LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] NHA, Belachelijk! Hulp gezocht

Volg je een cursus of opleiding op een particuliere school? Bespreek dat dan hier.
robinn89
Berichten: 24
Lid geworden op: 12 jul 2011 12:35

NHA, Belachelijk! Hulp gezocht

Ongelezen bericht door robinn89 »

Hallo,

Omdat ik graag naar de universiteit wil maar daar niet het geschikte diploma voor heb, heb ik besloten mijn vwo diploma te gaan halen via het NHA. Omdat ik op mezelf woon, en dus gewoon moet blijven werken, was dit een van de weinige opties.

Nu volg ik al het hele jaar een cursus van 12 vakken. Door omstandigheden heeft mijn studie wat vertraging opgelopen en heb ik besloten dit jaar voor 4 vakken examen te doen. Na vorige maand de centrale examens afgerond te hebben, zijn er deze week nog mondelinge examens. Op het moment dat ik de afgelopen week mijn leraren wilde contacteren over belangrijke informatie over de casussen van het mondeling examen, kwam er in beeld te staan dat deze leraar de komende maand niet aanwezig is. Dit was voor economie en engels het geval. Ik heb contact op genomen met het NHA, en gevraagd hoe het kon zijn dat mijn leraren op vakantie zijn terwijl er examens aankomen. Deze mevrouw vertelde mij dat ze niet op de hoogte waren van het feit dat hun cursisten een mondeling examen moesten maken en ik werd ( voor de 9847193872 keer ) weer doorverbonden.

De volgende mevrouw vertelde mij dat hun leraren toch zeker zelf wel bepalen wanneer ze op vakantie gaan, en dat ik mijn vragen dan maar eerder dit jaar had moeten stellen. Dit had ik ook kunnen doen, als ik van te voren had geweten dat mijn leraren op vakantie zouden gaan. dit werd nergens aangegeven. Je hoort dus op de dag dat ze gaan pas dat ze die maand afwezig zijn. sowieso al een kwalijke zaak. Er kon ook niet voor vervanging gezorgd worden, ik had de vragen maar eerder moeten stellen en het was mijn eigen probleem.

Buiten het feit om dat ik mijn paard en auto heb moeten verkopen om de 5000 (!) euro op te hoesten voor deze 'o zo goede' opleiding , verwacht ik niet op deze manier behandeld te worden. Ook staan er erg veel fouten in de lesstof (waar ik dan zelf de leraren op attent moet maken :S) en is het terug mailen op mijn vragen is schijnbaar erg moeilijk.

Ik wil gewoon (een deel van) mijn geld terug voor de desbetreffende vakken, want dit zou niet mogen gebeuren op deze manier.

Wat kan ik doen?
Robin Verbeek

trudy81
Berichten: 630
Lid geworden op: 22 apr 2010 16:38

Re: NHA, Belachelijk! Hulp gezocht

Ongelezen bericht door trudy81 »

Hai,

ik vind het vervelend om te melden, maar er is niets wat u kunt doen. Docenten dienen op de afgesproken tijden aanwezig te zijn (dus tijdens de vakken etc) maar tussentijds hebben zij geen verplichting om vragen ed. in hun eigen tijd te beantwoorden. (kans is groot dat deze docenten hier niet full time werken)
U hebt geen recht op individueel onderwijs waarbij u dus de docent kunt contacteren.
Als u een zaak zou beginnen zal de rechter u dat ook vertellen. Het is simpel weg ongebruikelijk dat docenten continu klaar moeten staan, de student heeft tijdens de vakken en college weken voldoende mogelijkheid gehad de te besturen stof tot zich te nemen en deze te bevragen.

Ik werk zelf niet voor het NHA, ik werk aan de uni, maar ik blijf ook niet het hele jaar thuis omdat een student misschien iets wil vragen. Ik heb maar beperkte uren voor onderwijs en het is dus de bedoeling dat studenten vragen stellen tijdens de college periode en niet wanneer de college periode al afgelopen is (dus tijdens tentamen periodes) Ook ik informeer mijn studenten nooit wanneer ik op vakantie ga of een weekend weg ben. Ik zou dat ook heel vreemd vinden, gewoon het idee dat je full time klaar zou moeten staan voor alle vragen. Een student heeft zelf de verantwoordelijkheid deze vragen tijdens de college periode te stellen.

Fouten in de lesstof hoort natuurlijk niet, en een vraag die tijdens college periodes gesteld wordt behoort fatsoenlijk beantwoord te worden.

