LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] citalopram/cipramil: reageer!

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
hyperdepiep
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 jul 2011 22:04

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door hyperdepiep »

Hallo allemaal.

Ik ben nieuw op deze site. Heb me aangemeld omdat ik erg veel erkenning zie in de verschillende leuke en minder leuke verhalen die ik heb gelezen. Ben jarenlang verslaafd geweest aan diazapam (8mg) en daarvoor oxazepam (20-80mg) Ook had ik heel veel moeite om mijn drankgedrag onder controle te houden. Na een moeilijke periode ben ik met behulp van een psychiater in november 2009 gestopt met diazepam (in 6 weken afgebouwd) en ook ben ik gestopt met drinken. Vanaf die tijd gebruik ik cita's. Eerst 20mg. Daarna 1 maand lang 40mg. Daarna snel weer terug naar 20mg omdat ik helemaal 'gek' in m'n hoofd werd van 40mg. 20mg was/is voor mij goed. Zorgt voor een constante stemming die vrij goed is. Heb meer zelfvertrouwen gekregen en minder last van angstgevoelens. Kan zo nog wel even doorgaan...maar is allemaal wel bij jullie bekend denk ik zo. Ben vanaf 1 juli begonnen om nog 1x20mg per 2 dagen te nemen. Merk (3 weken later) dat ik erg prikkelbaar ben en sneller aangebrand. Sinds het starten met cita heb ik echter ook een constante vreemde toon in oren. Herkent iemand dit? Verder ben ik sinds die tijd vrij lusteloos en vind 'lekker niets doen' wel lekker. Ben overigens nooit gestopt met werken. Misschien ben ik daarom 's avonds zo moe? Ben nu al weer een tijdje alleengaande. Moet oppassen dat ik niet van de wereld vervreemd raak. Daarom ook dat ik reageer. Hoop dat ik tips en adviezen kan geven en ontvangen. Overigens denk ik dat je (als het ff kan) beter gewoon door kunt werken, zodat je biologische ritme zo normaal mogelijk blijft. Voel me nu iets beter dan een kwartiertje geleden. Gewoon door even te schrijven. Hoop op response.

Lieve groet, en voor diegene die slapen gaan, een rustige nacht.
Ger

hyperdepiep
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 jul 2011 22:04

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door hyperdepiep »

Hi missy_Tony,

pas op met autotijden en oxazepam. Ik heb het wel gedaan, maar je moet wel erg goed bij de les blijven. Je wordt er zo duf van als een konijn.

Bij mij zijn de lichamelijke klachten a.g.v. het opbouwen van de cita's erg meegevallen. Wel lui en moe. Wat lusteloos. Maar daar valt wel mee te leven.
M'n werk kon ik er uitstekend om doen. En autorijden is minder een probleem dan met het gebruik van oxazepammetjes.

Hoop dat het je goed gaat. En natuurlijk is het zo dat bijverschijnselen bij de een anders werken dan bij de ander.

Een beetje optimistisch blijven en niet gauw bij de pakken neer zitten helpt zeker.

Wens je veel succes en hopelijk werk het positief bij jou.

Groet,
Ger

missy_Tony
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 jul 2011 19:58

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door missy_Tony »

Hai,

bedankt voor jullie snelle reacties! Geeft me moed :D
Fijn om te lezen dat autorijden en werken gewoon lukt.. Ja moet gewoon gaan beginnen. Ik weet nog dat ik van Effexor alleen misselijk ben geweest, meer niet, dus denk/(hoop ik) dat het met cita ook wel mee zal vallen.
Ik ga zo nog ff m'n huisarts bellen met de laatste vragen en dan ga ik ervoor denk ik....

Bedankt!

Linde
Berichten: 15
Lid geworden op: 15 jul 2011 15:04

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Linde »

Hallo allemaal,

Met mij gaat het stapje voor stapje beter! Ben minder angstig en onderneem weer wat meer. Gisteravond in bed leek er plots een sterke angst door te komen, maar dat gebeurde niet. Kreeg het heel warm, maar daar bleef het bij. Heel gekke ervaring. Voor het eerst sinds mijn terugval ( 3 a 4 weken geleden) net even alleen naar de winkels geweest. Ging niet vanzelf, maar het ging wel! Ik DOE het weer, vorige week durfde ik echt niet. Dat zijn positieve ervaringen, gelukkig. Ook weer een aantal nieuwe mensen hier, welkom!

@ Hyperdepiep: Waarom neem je om de dag 20 mg? Dat lijkt me een enorme schommeling geven. Is dat voor de afbouw? Ik heb hier gelezen dat daarvoor andere schema's ook gehanteerd worden.

