LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] dfd spaarloon.

Bespreek hier de ontwikkelingen in de woekerpolis-affaire
Floris2
Berichten: 203
Lid geworden op: 26 mar 2011 14:54

Re: dfd spaarloon.

Ongelezen bericht door Floris2 »

Kweenie

Het heeft natuurlijk ook te maken met onderlinge vertrouwen.
Met de woekerpolis zijn ons ook optimistische rendementen voorgespiegeld.
En de kostenstructuur stond ook niet in de polisvoorwaarde.
Daar zijn we ook pas later achter gekomen.
Vaak spiegelen adviseurs mooie rendementen voor.
Maarja de praktijk wijst vaak anders uit.
Voortaan goed de polisvoorwaarde doorlezen is mij ervaring.

supertje229
Berichten: 30
Lid geworden op: 12 jul 2011 09:01

Re: dfd spaarloon.

Ongelezen bericht door supertje229 »

kweenie schreef:
supertje229 schreef: maar toch het idee alleen al om een spaarloon in ene onderonsje om te gooien naar een beleggins verzekering vind ik te schandalig voor woorden.
Nou, dat vind ik wel wat overdreven.
Je geeft zelf aan:
supertje229 schreef:iig ik ben infanterist,dusja krijg polissen binnen kijk snel en stop eht netjes weg in een map.
maarja echt veel aandacht gaf ik er niet aan.
Er is dus iemand bij je langsgeweest die het een en ander heeft uitgelegd. Je krijgt vervolgens de polissen waarin alles wat afgesproken is nog een keer staat, maar je vertikt het om die papieren te bekijken. Vervolgens kom je 11 jaar later klagen dat ze iets hebben gedaan waar ze je niet van op de hoogte hadden gesteld?

Sorry hoor, het is natuurlijk vervelend voor je dat je nu pas merkt wat voor een product je hebt afgesloten, maar je kunt jezelf daarbij ook wel het een en ander verwijten. En niet alle schuld aan dfd geven. Als je even de moeite had genomen om te bekijken wat voor polissen je was aangegaan en wat je thuisgestuurd had gekregen, dan had je daar nog wat aan kunnen doen. Maar om nu 11 jaar later nog eens te klagen dat ze je in een 'onderonsje' iets hebben aangesmeerd en je daar helemaal niet van op de hoogte hebben gebracht, vind ik dus wel erg overdreven.
nee dus met andere woordje je verkoopt iemand iets en vervolgens geef je die persoon wat anders dat is normaal wil je zeggen??
ik heb nooit een beleggings verzekering afgesloten, maar een spaarloon die ik na 15 jaar vrij op kon nemen en geen beleggings verzekering die pas in 2048 vrij komt.
maargoed ik leg de fout niet het meest bij aegon maar bij de dfd, die hebben mij iets aangesmeerd onder valse voorwenselen.
de dfd hadden toen de tijd gewoon iemand bij mij thuis op bezoek moeten laten komen, of de aegon zelf die dan netjes had verteld we gaan of willen je spaarloon omzetten in een beleggings verzekering.
want volgens mij zijn maatschapijen er zeker wel van op de hoogte dat mensen vrij weinig doen met polissen die ze binnen krijgen, of bergijpen wat er staat.

en ja ik kan je best begrijpen dat je zo denkt, maar ik ben niet de enige ,maar met mij nog heel veel meer die het zelfde probleem hebben. gaat wel over 100en mensen.

en bedankt dat je zo mee leeft dat je eht vervelend vind.
vond de aegon btw ook waar ik van de week een prive bericht van kreeg.
dit is een les voor me ik zal ook altijd pollisen zelf lezen of laten lezen.
ik heb er zelf vrij weinig verstand van, en als ik er 1 afsluit dan is er voortaan iemand bij die er verstand van heeft.

felixbeijer
Berichten: 2295
Lid geworden op: 12 jun 2009 21:48

Re: dfd spaarloon.

Ongelezen bericht door felixbeijer »

supertje229,

bij de aegon begrijpen ze mijns inziens die producten zelf ook al niet. :roll:
En ze hebben ook de nodige software-problemen. :mrgreen:

Zie ik nu goed dat de Aegon naar jou een pb-tje heeft gestuurd?
Zitten die op dit forum??

supertje229
Berichten: 30
Lid geworden op: 12 jul 2011 09:01

Re: dfd spaarloon.

