LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] citalopram/cipramil: reageer!

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
bokkie10
Berichten: 173
Lid geworden op: 05 mei 2009 12:52

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door bokkie10 »

Ja Wikky,

Verschrikkelijk die zweetaanvallen.
Als ik ook maar iets doe, stroomt het al van mijn lijf. ppfff
Ik had dat vorige keer ook dus ik herken het.
Ik denk dat dat blijft, want ik heb dat al vanaf het begin, maar ja we zullen het er mee moeten doen.

Groetjes Angela

KappieNL
Berichten: 26
Lid geworden op: 16 jun 2011 15:51

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door KappieNL »

Hoi Janneke,

Nog een beetje de dag doorgekomen gister? Balen dat het allemaal zo lang duurt he. Gewoon volhouden hoor, het duurt soms nog wel langer dan 6 weken voordat het pas goed gaat werken. En je bent iig al een stuk verder dan ik, ik zit nu pas 1 week op me dubbele dosis. Dat wordt weer weken afwachten over hoe of wat.

Zweetaanvallen heb ik niet zo heel erg last van, alleen als ik wakker wordt. Dan zweet ik me kapot.

Groetjes

bastianne
Berichten: 81
Lid geworden op: 01 jun 2011 08:53

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door bastianne »

Hoi kappie,
Had gistern een snert dag.
Was zo depri,en zo bang dat ik opgenomen moest worden dat is echt een schrikbeeld voor me.
Terwijl het eigenlijk heel goed ging de laatste tijd.
Niet meer overgeven ,daar was ik al heel blij mee.
Maar ik wilde wat minder oxazepam gaan gebruiken omdat ik bang ben om er verslaafd aan te raken.
Dus ik denk dat dat de boosdoener is.
Ik ben gisteren naar de huisarts geweest want mn psych heeft vakantie,en mag wat meer oxa s totdat de citalopram gaat werken.
Ze zei dat ik cdan onder begeleiding de oxa s over een paar weken weer kan afbouwen.
Pfff ik word er zo moedeloos van elke keer denk je ik ben er en dan krijg je weer een terugslag.
De huisarts en de psych zeggen dat het best nog wel even kan duren maar ik heb ook goede dagen.(wel met oxa s erbij)
Dus nu overheerst de angs weer dat ik opgenomen moet worden.
Ik kan het ook anders zien natuurlijk.
Niet bang zijn voor opname maar gewoon denken "ïk wil dat niet"
MIsschien verwacht ik wel teveel wonderen van die pillen!
grtjs Janneke
Het duurt allemaal zo lang.

KappieNL
Berichten: 26
Lid geworden op: 16 jun 2011 15:51

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door KappieNL »

Nou Janneke dat is precies wat ik gister schreef. Voelde me al dagen goed, ga afbouwen met de Aprazolam en voel me meteen weer slecht. Vandaag helaas ook weer. Dat is het hé, dan heb je een slechte dag en ga je meteen weer zitten denken en piekeren en dan kun je er donder op zeggen dat de dag daarop ook weer slecht is.

Bij mij is het denk ik wel zo dat ik pas één week op de dubbele dosis zit en ik zonder de Aprazolam toch nog teveel last heb van bijwerkingen.

Ik heb vanmiddag trouwens een gesprek over Cognitieve Gedragstherapie in groepsvorm. Ik zal wel laten weten hoe dat is gegaan. (mocht jullie dat interesseren) Ik heb ook een folder van 5 a4-tjes van de GGZ over deze therapie. Mocht iemand dit willen hebben laat het dan even weten.

En Janneke kop op he ! Komt allemaal goed !

dochter38
Berichten: 87
Lid geworden op: 30 apr 2011 13:59

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door dochter38 »

nou mensen ik zie dat het bij de meeste van jullie ook weer knudde is .
me moeder heeft ook weer een terug van en inderdaad dat zweten baalt me moeder ook zo van die heb het ook zo erg ..ze zegt lijtk wel weer de overgang.

en ook me moeder is wel eens bang dat ze op genomen moet worden.

ik ben wel benieuwd naar die therapie dus ik wil daar zeker meer over weten?

ik heb in de gids gekeken over dat programma over derpessie maar ik zie het nergens staan welke zender was het en welke tijd ?