@ missy_Tony: Succes met de start! Het kan even moeilijk worden in het begin, maar na verloop van tijd merk je resultaat. En als het lastig wordt is het handig om van je af te schrijven, evt. hier. De herkenning heeft mij veel geholpen.

Groet, Linde

hyperdepiep
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 jul 2011 22:04

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door hyperdepiep »

hallo allemaal,

Goed om ook positieve ervaringen te lezen.
Linde, ik vindt het knap van jou dat je weer bepaalde drempels (uitdagingen) aan durft te gaan. Heel goed!
Voor mij ook weer een stuk herkenning en een stimulans om door te gaan met het afbouwen van de cita's. Al vindt ik het best lastig om te kiezen tussen
de voor- en de nadelen van gebruik cita. Voor mij wegen de bijverschijnselen op dit moment zwaarder en daarom ga ik stoppen. Ook om eens lekker helemaal clean te zijn. Bovendien kan ik uit ervaring zeggen dat het stoppen met diazepam en oxazepam veel gemakkelijker is gegaan dan ik mij had voorgesteld. Maar dit kan natuurlijk ook heel goed te maken hebben met het feit dat ik 100% gestopt was toen ik al weer een ruime maand cita gebruikte.
Hoe dan ook, ik ga ervoor.
@Linde: heb heel veel afbouwschema's gezien. Van heel langzaam stoppen over een periode van een half jaar tot een jaar, maar ook wel dat mensen het nog sneller wilden doen dan ik dat nu probeer. Heb je ervaring met wat de betere methode is? Is het niet zo dat het niet zoveel uitmaakt als je om de andere dag 20 neemt of elke dag 10 omdat de werking ervan over een langere periode gaat?

Vanavond, na werktijd, wel even naar gedroomd en was wat zweterig na die tijd. Ook de vreemde pieptoon in de oren is erg vervelend.
Verder ging het aardig goed. (beetje snel opgefokt, dat wel)
Ben benieuwd of dit minder wordt of weggaat als ik gestopt ben...
Half augustus heb ik weer een gesprek met mijn psychiater. Dan maar eens verder kijken. Ook heb ik om de 2 weken een gesprek met een psycholoog.
Alle kleine beetjes helpen. Ook om lotgenoten tegen te komen en ervaaringen mee uit te wisselen en te delen.

Wens iedereen heel veel sterkte en succes toe.

Doei.

KappieNL
Berichten: 26
Lid geworden op: 16 jun 2011 15:51

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door KappieNL »

missy_Tony, ik neem het zelf in de ochtend. Dan slaap ik tenminste gewoon normaal. Ik zou het echter niet erg vroeg innemen want daar went je lichaam volgens mij aan. Ik ben begonnen om het rond 6 uur in te nemen en nu ben ik bijna altijd om 6 uur wakker. Zover ik weet nemen de meeste mensen het in de ochtend. Ik hoop voor je dat de bijwerkingen meevallen. En zo niet, niet opgeven want het wordt vanzelf minder. En voel je je rot dan kan je altijd hier terecht voor steun.

Bij mij gaat het de laatste dagen weer wat beter. Vandaag begonnen met de halvering van de alprazolam. Dat heb ik vorige week ook al geprobeerd maar toen was dat geen succes. Eten gaat gelukkig ook stukken beter. Ik merk alleen wel dat ik echt voorzichtig moet zijn met alcohol, dat gaat bij mij niet echt samen (helaas).

Ik ben trouwens ook sinds een week begonnen met het boekje "Je piekert je suf" erg verhelderd en denk ook wel dat het mij gaat helpen. Iedere ochtend ga ik een half uur tot een uur aan de slag hiermee. Wellicht een tip voor anderen.

Succes iedereen ! En volhouden, het komt allemaal goed !

wikky
Berichten: 189
Lid geworden op: 27 jul 2009 19:16

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door wikky »

Een leven lang leren schreef:Hoi allemaal

Hier gaat het ook steeds beter. Ik voel heel af en toe nog een aanval inzetten, maar die zet dan niet door! Heerlijk! :D
Mijn bloeddruk is weer normaal, maar ik heb nu met regelmaat hoofdpijn... Herkend iemand dat ook? Ik had laatst Imigran ervoor genomen, maar dat viel me ook niet mee met de bijwerkingen. :(

Ik krijg ook weer zin aan een borrel, maar durf het nog niet zo goed.

Wij gaan begin augustus op vakantie. Ik ben benieuwd hoe het Ron vergaan is op vakantie. De kids gaan morgen voor de laatste keer dit schooljaar naar de peuterspeelzaal. Dus hier nog een noordeling.

