LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] auto op lpg g3 ook een laagje benzine nodig ?

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
miss87
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 jul 2011 09:43

auto op lpg g3 ook een laagje benzine nodig ?

Ongelezen bericht door miss87 »

hallo,

ik ga een auto kopen een renault megane cabrio op g3, nu heb ik gehoord dat als je op g3 gaat rijden er altijd een laagje benzine in moet zitten voor de ontsteking.

ik wilde weten of dit klopt dus dat ik elke keer als ik tank er toch ook een beetje benzine in moet doen of hoef ik daar niet op letten of wanneer moet ik dat dan wel doen?

groetjes Saar

witte angora
Berichten: 31993
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: auto op lpg g3 ook een laagje benzine nodig ?

Ongelezen bericht door witte angora »

Geen idee hoe het met jouw auto geregeld is, maar de meeste auto's op gas starten tegenwoordig op benzine. Dat is om te voorkomen dat de benzineleidingen en alles uit drogen. Na een paar kilometer wordt er automatisch op gas overgeschakeld.

Mocht dat niet het geval zijn, dan zul je er zelf even op moeten letten dat je af en toe op benzine rijdt.

Je zult er dus inderdaad voor moeten zorgen dat er altijd wat benzine in de tank zit. Sowieso als je in het buitenland rijdt, dan zijn de LPG-tankstations over het algemeen niet zo dik gezaaid als hier. De ANWB heeft daar een boek over, waar al die tankstations wel staan.

1spuiter
Berichten: 7
Lid geworden op: 23 okt 2010 09:15

Re: auto op lpg g3 ook een laagje benzine nodig ?

Ongelezen bericht door 1spuiter »

G3 start op benzine en schakeld vanzelf over op gas. Zonder benzine start de auto niet . Ik tank altijd 10 liter benzine als het reserve lampje van de benzine meter gaat branden en kan dan weer zo'n 2 maanden vooruit. De aller nieuwste G3 installaties starten voor noodgevallen ook op gas dus dan je kan altijd starten.

smilie
Berichten: 341
Lid geworden op: 15 sep 2009 17:50

Re: auto op lpg g3 ook een laagje benzine nodig ?

Ongelezen bericht door smilie »

Ik dacht dat gas onvoldoende 'explosie' kracht had om motor te starten :/

Ik had meerdere auto's op gas tot zover en starten deed ie altijd op benzine (automatisch, of door een schakel afhankelijk van uitvoering).

In principe heb je benzine slechts eerste paar minuten / kilometers nodig, dus met 10 liters kan je uiteraard best wel lang doen.

In het algemeen adviseren ze om af en toe toch alleen op benzine te rijden, onder andere om:
- benzine leidingen niet te verroesten / verstoppen;
- om benzine tank / brandstof pomp ook af en toe te laten werken.

Dus 1 x in drie maanden of zo even 1/2 benzine tank leeg rijden is advies.

witte angora
Berichten: 31993
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: auto op lpg g3 ook een laagje benzine nodig ?

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik dacht dat gas onvoldoende 'explosie' kracht had om motor te starten :/
Nee hoor, is geen enkel probleem. Vroeger moest je zelf een schakeltje over halen, om van benzine naar gas te gaan, en v.v. De meeste mensen reden toen uitsluitend op gas, en idd, om problemen in het benzinesysteem te voorkomen, af en toe een keertje op benzine.

Maar je wilde ze de kost niet geven die daar te beroerd voor waren, omdat ze de benzine te duur vonden, of het gewoon vergaten, en die daardoor hun motor verrot reden. Waar dan meestal de volgende eigenaar pas achter kwam nadat hij, na de aankoop, de eerste hoek van de handelaar voorbij was.

Ik heb zelf twee keer een LPG-auto gehad in die tijd.

Ulbe
Berichten: 1409
Lid geworden op: 11 jun 2005 19:18

Re: auto op lpg g3 ook een laagje benzine nodig ?

Ongelezen bericht door Ulbe »

Wel is het raadzaam te weten van welk materiaal de benzinetank gemaakt is,

Een kunststof tank zal geen problemen geven, een stalen tank echter wil maar al te snel gaan roesten door de condens die in de tank ontstaat,

Benzine is schraal en ontvettend, roestvorming zal dus onder deze omstandigheden snel ontstaan,

Bij een stalen tank is het raadzaam de tank zo veel mogelijk vol te tanken zodoende roest in de tank te voorkomen,

Vriendelijke groeten,

Ulbe.