PS ( ik ben ook super sjaggie we zijn terug gekomen vanwege het K weer ,,bleeeeeehhhhhhhh we zaten op de camping

bastianne
Berichten: 81
Lid geworden op: 01 jun 2011 08:53

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door bastianne »

Hoi allemaal,
Ik ben vanmiddag bij psycholoog geweest,
Ik heb zo n onrust in mn lijf.
De huisarts zei dat ik wat meer oxa s moet gaan slikken gisteren.
Mn eigen psycholoog is op vakantie dus vanmiddag om 13u bij een vervanger geweest.
Hebben een fijn gesprek gehad.
Hij heeft overlegd met de psychiater en ik moet nu naar 40 mg gaan.
Ene kant opgelucht dat er wat aan gedaan word.
En ook weer bang wat voor bijwerkingen ik weer ga krijgen. :(

Bale dochter dat je weer terug moest komen.
Dus iedereen heeft wer een terugslag.
Misschien door t weer?
grtjs Janneke

wonderwel
Berichten: 58
Lid geworden op: 12 jul 2011 08:28

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door wonderwel »

Dag lezers van de citaloprams

Ben nu met tweede dag bezig met 5 mg citalopram en het bevalt me erg goed . weinig last van bijwerkingen , ik voel ze wel , maar gek genoeg komt er rust in mijn hoofd. Ik wist dat ik heel erg langzaam aan moest beginnen omdat ik eerder de ervaring had gehad te hoog te beginnen waardoor lijf begon te stuiteren . Dit bevalt me erg goed. Maar ik realiseer me erg goed , dat alles wat hier geschreven word nooit blijvend is en dat alles aan verandering onderhevig is en dat het de volgende dag weer heel anders kan zijn . Maar tot zover is dit mijn ervaring met de herstart van 5 mg citalopram

bokkie10
Berichten: 173
Lid geworden op: 05 mei 2009 12:52

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door bokkie10 »

Hallo allemaal,

Wat jammer nou dat iedereen een terugval heeft, maar helaas hoort dat erbij.
Het is vallen en opstaan.
Ikzelf heb alles opgeschreven vanaf dag 1, en als ik nu alles teruglees, heb je vaak van die terugvallen, alleen worden ze steeds korter en minder, totdat je ze bijna helemaal niet meer hebt.
Het is ook een feit dat wanneer de tabletten wat beter ingewerkt zijn, je deze terugvallen beter op kunt vangen.
Mij heeft het schrijven veel rust gebracht, want als ik dan weer een terugval had, ging ik lezen hoe het van tevoren was, en kwam ik erachter dat ik steeds meer goede en steeds minder slechte dagen had, en dat gaf me dan weer moed om door te gaan.
Het is een gevecht, maar je leert er steeds beter mee omgaan.
Ik ben er ook nog niet hoor, maar ben al weer op de goede weg, en ik hoop dat jullie dat binnenkort ook weer kunnen zeggen, want die dag komt er ook voor jullie daar ben ik zeker van.

Groetjes Angela

Carla1234
Berichten: 22
Lid geworden op: 06 jun 2011 12:27

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Carla1234 »

Hoi Hoi,

Wat jammer dat het allemaal zo tegen blijft vallen bij velen.

Janneke: is het voor jou misschien een idee om te gaan sporten om de onrust in je lijf kwijt te raken??? Ik weet niet of je het doet of in lichamelijk in staat bent om te sporten maar je zet je lichaam aan het werk om stresshormonen weg te werken. Je lijf wordt er rustiger van en je hoofd ook. Misschien een idee????

Het zweten was bij geen bijwerking. Met name bij het allereerste begin met de 5 mg had ik heel veel last van gaapneigingen, wat een beetje richting kokhals ging.
Heel angstig vond ik dat omdat ik een overgeef fobie heb. Jakkie!!
En met het ophogen werd mijn zicht steeds waziger. Had echt moeite met lezen ed.
En het dromen, heel veel en van alles door elkaar, heel apart.