Succes allemaal!
een leven lang leven..,ik heb ook met regelmaat hoofdpijn,maar ik heb al jaren ernstige migraine,dus ik heb alle trajecten al doorlopen voor de migraine..
maar ik mag GEEN imigran slikken van de neuroloog,want imigran mag niet samen gebruikt worden met citolapram :!: :!:
in imigran en citalopram zit serotonine en als je die 2 samen gebruikt kun je serotoninesyndroom krijgen..en dat kan ernstig verlopen :!: :!:
dus als ik nu migraine heb dan gebruik ik maxalt,dat is de enige soort die samen gebruikt mag worden..dit is helemaal uitgezocht door de psychiater en de apotheek,het is maar een tip hoor :?:

hier gaat het best goed en ik zit nog steeds op 20 mg,ik vind het niet tegenvallen moet ik zeggen...
maar mijn man heeft afgelopen dinsdag een TIA gehad en ik bleef heel rustig en raakte niet in paniek,maar nu ik een paar dagen verder ben merk ik wel dat ffe een kleine tegenslag te verwerken heb en kwam dan ook onrustig uit bed vanmorgen.
ik hoop dat het weer snel over zal zijn pppfff

ik vind dat zweten nog steeds de ergste bijwerking van de citalopram bah bah,zo zweet ik me helemaal kapot en dan weer heb ik het koud,hebben jullie dat nu ook??

fijne dag wikky

bokkie10
Berichten: 173
Lid geworden op: 05 mei 2009 12:52

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door bokkie10 »

Hallo Wikky,

Allereerst heel veel sterkte met je man, dat is niet niks zeg.
Wel goed dat je zo rustig bent gebleven, maar de terugslag krijg je toch zie je wel, dat is bij mij ook als er iets gebeurt, alleen duren die terugslagen steeds minder lang.
Dat zweten vind ik ook vreselijk, dat was ook 1 van de redenen dat ik af ben gaan bouwen, maarja zoals je weet heb ik dat geweten.

Hallo een leven lang leren,

Hoofdpijn heb ik ook bijna dagelijks, maar dat kan bij mij ook aan de pil liggen, want nu zit ik in m'n stopweek en heb nergens last van, dus misschien maar stoppen met die pil, heb gehoord dat daar ook ontzettend veel rotzooi in zit, en je daar ook depressief van kunt worden.

Hallo Hyperdepiep,

Allereerst heel veel succes met afbouwen, ik hoop dat het je lukt.
Wel vind ik ook dat je wel snel afbouwd.
Als ik af ging bouwen, deed ik er iedere keer een kwart vanaf, dit slikte ik dan een aantal weken totdat ik me weer stabiel voelde en dan ging ik weer verder.
Ik heb toen weinig last van afbouwverschijnselen gehad.
Maar als je het zo wilt doen, raad ik je wel aan om goed naar je lichaam te luisteren.
Veel succes!

De rest ook allemaal veel succes.

Iedereen een heel fijn weekend

wonderwel
Berichten: 58
Lid geworden op: 12 jul 2011 08:28

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door wonderwel »

hebben jullie dat ook ,,, dan een dag goed, oke en de volgende dag is het mis ....daar schrik ik steeds van

KappieNL
Berichten: 26
Lid geworden op: 16 jun 2011 15:51

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door KappieNL »

Ja dat herken ik wel. Kan zo een paar dagen goed gaan en dan is het weer een paar dagen helemaal mis. Het is en blijft lastig...

wonderwel
Berichten: 58
Lid geworden op: 12 jul 2011 08:28

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door wonderwel »

Wanneer ben jij begonnen Kappie

KappieNL
Berichten: 26
Lid geworden op: 16 jun 2011 15:51

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door KappieNL »

9 weken geleden. Sinds 3 weken dubbele dosis. Ik ga vanavond op vakantie en dat is wel een stress factor voor mij. Ik merk dat stress aanzienlijk bijwerkt aan het rotter voelen.