Ongelezen bericht door supertje229 »

jups dat klopt:P zitten mee te lezen:)

felixbeijer
Berichten: 2295
Lid geworden op: 12 jun 2009 21:48

Re: dfd spaarloon.

Ongelezen bericht door felixbeijer »

Het zou fijn zijn als de Aegon mij in het kader van het gelijkheidsbeginsel mij dan ook een PB'tje stuurt. :mrgreen:
Ik heb ook nog wel een lijst zaken die niet kloppen, kunnen ze dat meteen oplossen.

felixbeijer
Berichten: 2295
Lid geworden op: 12 jun 2009 21:48

Re: dfd spaarloon.

Ongelezen bericht door felixbeijer »

Och, laat ze maar meelezen.
Hier lezen ze het nieuws dan eerder dan dat ze het via hun werkgever krijgen te horen. :cry:
http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... 8#p1269618

Erik.K
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 jul 2011 23:08

Re: dfd spaarloon.

Ongelezen bericht door Erik.K »

Het is niet toevallig dat ik op dit forum terecht ben gekomen en me dan ook maar gelijk ff heb geregistreerd.
Ik heb dus precies het zelfde verhaal als Supertje. Ook ik heb me in mijn dienstperiode laten inlichten door DFD. Een spaarloon regeling ben ik toen aangegaan met als belofte een gegarendeerd eindkapitaal in 2040 als ik 65 wordt. Met de mogelijkheid dat ik het geld als onderpand kon gebruiken voor het aanschaven van een bv een huis of eventuele kosten voor studie.
Over een belegingsverzekering met belegings risico`s is toen nooit gesproken. Ik zou met die gedachten nooit zo mijn spaarcenten hebben willen investeren.
Ook ik ben als Supertje daar nooit zo mee bezig geweest. Hallo ik was 22 en ja, een beetje bezig met wat als ik dadelijk 65 ben. Je laat zo iets met rust en je houdt in je gedachten wat er toen ooit tegen je is gezegd. Ja jaarlijks kreeg je de fiscale info en dergelijke binnen en verdween dan idd in een map. Eigenlijk nu pas, ben ik me wat gaan verdiepen omdat het allemaal toch steeds belangrijker wordt.
Op dit moment blijkt de polis verliesgevend. Heb meer geinvesteerd dan het nu waard is. Nu weet ik niet wat waar is van dit gegarandeerde kapitaal. Want dat zou betekenen dat ik aan het einde van het verhaal genoeg winst ga behalen. Ik vetrouw er allemaal niet meer zo op. Zeker na het lezen van dit forum.
Misschien moet rader hier wat mee.
Ik zie het als het inspelen op de jonge naïeve militairen die mondeling incomplete informatie verkreeg voor het afsluiten van een spaarloon, die stilzwijgend is veranderd naar een belegingsverzekering. Met de nodige belegingsrisico`s

Erik.K
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 jul 2011 23:08

Re: dfd spaarloon.

Ongelezen bericht door Erik.K »

en wat floris zegt wat betreft de kosten structuur dit is mij ook verzwegen.

jammer
Berichten: 766
Lid geworden op: 22 jan 2011 13:21

Re: dfd spaarloon.

Ongelezen bericht door jammer »

Goedemorgen ErikK, wat vervelend voor je. Om te kunnen kijken of het bedrag ECHT gegarandeerd is hebben we wat meer gegevens van je nodig.
De aanbieder is aegon begrijp ik.
Hoe heet het product (naam).
In welk fonds wordt er belegd.
Er zijn nl. fondsen van aegon die ook ECHT gegarandeerd zijn, troost je ik heb ook 3 polisssen van aegon en die zijn OOK NIET gegarandeerd......
Op het polisblad staat wel van verzekerd kapitaal bij leven, MAAR op het polisblad hangt er een clausule op en dat betekend dan weer NIET gegarandeerd.
Als je het echt wilt weten hoe het zit, moet je even wat meer informatie op het forum zetten.
Veel sterkte er mee en JOIN to the club............

Floris2
Berichten: 203
Lid geworden op: 26 mar 2011 14:54

Re: dfd spaarloon.

