LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] man met doodzieke vrouw voelt zich benadeeld door werkgever

Wat zijn de rechten van een werkloze of arbeidsongeschikte en welke ervaringen heb jij met de verschillende instanties?
UrbanSolitude
Berichten: 153
Lid geworden op: 05 apr 2011 17:24

man met doodzieke vrouw voelt zich benadeeld door werkgever

Ongelezen bericht door UrbanSolitude »

Een Chauffeur uit Nijmegen werkt bij ****** Transport.
Hij voelt zich benadeeld door dit bedrijf nu zijn vrouw ongeneeslijk ziek is. Ze heeft kanker.

Chauffeur: "Zo’n vijf maanden geleden zei mijn toenmalige vriendin en tegenwoordige vrouw dat ze soms het gevoel in haar voet kwijtraakte. Ik zei dat ze naar de huisarts moest gaan en dat heeft ze ook gedaan."

"Die stuurde haar door naar het ziekenhuis voor een hersenscan. Een week later moest ze naar het ziekenhuis voor de uitslag. De dokter vertelde dat ze bot- en hersenkanker heeft en dat dit niet meer goed komt."

Leuke baan
"Daarvoor had ik een heel leuk leven, een mooi huis en een leuke baan als vrachtwagenchauffeur bij ****Transport . Daar werk ik al vier jaar."

"Op een gegeven moment moest ik bij directeur in het kantoor komen. Hij gaf mij drie vellen papier met drie opties. Een ervan moest ik tekenen. De eerste was ontslag nemen, de tweede vertrekken en zodra mijn vrouw was overleden en begraven terugkomen en de derde mogelijkheid onbetaald verlof. Uiteindelijk tekende ik voor onbetaald verlof."

"Ik begrijp de gang van zaken niet. Ik heb een vast contract. Mijn vrouw is thuis en nog in leven met pijnstillers. Het is een kwestie van tijd voor ze mij wordt afgenomen. De dokter denkt aan hooguit twee maanden."

"Ik was overigens van plan om volgend jaar te trouwen. Maar de dokter zei: Er komt geen volgend jaar. Dus ben ik dit jaar getrouwd."

"Daarom snap ik niet dat ****** na vier jaar zo met een chauffeur omgaat."

"Tijdens het gesprek zei de directeur: Waarom trouw je met die vrouw, terwijl je weet dat ze ziek is? Die uitspraak vind ik heel erg. In die vier jaar dat ik er werkte heb ik nooit problemen gehad. Ik hield van mijn werk en had het nodig. Ik moest hard werken en kreeg korte weekends, maar dat had ik er voor over."

Begripvol
"Nadat ik het slechte nieuws over mijn vrouw had gehoord en aan mijn baas vertelde was hij heel begripvol. Op kantoor kreeg ik te horen dat ik nationaal in plaats van internationaal mocht gaan rijden."

"Ik geef toe dat ik een keer verzuimd heb. Maar ik was wel op weg, maar mijn vrouw werd niet goed en ik moest terug komen. Ik wilde de zaak bellen, maar om vijf uur was daar niemand. Dus zou een collega doorgeven dat ik niet kon werken."

"Natuurlijk begrijp ik dat de baas niet snapt waarom ik niet kwam. Mijn gedachten zijn niet bij het werk en de weg, maar bij mijn vrouw. Ik verzorg, was en verpleeg haar. Dit is een harde tijd."

"Officieel ben ik ziek, maar ze betalen mij niet. Doordat ze mij niet betalen kom ik in de geldproblemen terwijl wij dit niet nodig hebben."

"Ik hoop toch dat als dit over is, ik weer kan gaan rijden bij *******Transport", besluit hij.

Geholpen
Directeur ****** geeft dinsdag een reactie: "Wij hebben hem geholpen. Hij was internationaal chauffeur en door de ziekte van zijn partner is hij op binnenlands vervoer gezet. Ook kon hij zijn vrije dagen opmaken. Wij zijn immers ook mensen. En hebben bij een andere chauffeur ook de ziekte van zijn vrouw meegemaakt."