Trudy

robinn89
Berichten: 24
Lid geworden op: 12 jul 2011 12:35

Re: NHA, Belachelijk! Hulp gezocht

Ongelezen bericht door robinn89 »

Maar als je 5000 euro voor hulp hebt betaald, vind ik het persoonlijk niet meer dan normaal dat de leraren niet in de examenperiode op vakantie gaan, of het in ieder geval van tevoren laten weten zodat ik dan goed had kunnen nadenken of ik nog vragen heb. Ook vertelde de mevrouw mij gisteren aan de telefoon dat zij helemaal niet op de hoogte was van de mondelinge examens die hun cursisten moeten maken. Vind ik ook al erg vreemd.

Al met al ben ik echt heel erg ontevreden over deze studie bij het NHA in het algemeen.

trudy81
Berichten: 630
Lid geworden op: 22 apr 2010 16:38

Re: NHA, Belachelijk! Hulp gezocht

Ongelezen bericht door trudy81 »

Als u 5000 euro betaald hebt voor persoonlijke hulp dan is dat inderdaad heel vreemd, en zou ook duidelijk gesteld moeten zijn wanneer en hoe u die hulp dan kreeg. Ik heb daar verder ook geen ervaring mee, wij bieden nooit een pakket aan met individuele hulp tegen extra betaling.
Studenten betalen simpelweg gewoon college geld en moeten dus zelf de verantwoordelijkheid nemen vragen te stellen op de afgesproken tijden. Anders zou het ook onmogelijk worden, alle college vrije periodes zijn bij ons tentamenperiodes.

Dat een secretaresse niets weet over de vorm van tentamens is gebruikelijk.

Trudy

robinn89
Berichten: 24
Lid geworden op: 12 jul 2011 12:35

Re: NHA, Belachelijk! Hulp gezocht

Ongelezen bericht door robinn89 »

Een secretaresse hoeft niet over die informatie te beschikken nee, als je na 2938472 keer doorverbonden dan bij de examen afdeling van je cursus komt, zou je wel hopen dat ze er misschien toch iets vanaf wisten.

Je kunt er lang of kort over zijn, als je 5000 euro hebt betaald voor een zogenaamde "kwaliteitsvolle" opleiding ( waarbij er meerdere spellings, reken en oncorrecte uitleg fouten instaan ) verwacht je in ieder geval informatie te ontvangen over de tijden dat hun aangeboden hulp niet beschikbaar is, zeker omdat ze geen vervanging hebben.

trudy81
Berichten: 630
Lid geworden op: 22 apr 2010 16:38

Re: NHA, Belachelijk! Hulp gezocht

Ongelezen bericht door trudy81 »

examencommissie hoort altijd te weten welke examens er wanneer zijn en ook de toetsvorm. De examencommissie hoort dit namelijk van te voren (dus voordat het vak uberhaupt begonnen is) goed te keuren. Dus dat is inderdaad heel vreemd. Ik dacht dat u gewoon de secretaresse aan de telefoon had en die houdt dat niet bij.

Ik weet niet precies wat u toegezegd is door de NHA in termen van hulp. Maar nog steeds is het gebruikelijk dat er alleen onderwijs gegeven wordt tijdens de onderwijs periode (op universiteiten dus de college periode)
Ik mag hopen dat ze u van tevoren hebben medegedeeld wat onderwijs perioden zijn en wat niet (dat zijn dus meestal de tentamenperioden) Als ze dat niet gedaan hebben is dat ernstig, maar meestal staat dat gewoon in de studie gids. (er staat dan iets van: collegeperiode loopt van x tot x of onderwijsperiode loopt van x tot x)

Het zou best kunnen dat u oneerlijk of onzorgvuldig door NHA behandeld bent, ik weet niet wat u toegezegd is. Maar ik zie wel vaker dat studenten opeens iets willen en dan boos zijn omdat ze dat niet krijgen, terwijl ik dan denk: tja, dat was je eigen verantwoordelijkheid.

Trudy

trudy81
Berichten: 630
Lid geworden op: 22 apr 2010 16:38

Re: NHA, Belachelijk! Hulp gezocht

Ongelezen bericht door trudy81 »

Wat ik trouwens opeens bedenk, als u naar de universiteit wilt en u heeft wel de kennis en het niveau opgebouwd om dat nu te kunnen maar simpel weg niet de diplomas kunt u ook gewoon colloquim doctum doen en kunt u dus toch toegelaten worden.
(voor het geval u dat nog niet wist)

trudy

robinn89
Berichten: 24
Lid geworden op: 12 jul 2011 12:35

Re: NHA, Belachelijk! Hulp gezocht

Ongelezen bericht door robinn89 »