Even een vraagje, ik vlieg vanavond naar spanje maar zal ik me AD in me handbagage doen of niet ?

wonderwel
Berichten: 58
Lid geworden op: 12 jul 2011 08:28

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door wonderwel »

lijkt me wel , stel dat de koffer kwijt raakt ben je je ad ook kwijt

wens je allerbeste toe in spanje .

hoop voor je dat het wat moois word

liefs

wikky
Berichten: 189
Lid geworden op: 27 jul 2009 19:16

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door wikky »

hoi hoi,kappie ik wens je een fijne vakantie toe,probeer er lekker van te genieten :P
ik doe mijn medicijnen altijd 2 keer meenemen, 1 keer in de koffer en 1 keer in de handbagage,want stel dat je een van de twee kwijt mocht raken dan kun je toch altijd vooruit met de medicijnen :idea:
waar ga je ergens naar toe in spanje?
spanje is en blijft ook mijn vakantieland hoor,maar wij gaan dit jaar niet weg omdat er bij ons in september een kleinkind geboren gaat worden..

ik gebruik al vanaf 5 mei de citolapram en nu sinds 2 dagen voel ik toch niet erg happy moet ik zeggen pppfff
ik hoop wel dat het morgen toch weer anders mag zijn :?
ik voel me een beetje zenuwachtig...

gr wikky
Laatst gewijzigd door wikky op 01 aug 2011 11:03, 1 keer totaal gewijzigd.

bastianne
Berichten: 81
Lid geworden op: 01 jun 2011 08:53

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door bastianne »

Hoi,
Hoe gaat het met iedereen?
Hier goed gelukkig.
Hoe gaat het nu?

Ik voel me veel beter, dan al die tijd dat ik deze pillen slik en dat is 10,5 weken geleden.
Moest gisterenocht.wel weer overgeven.
Maar raakte niet echt in paniek ofzo.
En...het was al 3 weken geleden dat ik had overgegeven,dus eigenlijk kan je dan alleen maar zeggen dat het de goede kant op gaat toch?
Je kan in paniek raken of denken"was al 3 weken geleden dat ik dit had dus het gaat steeds beter".
Denk toch dat de pilletjes hun werk gaan doen.
Zit nu 1,5 weken op 40 mg.
Moet dus nog goed gaan werken, maar ik merk nu al verschil!!

Hoe gaat het met iedereen?
hopelijk goed
grtjs janneke

wonderwel
Berichten: 58
Lid geworden op: 12 jul 2011 08:28

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door wonderwel »

vandaag beroerd paniekerig ..moest nog verschillende zaken afwerken en ben net thuis en voel me hondsberoerd en ben zo bang dat het niet over gaat

bastianne
Berichten: 81
Lid geworden op: 01 jun 2011 08:53

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door bastianne »

He kop op wonderwel!!!!
Ik herken het helemaal,heb hetzelfde gehad als jij echt waar.
Hoeveel en hoe lang slikte jij ook al weer?
Toen ik van 30 naar 40 ging ging het een stuk beter na een paar dagen.
grtjs Janneke

Linde
Berichten: 15
Lid geworden op: 15 jul 2011 15:04

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Linde »

Hallo allemaal!

Met mij gaat het ook beter! Merk echt dat de bijwerkingen afnemen. Eet weer goed, nauwelijks misselijk en overgeven is ook al 2 weken geleden. Blijf wel erg moe, maar dat kan ook door de BurnOut komen.... en wat zwaar gevoel in mijn hoofd. Soms nog wat zenuwachtig, maar ik voel me wel vooruitgaan! Moet komende week ongesteld worden, ben dan altijd wat somberder en angstiger.
Wikky, wat naar van je man! En wel begrijpelijk dat je nu misschien wat meer gespannen bent, komt vaak achteraf.
Had gister ook een dipdagje, schrik daar nog steeds van.
Hoort er allemaal bij, helaas.....
Wonderwel, volhouden! Het komt goed, heus. Iedereen hier herkent jouw situatie!

fijne dag!
Linde

wonderwel
Berichten: 58
Lid geworden op: 12 jul 2011 08:28

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door wonderwel »

dank je voor jullie ondersteuning . vanmiddag naar de psychiater , misschien voor een tijdje opname of anders dagtherapie . ik weet niet wat er uit komt , dus mocht ik er een tijdje niet zijn dan weten jullie waarom .
Ik kan tv berichten niet meer relativeren , betrek alles op mezelf . zoals gisteren amy winhouse of noorwegen al dat soort dingen moet ik niet zien of horen . daar komen veel hersenspinsels van .

liefs van mij en hou me aan jullie vast zodra ik weer terug ben .

succes jullie

aan jullie verhalen te lezen kan het goed komen maar niet van vandaag op morgen .

wat is het verschil tussen oxazepam en alprazolan

wonderwel
Berichten: 58
Lid geworden op: 12 jul 2011 08:28

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door wonderwel »

oke , ben terug van de psychiater waar ik eerst moeite mee had. heb het op tafel gelegd . oke en nu verder....extra oxacepam en ophogen van citalopram naar 20 .

tot zover

groet

Gesloten