LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] ENECO BEREKEND 250 EURO BOETE BIJ OVERSTAPPEN

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
jpensnr
Berichten: 20
Lid geworden op: 10 okt 2005 23:12

ENECO BEREKEND 250 EURO BOETE BIJ OVERSTAPPEN

Ongelezen bericht door jpensnr »

Eneco klantenservice, Geachte Irma, Kennelijk heb je niet begrepen dat wij een dergelijk groot bedrag niet ineens kunnen ophoesten als minima AOW-ers.
In maandelijkse termijnen zal er worden afgelost. Wettelijk is een boetebedrag van 125 euro billijk gesteld echter Eneco vraagt 250 euro. Voorheen zijn wij klant geweest bij Eneco en zijn overgestapt naar Energie Direct om vervolgens weer terug te komen bij Eneco die ons nu 250 euro boete berekend voor de overstap naar Nuon. Bij de overstap naar Energie Direct heeft Eneco ons een boetebedrag berekend van 100 euro. Omdat ik het niet eens ben met het huidige boetebeleid van Eneco heb ik verslag gedaan bij tweede kamerfractie. Via internet zal ik mijn ongenoegen bekend gaan maken omdat ik veronderstel dat vele minima ook de dupe zijn wanneer er overgestapt wordt naar een goedkope leverancier van energie. Bij aangaan van de overeenkomst tot levering van energie houdt Eneco bovendien onder de pet dat bij het opbreken van het leveringscontract 250 euro boete wordt berekend. Pas na toezending van het contact je op de hoogte wordt gebracht, via de kleine lettertjes in dit (wurg)contract. Schandalig! Als Eneco het boetebedrag van te voren bekend gemaakt had nimmer een overeenkomst was afgesloten met Eneco. Dit geldt natuurlijk voor al die mensen die met Eneco in zee zijn gegaan. Via diverse forums waaronder Tros Radar, waar ik panellid ben, zal ik mijn belevenis met Eneco bekend maken. Dit gegarandeerd klanten gaan kosten. Mijn vrouw en ondergetekende voelen zich behoorlijk belazerd en willen nooit meer iets met Eneco te maken hebben. Wij hebben een heel grote familie die inmiddels ingelicht is over wat Eneco als boetebedrag berekend, waarvan er nu 14 zijn die hun energiecontract gaan opzeggen na de leveringstermijn. Ook zij zijn zich rot geschrokken van het exorbitante boetebedrag dat allerzins heel erg onredelijk is in vergelijk met andere leveranciers van energie, waarvan sommige zelfs helemaal niets rekenen bij overstap. Dit schrijven mag u aan de directie van Eneco ter hand stellen. :evil:

sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: ENECO BEREKEND 250 EURO BOETE BIJ OVERSTAPPEN

Ongelezen bericht door sephora30 »

Van de Eneco website:


Opzegvergoedingen van Eneco

De boete die een energieleverancier bij een klant in rekening mag brengen als deze klant de overeenkomst met een vaste looptijd voor het einde van deze looptijd opzegt. Als u de leveringsovereenkomst met een vaste looptijd bij een andere leverancier opzegt om naar Eneco over te stappen, vergoedt Eneco u deze boete.

De opzegvergoeding die Eneco u in rekening kan brengen als u een leveringsovereenkomst met een vaste looptijd heeft bij Eneco en deze voortijdig opzegt, kunt u nalezen in uw leveringsovereenkomst. De hoogte van deze boete is afhankelijk van de resterende looptijd van de leveringsovereenkomst en de datum waarop u het contract bent aangegaan.



Contract aangegaan vanaf 1 juli 2009:





Resterende looptijd

Boete



0 tot 18 maanden

€ 50,- per overeenkomst



18 tot 24 maanden

€ 75,- per overeenkomst



24 tot 30 maanden

€ 100,- per overeenkomst



Meer dan 30 maanden

€ 125,- per overeenkomst



Contract aangegaan voor 1 juli 2009:

Resterende looptijd

Boete

Meer dan 24 maanden

€ 90,- per overeenkomst



12 tot 24 maanden

€ 75,- per overeenkomst



1 tot 12 maanden

€ 50,- per overeenkomst

inkiepinkie666
Berichten: 27
Lid geworden op: 18 aug 2010 20:15

Re: ENECO BEREKEND 250 EURO BOETE BIJ OVERSTAPPEN

Ongelezen bericht door inkiepinkie666 »