Ongelezen bericht door Floris2 »

supertje229 schreef:jups dat klopt:P zitten mee te lezen:)

Erik,

Je zou eens een mailtje kunnen sturen naar je supertje229, of hij eruit is gekomen met Aegon?

spaarloon, die stilzwijgend is veranderd naar een belegingsverzekering hadden ze wel moeten vermelden.
Je zou een klacht kunnen indienen KIFID/AFM.

Wat Jammer al zei, Join to the club, we zitten allemaal in hetzelfde schuitje.

supertje229
Berichten: 30
Lid geworden op: 12 jul 2011 09:01

Re: dfd spaarloon.

Ongelezen bericht door supertje229 »

heb het op het moment erg druk en in de avond steeds te laat thuis.
ik ga zsm aegon contacten hoe het nou zit.
dat er mij nooit vermeld is dat hij omgezet is naar een beleggings verzekering.


erik succes hier mee iig, dit is iets wat moet stoppen.
dramatisch want zo een verzekering zit goed in elkaar, je heb meestal geen poot om op te staan.

extra hard valt het nu voor me omdat ik toch wel aan de ruim 10000 euro,had gezeten.
ben bezig met het proberen te kopen van een huis, en heb zo iets had ik die 65 euro maar in een oude sok gestopt.
dan had het sowiezo door gegaan maarja dat is nu nog maar vraag.

Erik.K
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 jul 2011 23:08

Re: dfd spaarloon.

Ongelezen bericht door Erik.K »

Ik heb een Aegon Vrijetijdsplan. De fondsen waar in belegd wordt zijn de Aegon Equity Fund en de Staatslening Fonds. Wie dit heeft bepaald dat er in deze fondsen belegd wordt van mijn centen mag Joost weten.
Nu heb ik net al gelezen dat de Aegon Mix Fund en Rente Fund de enige 2 fondsen zijn die garantie bieden.
Jeetje ik ben dus echt behoorlijk in de maling genomen.

jammer
Berichten: 766
Lid geworden op: 22 jan 2011 13:21

Re: dfd spaarloon.

Ongelezen bericht door jammer »

Och heden dus hetzelfde als bij mij dus NIKS gegarandeerd. En deze 2 producten van jou ben ik niet in thuis. Maar wat ik wel weet dat onze producten WEL in dezelfde folder zitten....Dus erg kan het niet verschillen.....Maar nog even terug op te komen op het vrijetijdsplan het kost erg veel vrij tijd om dit door te spitten....Ben nu al 15 maanden met aegon bezig en Felix al 3 jaar.....En nog hebben we ALLE informatie niet.....over onze producten en hoe ze aan de voorbeeld kapitalen gekomen zijn....na aftrek van alle kosten??????
5,6% gemiddeld rendement leverd bij aegon een winst op, dat staat op de polis.
ben nu 12 jaar onderweg en mijn gemiddelde is 5,8% en ik sta ONDER de inleg.
Even een vraag hoeveel % ben jij direct van de inleg kwijt??? bij dit product.
Voor mijn fundsparen is dat 25% (even een makkelijk voorbeeld dus E1000,- inleg blijft er dus in dit jaar E 750 over om eenheden te kunnen kopen en dit geldt voor het fundsparen) en voor mijn fundpensioen 31,75%. En daar komen de beheers kosten nog later bij op. Elk jaar 0,36% van de eenheden. Dus als je er 100 hebt verzamelt ben je in dat jaar dus 100 - 3,6 = 96,4 heb je er dan nog over. Hoe zit het bij jou??

Erik.K
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 jul 2011 23:08

Re: dfd spaarloon.

Ongelezen bericht door Erik.K »

Ik ga dit even uitzoeken. Ik heb me hier echt nog nooit mee bezig gehouden dus geef me ff

jammer
Berichten: 766
Lid geworden op: 22 jan 2011 13:21

Re: dfd spaarloon.

Ongelezen bericht door jammer »

Je hoeft alvast niet in het 165 blz. dikke afm rapport te zoeken en ook niet in de bijlage (= Factsheet van schrik niet, 343 blz). Ze hebben nl. niet je vrije tijdsplan onderzocht. Waarschijnlijk heeft aegon hier minder van verkocht....Maar veel succes en blijf vooral zitten op je stoel. Waarom? dan kun je tenminste niet steil achter over vallen.....Deze waarschuwing heb ik ook al van een medegedupeerde gekregen......Eigenlijk zal dat direct op de buiten kant van de envelop moeten staan van de verzekeraars......
Zoiets van LET OP!!!!!!!!!!!!!!!
Voor het openen EERST veilig gaan zitten........