Nu ik weer op 10 mg zit word mijn zicht ook weer wat waziger.

Ik weet nog niet of ik ga ophogen tot de 20 mg. Wil het eerst op 10 proberen.

Dochter: ik las een stukje terug over vergeetachtigheid. Heb ik ook erg last van
( gehad). Eerder kwam het echt door de burnout. In je hoofd is er gewoon geen ruimte voor informatie. Misschien dat je moeder het ook daardoor heeft.
Ik heb er nu nog steeds last van ( burnout was 2008/2009). Als ik me rustig hou dat gaat het best maar zodra ik mij druk maak over iets, of druk ben dan onthou ik erg weinig.
Over de meest onbenullige dingen moet je flink nadenken. Wat heb ik gisteren gedaan, of een simpel rekensommetje.

Groetjes Carla.

wikky
Berichten: 189
Lid geworden op: 27 jul 2009 19:16

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door wikky »

hè wat een terugvallen zijn er weer..
ik heb het heel af en toe nog wel eens en dan probeer ik rustig te blijven en dan zakt het ook snel weer weg.
alleen die hitteaanvallen,wat is dat een ellende zeg..
in de bijsluiter staat dat er maar 10% van de patienten last van krijgt,en die mazzel hebben wij dan weer pppfff

ik denk dat het met ron iets beter gaat en dat hij lekker met zijn gezinnetje vakantie aan het vieren is,groot gelijk hoor,pluk de dag!

ik heb nog iets raars volgens mij haha,ik kan soms dingen niet onthouden of niet op de naam komen als ik iets wil zeggen,dat is ook storend hoor :?
of iemand zit te vertellen en dan kan ik mijn aandacht daar helemaal niet bij houden,ohh wat erg,lijk wel of ik dementie light heb :lol:

dochter 38,het is gisteravond op tv geweest op ned 2!
ik heb het wel opgenomen maar ook nog niet gezien,zal het toch snel eens kijken want ik ben best nieuwsgierig.
misschien kun je op uitzending gemist kijken :!:
en wat vervelend dat jullie weer naar huis toe moesten,het is op de camping nu ook niks volgens mij..bbbrrr

bokkie,ik heb er spijt van dat ik het niet opgeschreven heb,want als het weer beter gaat dan vergeet je het ook weer snel hoe ziek dat je je hebt gevoeld..

wonderwel ik denk dat je met 5mg niet zo`n last zal hebben van de bijwerkingen,maar bij mij kwam het ook pas met het ophogen bah bah
ik hoop dat jij het niet zal krijgen als je op moet hogen,.

ik heb altijd op 10 mg gezeten (3 jaar lang) en toen had ik ook niet zo`n last van zweten,maar nu ik op 20 mg zit krijg ik wel van die hitteaanvallen,dus ik denk hoe hoger je komt hoe erger dat zweten word..

ach we hopen maar dat we snel weer allemaal de oude zullen zijn,zonder bijwerkingen en terugvalletjes..

groetjes wilma

dochter38
Berichten: 87
Lid geworden op: 30 apr 2011 13:59

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door dochter38 »

Carla1234 schreef:Hoi Hoi,

Wat jammer dat het allemaal zo tegen blijft vallen bij velen.

Janneke: is het voor jou misschien een idee om te gaan sporten om de onrust in je lijf kwijt te raken??? Ik weet niet of je het doet of in lichamelijk in staat bent om te sporten maar je zet je lichaam aan het werk om stresshormonen weg te werken. Je lijf wordt er rustiger van en je hoofd ook. Misschien een idee????

Het zweten was bij geen bijwerking. Met name bij het allereerste begin met de 5 mg had ik heel veel last van gaapneigingen, wat een beetje richting kokhals ging.
Heel angstig vond ik dat omdat ik een overgeef fobie heb. Jakkie!!
En met het ophogen werd mijn zicht steeds waziger. Had echt moeite met lezen ed.
En het dromen, heel veel en van alles door elkaar, heel apart.