Ja klopt, dat is inderdaad 250 euro als je 2 producten afneemt. Ik heb er ook al kennis mee gemaakt maar ik had geluk dat door mijn overstap van de NEM naar Essent de boete betaald werd door Essent. Waarvoor ik ze nog steeds dankbaar ben dat ze die actie toen hadden.

alfatrion
Berichten: 22043
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: ENECO BEREKEND 250 EURO BOETE BIJ OVERSTAPPEN

Ongelezen bericht door alfatrion »

vogels schreef:Wat een onzin lees ik weer!
Je haalt me de woorden uit de mond. Je bent met de AV akkoord gegaan dus nu zit je er vast valt in de categorie onzin. Over boetes staat op de grijze lijst het volgende:
Artikel 6:236 aanhef en onder i BW schreef:Bij een overeenkomst tussen een gebruiker en een wederpartij, natuurlijk persoon, die niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf, wordt vermoed onredelijk bezwarend te zijn een in de algemene voorwaarden voorkomend beding dat voor het geval de overeenkomst wordt beëindigd anders dan op grond van het feit dat de wederpartij in de nakoming van haar verbintenis is tekort geschoten, de wederpartij verplicht een geldsom te betalen, behoudens voor zover het betreft een redelijke vergoeding voor door de gebruiker geleden verlies of gederfde winst;
Eneco zal, naast dat het boete beding in de AV staat en de AV ter hand is gesteld, dus moeten aantonen hoe hoog het geleden verlies en de gederfde winst zijn. Als ze dat niet doen wordt het beding vernietigd, als het boete bedrag te hoog uit valt wordt het eveneens vernietigd.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: ENECO BEREKEND 250 EURO BOETE BIJ OVERSTAPPEN

Ongelezen bericht door Emmy75 »

alfatrion schreef:
Eneco zal, naast dat het boete beding in de AV staat en de AV ter hand is gesteld, dus moeten aantonen hoe hoog het geleden verlies en de gederfde winst zijn. Als ze dat niet doen wordt het beding vernietigd, als het boete bedrag te hoog uit valt wordt het eveneens vernietigd.
De kans dat een bedrijf daarover openheid van zaken geeft in een rechtszitting acht ik vrij klein.

Het is natuurlijk wel wat handiger om te wachten met de overstap tot er minder tijd over is van het huidige contract en de opzegvergoeding laten betalen door de nieuwe energieleverancier ipv te procederen.

alfatrion
Berichten: 22043
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: ENECO BEREKEND 250 EURO BOETE BIJ OVERSTAPPEN

Ongelezen bericht door alfatrion »

Emmy75 schreef:De kans dat een bedrijf daarover openheid van zaken geeft in een rechtszitting acht ik vrij klein.
Dan is de kans dat de boete wordt afgewezen erg groot.
http://www.jurofoon.nl/nieuws/weblog.asp?id=3579
Emmy75 schreef:Het is natuurlijk wel wat handiger om te wachten met de overstap tot er minder tijd over is van het huidige contract en de opzegvergoeding laten betalen door de nieuwe energieleverancier ipv te procederen.
Dat ben ik met je eens, maar ik ageer tegen wat vogel schrijft.

Eneco mdw
Berichten: 183
Lid geworden op: 03 feb 2010 11:43

Re: ENECO BEREKEND 250 EURO BOETE BIJ OVERSTAPPEN

Ongelezen bericht door Eneco mdw »

Beste jpensnr,

Op 11 juli 2011 uit u uw ongenoegen over de boete die we bij u in rekening brengen in verband met uw overstap naar een andere energieleverancier. Ik begrijp dat u het vervelend vindt om 250 euro boete te betalen.

Graag leg ik u uit waarom we een boete bij u in rekening brengen. Als u dit op prijs stelt, mailt u dan uw klantgegevens naar [email protected].

Ik zie uw reactie graag spoedig tegemoet.

