LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] fiets valt op auto door wind

Andere onderwerpen over auto en vervoer
miranda1987
Berichten: 24
Lid geworden op: 25 mei 2007 09:24

fiets valt op auto door wind

Ongelezen bericht door miranda1987 »

Goedenacht allemaal,

Donderdag 14 juli, is door de harde wind mijn fiets op de auto van mijn buurman gevallen.

Erg vervelend allemaal, maar hoe moet ik het aanrijdingsformulier invullen als zijnde fiets en wat moet ik qua verzekering invullen?

Alvast bedankt.

Groetjes Miranda

hahal
Berichten: 39
Lid geworden op: 16 mei 2011 22:53

Re: fiets valt op auto door wind

Ongelezen bericht door hahal »

Dag Miranda,

Is dus een gevalletje stormschade even contact opnemen met je verzekering.

Succes6 en groetjes.

miranda1987
Berichten: 24
Lid geworden op: 25 mei 2007 09:24

Re: fiets valt op auto door wind

Ongelezen bericht door miranda1987 »

Dankjewel voor je reactie!

Mijn buurman had al gebeld met zijn verzekeringsmaatschappij en die vertelden dat we het aanrijdingsformulier moesten invullen.

Maar ik ga morgen gewoon even bellen naar mijn eigen verzekeringsmaatschappij.

Groetjes Miranda

electomonteur
Berichten: 358
Lid geworden op: 06 jul 2011 12:16

Re: fiets valt op auto door wind

Ongelezen bericht door electomonteur »

hoe kan je aanrijding krijgen als je zelf niet op die fiets zit

je heb de fiets niet bestuurd en ga er van uit dat zijn auto ook stil stond

dis is het storm of natuur schade

WilWil
Berichten: 279
Lid geworden op: 26 dec 2009 14:08

Re: fiets valt op auto door wind

Ongelezen bericht door WilWil »

Een aanrijding is dit niet. Dus heeft een aanrijdingsformulier geen zin, lijkt mij. Heb jij een WA verzekering. Kijk even in de voorwaarden of deze schade hieronder valt. Of bel je verzekeraar.

aaten
Berichten: 224
Lid geworden op: 03 apr 2006 11:43
Locatie: Utrecht

Re: fiets valt op auto door wind

Ongelezen bericht door aaten »

Je kan dit gewoon claimen op je WA verzekering. Heeft de autoverzekering van de buurman niets mee te maken.

Bel de WA even dus en vraag hoe zij het willen afhandelen.

henk51
Berichten: 1680
Lid geworden op: 07 jun 2005 17:59

Re: fiets valt op auto door wind

Ongelezen bericht door henk51 »

Dit is inderdaad een gevalletje WA verzekering.
Is bij mij in het verleden ook gebeurd WA verzekering eigenaar fiets heeft de schade vergoed.

gr Henk

Quisquid
Berichten: 299
Lid geworden op: 08 okt 2008 14:17

Re: fiets valt op auto door wind

Ongelezen bericht door Quisquid »

De meeste fietsen hebben geen WA-verzekering. Maar mogelijk heeft de eigenaar een WA-particulierverzekering en valt dit onder de dekking daarvan.
Maar ik zou daar niet bij voorbaat al van uitgaan.

Indien de autobezitter tegen stormschade is verzekerd (die moet dan minimaal WA met beperkt casco hebben), zou dit onder zijn eigen autoverzekering kunnen vallen. Bij een geringe schade bestaat echter wel het riciso dat de terugval in no-claimkorting groter is dan de schade.

Normaal gesproken zal de fietser niet aansprakelijk zijn. In een verkeerssituatie wordt de fietser als zwakkere deelnemer sowieso al beschermd m.b.t. aansprakelijkheid, waardoor de automobilist, ook als die niet fout was, toch voor de schade aansprakelijk is.
Maar los daarvan - hier is geen sprake van een verkeerssituatie - hoort schaderisico bij het leven en dient ieder in beginsel voor de eigen schade op te draaien. Dat is vaste jurisprudentie.
Tenzij er iemand anders aansprakelijk kan worden gesteld (een dader of een verzekeraar), is de schade in dit geval dus in beginsel voor eigen risico en rekening van de autobezitter. Hier heeft waarschijnlijk niemand een onrechtmatige daad gepleegd en dan is het voor de autobezitter maar te hopen dat hij goed tegen dit soort stormschade verzekerd is.