Nu ik weer op 10 mg zit word mijn zicht ook weer wat waziger.

Ik weet nog niet of ik ga ophogen tot de 20 mg. Wil het eerst op 10 proberen.

Dochter: ik las een stukje terug over vergeetachtigheid. Heb ik ook erg last van
( gehad). Eerder kwam het echt door de burnout. In je hoofd is er gewoon geen ruimte voor informatie. Misschien dat je moeder het ook daardoor heeft.
Ik heb er nu nog steeds last van ( burnout was 2008/2009). Als ik me rustig hou dat gaat het best maar zodra ik mij druk maak over iets, of druk ben dan onthou ik erg weinig.
Over de meest onbenullige dingen moet je flink nadenken. Wat heb ik gisteren gedaan, of een simpel rekensommetje.

Groetjes Carla.

ja dat zou kunnen Carla bij me moeder is het begonnen met een burn out en is overgegaan op een depressie . en dat klopt wel als me moeder zich druk maakt over dingen is het veel erger. ze kan ook lang bij dingen blijven hangen . en als ik dan iets anders vertel maar dat andere speelt nog door de hoofd wat zei op dat moment belangrijker vind dan komt ze steeds daar op terug (is soms wel vermoeiend haha )
en als ze een slechte dag heb vraagt ze ook steeds de zelfde vragen . ik merk ook dat ze veel op zoek is naar herkenning , mijn dochter had bv per toeval iemand onmoet vanmorgen die ook in een flinke depressie heeft gezeten ( ze zit ook aan de citalopram en die vrouw kan nu pas zeggen dat het de goede kan op gaat heeft lang geduurd) maar mijn dochter vertelde dus dat die vrouw de zelfde symtomen had en dan vraagt me moeder steeds het zelfde ,,zweet ze ook zo ? voelt ze zich ook zo wazig ..heeftze ook xanax geslikt enz enz ze is constant opzoek naar herkening en de rest hoort ze niet!
wat mij ook opvalt me moeder heeft veel vervelende bijwerkingen gehad (erge onrust,misselijkheid, wazig in haar hoofd , enz enz nu zijn er veel bijwerkingen die ze niet meer heeft maar het zweten bv nog wel ..en nu blijft ze daar steeds bij hangen en als ik dan zeg ja Ma maar de rest heb je gelukig niet meer dan zegt ze ja maar dat zweten ,,dus vaak keert ze het wel weer naar het nagative ,aan de ene kant heeft ze het wel door want dan zegt ze poeh ik heb zo een negatief hoofd.
nou ja lang verhaal opeens hahah

O ja ook heel belangrijk me moeder heeft het nu ook al een dag of drie over een wazig zicht !! en wij dachten dus eerst dat het door de xanax kwam die ze ook slikte 0.5 mg maar daar is ze mee gestopt ..maar het kan dus door de Cita komen want jij heb het ook ? raar he allemaal ? wel herkenbaar .

dochter38
Berichten: 87
Lid geworden op: 30 apr 2011 13:59

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door dochter38 »

wikky schreef:hè wat een terugvallen zijn er weer..
ik heb het heel af en toe nog wel eens en dan probeer ik rustig te blijven en dan zakt het ook snel weer weg.
alleen die hitteaanvallen,wat is dat een ellende zeg..
in de bijsluiter staat dat er maar 10% van de patienten last van krijgt,en die mazzel hebben wij dan weer pppfff

ik denk dat het met ron iets beter gaat en dat hij lekker met zijn gezinnetje vakantie aan het vieren is,groot gelijk hoor,pluk de dag!