"Wij dachten dit netjes op te lossen en volgens mij was dit ook netjes opgelost. Hij heeft een vreselijk privéprobleem. Maar ik moet ook mijn bedrijf leiden. Hij heeft er zelf voor gekozen om onbetaald verlof te nemen. Omdat zijn schoonfamilie hem financieel zou ondersteunen. Ik heb geen betalingsverplichting aan hem."

"Afgelopen vrijdag heeft mijn zoon bij terugkomst van zijn vakantie nog met ***de chauffeur*** gesproken. Hij heeft hem sterkte gewenst. Ik vind de gang van zaken heel vervelend. Wij hebben veel gedaan om hem ter wille te zijn."

En de uitspraak: Waarom trouw je met die vrouw, terwijl je weet dat ze ziek is? Directeur ***: "Ik kan mij die uitspraak niet herinneren. Maar ik kan het gezegd hebben. De chauffeur was tijdens het gesprek erg emotioneel. Dus kan ik zoiets gezegd hebben als: Waarom heb je dit allemaal zo aangehaald?"

Kwaad over verzuim
"Natuurlijk was ik kwaad over zijn verzuim. Dat was op 27 juni. Zijn vrouw was net terug uit het ziekenhuis en kreeg een terugslag. Hij was onderweg naar de zaak. Hij heeft gemeld aan een andere chauffeur dat hij niet ging werken. Die heeft verder niets tegen ons gezegd. Daardoor stond er bij ons een vracht die om acht uur bij een klant moest zijn."

"Wij waren gewoon bereikbaar, ook om vijf uur ’s morgens. Hij had een e-mail of sms bericht kunnen sturen. Ik ben van goede wil en heb hem steeds geholpen. De chauffeur moet bij mij zijn als hij het wil oplossen."

"Wij zijn geen robots of boemannen. Maar hebben wel een bedrijf te runnen met bijna honderd medewerkers. Dat gaat gelukkig goed. Wij hebben wel eens vaker problemen, maar dit is een erg vervelend probleem", zegt de directeur tenslotte.



### namen weggehaald ###


Wat te doen in zo'n situatie?

Pindakaaspotje
Berichten: 1672
Lid geworden op: 02 jan 2009 19:01

Re: man met doodzieke vrouw voelt zich benadeeld door werkgever

Ongelezen bericht door Pindakaaspotje »

***CENSUUR! TROS RADAR
Laatst gewijzigd door Pindakaaspotje op 30 dec 2011 20:14, 1 keer totaal gewijzigd.

dhc
Berichten: 4586
Lid geworden op: 24 aug 2008 20:38

Re: man met doodzieke vrouw voelt zich benadeeld door werkgever

Ongelezen bericht door dhc »

Wat te doen in zo'n situatie?
Met alle respect hoor maar XXX heeft toch onbetaald verlof opgenomen?
Wat verwacht XXX van zijn werkgever?
Er wordt tevens gemeld dat schoonfamilie bijspringt, wat moet werkgever dan nog meer? Ik vind dat ze behoorlijk meegaand zijn maar wegblijven en vertrouwen dat een collega zijn afwezigheid meldt is wel erg makkelijk. Bellen of een smsje sturen is niet teveel gevraagd.

De afspraken met werkgever zijn helder: onbetaald verlof en op termijn een terugkeer in dezelfde job.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: man met doodzieke vrouw voelt zich benadeeld door werkgever

Ongelezen bericht door Jolijn »

Pindakaaspotje schreef:sterkte de komende tijd.

Dit zijn geen eenvoudige zaken. Je kan ook niet alles van een werkgever verwachten. Je hebt wel wettelijk recht op zorgverlof http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... zorgverlof
Daar is de chauffeur tijdens het gesprek met de baas niet op gewezen natuurlijk.