Dat wist ik inderdaad. Het is alleen pas toegestaan vanaf je 21ste, en aangezien ik dat nog niet was, moest ik een jaar overbruggen. In dit jaar ben ik dus aan de VWO cursus begonnen (achteraf toch wel spijt van, maar waar je aan begint moet je ook afmaken).

trudy81
Berichten: 630
Lid geworden op: 22 apr 2010 16:38

Re: NHA, Belachelijk! Hulp gezocht

Ongelezen bericht door trudy81 »

Ik weet niet of u nu wel al 21 bent, maar als dat zo is zou ik snel kijken naar wat gevraagd wordt voor de opleiding die u wilt doen. Als nou net die vakken gehaald hebt, dan kunt u dus vrijstellingen krijgen.

Ik moet wel zeggen dat de toetsen over het algemeen als pittig ervaren worden en dat veel mensen zakken. Dus het is wel goed om dit goed voorbereid te doen.
Ook zitten er kosten aan verbonden (bij ons 70 euro)

Trudy

robinn89
Berichten: 24
Lid geworden op: 12 jul 2011 12:35

Re: NHA, Belachelijk! Hulp gezocht

Ongelezen bericht door robinn89 »

Ja, ben ondertussen 21 maar zoals u al noemt, zijn die testen vaak erg pittig, en heb ik de nodige vakken nog niet behaald. Nog even mijn ergernissen op een rijtje, misschien is het zo duidelijker dat je niet krijgt waar je voor betaald:

- Betreffende mevrouw aan de tel. wist niets van een mondeling examen,(was wel van de afdeling van mijn cursus) terwijl,l op de site staat letterlijk ‘ Het VWO examen bestaat uit twee gedeelten. In mei wordt jaarlijks het centraal schriftelijk eindexamen afgenomen en in juli het mondeling examen. Bij je cursus ontvang je hier meer informatie over.’
- Leraren bepalen zelf wanneer ze op vakantie gaan . Hoeven dit niet van tevoren aan te geven, had ik maar huiswerk in moeten sturen. ( terwijl dit niet verplicht is. Ik heb dezelfde rechten om te weten of een leraar op vakantie gaat als iemand die wel zijn hw heeft ingestuurd) Op de site staat letterlijk: ‘Starten kan iedere dag van het jaar en je eigen persoonlijke leraar staat altijd (per post of internet) voor je klaar’.
- Op de site staat lessen van zeer goede kwaliteit. Terwijl in alle boeken spellings- en rekenfouten staan, en er bij de antwoorden delen ontbreken. Ze hebben er zelfs een certificaat voor ontvangen
- .Ik had mijn vraag maar eerder moeten stellen, ergens anders in het jaar. Terwijl er letterlijk op de site staat: ‘Je bepaalt namelijk altijd je eigen studietempo en kiest je eigen instapniveau.

trudy81
Berichten: 630
Lid geworden op: 22 apr 2010 16:38

Re: NHA, Belachelijk! Hulp gezocht

Ongelezen bericht door trudy81 »

Starten kan iedere dag van het jaar en je eigen persoonlijke leraar staat altijd (per post of internet) voor je klaar’.
dat is natuurlijk sowieso belachelijk, dan kan iemand nooit ziek zijn of vakantie hebben. Ik vind dat erg misleidend. Staat er nergens in de algemene voorwaarden iets in kleine lettertjes? Want als dat er niet staat is dit wel problematisch

Trudy

robinn89
Berichten: 24
Lid geworden op: 12 jul 2011 12:35

Re: NHA, Belachelijk! Hulp gezocht

Ongelezen bericht door robinn89 »

Nee, heb echt alles goed nagelezen. Helemaal in het begin al.

Weet nog steeds niet wat ik nu moet doen. Maar ik ga me er nu even niet meer druk over maken. eerst een aantal examens nog afronden deze week, dan zien we wel verder.

dame41
Berichten: 42
Lid geworden op: 04 mar 2011 13:13

Re: NHA, Belachelijk! Hulp gezocht

Ongelezen bericht door dame41 »

Het zou natuurlijk van je leraar wel netjes zijn als hij/zij even een mailtje stuurt dat hij/zij afwezig ivm vakantie, zeker als er nog een mondeling examen moet plaatsvinden.