En misschien - maar nu ga ik advocaat van de duivel spelen - heeft de autobezitter zich zelf wel risicoverhogend gedragen door de auto bij die storm precies naast die fiets neer te zetten, ofschoon hij had kunnen weten dat die om zou kunnen waaien!

newmikey
Berichten: 4571
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: fiets valt op auto door wind

Ongelezen bericht door newmikey »

Andere reacties zijn to the point dus even een wat lichtere...
miranda1987 schreef:Goedenacht allemaal,
...hoe moet ik het aanrijdingsformulier invullen als zijnde fiets...?
Dat wordt vreselijk ingewikkeld allemaal. Hoelang denk je al dat je een fiets bent? :lol: :?: :mrgreen:

aaten
Berichten: 224
Lid geworden op: 03 apr 2006 11:43
Locatie: Utrecht

Re: fiets valt op auto door wind

Ongelezen bericht door aaten »

QuisQuid. Het gaat ook niet om de fiets die verzekerd moet zijn maar de eigenaar van de fiets die de verzekering moet hebben en wel de WA verzekering in dit geval. Het is geen verkeerssituatie aangezien beide vervoersmiddelen niet gebruikt werden maar stil stonden.

In jouw logica zou een brandverzekering ook geen schade dekken als je huis afbrandt aangezien het huis geen verzekering kan hebben.

tufima
Berichten: 804
Lid geworden op: 27 okt 2009 11:53

Re: fiets valt op auto door wind

Ongelezen bericht door tufima »

Wel even goede termen gebruiken nu mensen:

WA=wettelijke aansprakelijkheid

Voor een auto dient een aansprakelijkheidverzekering te zijn afgesloten, dit is bij wet geregeld en daarom heet zo'n verzekering ook wel "WA-verzekering".

De verzekering waar jullie het nu echter over hebben is een aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren in het kort ook wel AVP genoemd.


Indien je buurman jou als eigenaar van de fiets aansprakelijk acht voor zijn schade zou je de schade kunnen melden bij jouw AVP-verzekeraar. Deze zullen de schade dan verder in behandeling nemen. Als je geen aansprakelijkheid verzekering heb heb je wellicht een rechtsbijstand verzekering. Indien je die ook niet heb dan moet je zelf aan de slag (en aansprakelijkheid afwijzen).

Ik ken de exacte omstandigheden niet, maar het lijkt mij dat er geen sprake is van aansprakelijkheid. Geen onrechtmatige daad, noch een risico-aansprakelijkheid.

Je buurman heeft wellicht een Casco verzekering voor zijn auto. Verwijs hem in dat geval gewoon naar zijn verzekeraar. Zij zullen de schade aan hem dan vergoeden en ook beoordelen of ze jou aansprakelijk achten voor de schade. Zo ja, dan zullen ze je hier op aanspreken. Zo nee dan stopt het verhaal en zal jouw buurman zijn schade vergoed krijgen, maar mogelijk een terugval in no-claim/schadevrije jaren krijgen.

Succes

seconds-out
Berichten: 1779
Lid geworden op: 09 feb 2010 14:54

Re: fiets valt op auto door wind

Ongelezen bericht door seconds-out »

Quisquid schreef:
En misschien - maar nu ga ik advocaat van de duivel spelen - heeft de autobezitter zich zelf wel risicoverhogend gedragen door de auto bij die storm precies naast die fiets neer te zetten, ofschoon hij had kunnen weten dat die om zou kunnen waaien!
Andere advocaat van de duivel.>> misschien heeft de fietsenbezitter zichzelf wel risiscoverhogend gedragen door de fiets bij die storm precies naast de auto te zetten, ofschoon hij had kunnen weten dat hij er tegen aan zou kunnen waaien..
Waarom?
Tja...waarom zet iemand zijn auto in de buurt van een fiets?
Allemaal heel verdacht natuurlijk... :shock:

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: fiets valt op auto door wind

Ongelezen bericht door GJvdZ »

WilWil schreef:Een aanrijding is dit niet. Dus heeft een aanrijdingsformulier geen zin, lijkt mij. Heb jij een WA verzekering. Kijk even in de voorwaarden of deze schade hieronder valt. Of bel je verzekeraar.
Het is geen aanrijdingsformulier maar een schadeformulier. De buurman moet richting zijn verzekeraar dit formulier gebruiken en zijn verzekeraar regelt het dan weer met de verzekeraar van de TS.

Of de buurman wacht tot de verzekeraar van TS gaat betalen, en laat de auto daarvan repareren. Maar de gebruikelijke weg volgen lijkt me slimmer.

tufima
Berichten: 804
Lid geworden op: 27 okt 2009 11:53

Re: fiets valt op auto door wind

Ongelezen bericht door tufima »

GJvdZ schreef: De buurman moet richting zijn verzekeraar dit formulier gebruiken en zijn verzekeraar regelt het dan weer met de verzekeraar van de TS.
Euhm nee dus!