Quisquid
Berichten: 299
Lid geworden op: 08 okt 2008 14:17

Re: auto op lpg g3 ook een laagje benzine nodig ?

Ongelezen bericht door Quisquid »

Het antwoord van Witte Angora is helemaal correct.

Tegernwoordig starten de meeste lpg-auto's op benzine en schakelen zij na enige tijd automatisch over op lpg. [Of deze auto's ook op lpg kunnen starten als de benzine op is, en of deze auto's ook een schakelaar hebben om op gas te starten - handig als je veel korte ritjes maakt dat je niet steeds op dure benzine rijdt - weet ik niet.]
Mijn eigen auto (geen G3, maar "ouderwets" G) start wél op lpg. En vlot ook, zelfs bij stevige vorst. Wil ik met mijn auto op benzine rijden, dan moet ik een schakelaartje omzetten.

Om het benzinesysteem in conditie te houden, is het verstandig minimaal een kwartiertje per maand op benzine te rijden (wat ik ook doe).

Het is altijd verstandig ook een redelijke voorraad benzine aan boord te hebben (bij voorkeur voltanken als je in een land bent waar benzine goedkoop is, zoals Andorra, Luxemburg of Bosnië-Hercegowina; je doet heel lang met een volle tank benzine als je op gas rijdt), en niet alleen om te voorkomen dat de tank gaat roesten. Het is altijd handig op benzine te kunnen omschakelen in een gebied waar (geopende) lpg-tankstations dun gezaaid zijn of als je pech aan de lpg-installatie hebt.

Wubo
Berichten: 676
Lid geworden op: 13 mei 2006 23:28

Re: auto op lpg g3 ook een laagje benzine nodig ?

Ongelezen bericht door Wubo »

jup, mijn peugeot 607 had ingebouwde gasinstallatie en kon ik ook zelf omzetten.
benzine nodig met starten en dan omschakelen naar gas.
eens in de week een ritje op benzine en no problem.
echter een peugeot met gas zou ik je NIET adviseren!

Quisquid
Berichten: 299
Lid geworden op: 08 okt 2008 14:17

Re: auto op lpg g3 ook een laagje benzine nodig ?

Ongelezen bericht door Quisquid »

Waarom een Peugeot op gas niet aan te raden is, zou ik niet weten. Er zijn tal van Peugeots en in tal van uitvoeringen en wellicht heb je ook een "verkeerde" gasinstallatie gehad (gehad, want je hebt het over jouw Peugeot en de installatie die je daarin had; die is dus waarschijnlijk verwijderd). Het blijft natuurlijk een persoonlijke ervaring en het is de vraag in hoeverre die representatief is voor alle Peugeots.
Ik rijd al circa 30 jaar op gas en dat heb dat in diverse automerken gehad (huidige auto: BMW), maar altijd met dikke tevredenheid.

Starten doet mijn auto ook gewoon op gas, maar de meeste lpg-auto's doen dat tegenwoordig uitsluitend op benzine, begrijp ik. Wel schakel ik af en toe eens op benzine over om het benzinesysteem in conditie te houden. Altijd handig als je bijvoorbeeld een rondreis door Finland maakt, want daar is lpg niet verkrijgbaar.

Het enige waar ik minder tevreden over ben, is de literprijs, die tegenwoordig lang zo vriendelijk niet meer is als enkele jaren geleden.

stofzuigertje

Re: auto op lpg g3 ook een laagje benzine nodig ?

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Meestal is het 1x per jaar vol maken met dure benzine tijdens vakantie in Luxemburg voldoende om de rest van het jaar op benzine te kunnen starten.
Een laagje of beetje zou ik nooit doen.
Bij geen benzine of tekort door schuin parkeren zoals ik ooit op een stoep stond sta je droog en zonder benzine kan hij niet starten!

In de winter als het koud is zal deze ook langer dus meer benzine gebruiken dan in de warme zomer maanden maar leeg rijden is vragen om vuil in filters in verstoppingen dus nooit leeg rijden!

Quisquid
Berichten: 299
Lid geworden op: 08 okt 2008 14:17

Re: auto op lpg g3 ook een laagje benzine nodig ?

