LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] auto gekocht zonder garantie

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
adaerts

auto gekocht zonder garantie

Ongelezen bericht door adaerts »

begin juni 2011 auto zonder garantie gekocht voor € 6990,00.
een korte proefrit gemaakt en na de koop gelijk meegenomen.
onderweg naar huis (2 uren rijden) in stromende regen niets gemerkt, ook niet dat de airco niet werkte want die gebruik je niet als het koud is.
na twee weken opgevallen dat de auto niet fijn stuurt en dat de airco niet werkt.
naar een erkende bandenfirma gebracht omdat ik van mening was dat het stuurprobleem met uitlijnen opgelost zou zijn. toen bleek bij inspectie van de wielophanging dat van 3 wielen de fuseekogels versleten zijn. verkoper hiervan telefonisch in kennis gesteld en gevraagd wat hij hieraan kan doen. op E-mail wordt door verkoper niet gereageerd!
zijn antwoord: je hebt de auto zonder garantie gekocht en je had hem kunnen laten keuren. en een auto van 2002 is geen nieuwe auto, dus je kan verwachten dat er wel iets aan kan mankeren. verkoper wil hier niets aan doen.
bij een erkende garage (voorheen ook dealer van het merk dat inmiddels niet meer bestaat, MG) kost vervangen van draagarmen met fuseekogels ca € 900,00 exclusief BTW.
hoe nu verder?

MAXIEM

Re: auto gekocht zonder garantie

Ongelezen bericht door MAXIEM »

adaerts

Als ik er van uit mag gaan, dat je gekocht hebt bij een autohandelaar, dan werkt gewoon het principe: eigen schuld, dikke bult. Voor autohandelaren bestaat het consumentenrecht in dit land niet en zolang dat het geval is, moet je een auto voor de koop altijd eerst vakkundig laten keuren. Dat moet je overigens ook altijd laten doen als je bij een merkdealer koop, want ook die zijn lang niet altijd koosjer te noemen.

Maxiem.

Wubo

Ongelezen bericht door Wubo »

Het klinkt echt zwaar lullig maar je moet zo'n auto op de lift gooien en door 2e partij laten bekijken, ook garage's naaien je waar je bij staat.
Kopen zonder garantie kan, maar dan zul je echt goed moeten weten waar je naar moet kijken.

Sorry, maar als particulier wordt je op precies dezelfde manier gepakt.

Mallemalle

Ongelezen bericht door Mallemalle »

1 - er zitten hooguit 2 fuseekogels onder de wagen, geen 3

2 - ik lees nergens iets over apk, heb je de auto gekocht met een geldige of nieuwe apk?

snepke

Ongelezen bericht door snepke »

adaerts schreef: op E-mail wordt door verkoper niet gereageerd!
zijn antwoord: je hebt de auto zonder garantie gekocht en je had hem kunnen laten keuren.
Er wordt niet door de verkoper gereageerd,maar je krijgt wel antwoord.
Waarom heb je hem eigenlijk niet laten keuren?

Mallemalle

Ongelezen bericht door Mallemalle »

Ik vermoed dat het keuren wat de verkoper hier bedoelt, ene technische keuring is geweest door derden, of iets dergelijks, die je doet bij aankoop van een auto

kan me namelijk niet goed voorstellen dat iemand een wagen koopt van 7k zonder geldige apk keuring

adaerts

beste mensen,

er zit wel een geldige APK op (zelfs van RDW omdat de auto vorig jaar ingevoerd is) en een MG type TF160 heeft per wiel 2 fuseekogels, want ook de uitlijning van de achterwielen kan afgesteld worden.

snepke

Ongelezen bericht door snepke »

Geen idee of je ergens recht op hebt.
Je hebt geen garantie

ronald g

Ongelezen bericht door ronald g »

Het is natuurlijk niet slim om een auto uit dit segment zonder garantie aan te schaffen. Omdat het een import auto betreft zal de historie ook vaag zijn. Als de verkoper geen bovaggarantie bedrijf is dan heb je pech.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

adaerts schreef:zijn antwoord: je hebt de auto zonder garantie gekocht en je had hem kunnen laten keuren. en een auto van 2002 is geen nieuwe auto, dus je kan verwachten dat er wel iets aan kan mankeren. verkoper wil hier niets aan doen.
Wat je mag verwachten van een tweedehandse auto hangt voor een groot deel af van de leeftijd en de prijs je er voor hebt betaald. Als eerste zou ik uitzoeken wat de marktwaarde van deze auto is. Maar ik vermoed toch wel dat je mag verwachten dat de auto geschikt is voor normaal gebruik en je dus niet op korte tijd al onderhoud moet verwachten. (Waarom Maxiem aangeeft dat hier geen consumentenwetgeving van passing zou zijn, is mij een raadsel; het klopt in ieder geval niet.)