Met vriendelijke groeten,

Wilma, medewerkster Eneco

inkiepinkie666
Berichten: 27
Lid geworden op: 18 aug 2010 20:15

Re: ENECO BEREKEND 250 EURO BOETE BIJ OVERSTAPPEN

Ongelezen bericht door inkiepinkie666 »

Bij mijn overstap destijds werd ik er ook op gewezen dat die boete zo hoog is. Ikzelf moest toen plotsklaps verhuizen door omstandigheden dus vandaar dat ik die boete kreeg. Waar ik het dan ook mee eens ben. Je sluit immers niet voor niets een contract af.
En ook ik ben van mening om eerst eens goed te lezen voor je maar gewoon een contract afsluit.

alfatrion
Berichten: 22043
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: ENECO BEREKEND 250 EURO BOETE BIJ OVERSTAPPEN

Ongelezen bericht door alfatrion »

vogels schreef:Blijf bij mijn mening dat topicstarter blijkbaar niet eens weet waar hij allemaal mee bezig is, wat het woordje 'contract' in houdt, geen voorwerk doet, niet na denkt. En dan een hoop onzin op het web gooien.
We kunnen het zelfde over jou schrijven, alleen moeten we dan topicstarter vervangen door vogel en 'contract' door 'onredelijk bezwarend'.

inkiepinkie666
Berichten: 27
Lid geworden op: 18 aug 2010 20:15

Re: ENECO BEREKEND 250 EURO BOETE BIJ OVERSTAPPEN

Ongelezen bericht door inkiepinkie666 »

groot gelijk vogel. Je kan wel lopen mekkeren over een boete en de boze bedrijven maar die kleine lettertjes staan er niet voor niks en behoren gelezen te worden.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: ENECO BEREKEND 250 EURO BOETE BIJ OVERSTAPPEN

Ongelezen bericht door Emmy75 »

alfatrion schreef: Dan is de kans dat de boete wordt afgewezen erg groot.
http://www.jurofoon.nl/nieuws/weblog.asp?id=3579
:lol: Juist daar doelde ik op.
alfatrion schreef: Dat ben ik met je eens, maar ik ageer tegen wat vogel schrijft.
Die was eigenlijk ook gewoon algemeen bedoeld en niet speciaal op jouw post.

Je hebt m.i. helemaal gelijk door deze clausule onredelijk bezwarend te noemen. Echter kan ik me de mening van vogels ook wel voorstellen hoor, hoewel hij (zij) zijn (haar) mening doorgaans wat scherper formuleert. (vogels: dit is niet vervelend bedoeld; 't is maar net wat bij je past :wink: ). Je kunt je als consument een hoop ellende en rompslomp met zo'n afwikkeling besparen als je je in de contracten die je aangaat verdiept en dan bewust besluit wel/niet zo'n contract aan te gaan of even te wachten met de overstap tot het boetebedrag lager of zelfs nihil is. Of met de nieuwe leverancier onderhandelt hoeveel boete zij willen overnemen. Een bepaald bedrag willen ze soms best overnemen. Daarom kan ik me best voorstellen dat veel consumenten een dergelijk topic niet hoeven te starten.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: ENECO BEREKEND 250 EURO BOETE BIJ OVERSTAPPEN

Ongelezen bericht door Emmy75 »

vogels schreef: Daar heb je gelijk in, maar de scherpte van mijn reacties hebben doorgaans wel te maken met de toon van het openingstopic. Mensen verdiepen zich nergens in/hebben zich niet goed geïnformeerd, maar gaan wel meteen in de aanval, ja dan gaan mijn haren recht overeind staan.
Dat kan ik me goed voorstellen, heb ik zelf ook wel eens. Meestal wacht ik dan eventjes tot de haren weer gaan liggen :lol:
Het past niet echt bij me zo scherp te reageren, bovendien beland ik dan vaak in een discussie over bijzaken.

alfatrion
Berichten: 22043
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: ENECO BEREKEND 250 EURO BOETE BIJ OVERSTAPPEN

Ongelezen bericht door alfatrion »

vogels schreef:Ik ben voor eigen verantwoordelijkheid.
Dat jij voor eigen verantwoordelijkheid bent is leuk en aardig maar acht ik een goede reden om de Nederlandse wetgeving maar te negeren. In Amerika kent men dergelijke beschermde regels als in Europa niet.

Het intro filmpje van Theme Hospital (computerspel uit je jaren 90) is geïnspireerd door de Amerikaanse toestanden. Een doctor zit in de stafruimte wanneer hij een trauma helikopter langs ziet komen. Na het aannemen van een heldhaftige pose gaat hij naar de operatiekamer. Al daar aangekomen wordt eerst gecontroleerd of de patiënt wel verzekerd is en wanneer blijkt dat dit niet het geval wordt hij gedumpt in de afvalschaft. Het illustreert heel mooi in welke situatie je komt op het moment dat het contract heilig is.
http://www.youtube.com/watch?v=wguJKz2md3Y

