LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vloeistofschade zonder eigen schuld

Heb je goede of slechte ervaringen met jouw telefoon of jouw telefoonaanbieder? Geef hier jouw mening.
LiekevdBroek
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 jul 2011 09:12

Vloeistofschade zonder eigen schuld

Ongelezen bericht door LiekevdBroek »

Op 17 mei heb ik de Samsung Galaxy S gekregen bij mijn abonnement van HI. Op 22 juni viel mijn gloednieuwe telefoon uit en kreeg ik hem ook met geen mogelijkheid meer aan.
De dag erna ben ik direct naar een HI winkel gegaan die hebben mijn telefoon opgestuurd naar teleplan. Afgelopen week kreeg ik een smsje dat ik mijn telefoon op kon halen, eenmaal in de winkel aangekomen bleek dat mijn telefoon was afgekeurd vanwege vloeistofschade ( met foto's die dat blijkbaar aantonen).
Deze schade moet al aanwezig geweest zijn in mijn telefoon ik heb namelijk nog nooit in de regen gebeld, in een badkamer mijn telefoon gebruikt en ik heb 'm ook niet in mijn broekzak gehad zodat hij daar nat is geworden. Daarnaast zeggen ze dat dit soort schade pas op wat langere termijn voor problemen zorgt en ik had mijn telefoon net een maand.

Toen ik vroeg wat ik nu het beste kan doen omdat ik nog 2 jaar aan dit abonnement van HI vast zit werd ik behoorlijk onbeschoft behandeld in de winkel. Er werd nogal lacherig gedaan over het feit dat ik niet snapte dat er vloeistofschade was en er werd letterlijk gezegd dat dat toch echt mijn eigen schuld was. Ook toen ik vroeg wat ik nu kon doen wat betreft de verzekering werd er geen antwoord gegeven omdat ze het ' niet wisten'.

Ik word nu op kosten gejaagd omdat ik nu dus een nieuwe telefoon moet gaan kopen terwijl ik hier geen schuld aan heb en ik heb geen idee hoe ik dat het beste kan doen. Daarnaast vind ik de manier waarop ik ben behandeld in de HI winkel echt belachelijk.
Wat kan ik nu het beste doen? Tips zijn welkom!
Alvast bedankt voor de moeite.

snepke
Berichten: 3581
Lid geworden op: 10 nov 2007 21:18
Locatie: thuis

Re: Vloeistofschade zonder eigen schuld

Ongelezen bericht door snepke »

Het is frappant(in mijn omgeving al 3x meegemaakt) en zelf ook2x
Krijg je een nieuwe telefoon bij een abo,binnen de kortste keren is de telefoon kapot.
Spreek je,je verzekering aan,telefoon moet opgestuurd.
Krijg je hem terug,vochtschade niet gedekt.

Ik heb de verzekering opgezegd(keert toch nooit uit,altijd vochtschade)en mijn abo omgezet in sim-only.Is nog goedkoper ook.
Met die abo's betaal je,je telefoon ook(dubbel en dwars)

Heb je geen oud mobieltje waar je simkaart in kan.
Gebruik die voor die 2 jaar en spaar zelf voor een telefoon.
En na 2 jaar pak je een sim-only abo.

sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: Vloeistofschade zonder eigen schuld

Ongelezen bericht door sephora30 »

Volgens de wet moet bij defect binnen 6 maanden de fabrikant/verkoper aantonen dat jij degene bent die het probleem veroorzaakt hebt.
Dat kunnen ze niet want ze hebben de telefoon niet opengemaakt waar jij bij stond, dus ze kunnen het vochtprobleem makkelijk zelf hebben veroorzaakt om onder de garantie uit te komen.