Ongelezen bericht door Quisquid »

Ik heb anderhalf jaar gedaan met benzine die ik in september 2009 voor omgerekend nog geen 95 cent per liter in Bosnië-Hercegowina heb getankt. Er gaat 70 liter in mijn benzinetank (en ik kan ook 70 liter lpg tanken). Twee maanden geleden heb ik er weer wat benzine bij gedaan (ik had nog circa 15 à 20 liter over).

Door blijven rijden totdat er nog maar een heel klein bodempje over is, is ook niet raadzaam omdat dan de kans groter is dat met de benzine verontreiniging van onder op de tankbodem mee naar de automotor gaat. En natuurlijk is er de kans op roest in de benzinetank als deze (bijna) droog staat (en niet van kunststof is).

Af en toe (eens per jaar?) tanken voorkomt ook veroudering van de benzine.

smilie
Berichten: 341
Lid geworden op: 15 sep 2009 17:50

Re: auto op lpg g3 ook een laagje benzine nodig ?

Ongelezen bericht door smilie »

Ik wordt hier niet wijzer van :)
Ene zegt - auto kan op LPG starten - dan andere weer niet.

Naar mijn mening kan auto niet puur op LPG starten (nogmaals, omdat LPG onvoldoende 'explosie' biedt om motor te starten).

Dus, om TS definitief antwoord te geven, zou ik persoonlijk zeggen: je moet voldoende benzine in de tank hebben om auto te starten en eerste kilometers / minuten te rijden totdat er naar LPG wordt geschakeld. Heb je geen een druppen benzine in de auto, zal je niet van je plaats komen.

Quisquid
Berichten: 299
Lid geworden op: 08 okt 2008 14:17

Re: auto op lpg g3 ook een laagje benzine nodig ?

Ongelezen bericht door Quisquid »

Mijn auto start prima op lpg, zelfs in de winter. Mijn vorige auto's deden dat ook.
Maar veel auto's op lpg - hoofdzakelijk de modernere, vermoed ik - kunnen dat kennelijk niet en móéten dus op benzine starten. Het zal wel een technisch verhaal zijn, maar dat het puur aan de brandstof ligt, spreek ik uit eigen ervaring tegen.

Het zal wel een verhaal zijn van de computertechniek die tegenwoordig in veel auto's zit, vermoed ik.

Sommige auto's kunnen dus wel, maar veel auto's niet (meer) op lpg starten. Maar de "schuld" ligt niet bij de brandstof.

Wubo
Berichten: 676
Lid geworden op: 13 mei 2006 23:28

Re: auto op lpg g3 ook een laagje benzine nodig ?

Ongelezen bericht door Wubo »

ja inderdaad ik heb een gasinstallatie gehad en een peugeot gehad.

een peugeot met een gasinstallatie welke de fik in vloog dat ik nog reed.

daardoor had ik een peugeot met gasinstallatie... ik kon net aan ontsnappen.

binnen een uur te hebben gebrand werd de auto total loss verklaard.

tha's why, professioneel ingebouwd en geen enkel peugeotdealer kon mij helpen met de problemen in mijn auto.
zelfs niet dat ik hem 3-4 wkn kwijt was en de auto werd verscheept naar verschillende firma's.

alleen maar problemen vanaf begin aankoop en oplossen ho maar.

maar op hun kop krabben kunnen ze al te goed.

dit is de reden dat ik persoonlijk niemand een peugeot aanraad.
en inderdaad een persoonlijke ervaring die ik heb gehad met de vele auto's die ik in mijn tijd gereden heb, nog nooit zo'n dure luxe crapauto gereden.

Mallemalle
Berichten: 887
Lid geworden op: 07 okt 2008 16:40

Re: auto op lpg g3 ook een laagje benzine nodig ?

Ongelezen bericht door Mallemalle »

In principe kan elke motor op lpg starten, alleen zit er tegenwoordig zoveel electronicatroep in dat die vlieger niet meer als vanzelf sprekend opgaat

omvl will do

En, je rijdt een motor niet kapot door niet nu en dan op benzine te rijden

De levensduur wordt door lpg sowieso wel verkort, maar die enkele kilometers op benzine rijden dragen niet veel bij aan een langere levensduur

Gesloten