LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] scheiding koophuis

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
marleen0499

scheiding koophuis

Ongelezen bericht door marleen0499 »

ik lig in scheiding,door voorlopige voorzieningen verblijf ik in de koopwoning.
ik heb zelf niet de middelen om de hypotheek te betalen,heb een kleine wao uitkering.
mijn ex.is gestopt met het betalen van de hypotheek en alle andere kosten.
hij heeft een chalet gehuurt waarbij de kosten zo hoog oplopen zodat hij het huis niet meer kan en wil betalen.
het huis staat te koop voor 275,000 nu wil hij echter het huis kopen voor 242.000 zonder dat ik daar dan iets voor terug krijg.
ga ik akoord met zijn voorstel mag ik in het huis verblijven tot 2 juni 2012,doe ik dit echter niet betaalt hij ook niks meer en komt er een executie verkoop.
mijn ex offert zich dan op dat hij dan kleiner gaat wonen of bij fam.
ik weet echt niet wat ik moet doen,voor mij gevoel kan ik geen kant uit,en ook volgens mijn advocaat,heb ik eigenlijk geen andere mogelijkheden.
we kunnen hem namelijk niet verplichten om de hypotheek te betalen zegt ze
ik verblijf in de woning met drie kleine kinderen en kan het risico niet nemen dat ik op straat word gezet.ik voel me als een kat in het nauw
help wie weet raad want ik weet het niet meer

WilWil

Re: scheiding koophuis

Ongelezen bericht door WilWil »

Marleen,

Ten eerst is het een rottige situatie. Het roept een aantal vragen op.

Staat de hypotheek van het koophuis op beide namen? Staat het koophuis op beide namen? Hoe hoog is de huidige hypotheek? Wat is de actuele marktwaarde? Blijft er een restschuld over? NHG?

Laat je vooral niet onder druk zetten. Als de hypotheek op beide namen staat, kan hij wel zeggen dat de hij niet betaald, echter heeft dit ook flinke consequenties voor hem. (executieverkoop en waarschijnlijk flinke restschuld).

Wat voor afspraken zijn er gemaakt mbt de voorlopige voorzieningen?

Ga zo snel mogelijk op zoek naar een eigen woonruimte. In dit huis kun je niet blijven wonen, immers kun jij dit niet betalen. Accepteer ook een woning als deze niet jouw ideaal is. Vandaaruit kun je makkelijker op zoek naar een beter woning.

Maar laat je niet onder druk zetten. Het is zo'n mooie zin "m'n ex offert zich op". Dat is echt inspelen op jouw (schuld)gevoel. Laat dit niet toe, blijf zakelijk.

Mocht je het financieel niet redden, neem dan contact op het met de sociale dienst en sociale raadslieden van de gemeente waar je woont.

marleen0499

het huis staat op beide namen
de restschuld is 242.000,daar wil hij dan ook voor kopen.
we hebben geen nhg
hij betaalt vanaf begin juli de hypotheek niet meer,ik weet verders niks over de waarde van het huis of want dan ook.
hij heeft alle papieren van het huis verzekeringen etc. meegenomen en krijg ook niks terug.
ben druk opzoek naar een ander huis maar kon mezelf niet inschrijven zonder dat ik officieel op papier heb staan dat de kinderen bij mij verblijven.
met de voorlopige voorzieningen mag ik zolang gebruik maken van het huis,maar toen moest mijn ex nog een geschikte woonruimte zoeken.
dus dat moet denk ik nog verder onderzocht worden hoe en wat.
maar de woning die hij nu huurt kost hem excl.800 euro per mnd.
dus hij houd niks over.

Chocomelk

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Het huis laten taxeren is dan geen overbodige luxe Marleen.

Julius C

Ongelezen bericht door Julius C »

Als het huis te koop staat dan is deze neem ik aan al getaxeerd. In de huidige huizenmarkt gaat het huis waarschijnlijk niet voor dit bedrag verkocht worden. En de vraag is ook wanneer het huis verkocht wordt. Mocht je nog een jaar "gratis" er mogen blijven wonen moet je dit bedrag ook meenemen in de berekening.

Al met al is dit nog niet zo'n slecht bod, ik zou ook proberen om wat geld mee te krijgen uit eventuele overwaarde maar het kan ook zijn dat je ex-man misschien niet meer hypotheek kan krijgen.

Je ex-man zal natuurlijk ook het huis niet in de executie verkoop willen doen, maar wil je dit risico echt lopen? je hebt nu de kans om vrij van schulden deze situatie op te lossen, en bijna een jaar de tijd om andere woonruimte te vinden.

Je wordt onder druk gezet, daar is geen twijfel over. Maar het risico lopen om een paar centen mee te krijgen zou ik in de huidige huizenmarkt niet willen lopen.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Julius C schreef:Als het huis te koop staat dan is deze neem ik aan al getaxeerd. In de huidige huizenmarkt gaat het huis waarschijnlijk niet voor dit bedrag verkocht worden. En de vraag is ook wanneer het huis verkocht wordt. Mocht je nog een jaar "gratis" er mogen blijven wonen moet je dit bedrag ook meenemen in de berekening.