Dus hup gewoon een nieuwe telefoon.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Vloeistofschade zonder eigen schuld

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Jeetje, Dit hoor je wel erg vaak de laatste tijd zeg..
Lijkt wel of alle pakketjes die binnenkomen eerst een ontsmettingsdouche krijgen.. :mrgreen:

MAXIEM

Re: Vloeistofschade zonder eigen schuld

Ongelezen bericht door MAXIEM »

@

Aan dit standaard bedrog van reparatiediensten in deze sector kun je niets doen, behalve dan dat je op eigen initiatief een tweede mening kunt vragen en op basis daarvan de verkoper kunt dwingen tot gratis repareren als blijkt dat er inderdaad gelogen is.

Diagnoses bij mobieltjes:
Water-, val- , roest- , druk-, stoot- en in dit geval vloeistofschade lijkt dé manier van de (telecom)bedrijven om de reparatie NIET onder de garantie te laten vallen. Er zijn opvallend veel gevallen waarbij deze diagnoses in de particuliere sector gesteld worden. Bij wijze van spreke ligt half Nederland in bad/bed met het mobieltje en de rest knikkert het mobieltje van de Vaalsterberg. Wat onderbelicht blijft, zijn de wettelijke rechten die je als consument in de eerste zes maanden na aankoop hebt. Raakt een mobieltje in de eerste zes maanden na aankoop defekt dan mag je wettelijk gezien het vermoeden hebben dat het defekt al aanwezig was op de dag van de aankoop. De winkelier (let wel: de VERKOPER) moet dan gewoon keihard kunnen bewijzen dat dat niet het geval is/was en dat kan hij meestal niet, tenzij er zogezegd een deuk in het toestel zit. In dit geval is "beweren" dat er van klemschade sprake is juridisch gezien volstrekt onvoldoende als bewijsvoering. Bovendien mogen er bij de afwikkeling van deze garantieclaim geen kosten in rekening worden gebracht en dus ook geen onderzoeks- of portokosten. Dat soort kosten zijn binnen de eerste 6 maanden na aankoop voor rekening van de VERKOPER. De eerste 6 maandenregeling is in de wet verankerd en gebaseerd op:

Artikel 18 | BW7, Boek 7, Titel 1, Afdeling 2.

2. Bij een consumentenkoop wordt vermoed dat de zaak bij aflevering niet aan de overeenkomst heeft beantwoord, indien de afwijking van het overeengekomene zich binnen een termijn van zes maanden na aflevering openbaart, tenzij de aard van de zaak of de aard van de afwijking zich daartegen verzet.

Kan de winkelier niet glashard bewijzen dat het defect niet aanwezig was op het moment van de aankoop, dan is hij wettelijk gezien gehouden aan het hier volgende:

1. hij dient het mobieltje kosteloos te (laten) repareren;
(en als dat niet kan of de reparatiekosten zijn hoger dan de nieuwwaarde),
2. dan dient hij de totale aankoopskosten terug te betalen, omdat de koper dan het recht heeft om de koopovereenskomst te ontbinden.

Bovenstaande opsomming is weer gebaseerd op de hier volgende wetsartikelen:
BW7 boek 7 consumentenkoop:

http://www.st-ab.nl/wetten/0059_Boek_7_ ... oek_BW.htm

BW7:6a BW7:17 BW7:18 BW7:21 BW7:22 BW7:24

Adres voor second opinion:

http://www.solid-vision.com

Polakweg 26
2288 Rijswijk
070 3073107

Maxiem.
Laatst gewijzigd door MAXIEM op 11 jul 2011 21:22, 1 keer totaal gewijzigd.

henk51
Berichten: 1680
Lid geworden op: 07 jun 2005 17:59

Re: Vloeistofschade zonder eigen schuld

Ongelezen bericht door henk51 »