Buurman moet zijn schade gewoon melden bij zijn verzekeraar. Indien casco verzekerd wordt zijn schade vergoed door de verzekeraar. Indien deze verzekeraar TS aansprakelijk acht voor de schade zullen zij de schade trachten te verhalen op TS (niet direct op zijn AVP verzekeraar). De AVP verzekeraar komt pas in actie nadat TS daar een beroep op heeft gedaan.

Bij schades waarbij voertuigen betrokken zijn kan de verzekeraar van de ene partij direct de verzekeraar van de andere partij aanspreken. Bij een AVP verzekering werkt dit niet zo aangezien de AVP verzekering een vrijwillige verzekering is in tegenstelling tot de WA verzekering voor motorvoertuigen...


Zoals al eerder gezegd zie ik op basis van de beschikbare informatie niet direct in welke onrechtmatige daad door TS jegens de buurman is gepleegd. De buurman of diens casco verzekeraar zullen aansprakelijkheid van TS dienen aan te tonen.

TS moet dus voorlopig helemaal niks doen.

miranda1987
Berichten: 24
Lid geworden op: 25 mei 2007 09:24

Re: fiets valt op auto door wind

Ongelezen bericht door miranda1987 »

Mijn buurman heeft het bij zijn verzekering (WA) aangegeven. Die gaat het uitzoeken samen met mijn verzekering(AVP).

Hij heeft zijn moterkap laten uitdeuken, ca. 1400 euro kosten.
De buurman is tevens niet boos ofzo. Hij zei zelf dat hij zijn auto daar niet had moeten neerzetten. Ik hoop alleen dat de verzekering er uit gaan komen

@newmikey, Ik voel me al jaren fiets.... :D :lol: :!: , gaat wel weer goedkomen denk ik hoor :lol:

Groetjes Miran

newmikey
Berichten: 4571
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: fiets valt op auto door wind

Ongelezen bericht door newmikey »

@Miranda

Blij te horen dat jullie er uit gaan komen. Soms vallen dingen ontzettend mee en zo'n buurman, ach, soms vinden die een auto ook maar een "ding" en géén fallussymbool waar schade als persoonlijk aanval wordt opgevat. Slimme buurman heb je.

Quisquid
Berichten: 299
Lid geworden op: 08 okt 2008 14:17

Re: fiets valt op auto door wind

Ongelezen bericht door Quisquid »

miranda1987 schreef:Mijn buurman heeft het bij zijn verzekering (WA) aangegeven. Die gaat het uitzoeken samen met mijn verzekering(AVP).

Hij heeft zijn moterkap laten uitdeuken, ca. 1400 euro kosten.
De buurman is tevens niet boos ofzo. Hij zei zelf dat hij zijn auto daar niet had moeten neerzetten. Ik hoop alleen dat de verzekering er uit gaan komen

@newmikey, Ik voel me al jaren fiets.... :D :lol: :!: , gaat wel weer goedkomen denk ik hoor :lol:

Groetjes Miran
Welllicht komt alles nu toch goed. Maar het blijft afwachten.

Als de buurman de motorkap al uit heeft laten deuken, hoop ik wel voor hem dat hij dat deed nádat de schade door een verzekeringsexpert is getaxeerd. Anders kan een verzekeraar moeilijk gaan doen, omdat er geen schade meer geïnspecteerd kan worden.

stofzuigertje

Re: fiets valt op auto door wind

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Wie was eerder?

Als ik mijn auto naast jou fiets zette bij harde wind moet ik het zelf betalen.

Als U de fiets later naast mijn auto zet is uw WA verzekeraar verantwoordelijk.

Gezien zijn No Claim korting hoop ik dat U het 2e verhaal kunt insturen en bevestigen want anders word het een boze buurman en veel van kastje naar de muur sturen verhaal.

Quisquid
Berichten: 299
Lid geworden op: 08 okt 2008 14:17

Re: fiets valt op auto door wind

Ongelezen bericht door Quisquid »

Dit kan zo tussen verzekeraars een lang welles-nietesverhaal worden met moeilijk bewijs.
Had de fietseigenaar niet sowieso kunnen verwachten dat de stormwind zijn stalen ros mee zou nemen en dan wel ergens tegenaan zou smijten? Of het nu buurmans auto is of iets anders? Om maar een discussiepunt te noemen.

Als de buurman de schade al heeft laten repareren zonder dat de verzekeraar daar al akkoord mee is gegaan en zonder dat de schade getaxeerd is, kan dat ook een probleem zijn voor de verzekeraar.

Zonder voldoende nadere gegevens en bewijzen, is in beginsel alle schade voor de schadehebbende zelf. Maar uit het verhaal maak ik op dat de verzekeraars hier toch wat minder "moeilijk" doen.

Overigens geldt ingeval van dekking niet dat een verzekeraar verantwoordelijk is, maar aansprakelijk.

Gesloten