MAXIEM

@

Ik schrijf: Voor autohandelaren bestaat het consumentenrecht in dit land niet.....

Dat lijkt me dus volstrekt duidelijk. Het consumentenrecht bestaat uiteraard (ook in deze situatie), maar daar hebben autohandelaren nog nooit van gehoord.

Met collegiale groet, Maxiem.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

MAXIEM schreef:(..) maar daar hebben autohandelaren nog nooit van gehoord.
Ah, bedoelde je dat zo.

MAXIEM

alfatrion

Zo zie je maar: een misverstand zit in een klein hoekje.

Met collegiale groet, Maxiem.

Emmy75

Ongelezen bericht door Emmy75 »

MAXIEM schreef:@

Ik schrijf: Voor autohandelaren bestaat het consumentenrecht in dit land niet.....

Dat lijkt me dus volstrekt duidelijk. Het consumentenrecht bestaat uiteraard (ook in deze situatie), maar daar hebben autohandelaren nog nooit van gehoord.
Vaak hebben ze er wel van gehoord en doen ze juist hun uiterste best om daar niet aan te hoeven voldoen. :mrgreen:

adaerts

fuseekogels vervangen en twee banden. daarna laten uitlijnen.
gisteren ging na slecht 2000km gereden te hebben de koppakking stuk !!!
voel me nu toch belazerd!

ronald g

Ongelezen bericht door ronald g »

Is balen maar hoe krijg je het voor elkaar dat de koppakking er uit ligt, daar moet je wel iets voor doen.

Karin079

Ongelezen bericht door Karin079 »

Ik vrees dat deze problemen toch echt aan uzelf te wijten zijn hoe vervelend het ook is.
Ik hoop dat u hier iets van geleerd hebt en nooit meer iets zomaar koopt zonder garantie,zeker niet voor zo`n hoog bedrag.

ciske

Ongelezen bericht door ciske »

Karin079 schreef:Ik vrees dat deze problemen toch echt aan uzelf te wijten zijn hoe vervelend het ook is.
Ik hoop dat u hier iets van geleerd hebt en nooit meer iets zomaar koopt zonder garantie,zeker niet voor zo`n hoog bedrag.

sho hee, nieuw en dan al alles weten? wel gelezen vanaf het begin?

giga onzin wat je uitkraamt.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

adaerts schreef:fuseekogels vervangen en twee banden. daarna laten uitlijnen.
gisteren ging na slecht 2000km gereden te hebben de koppakking stuk !!!
voel me nu toch belazerd!
Ik denk dat ik wel weet waarom de vorige eigenaar het ding weg deed...

Een tip: als je een auto koopt, schroef dan even de dop van de olie los. Als er een soort mayonaise op zit, of als het ding brandschoon is, dan kun je problemen met de koppakking verwachten. En het eerste geval zit er namelijk water/koelvloeistof in, in het tweede geval is het ding schoongemaakt, om de 'mayonaise' te verbloemen.

Bandenprofiel kun je zelf na meten (kijk dan ook even of de slijtage gelijkmatig is, en of de zijkanten niet uit gedroogd zijn), en fuseekogels, gewoon even wrikken aan de voorwielen, als er speling op zit, dan merk je dat meteen. Dan nog even een 'remproefje' oftewel: stuur loslaten, en dan remmen. Als de auto niet rechtdoor gaat, dan is er iets niet goed. Hamertje meenemen om de bodem te bekloppen, even op de hoeken duwen om te kijken of de schokbrekers in orde zijn, dit zijn dingen die je allemaal zelf kunt doen.

Zijn de papieren trouwens wel in orde? Dat kun je beter ook controleren vóórdat je een auto koopt.

En altijd even op je gemak met de handelaar babbelen, je komt er gauw genoeg achter of het een betrouwbaar iemand is, of niet. In het laatste geval wegwezen, want dat soort figuren kent legio trucjes om een auto 'rijdbaar' te maken tot het eerstvolgende stoplicht. Waaronder dus het schoonmaken van de oliedop.

Verder weet ik het niet zo gauw, maar mijn laatste auto-aankoop is van ruim 3 jaar geleden, en behalve onderhoud (waaronder een distributieriem) heb ik tot nu toe geen mankementen aan dit Golfje van 21 jaar oud gehad. Dus ik ben er wat dat betreft even een tijdje uit.

Marcxxx

Ongelezen bericht door Marcxxx »

Tja; zonder garantie is zonder garantie!

Mensen willen vaak wel alle zekerheden en qua prijs het onderste uit de kan. Da's natuurlijk niet helemaal eerlijk.

De verkopende partij hoeft trouwens niet bewust de mankementen niet hebben vermeld aan de koper, meestal gaat een pas naar de werkplaats nadat ie verkocht is!

Wel zuur natuurlijk van die extra kosten maar je had het kunnen verwachten met een negen jaar oude, ingevoerde MG.

Gesloten