Al met al is dit nog niet zo'n slecht bod, ik zou ook proberen om wat geld mee te krijgen uit eventuele overwaarde maar het kan ook zijn dat je ex-man misschien niet meer hypotheek kan krijgen.

Je ex-man zal natuurlijk ook het huis niet in de executie verkoop willen doen, maar wil je dit risico echt lopen? je hebt nu de kans om vrij van schulden deze situatie op te lossen, en bijna een jaar de tijd om andere woonruimte te vinden.

Je wordt onder druk gezet, daar is geen twijfel over. Maar het risico lopen om een paar centen mee te krijgen zou ik in de huidige huizenmarkt niet willen lopen.
Ik ben het hier wel mee eens. Het verschil tussen de vraagprijs en de restschuld (mits de bedragen kloppen) is 33.000 euro, per persoon 16.500 euro. Dat lijkt veel, maar het is idd niet het haalbare.

Als een andere koper 10.000 minder betaald, dan blijft er per persoon nog maar 11.500 over. En wie weet wordt het nog minder, zeker als je het snel kwijt wilt.

Je kunt idd. een jaar lang zonder kosten rustig een woning zoeken, en de boel op orde krijgen, als je dit aanvaard. Alleen al het bedrag wat je aan huur/hypotheek uitspaart, kan in dat jaar aardig oplopen. Ik denk dat het goed is, dat in je overweging mee te nemen.

Eventueel kun je nog proberen er een paar duizend euro uit te slepen om je nieuwe huis in te richten. Als dat lukt, dan denk ik dat er een heel redelijke verdeling is van een mogelijke overwaarde. Maar het is wel waar, jij zit in een grote woning, en je ex zit piepklein, of bij familie, puur om dit mogelijk te maken.

Ik denk dat het helemaal niet zo'n slecht aanbod is, van je ex, maar je kunt altijd proberen er nog een slagje meer uit te halen. Maar als je realistisch bent, zal het niet zo heel veel worden. Maar dat is nog altijd beter dan allebei met een dikke schuld blijven zitten omdat het huis noodgedwongen geveild moet worden.

marleen0499

ja misschien hebben jullie wel gelijk ik weet het niet,
het huis staat natuurlijk wel al tekoop voor een stuk minder
normaal ligt het rond de 290.000,tenminste hier in de straat staat er een te koop voor dat bedrag en geen uitbouw en de helft minder tuin.
dus ik zal het eens moeten laten taxeren eerst.
het komt ook hoe hij het speelt er zijn veel dreigementen waardoor ik niet meer weet waar ik goed aan doe.
krijg mail van zijn zus over blijfvanmijnlijfhuizen etc, word er gewoon niet vrolijk van.
en ik wil gewoon het beste voor mijn kids en houd er niet van om voor het blok te worden gezet.

Julius C

Ongelezen bericht door Julius C »

Helaas heb je in deze situatie geen keus. Een huis die bij jullie in de straat te koop staat voor 290.000 betekent niet dat dit een reele waarde is.

Je kunt de gok nemen en hopen dat het huis duurder verkocht wordt. Hiermee loop je wel het risico dat de hypotheek niet meer betaald wordt waardoor het huis geveild wordt en aanzienlijk minder opbrengt.

Je zegt dat je het beste voor de kinderen wilt, kies dan voor zekerheid en loop weg zonder restschuld. Of maak er een principe kwestie van en een sleep je kinderen mee in de problemen die jij en je ex-man veroorzaken.

Je kan natuurlijk onderhandelen en proberen zo als witte angora zegt geld mee te krijgen voor de inrichting van je nieuwe huis.

marleen0499

ik wil ook niet meteen het geld dat wilde ik pas over 5 jaar zodat er wat ruimte zou onstaan.
en het gaat hierover een bedrag van 17000 euro wat ook al door de helft dan is gegaan.ik vind het gewoon niet normaal dat het zomaar allemaal kan,ik heb toch ook meebetaalt aan het huis.en nu moet ik weglopen omdat hij het anders niet meer betaalt.ook van de spaarverzekering krijg ik nks ook daarin weer is een bedrag van 20000 wat ik dan niet krijg.heb 21 jaar met hem samen geleeft drie kids op de wereld gezet en wat houd ik eraan over dat ik dankbaar moet zijn met het feit dat hij het huis koopt voor de restschuld.maar de overwaarde die we hadden van het andere huis zit hier ook in dus alles weg.
en ja het is een reeele waarde het is een tweekapper met garage en we zitten onder de prijs

marleen0499

fiespeul schreef:Zo zie je maar ik blijf vrijgezel 8)
ik geef je groot gelijk :wink:

witte angora

heb 21 jaar met hem samen geleeft drie kids op de wereld gezet en wat houd ik eraan over dat ik dankbaar moet zijn met het feit dat hij het huis koopt voor de restschuld.maar de overwaarde die we hadden van het andere huis zit hier ook in dus alles weg.
en ja het is een reeele waarde het is een tweekapper met garage en we zitten onder de prijs
Vergeet je niet dat er een huizencrisis is, en dat de huizen een stuk minder waard zijn dan een paar jaar geleden? Je zult ze de kost moeten geven die hun woning vanwege de scheiding met verlies moeten verkopen, en met een flinke restschuld blijven zitten.