ik heb nog iets raars volgens mij haha,ik kan soms dingen niet onthouden of niet op de naam komen als ik iets wil zeggen,dat is ook storend hoor :?
of iemand zit te vertellen en dan kan ik mijn aandacht daar helemaal niet bij houden,ohh wat erg,lijk wel of ik dementie light heb :lol:

dochter 38,het is gisteravond op tv geweest op ned 2!
ik heb het wel opgenomen maar ook nog niet gezien,zal het toch snel eens kijken want ik ben best nieuwsgierig.
misschien kun je op uitzending gemist kijken :!:
en wat vervelend dat jullie weer naar huis toe moesten,het is op de camping nu ook niks volgens mij..bbbrrr

bokkie,ik heb er spijt van dat ik het niet opgeschreven heb,want als het weer beter gaat dan vergeet je het ook weer snel hoe ziek dat je je hebt gevoeld..

wonderwel ik denk dat je met 5mg niet zo`n last zal hebben van de bijwerkingen,maar bij mij kwam het ook pas met het ophogen bah bah
ik hoop dat jij het niet zal krijgen als je op moet hogen,.

ik heb altijd op 10 mg gezeten (3 jaar lang) en toen had ik ook niet zo`n last van zweten,maar nu ik op 20 mg zit krijg ik wel van die hitteaanvallen,dus ik denk hoe hoger je komt hoe erger dat zweten word..

ach we hopen maar dat we snel weer allemaal de oude zullen zijn,zonder bijwerkingen en terugvalletjes..

groetjes wilma

Hoi wikky ik heb het al terug gekeken was wel intresant ..er was een hoogleraar die ook van de een op de andere dag een flonke depressie kreeg . het werd wel goed uitgelegd ik vond het intresant.

maar ik lees dus dat jij ook vergeetachtig word haha zie je wel het hoort er allemaal bij , maar het is wel vervelend ,mijn moeder word er erg onzeker van omdat ze altijd een perfectionist was . dus ze heeft het erg druk om het toch allemala bij te houden maar daar door maakt ze dus fouten omdat ze te krampachtig wil onthouden.

die vreselijke zweet aanvallen heeft me moeder ook last van vooral sinds de 30 mg . maar ik dacht eerst dat het zweten haar nu meer op gaat vallen omdat de andere bijwerkingen gestopt zijn maar het zweten nog niet .

jeetje wat een erkening weer allemaal he :D

morgen lees ik het weer allemaal voor aan me moedertje lief (die soms nu wel zonder dat ze het door heeft een klein beetje egoistich kan zijn haha het is ook niet altijd makkelijk om met een depresief persoontje om te gaan 8)
hoe gaat het eigelijk met jullie naaste mensen :wink:

wonderwel
Berichten: 58
Lid geworden op: 12 jul 2011 08:28

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door wonderwel »

Hoe kun je het beste heel langzaam opbouwen .

ik ben begonnen met 5 mg per dag. DIt is nu de derde dag .......Kun je dan bv een dag hebben dat je smorgens 5 neemt en 's avonds vijf neemt zodat je niet in een keer 10 neemt ...Wie kan me dat vertellen

Een leven lang leren
Berichten: 54
Lid geworden op: 09 jun 2011 11:55

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Een leven lang leren »

Wonderwel ik heb zelf dat ik met 10mg begon en na een week ophoogde naar 20 mg. Zelf leek me dat prettiger dan steeds kleine stapjes waardoor je langer bezig bent en toch ook steeds beroerd word. Met ophoging per 10 was ik ook 2 dagen flink beroerd, maar de derde dag was vaak al weer beter en zo ben je sneller op de gewenste dosering en beroerd word je er meestal toch wel van. Ik moet wel zeggen dat ik bij het starten 2 x daags 1 mg Xanax gebruikte om de bijwerkingen wat te remmen. Nu slik ik 4 weken 20 mg en sinds een week nog maar een 0,5 mg Alprazolam (Xanax)

Dat wazig zicht heb ik bij iemand uit de straat ook gehoord. Hij slikte paroxetine tegen angst en toen kreeg hij op den duur een ander merk en toen werd zijn zicht ook heel slecht. Hij stond erop dat hij de andere weer kreeg en toen ging het weer goed. Ik slik Ranbaxy en ik heb geen last van mijn zicht en gelukkig ook nog geen last van zweten. Ik ben van mijzelf erg kouwelijk, misschien dat dat helpt??
Mij bloeddruk word gelukkig ook weer beter.
Ik schrijf ook een dagboek, maar de laatste dagen gaat het weer erg goed en heb ik niet geschreven.... Dom he?!
Voor mijn slecht inslapen krijg ik nu melatonine voorgeschreven, moet ik nog gaan proberen. Ik hoop dat het helpt, want ik lig echt lang wakker voor ik in slaap val. Bah.