Anders dan in Nederland ligt alle macht bij de verzekeringsmaatschappijen, want dat staat in het contract, en zei zijn gericht op het maken van winst met als gevolg dat patiënten die een dure behandeling nodig hebben worden afgewezen.
Emmy75 schreef:Je hebt m.i. helemaal gelijk door deze clausule onredelijk bezwarend te noemen.
Voor dat ik zo'n bewering zou doen zou ik toch eerste moeten weten wat TS maandelijks moet betalen en hoeveel maanden er nog open staan.

ruitenheer
Berichten: 431
Lid geworden op: 19 jun 2005 13:37

Re: ENECO BEREKEND 250 EURO BOETE BIJ OVERSTAPPEN

Ongelezen bericht door ruitenheer »

Emmy75 schreef:
alfatrion schreef:
Eneco zal, naast dat het boete beding in de AV staat en de AV ter hand is gesteld, dus moeten aantonen hoe hoog het geleden verlies en de gederfde winst zijn. Als ze dat niet doen wordt het beding vernietigd, als het boete bedrag te hoog uit valt wordt het eveneens vernietigd.
De kans dat een bedrijf daarover openheid van zaken geeft in een rechtszitting acht ik vrij klein.
Eneco zal verwijzen naar een besluit van de DTe:
http://www.nma.nl/documenten_en_publica ... tract.aspx
DTe stelt maximum aan opzegvergoeding energiecontract
14 maart 2005
Energie

Energieleveranciers mogen maximaal EUR 50 in rekening brengen als consumenten hun jaarcontract tussentijds opzeggen. Dit heeft de Dienst uitvoering en toezicht Energie (DTe) bepaald naar aanleiding van klachten over te hoge opzegvergoedingen. Contracten met onbepaalde duur mag de consument altijd opzeggen zonder dat de energieleverancier hiervoor een bedrag in rekening brengt. Te hoge opzegvergoedingen vormen een onnodige belemmering voor het overstappen naar een andere leverancier. De opzegvergoedingen die vanaf vandaag gelden staan in de richtlijnen die DTe heeft vastgesteld na consultatie van betrokken partijen.

Als een consument de overeenkomst binnen een jaar opzegt, mag de energieleverancier tevens een bedrag van EUR 50 rekenen voor een verstrekt cadeau. Voor een contract dat stilzwijgend is verlengd, mag de energieleverancier maximaal EUR 25 in rekening brengen. Voor contracten met een looptijd van langer dan een jaar geldt een opzegvergoeding die oploopt met EUR 25 per extra half jaar resterende contractduur. Met deze bedragen zijn de belangrijkste kosten afgedekt waarmee leveranciers blijven zitten als klanten vroegtijdig opzeggen, zoals reeds ingekochte energie en wervingskosten.

In de richtlijnen is voor kleinzakelijke afnemers een aantal criteria opgenomen waaraan een redelijke opzegvergoeding dient te voldoen. Voor kleinzakelijke afnemers is een andere regeling noodzakelijk omdat deze overeenkomsten sterk kunnen verschillen van die voor consumenten.

Energieleveranciers die opzegvergoedingen hanteren, moeten de vergoedingen uiterlijk 1 juli 2005 opnemen in hun algemene voorwaarden. Vanaf vandaag dienen gehanteerde opzegvergoedingen echter al aan de richtlijn te voldoen. DTe controleert of de berekende opzegvergoedingen voldoen aan de richtlijnen. Mocht dit niet het geval zijn, dan kan DTe passende maatregelen nemen door bijvoorbeeld een een sanctie op te leggen. Het document opzegvergoedingen vindt u op de website van DTe: http://www.dte.nl.
De site van de DTe verwijst direct door naar die van de NMa.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: ENECO BEREKEND 250 EURO BOETE BIJ OVERSTAPPEN

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

@Vogels:

Dit klopt niet helemaal: een opzegvergoeding mag alléén worden gevraagd als dit daadwerkelijk door het energiebedrijf zwart op wit aan de klant is medegedeeld in de algemene voorwaarden. Als dit is nagelaten, dan hoeft de opzegvergoeding niet betaald de worden. Zie uitspraak kantonrechter inzake de NEM:

"Boetes? Nee hoor!
De NEM had twee boetes opgenomen in de eindafrekening wegens vervroegde beëindiging van het energiecontract. De rechter haalde daar een streep door, omdat er geen grondslag voor was. Het was niet overeengekomen en in de algemene voorwaarden stond daar niets over in."

"De rechter straft nu ook slordige NEM af" http://www.jurofoon.nl/nieuws/weblog.asp?id=4257

Gesloten