ik echt een "dikke paniekaanval" heb. Inmiddels slik ik al zeker 2 jaar citalopram maar ik kom er volgens mij nooit helemaal af. Ik weet inmiddels wel zeker dat stabiliteit, veel slaap, de juiste voeding en geen caffeine mij helpt. Onrust, ruzie, spanning en onrecht zijn voor mij de triggers om zo in de paniek te schieten.
Wat maakt het bij jullie erger of minder erg?

Groetjes,
Gina

bastianne
Berichten: 81
Lid geworden op: 01 jun 2011 08:53

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door bastianne »

hoi knuttie/gina,
Ben je nieuw hier zeker?
k Heb je hier nog niet gezien :wink:
Vindt het altijd wel fijn als mn verhaal herkent wordt.
Ook hoop ik dan dat anderen er iets aan hebben.
Ik krijg altijd last van onrust als ik alleen ben, ga ik piekeren, en ja dan komt de paniek.
Afgelopen zondag voor het laatst gehad er komen steeds langere pozen tussen.
Nu gaat het al een stuk beter zeggen mn man en fam.
Zelf heb ik dat niet altijd door.
Eerst kon ik bijna niet alleen thuis blijven maar nu wel en het lukt beter om afleiding te zoeken,even wandelen enz.
Dus gaan we de goede kant op.
Alleen ben ik nog vaak bang voor de terug slagen ,krijg ik ook paniek van als ik niet oppas.
Hoelang duurde het voordat je resultaat merkte?
groeten janneke

Knuttie
Berichten: 5
Lid geworden op: 08 jul 2011 18:33

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Knuttie »

Hoi Janneke, ja, ik heb me vandaag aangemeld na het lezen van jouw verhaal. Toen dacht ik: "ik ga reageren want ik heb niet eerder gezien dat mensen ook moesten overgeven of kokhalzen zoals ik". Ik heb het absoluut ook zo erg gehad dat ik niet alleen kon zijn. Als mijn inmiddels ex-man dan naar zijn werk ging en de kinderen naar school, moest mijn moeder vaak komen, gewoon om bij me te zijn. Alleen-zijn was toen echt een probleem. Dat gaat nu grotendeels heel goed af en toe heb ik een dag dat ik liever niet alleen ben maar die dagen kom ik dan ook door met afleiding of een enkele keer een oxazepam. Nadat ik begon met Citalopram duurde het nog wel vrij lang voordat ik weer wat vrijer kon zijn en weer alleen kon zijn. Volgens mij wel een maand of 2, 3.
Groetjes,
Gina

bastianne
Berichten: 81
Lid geworden op: 01 jun 2011 08:53

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door bastianne »

Hoi Gina,
Toch zijn er nog meer hoor die moeten overgeven.
Zie bericht van kappie een stukje terug.
Bij mij is het al een week niet gebeurt :D
Volgens huisarts kan het doordat het een bijwerking is ,dat ik makkelijker overgeef bij een paniekaanval.
Of het is echt stress.
Twee kanten dus.
Verder gaat het eigenlijk erg goed.
Af en toe onderhuidse spanning vooral s ochtends.
Dan neem ik 10 mg oxazepam.
En de rest van de dag heb ik niets nodig.
Alleen als ik een verjaardag of zoiets heb dan neem ik nog een halfje extra.
Mn eetlust komt ook weer terug,en afleiding helpt erg goed.
Als het een paar dagen lekker gaat ben ik toch altijd nog gespannen voor een terugval en word ik weer sombertjes.
Best dom eigenlijk :?
Ik zit op 30 mg (5 weken)daarvoor 3 weken op 20mg.
Hoeveel slik jij?
en wanneer merkte je dat het goed werkte.
Dat verwacht ik er stiekum van,dat het ineens goed werkt.
Maar het worden als het goed is meer ups als downs.
grtjs Janneke

Gesloten