LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] vergoedingen

Bespreek hier zorgverzekeraars en aanverwante zaken.
jrandrews
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 jul 2011 17:32

vergoedingen

Ongelezen bericht door jrandrews »

Moest een nieuwe handbrace hebben en toen we het vergoedingsoverzicht kregen van het IZA ontdekten we dat er het dubbele bedrag op stond dan wat OIM Orthopedie te Assende ons had berekend voor een extra brace. Na contakt met de verzekering zeiden ze dat de zorgverlener de code voor dat bedrag had opgegeven dat klopte wel de code komt overeen met het bedrag maar Normaal controleren we het vergoedings overzicht niet (het zal wel goed zijn) maar omdat het bedrag veel te hoog was zijn we gaan checken. OIM heeft een afspraak met de verzekering voor de vergoeding voor dat bedrag voor maar 1 brace. Na de controle van de afrekening van 2010 bleek dat ook het geval te zijn. Dus met andere woorden worden we met zijn allen opgelicht want dat zal ook met andere klanten gebeuren. Wij maar steeds meer premie en eigen risico betalen. DIT KAN TOCH NIET.

frenchy
Berichten: 121
Lid geworden op: 05 apr 2011 13:10

Re: vergoedingen

Ongelezen bericht door frenchy »

ik zou je graag antwoord willen geven, maar eerlijk gezegd snap ik helemaal niks van je tekst. Missch kun je het nog eens uitleggen en dan wat punten, komma`s en enters gebruiken.

UrbanSolitude
Berichten: 153
Lid geworden op: 05 apr 2011 17:24

Re: vergoedingen

Ongelezen bericht door UrbanSolitude »

Zoals ik het heb gelezen heeft de brace minder gekost dan de rekening die aan de zorgverzekeraar is gestuurd???

De maker van de brace heeft dus kennelijk een rekening ingedient met daarop de CODE voor die brace. De verzekeraar heeft op basis van die CODE uitbetaald.
In dit geval dus een bedrag hoger dan de daadwerkelijke kosten.

En dat zal in de zorg wel vaker gebeuren ... vandaar dat die zorg ook 'zo duur' is geworden. Zorgverzekeringen betalen dus kennelijk voor zaken die niet zijn uitgevoerd of betalen op basis van die CODES teveel???

Zal TS dit hebben bedoeld?

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: vergoedingen

Ongelezen bericht door Emmy75 »

@ Urban,

Wat jij zegt is een mogelijkheid.. Wat ook mogelijk is, is het volgende:
TS koopt 2 braces (1 wordt vergoed door zorgverzekeraar en 1 moet TS zelf betalen).
De 1e brace is 2x zo duur als de 2de brace.
Dit is heel goed mogelijk omdat er vaak een aantal eenmalige kosten zijn zoals aanmeetkosten. Dus of je dan 1, 2 of 10 tegelijk besteld dan is de eerste een stuk duurder dan de anderen.

Als dit het geval is, is het heel normaal en niet gek.

jrandrews
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 jul 2011 17:32

Re: vergoedingen

Ongelezen bericht door jrandrews »

Ik heb al jaren een brace en hoeft niet elke keer weer aangemeten te worden dus wat Urban zegt klopt wel.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: vergoedingen

Ongelezen bericht door Emmy75 »

jrandrews schreef:Ik heb al jaren een brace en hoeft niet elke keer weer aangemeten te worden dus wat Urban zegt klopt wel.
Wat dat betreft moet ik frenchy gelijk geven en is de openingspost moeilijk te volgen, vandaar dat we ook maar gaan gissen.

Urban gaf al aan het niet zeker te weten en ik zei ook dat mijn verhaal een mogelijkheid was. En later in mijn post "als dat het geval is..." Toch al 2 duidelijke hints die wijzen op giswerk.

Het is met dit soort producten doorgaans wel beter eens in de zoveel tijd opnieuw aan te meten als men al jaren zoiets gebruikt.
Dus is er (opnieuw) aangemeten door de orthopeed voor levering ?
Of zijn er andere eenmalige kosten geweest ?
Wat geeft de orthopeed zelf voor verklaring voor het verschil ?
Is dit aan het rollen gebracht omdat er een afrekening kwam voor eigen risico ?
Zijn er ook codes voor "herhaal"braces?
enz

jrandrews
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 jul 2011 17:32

Re: vergoedingen

Ongelezen bericht door jrandrews »

Er is geen nieuwe meting geweest(hoefde nog niet) ook geen eenmalige kosten.
De leverancier heeft een code van de vezekering voor dat soort brace en daar heeft de verzekering dan de prijs voor. Door het ontvangen van een betalingsoverzicht van de verzekering hebben wij de te hoge prijs ontdekt en contakt gezocht met leverancier en verzekering. De verzekering zegt dat is de afgesproken prijs/code voor de brace einde verhaal dus, onze vraag is waarom het dubbele van wat wij betalen rechtstreeks aan de leverancier.
Omdat er 1 keer per twee jaar een brace wordt vergoed en ik elk jaar een nodig heb weten wij de prijs ervan. We hebben de overzichten van de vorige jaren erbij gehad en daar was precies hetzelfde op te zien, het is dus wel nuttig om het te controleren dan weten we waarom de premies steeds stijgen.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: vergoedingen

Ongelezen bericht door Emmy75 »

jrandrews schreef: De leverancier heeft een code van de vezekering voor dat soort brace en daar heeft de verzekering dan de prijs voor.
Ja dat principe ken ik heel goed en is voor heel veel dingen zo. Ook voor bijvoorbeeld tandartsbehandelingen enzo.
jrandrews schreef: We hebben de overzichten van de vorige jaren erbij gehad en daar was precies hetzelfde op te zien, het is dus wel nuttig om het te controleren dan weten we waarom de premies steeds stijgen.
Tja of het nuttig is dit te controleren... Je kunt er als individu vaak bitter weinig aan veranderen, dus wat heb je dan aan die informatie. Leuk voor de weet maar dat was het dan zo'n beetje. Dat het krom is, ben ik met je eens.

Wat een mogelijkheid is, is misschien navragen of er ook andere codes zijn voor braces welke gedeclareerd kunnen worden vb een brace zonder aanmeetkosten. Ondanks dat de aanmeting niet heeft plaatsgevonden, kan het zijn dat een code gedeclareerd is waar deze wel in zitten. De combinatie code en tarief zullen wel kloppen, maar misschien is er een andere code welke ook gebruikt zou kunnen worden. Dit zou je echt bij de afdeling moeten navragen waar de nota's behandeld worden omdat de algemeen klantenservice medewerk(st)er dit meestal niet weet.

Met de bracecodes weet ik niet meer hoe het precies in elkaar zit. Maar om even de parallel naar tandartsdeclaraties te trekken. Zoals ik al zei declareren tandartsen ook codes voor specifieke onderdelen van een behandeling en hoort er een tarief bij. De meeste verzekerden zullen denken een vulling is een vulling. Maar nee dat is niet zo, er zijn o.a. 1, 2 en 3 vlaksvullingen afhankelijk van de grootte van de vulling met elk een eigen (ander) tarief.

Gesloten