Deze schade moet al aanwezig geweest zijn in mijn telefoon ik heb namelijk nog nooit in de regen gebeld, in een badkamer mijn telefoon gebruikt en ik heb 'm ook niet in mijn broekzak gehad zodat hij daar nat is geworden
Wat te denken van je eigen zweet,als ik mijn telefoon 2 minuten aan mijn oor houdt als het warm is is deze vochtig van het zweet.Nu bel ik steeds kort maar sommigen staan wel 20 minuten of langer met de telefoon aan hun oor.
Dus denk ik dat veel vocht schade ontstaat door eigen zweet. Echter moet de fabrikant er voor zorgen dat dit vocht het toestel niet kan binnenkomen bij speaker of microfoon.Ze komen er nu steeds wel gemakkelijk onder reparaties uit de sensoren hebben vocht geconstateerd dus geen garantie, terwijl het eigenlijk naar mijn mening een fabricage fout is.


gr Henk

bianca82
Berichten: 771
Lid geworden op: 24 nov 2010 15:36
Locatie: nederland

Re: Vloeistofschade zonder eigen schuld

Ongelezen bericht door bianca82 »

wat henk zegt...

was er tijd geleden niet een programma uitzending hierover (kassa of radar)

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Vloeistofschade zonder eigen schuld

Ongelezen bericht door Emmy75 »

MAXIEM schreef: 1. hij dient het mobieltje kosteloos te (laten) repareren;
(en als dat niet kan of de reparatiekosten zijn hoger dan de nieuwwaarde)
2. hij dient kosteloos voor een passende vervanging zorg te dragen;
(als dat niet mogelijk is of hij wil daaraan niet meewerken)
3. hij dient de totale aankoopskosten terug te betalen, omdat de koper dan het recht heeft om de koopovereenskomst te ontbinden.
Ik neem wel aan dat 1 en 3 een of of is en geen en en?
Mag ik vragen waar je punt 2 hebt gevonden in de wetsartikelen? M.i. moet verkoper reparatie uitvoeren zonder al te veel overlast en hoeft deze niet per definitie voor een vervangend toestel te zorgen.

alfatrion
Berichten: 22052
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Vloeistofschade zonder eigen schuld

Ongelezen bericht door alfatrion »

Emmy75,

Maxiem gaat erg kort door de bocht en als gevolg is het verhaal onjuist.

Artikel 7:21 lid 4 BW beschrijft dat de hoofdregel is dat de koper een vrije keuze heeft tussen kosteloos herstel en vervanging. De verkoper is verplicht om deze keuze van de koper uit te voeren. Slechts wanneer het recht waar de koper voor heeft gekozen aantoonbaar buiten verhouding is op een ander recht (daarbij kunnen we denken aan aflevering van het ontbrekende, herstel, vervanging, prijsvermindering en ontbinding) staat de verkoper in zijn recht om dit af te wijzen.

Artikel 7:21 lid 5 BW beschrijft dat een recht o.a. buiten verhouding is op een ander recht, wanneer de kosten van het ene recht in geen verhouding staan tot de kosten van het andere recht. Echter, enkel het gegeven dat er een prijsverschil kleeft aan herstel en vervanging is onvoldoende.

Artikel 7:22 lid 1 BW geeft de koper het recht op prijsvermindering en ontbinding. Ook hier geld weer dat de koper in beginsel een vrije keuze heeft tussen deze twee. Dit is slechts anders wanneer dit naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid onaanvaardbaar is.

Artikel 7:22 lid 2 BW beperkt de rechten uit lid 1 tot de situatie waarin herstel en vervanging zonder ernstige overlast en binnen een redelijk termijn onmogelijk of buiten verhouding zijn, of als de verkoper simpel weg te kort is geschoten in zijn verplichting om de keuze van de koper tot kosteloos herstel of vervanging binnen een redelijke termijn en zonder ernstige overlast uit te voeren.

Uit het voorgaande volgt dat de verkoper de koop niet kan ontbinden omdat hij niet wil meewerken aan kosteloos herstel of vervanging.