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: dfd spaarloon.

Ongelezen bericht door kweenie »

Erik.K schreef: De fondsen waar in belegd wordt zijn de Aegon Equity Fund en de Staatslening Fonds. Wie dit heeft bepaald dat er in deze fondsen belegd wordt van mijn centen mag Joost weten.
Als het duidelijk zonder toestemming gedaan is, dan heb je wel een goede zaak om ertegen te protesteren. Daarom zou ik eerst goed in je papieren kijken wat je allemaal ondertekend hebt en of je wel voor dat beleggingsplan hebt getekend. Als je daar helemaal niet voor hebt getekend, dan wordt het een redelijk eenvoudige zaak, lijkt mij.

Maar als je daar wel voor getekend hebt, dan vrees ik dat het lastig wordt om ertegen in beroep te gaan. Dan heb je blijkbaar niet helemaal goed gelezen wat je tekende en dan heb je ook de daarna toegestuurde papieren blijkbaar niet bekeken. Je hebt dan grote kans dat een rechter dan zal zeggen dat er toch ook wel een klein beetje eigen verantwoordelijkheid is, dat je toch op zijn minst die papieren had moeten bekijken.

felixbeijer
Berichten: 2295
Lid geworden op: 12 jun 2009 21:48

Re: dfd spaarloon.

Ongelezen bericht door felixbeijer »

Hee dat komt me bekend voor.
Dat zijn precies dezelfde fondsen als in mijn Safe-Pensioen. Daarin zit een garantie van 2.45% (als ik me het goed herinner) op de betaalde bedragen. Maar ja, met die garantie gaat de curator geen rekening houden. :twisted:

En ja de oorspronkelijke polis heb ik nog teruggevonden.
Daarin staat eenduidig vermeld dat in afwijking van en aanvulling op de algemene voorwaarden voor het Safe-systeem geldt dat iedere spaarpremie na inhouding van een aan- en verkoopmarge wordt belegd in het aandelen fund. Aanvankelijk stuurden ze ook nog brieven waarin vermeld dat bij premievrijmaken de tot dan toe belegde waarde tot einddatum profiteert van koersrendement.
Later komt dan een bericht dat er bij premievrijmaken nog niet verrekende eerste kosten zouden worden verrekend. Nog later vertellen ze je dat de kosten ad ca 30% van de betaalde premie tot einddatum die nog niet zijn verrekend, nog eens worden verrekend (dat is nog eens ik meen 7700 euro).

felixbeijer
Berichten: 2295
Lid geworden op: 12 jun 2009 21:48

Re: dfd spaarloon.

Ongelezen bericht door felixbeijer »

Dan hebben ze het nog steeds over een overeenkomst. :?: :?:

Die overeenkomst, die Pensioenovereenkomst die heb ik niet ondertekend!!
Ik heb 'm al eerder opgevraagd en nooit iets gekregen. Het enige wat is geantwoord was dat de verzekering conform wensen zou zijn opgemaakt als op het aanmeldformulier.

felixbeijer
Berichten: 2295
Lid geworden op: 12 jun 2009 21:48

Re: dfd spaarloon.

Ongelezen bericht door felixbeijer »

Als jullie nog eens wat leuks willen meemaken, dan is het misschien een idee om de uitvoeringsovereenkomst op te vragen. :lol: Dat is de overeenkomst tussen de verzekeraar en de verzekeringsadviseur. Misschien vind je daarin nog wat informatie over kosten terug. :wink:

dewitje
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 jul 2011 22:51

Re: dfd spaarloon.

Ongelezen bericht door dewitje »

Heb ook sinds 2000 via de dfd zo'n aegon vrijetijdsplan. Indertijd is mij ook niet vertelt dat het hier om een beleggingsverzekering gaat. Hier kwam ik na een jaar of 5 pas achter. Ik ben echter doorgegaan hiermee omdat er wel een gegarandeerd kapitaal is. Sind afgelopen week het bericht naar buiten kwam dat per 2012 het niet meer mogelijk is om het spaarloon in te leggen weet ikzelf ook niet wat dat voor deze polis betekent en wat ik nu moet doen aangezien het afkopen van deze polis zeer ongunstig uitvalt.

Gesloten