Ik kan me goed voorstellen dat het je raakt, dat als je datgene doet wat iedereen wel wil dat voor je gedaan wordt als je zelf terminaal ziek bent, dat op je werk als een lastig probleem wordt gezien.

adSolvendum
Berichten: 1384
Lid geworden op: 20 nov 2010 14:06

Re: man met doodzieke vrouw voelt zich benadeeld door werkgever

Ongelezen bericht door adSolvendum »

Dit betreft de situatie als beschreven in het tot nog toe onbantwoord gebleven topic?

Ik denk niet dat uw collega momenteel gebaat is bij een strijd met zijn werkgever.

Er word gesproken over een bedrijf van bijna 100 werknemers. Als al die werknemers nu eens per maand 2 tientjes lappen, is dat een idee?

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: man met doodzieke vrouw voelt zich benadeeld door werkgever

Ongelezen bericht door crazyme »

Ik ben het met mijn voorganger eens dat de zeer kostbare energie heel nuttig moet worden geinvesteerd.

Ik proef uit de wijze waarop de case is opgesteld de betrokkenheid van een naaste van deze familie cq collega. De verwoording laat het verhaal van twee kanten zien.

Het dilemma zit hem in het feit dat beide partijen door moeten. Werknemer heeft tijd nodig om afscheid te nemen van zijn vrouw en de werkgever heeft chauffeurs nodig waar hij van op aan kan.

Er is nu een tijdelijke situatie ontstaan waarin dat niet valt te combineren.

Het huidige onbetaald verlof komt neer op het eerder aangehaalde zorgverlof. Wellicht had de werkgever beter de werknemer ziek kunnen melden. Zeker wanneer hij verzuim heeft verzekerd. Dat geeft meer rust voor de werknemer en lijkt mij ook meer passend bij de situatie.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: man met doodzieke vrouw voelt zich benadeeld door werkgever

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Jolijn schreef:
Pindakaaspotje schreef:sterkte de komende tijd.

Dit zijn geen eenvoudige zaken. Je kan ook niet alles van een werkgever verwachten. Je hebt wel wettelijk recht op zorgverlof http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... zorgverlof
Daar is de chauffeur tijdens het gesprek met de baas niet op gewezen natuurlijk.

Ik kan me goed voorstellen dat het je raakt, dat als je datgene doet wat iedereen wel wil dat voor je gedaan wordt als je zelf terminaal ziek bent, dat op je werk als een lastig probleem wordt gezien.
Moet de "baas" dat expliciet vermelden? Het is een regeling die voor iedereen in loondienst beschikbaar is (wettelijk geregeld).

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: man met doodzieke vrouw voelt zich benadeeld door werkgever

Ongelezen bericht door Jolijn »

Nee dat 'moet' niet. Het had gepast bij de andere mogelijkheden die aangeboden zijn.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: man met doodzieke vrouw voelt zich benadeeld door werkgever

Ongelezen bericht door Jolijn »

crazyme schreef:Het huidige onbetaald verlof komt neer op het eerder aangehaalde zorgverlof. Wellicht had de werkgever beter de werknemer ziek kunnen melden. Zeker wanneer hij verzuim heeft verzekerd. Dat geeft meer rust voor de werknemer en lijkt mij ook meer passend bij de situatie.
Chauffeur wordt weliswaar idd bij zorgverlof niet doorbetaald, maar heeft/houdt wel bepaalde rechten. Hopelijk is hem dat bekend.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: man met doodzieke vrouw voelt zich benadeeld door werkgever

Ongelezen bericht door crazyme »

-op vriendelijk verzoek even de link verwijderd.-

Op dit moment woedt een flinke discussie met als enig resultaat: het verlies van de reputatie van zowel werknemer als werkgever. Op dit forum is welliswaar het verhaal discreet naar voren gebracht, maar op het ******** wordt alles en iedereen benoemd.

- op verzoek van TS bericht aangepast -
Laatst gewijzigd door crazyme op 29 jul 2011 14:45, 3 keer totaal gewijzigd.