Natuurlijk heeft de koper geen recht op herstel c.q. vervanging op het moment dat hij de koop ontbind. Maar het is wel mogelijk dat de koper zowel prijsvermindering als herstel c.q. vervanging toegewezen krijgt.

tippelaar
Berichten: 6
Lid geworden op: 06 apr 2007 22:18

Re: Vloeistofschade zonder eigen schuld

Ongelezen bericht door tippelaar »

Mooie wettelijke regels in het BW ter bescherming van de koper.Echter in het civiel procesrecht is het nog steeds zo dat "wie eist bewijst". En gelijk hebben en gelijk krijgen zijn ook 2 verschillende zaken. Ga eerst eens na wat al die juridisch inspanningen u gaan kosten, voordat u stappen onderneemt. De simkaart in een ander toestel (simlockrij natuurlijk)en uw abonnemen uitdienen lijkt mij de goedkoopste oplossing.ps, pas op met advies van een advocaat want die hoort zijn eigen kassa rinkelen.

alfatrion
Berichten: 22052
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Vloeistofschade zonder eigen schuld

Ongelezen bericht door alfatrion »

LiekevdBroek schreef:Wat kan ik nu het beste doen? Tips zijn welkom!
Ik zou niet meer mondeling communiceren en een brief sturen. De inhoud van deze brief hangt af van wat jij wilt. Nu de verkoper moeilijk doet over het herstel c.q. vervanging kun je ook kiezen voor ontbinding. Als je het gebruikt wilt voort zetten dan moet je aangeven dat je a) een nieuw toestel wenst en ander geef je aan dat je b) de overeenkomst ontbind vanwege de onwelwillendheid van de verkoper.

In beide gevallen doe je er goed aan om aangegeven dat jij je beroept op de 1) wettelijke garantie, 2) dat jij hebt product normaal gebruikt hebt en 3) betwist dat het product waterschade toen deze nog in jouw bezit was. 4) Tevens zou ik aangegeven dat je van mening bent dat in het geval dat het product wel waterschade heeft opgelopen, gedurende de tijd dat jij deze in je bezit had, dit het gevolg is van non-conformiteit van het product.

Voor de periode dat je niet hebt kunnen bellen heb je recht op een schade vergoeding die bestaat uit je belkosten. Als je kiest voor ontbinding dan zou ik me daar ook naar gedragen en door ondertussen wel een nieuw mobieltje te kopen.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Vloeistofschade zonder eigen schuld

Ongelezen bericht door Emmy75 »

tippelaar schreef:Mooie wettelijke regels in het BW ter bescherming van de koper.Echter in het civiel procesrecht is het nog steeds zo dat "wie eist bewijst".
Da's nu juist het mooie van die 6 maanden periode in het BW. Dan hoef je als koper niet te bewijzen dat het product niet aan de ovk voldoet maar moet juist de verkoper bewijzen dat het wel zo is. Ook als je als koper eist dat het product niet aan de ovk voldoet.

MAXIEM

Re: Vloeistofschade zonder eigen schuld

Ongelezen bericht door MAXIEM »

Emmy75

Met dank voor de terecht-wijzing. Post werd aangepast.

Maxiem.

Hatertje
Berichten: 533
Lid geworden op: 28 okt 2009 12:24

Re: Vloeistofschade zonder eigen schuld

Ongelezen bericht door Hatertje »

Zoals eerder is gezegd, kan ik je adviseren een second opinion aan te vragen. Zelf werk ik ook in de telecombranche en heb dit verhaal vaker gehoord. Als uit de second opinion blijkt dat het defect binnen de garantie had moeten vallen, dan kan je kenbaar maken aan je telco. Deze zal de kosten dan vergoeden. Doen ze dat niet, dan sta je (eventueel) in een proces erg sterk.

Zorg er wel voor dat je de second opinion bij een door-de-fabrikant-gecertificeerd reparatiecentrum uitvoert. Anders wordt je klacht toch afgewezen met als reden dat je onnozelen je toestel open hebt laten maken.