Hoe lang staat dat andere huis, van 290.000 euro te koop eigenlijk? En wat zegt de makelaar over de prijzen? Je advocaat geeft je al weinig keuze, en dat zegt mij eigenlijk al een hoop.

Weet je, ik heb het gevoel dat ik al weet wat je wilt. Helaas kunnen mensen op dit forum je er niet bij helpen. Wij kennen de ins en outs niet, je kunt geen beslissingen nemen op basis van uitspraken hier. Aan je advocaat en je makelaar heb je meer.

Eerlijk gezegd baal ik van de gebruikelijke non-argumenten waar je mee komt. Je bent 21 jaar samen met hem geweest. Hij toch ook met jou? Je hebt hem drie kinderen gegeven. Hij jou toch ook?

Ik zou zeggen: stap uit die slachtofferrol, en doe wat het beste is voor de kinderen. Bedenk dat jullie hoe dan ook de rest van je leven met elkaar te maken zullen hebben. Juist vanwege die kinderen. Probeer er dan voor te zorgen dat die contacten een beetje fatsoenlijk lopen. Oorlog tussen ouders, dat is het meest schadelijke wat er voor kinderen is.

marleen0499

mijn advocaat geeft mij weinig keuze omdat hij anders niet de hypotheek betaalt,en ze hem niet kunnen verplichten
maar heeft ook zoiets denk er maar eens heel goed overna,want dit is niet niks hoe het nu gebeurt.
ik zei juist dat ik het hierbij zou willen laten zitten,omdat ik juist er eigenlijk klaar mee ben.

WilWil

Ongelezen bericht door WilWil »

Marleen,

Zorg eerst eens dat je inzicht hebt in alle financiële zaken. En dat je weet waar je over praat. Ik neem aan dat de huidige hypotheek 242.000 is. Dit is iets anders dan restschuld. Als je niet weet wat de hoogte van de huidige hypotheek is, kun je dit bij de geldverstrekker opvragen.

De makelaar heeft een prijs gesteld, heeft hij ook een taxatie rapport?

Op zich vind ik EUR 242.000 bij een vraagprijs van EUR 275.000 niet heel gek. Ik ga er dan vanuit dat jij totdat je de woning dient te verlaten niet hoeft mee te betalen aan de hypotheek en daarbij behorende kosten. Denk hier eens rustig over na.

Voor de spaarverzekering dien je ven de voorwaarden te lezen en de polis door te nemen. Als je ex daar geen inzage in geeft kun je die opvragen bij de verzekeraar. Als je hetzelf niet begrijpt kan een financieel adviseur je uitleggen waar jij recht op hebt. Als jullie getrouwd zijn in gemeenschap van goederen heb je recht op de helft van de opgebouwde waarde.

Maar zorg echt dat je inzage krijgt in alle financiën. Dus ook spaarrekening, verzekeringen, pensioenen e.d. Je hebt in de meeste gevallen recht op de helft (voor pensioen gelden andere regels). Stap uit de slachtofferrol en ga op pad. Zoek e.e.a. uit en zorg dat je goedbeslagen ten ijs komt. Teken niet zomaar een overeenkomst.

Denk je ook aan het ouderschapsplan, kinder alimentatie en partneralimentatie?

Neem echt de tijd om e.e.a. goeduit te zoeken. Laat je niet onder druk zetten.

witte angora

Beste Marleen,
en het gaat hierover een bedrag van 17000 euro wat ook al door de helft dan is gegaan.ik vind het gewoon niet normaal dat het zomaar allemaal kan,ik heb toch ook meebetaalt aan het huis
ik zei juist dat ik het hierbij zou willen laten zitten,omdat ik juist er eigenlijk klaar mee ben.
Deze twee uitspraken staan volkomen haaks op elkaar. Sterker nog: het feit dat je hier een topic begonnen bent, geeft aan dat je het er helemaal niet bij wil laten zitten. Anders had je toch al lang getekend? Ik denk eigenlijk dat je nog midden in een verwerkingsproces zit, en dan komt dit er ook nog bij. Het is gewoon erg heftig allemaal. Dat is een feit.

Nogmaals, stap uit die slachtofferrol, en ga aan de slag met de adviezen die je hier gekregen hebt. Zorg dat je weet waar je over praat.

Gesloten