UrbanSolitude
Berichten: 153
Lid geworden op: 05 apr 2011 17:24

Re: man met doodzieke vrouw voelt zich benadeeld door werkgever

Ongelezen bericht door UrbanSolitude »

crazyme schreef:h*******************************

Op dit moment woedt een flinke discussie met als enig resultaat: het verlies van de reputatie van zowel werknemer als werkgever. Op dit forum is welliswaar het verhaal discreet naar voren gebracht, maar op het**************** wordt alles en iedereen benoemd.

Daarom heb ik voor dit forum OOK ALLE NAMEN WEGGEHAALD!!!
Waarom haal jij het er dan bij? Zodat ook hier naam en toenaam bekend is geworden. SVP link naar het CF weghalen a.u.b.


Ik probeerde hier dus wat betere informatie te halen over deze zaak.
Ik denk dat de werknemer onder die omstandigheden geen goede beslissing heeft kunnen maken namelijk.

En de familie houdt het natuurlijk geen maanden vol om ook nog eens een andere familie te onderhouden. Dit is dus in Februari begonnen, het is nu bijna Augustus. Ik denk dat de chauffeur OOK financieel gezien aan het einde van zijn latijn is.

Er vallen dus ook mensen in NL tussen de wal en het schip!
Hij heeft nog een contract en dus geen recht op welke uitkering dan ook.
Hoe los je zoiets op?

Financieel gezien dus.


Ik kan me ook voorstellen dat de werkgever niet kan of wil blijven doorbetalen.
In het transport zit er namelijk niet al te veel vet op de botten. Beetje een vreemde sector zou je op zijn zachts kunnen zeggen! Een verzekering heeft de werkgever kennelijk niet anders had hij het immers anders kunnen regelen.

Wellicht had de werknemer eerst kortdurend verlof kunnen nemen.
Chauffeurs maken over het algemeen ook veel overuren. Hij had zijn 40 uur dus waarschijnlijk ook in 3 of 4 dagen kunnen gaan maken. En in onderling overleg met zijn werkgever 'vrije' dagen kunnen opnemen.

Ik ben van mening dat de chauffeur op dat moment emotioneel niet in staat was om een goede beslissing te nemen! Nu met alle gevolgen van dien dus = financieele problemen.

Dus is er een oplossing te vinden?



Kortdurend verlof is tegen 70% van je loon.
Echter kortdurend verlof zijn geeneens zo heel veel uren. Tekort in deze situatie zou ik vrezen.

Langdurig zorgverlof is dus onbetaald. En wie kan dat maandenlang trekken?
Je zou toch denken dat NL daar een vangnet voor heeft gemaakt?
Alleen ik ken het niet.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: man met doodzieke vrouw voelt zich benadeeld door werkgever

Ongelezen bericht door crazyme »

UrbanSolitude : je hebt een PM.

UrbanSolitude
Berichten: 153
Lid geworden op: 05 apr 2011 17:24

Re: man met doodzieke vrouw voelt zich benadeeld door werkgever

Ongelezen bericht door UrbanSolitude »

dank je!

Marnix0
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 jul 2011 17:57

Re: man met doodzieke vrouw voelt zich benadeeld door werkgever

Ongelezen bericht door Marnix0 »

Beste topic starter,

Als ik het goed begrijp bent u de chauffeur uit het nieuwsbericht. Wel, ik ben 1 van de mensen die op het andere forum heeft meegediscussieerd over dit onderwerp. Laat me voorop stellen dat het nooit ons doel is geweest om u of uw werkgever een slechte naam te bezorgen.

We gingen er vauit dat we over een nieuwsbericht (afkomstig van een "kleine nieuwssite") vrijelijk konden discussieren. Mag ik u vragen: heeft u meegewerkt aan dit artikel? Als dit niet het geval is zou ik de betreffende site contacteren om in ieder geval de namen weg te halen. De beheerders van het andere forum zullen dan ongetwijfeld hetzelfde willen doen. Dat kan ik eventueel voor u vragen.