LiekevdBroek
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 jul 2011 09:12

Re: Vloeistofschade zonder eigen schuld

Ongelezen bericht door LiekevdBroek »

Beste allemaal,

Bedankt voor de snelle reacties op mijn bericht!
Ik ga schriftelijk contact opnemen met Hi ( of Hi Webcare, daar ben ik nog niet uit), dus Alfatrion bedankt voor je tips.

Nogmaals, ook alle andere tips of opmerkingen zijn van harte welkom!

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Vloeistofschade zonder eigen schuld

Ongelezen bericht door crazyme »

MAXIEM schreef: Aan dit standaard bedrog van reparatiediensten in deze sector kun je niets doen.....
Maxiem.
Maxiem

Heb je ook een rechtsgeldige onderbouwing voor deze beschuldiging?

Crazyme

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Vloeistofschade zonder eigen schuld

Ongelezen bericht door Emmy75 »

crazyme schreef:
MAXIEM schreef: Aan dit standaard bedrog van reparatiediensten in deze sector kun je niets doen.....
Maxiem.
Maxiem

Heb je ook een rechtsgeldige onderbouwing voor deze beschuldiging?

Crazyme
De beschuldiging is wel wat fel te noemen en naar ik aanneem zonder al te veel onderbouwing..
Maargoed, vind best dat Radar die euvel eens zou mogen onderzoeken, want er staan inmiddels al talloze topics op dit en andere fora over vochtschade om zo onder de garantie uit te komen. Dit modeverschijnsel is bijna te toevallig voor woorden. Het kan toch bijna niet zo zijn dat er in al die gevallen sprake is van vochtschade of zijn de producten zoveel slechter geworden?

testkees2011
Berichten: 25
Lid geworden op: 09 mar 2011 22:10

Re: Vloeistofschade zonder eigen schuld

Ongelezen bericht door testkees2011 »

Sowieso vocht stickers in de telefoon als je lang in je telefoon praat dan gaat daar een hoop vocht in mee daarom mag je ook nooit stof uit je computer/processor blazen met je adem maar juist met een busje pers lucht.

Een telefoon is gemaakt om met je mond te communiceren dat daarbij vocht in de telefoon komt is dus aannemelijk ga maar eens een uur tegen een spiegeltje praten.

De vocht stickers geven alleen aan vocht maar in welke mate staat er niet bij.

Naar mijn idee kunnen ze garantie hier alleen aan koppelen als er sprake is van verschillende niveaus vocht aanduiding aangezien er altijd sprake is van vocht in en rond om een telefoon.

Dat kunnen ze niet goed aanduiden en nu zetten ze dit ook nog eens naar hun eigen voordeel.

Mijn tip is om je telefoon vooraf voordat je een telefoon inleverd voor reparatie een foto te maken van de vocht sticker zo heb je een zaak.

Dat truckje met een vochtig gemaakt watten staafje kent iedereen bij de telefoon reparatie dienst.
Er zijn trouwens meer telefoons van jou type dus ken je iemand met dat model en kleur maak ff een foto van de sticker waar hun een foto van hadden gemaakt en je hebt een zaak tegen de telefoon reparateur :wink:

succes

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Vloeistofschade zonder eigen schuld

Ongelezen bericht door Emmy75 »

testkees2011 schreef: Mijn tip is om je telefoon vooraf voordat je een telefoon inleverd voor reparatie een foto te maken van de vocht sticker zo heb je een zaak.
Tja en dan wijzen ze dan de garantie af omdat het toestel door een niet erkend reparateur geopend is..

testkees2011
Berichten: 25
Lid geworden op: 09 mar 2011 22:10

Re: Vloeistofschade zonder eigen schuld

Ongelezen bericht door testkees2011 »

De meeste vocht stickers zitten op en rond de accu na demontage van de accu, waar die van jou allemaal zitten in je toestel weet ik niet.
soms gaat het om 2 a 3 stuks.

bijvoorbeeld

1 op de accu

1 bij de voedings lijn waar je accu polen zitten

Gesloten