Sterkte allemaal!!

KappieNL
Berichten: 26
Lid geworden op: 16 jun 2011 15:51

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door KappieNL »

Wonderwel ik heb wel even gehad dat ik in de ochtend me AD nam en dan rond het middag uur de andere helft. Volgens mij kan dit geen kwaad. Ik denk alleen ook dat je beter alles ineens kan slikken. Anders ga je de bijwerkingen spreiden over de dag.

Vandaag voel ik me overigens nog steeds slecht, zit er echt doorheen. Gister gesprek gehad over de CGT maar daar heb ik geen fijn gevoel aan over gehouden.

Kan het zijn dat ik me extra rot voel omdat ik pas sinds 1,5 week aan me dubbele dosis zit ? Weet het antwoord denk ik al maar wil toch graag nog even een bevestiging.

bastianne
Berichten: 81
Lid geworden op: 01 jun 2011 08:53

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door bastianne »

Hoi hoi,
Ja Carla dat sporten is een goed idee!
Heeft de psych geadviseerd en de huisarts ook.
Na de zomervakantie gaat ik bij een beginnersclub met joggen beginnen.
Tot die tijd moet ik het doen met wandelen/fietsen.
Maar hiermee raak je inderdaad een hoop spanning kwijt!
Overdag kan ik moeilijk weg i.v.m. kids.
Maar eigenlijk zou het gewoon moeten.
Tot nu toe heb ik niet echt last van de verhoging naarv 40 mg.
Hopelijk blijft dat zo.
Als ik over twee weken nog zo depri en gespannen ben moet ik andere AD.
Ben benieuwd.
Maar ik heb wel een hoopje dat dit goed komt.
In het verleden had ik ook bsaat bij 40mg.
grtjs Janneke

bastianne
Berichten: 81
Lid geworden op: 01 jun 2011 08:53

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door bastianne »

Kappie en wonderwel,
Ik slikte mn AD ook over twee gedeeltes,i.v.m misselijkheid.
Nu slik ik bij de lunch alles.
En dat gaat goed.

En als je net opgehoogd bent kunnen de klachten verergeren.
Nu ik van 30 naar 40 ben gegaan heb ik geen last.
Maar toen ik van 20 naar 30 ging mennnn... wat was ik weer beroerd.
Maar als het goed is zijn de bijwerkingen wel iets eerder weg.
Maarja.. dat is echt bij iedereen verschillend, heeft mn psych deze week verteld.
Dus moed houden maar!!!
grtjs Janneke

wonderwel
Berichten: 58
Lid geworden op: 12 jul 2011 08:28

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door wonderwel »

jongens voel me hondsberoerd . vanacht om vier uur wakker met paniekgevoelens . kreeg oxacepam van andere fabrikant en heb de indruk dat die veel zwaarder was dan de andere en dat ik daardoor vanacht zo rot wakker werd . wat doen jullie als jullie dat 'snachts krijgen .
Hebben jullie veel aan dat programma gehad wat op tv was of zinkt je de moed in de schoenen.
Wie is wel eens gestopt met citalopram en weer begonnen en dat dat goed ging??please help me met een verhaal dat dat kan ???


ben zo bang dat het niet over gaat

wonderwel
Berichten: 58
Lid geworden op: 12 jul 2011 08:28

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door wonderwel »

hebben jullie dat ook dat de angsten eerst erger worden en de paniek??

bastianne
Berichten: 81
Lid geworden op: 01 jun 2011 08:53

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door bastianne »

Ja is echt zo hoor.
Heb ik ook erg gehad.
Voor de nacht had ik een slaapmiddeltje omdat ik steeds vroeger wakker werd.
grtjs Janneke

Gesloten