Als ik op vakantie ga stuur ik ook een out of office en verwijs naar mijn collega voor eventuele vragen.

robinn89
Berichten: 24
Lid geworden op: 12 jul 2011 12:35

Re: NHA, Belachelijk! Hulp gezocht

Ongelezen bericht door robinn89 »

Ja, helemaal als er op de site vermeld wordt: "Onze leraren staan ALTIJD voor u klaar!" (Met nog net niet een of ander misselijk wijf met twee duimen omhoog ernaast) :mrgreen:

trudy81
Berichten: 630
Lid geworden op: 22 apr 2010 16:38

Re: NHA, Belachelijk! Hulp gezocht

Ongelezen bericht door trudy81 »

@dame41,

daar heeft een student natuurlijk niet veel aan, ik zet ook altijd een out of office reply op mijn mail, maar pas als ik dus al weg ben. De student weet het dan nog steeds niet van te voren.

Trudy

dame41
Berichten: 42
Lid geworden op: 04 mar 2011 13:13

Re: NHA, Belachelijk! Hulp gezocht

Ongelezen bericht door dame41 »

Niet als je een collega noemt waar men met vragen terecht kan, dan ben je duidelijk naar de mailer toe.

Ik vind wel dat het natuurlijk moeilijk wordt om leraren pas in augustus met vakantie te laten gaan omdat er in juli nog een mondeling examen plaats moet vinden. maar dan moet je ook niet als onderwijsinstelling en dat is de NHA zeggen dat je leraren altijd te bereiken zijn. Universiteiten en HBO-instellingen zijn nu ook gesloten al denk ik dat als studenten vragen hebben die toch op een redelijke manier beantwoord kunnen worden. Dat men in ieder geval weet wanneer de docent weer terug is. Ik neem aan dat jij Trudy nu ook geen 6 weken vrij bent en dat de Universiteit totaal niet bereikbaar is.

robinn89
Berichten: 24
Lid geworden op: 12 jul 2011 12:35

Re: NHA, Belachelijk! Hulp gezocht

Ongelezen bericht door robinn89 »

Inderdaad. Als de instelling van tevoren aan zou geven wanneer ze op vakantie gaan, kun je van tevoren goed bedenken wat je moet weten, en er rekening mee houden dat je vanaf dan niets meer kunt vragen.

De vrouw aan de telefoon vertelde ook dat als ik gewoon netjes elke week mijn huiswerk in had gestuurd ( wat niet verplicht is), mijn leraar me wel had kunnen vertellen dat hij weg zou gaan. Maar aangezien ik vind dat ik als betalende cursist net zo veel recht heb om te weten dat hij weg gaat als iemand die wél zijn huiswerk instuurt, vind ik ook die opmerking weer nergens op slaan.

anita1971
Berichten: 265
Lid geworden op: 30 aug 2006 19:42

Re: NHA, Belachelijk! Hulp gezocht

Ongelezen bericht door anita1971 »

Sorry hoor maar moet dan een "Leraar op afstand" 365 dagen per jaar voor u klaar staan????
Die leraar kan kinderen hebben en zodoende in de reguliere schoolvakanties vakantie nemen.

Ik studeer al jaren bij de LOI en de ene keer duurt het wat langer dan de andere keer voordat ik het huiswerk weer terug heb maar ik verwacht niet van mijn leraar dat hij/zij 365 dagen voor mij klaar staat!!!!

robinn89
Berichten: 24
Lid geworden op: 12 jul 2011 12:35

Re: NHA, Belachelijk! Hulp gezocht

Ongelezen bericht door robinn89 »

wow, je hoeft niet zo agressief te reageren hoor. Omdat er DUIDELIJK op de site staat vermeld dat er ALTIJD iemand voor u klaar staat, is het voor 5000 euro niet te veel verwacht dat ze:

a: Op tijd aangeven wanneer ze dus NIET aanwezig zijn
b: Vervanging regelen (voor de (nogal belangrijke) informatie die ik nu dus vóór morgen nodig heb.)
c: rekening houden met de examens.

Het feit alleen al dat ze van hun eigen cursisten niet op de hoogte zijn dat er überhaupt al een mondeling examen moet worden gemaakt, geeft al aan hoe 'professioneel' het daar allemaal geregeld is.

En nee, dit was niet zomaar een secretaresse aan de tel, dit was iemand van de afdeling van mijn cursus.

ik77
Berichten: 105
Lid geworden op: 11 okt 2007 11:39

Re: NHA, Belachelijk! Hulp gezocht

Ongelezen bericht door ik77 »

Als er staat dat docenten altijd bereikbaar zijn, gaat iemand er vanuit dat op het moment dat er een docent met vakantie is, er een anders is die zijn taak opvangt. Dat is bij ieder normaal bedrijf ook zo... Werknemers stemmen vakanties op elkaar af, zodat er het hele jaar door iemand beschikbaar is.
Slechte zaak van het NHA dat ze maar 1 docent hebben voor die vakken.

Gesloten