Inhoudelijk was ik eerst een beetje verontwaardigd over de handelswijze van uw werkgever. Maar een medeforummer (op het andere forum) heeft me eigenlijk overtuigt dat uw werkgever nog best redelijk heeft gehandeld met het onbetaald verlof. Omdat uw wel degelijk uw contract behoud en later weer terug kunt komen met de bestaande rechten. Maar de financiele kant nu is natuurlijk verre van rooskleurig.

Succes verder met de situatie en excuses als we uw gevoelens hebben geraakt door een wat zakelijke benadering van het verhaal.

groeten,
Marnix

HuubK
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 jul 2011 17:29

Re: man met doodzieke vrouw voelt zich benadeeld door werkgever

Ongelezen bericht door HuubK »

Ik weet niet zeker waar het over gaat. Maar ik denk dat ik het wel weet.

Het is alemaal heel vervelend voor chauffeur en. zijn vrouw. Hij moet naar de poortwachterwet kijken. waar hij recht op heeft. Zelfs op Cuba kan dat. En daar hebben ze helemal niets.

Mvg

Huub

smilie
Berichten: 341
Lid geworden op: 15 sep 2009 17:50

Re: man met doodzieke vrouw voelt zich benadeeld door werkgever

Ongelezen bericht door smilie »

Uh, erg lastige situatie. Werkgever kan ik van ene zijde begrijpen, wat hij zei - hij moet een bedrijf runnen. Onbetaald verlof - met zekerheid dat ie terug naar werk kan keren is wel netjes vind ik. Of werkgever nog 'verder' kon helpen, kan ik niet beoordelen.

Maar goed, om je vraag over hoe financieel verder - misschien CWI te bellen om te kijken of er mogelijkheden in dergelijke situatie zijn voor een uitkering of dergelijke?

In iedere geval, zou ik persoonlijk aan de desbetreffende medewerker adviseren om zoveel mogelijk tijd met zijn vrouw door te brengen. Dat is - en blijft een onbetaalbaar ervaring. Mijn oprechte complimenten voor de inlevingsvermogen van de betrokkene. Het is een prachtig bewijs van pure liefde!

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: man met doodzieke vrouw voelt zich benadeeld door werkgever

Ongelezen bericht door Chocomelk »

@ Marnix, volgens mij is de TS niet de chauffeur waar het over gaat !

UrbanSolitude
Berichten: 153
Lid geworden op: 05 apr 2011 17:24

Re: man met doodzieke vrouw voelt zich benadeeld door werkgever

Ongelezen bericht door UrbanSolitude »

Marnix0 schreef:Beste topic starter,

Als ik het goed begrijp bent u de chauffeur uit het nieuwsbericht.
Nee, sorry dat heb je verkeerd begrepen.


Inmiddels heb ik wel een goed antwoord kunnen doorspelen wat ik via een PB heb verkregen.

Ik ben gewoon iemand die meevoelt met de situatie waarin deze chauffeur is terechtgekomen.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: man met doodzieke vrouw voelt zich benadeeld door werkgever

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Het is heel erg wat deze man is overkomen, in deze moeilijke tijd ook nog zonder inkomen komen te zitten.
Had zich beter ziek kunnen melden.

Marnix0
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 jul 2011 17:57

Re: man met doodzieke vrouw voelt zich benadeeld door werkgever

Ongelezen bericht door Marnix0 »

@TS: sorry dat ik u even verkeerd had begrepen. Op het andere forum is het verplicht om een nieuwsbericht te voorzien van bronvermelding. Maar ik heb begrip voor de manier waarop u het hier gedaan heeft.

@chocomelk: ziekmelden met als reden overspannenheid door de situatie met zijn vrouw was een optie geweest. Maarja achteraf hebben u en ik makkelijk praten.

Gesloten