LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] twingo versus aygo

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
lisanne150
Berichten: 5
Lid geworden op: 01 jan 2007 21:49

twingo versus aygo

Ongelezen bericht door lisanne150 »

Ik hoop dat iemand met verstand van zaken mij kan helpen bij mijn keuze;
ik twijfel of ik een nieuwe twingo of aygo zal kopen. De twingo heeft een 4 klep cilinder motor, de aygo een 3 klep cilinder. Qua uitgave ligt het dicht bij elkaar. De aygo heeft voor het zelfde geld 5 deuren, maar een kleine kofferbak. De twingo bestaat alleen in 3 deurs. Wie heeft er ervaring met de twingo? Wie met de aygo? Ik hoop op raad want alleen kom ik er niet uit....... :?

dhc
Berichten: 4586
Lid geworden op: 24 aug 2008 20:38

Re: twingo versus aygo

Ongelezen bericht door dhc »

Heb je al eens via You tube gezocht op reviews of rijtesten van beide modellen? Ook via de site van Autoweek kun je diverse vergelijkingen oproepen.

sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: twingo versus aygo

Ongelezen bericht door sephora30 »

3 cilinder maakt meer lawaai, zeker op de snelweg.
Persoonlijk zou ik nooit voor een 3 cilinder kiezen.

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: twingo versus aygo

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

De twingo heeft een 4 klep cilinder motor, de aygo een 3 klep cilinder.
Dit is niet helemaal goed weergegeven. Beide auto's hebben 4 kleppen per cilinder, maar de twingo heeft 4 cilinders en de Aygo heeft slechts 3 cilinders.

En inderdaad de Autoweek heeft net en vergelijkende test gedaan , weliswaar met de citroen C1, maar dat is dezelfde auto als de Aygo , maar dan met andere stickers

Heb je wel eens aan de Kia Picanto of de Ford Ka gedacht, dat zijn gefacelifte modellen, in dezlefde prijsklasse.

v.d.Heyden
Berichten: 741
Lid geworden op: 19 jan 2010 22:04

Re: twingo versus aygo

Ongelezen bericht door v.d.Heyden »

Vriendin van mij heeft sinds een half jaar een Twingo, nieuw gekocht. Met de 1.2 16V motor, niet belastingvrij. Kost iets van 200,= per jaar in de belasting. Heeft de meest luxe uitvoering, dus airco, cruise-control, sportwielen, etc. Is er zeer over te spreken, lekker pittig en toch vrij zuinig. Heeft in het begin het verbruik bij gehouden, auto loopt tussen de 1 op 17 en de 1 op 21. Heeft e inmiddels bijna 10.000 probleemloze kilometers opzitten.

Reed hiervoor (4 jaar) in een VW Polo 1.4 ook zonder noemenswaardige problemen. De keuze voor de Twingo was voor haar puur een prijskwestie. Vergelijkbare Polo (in dezelfde uitvoering als de Twingo) was al gauw meerdere duizend Euro's duurder. En kreeg een betere inruilprijs bij Renault. Heeft bewust niet voor een 3-cilinder gekozen. Volgens haar is de Twingo net wat ruimer dan de Aygo-C1-Peugeot.

v.d.Heyden

witte angora
Berichten: 31990
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: twingo versus aygo

Ongelezen bericht door witte angora »

Lisanne, wat dacht je van een Fiat Panda? Zelfde prijsklasse, met 5 deuren. De achterste deur is behoorlijk groot, heel anders dus dan die aygo. De bagageruimte is ook wat ruimer.

Het is een leuk, vlot modelletje, erg geliefd ook, tenminste, je ziet ze veel rijden. Vier cilinder, en wb-vrij. In september zou er een nieuw model komen.

De Picanto is in dit topic al eerder genoemd, ook een leuk model, maar met als extra: 7 jaar garantie! Dat vind je nergens, al moet je wel even goed navragen wat die garantie precies inhoudt.

Ik ben eigenlijk benieuwd, je vraagt naar ervaringen van anderen, laat je ons nog even weten wat het geworden is, en waarom?

lisanne150
Berichten: 5
Lid geworden op: 01 jan 2007 21:49

Re: twingo versus aygo

Ongelezen bericht door lisanne150 »

Bedankt tot nu toe, ik heb zo ongeveer alles al wel gelezen. Autoweek enzo. ook. Wat ik daar mis is ervaring met de dealer, evt. recente storingen met nieuwe auto's. Kia heb ik wel naar gekeken, maar is een kale uitvoering. Voordat het een vergelijkbare auto is met bijv. de Twingo ben je €2000,- duurder uit.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: twingo versus aygo

Ongelezen bericht door ciske »

Je kan ook voor de Alto gaan , alleen hebben de nieuwe 3 cilinders maar voor de rest is de alto een fijne en pittige wagen.

Teunbosseman
Berichten: 4385
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: twingo versus aygo

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

sephora30 schreef:3 cilinder maakt meer lawaai, zeker op de snelweg.
Persoonlijk zou ik nooit voor een 3 cilinder kiezen.

Waar baseer je dit op ??? Mijn Polo BM maakt minder "lawaai" dan de peugot 306 van mn buren.

3 cylinder uit het jaar krijt wellicht maar zeker niet uit de tegenwoordige tijd.

smilie
Berichten: 341
Lid geworden op: 15 sep 2009 17:50

Re: twingo versus aygo

Ongelezen bericht door smilie »

lisanne150 schreef:Bedankt tot nu toe, ik heb zo ongeveer alles al wel gelezen. Autoweek enzo. ook. Wat ik daar mis is ervaring met de dealer, evt. recente storingen met nieuwe auto's. Kia heb ik wel naar gekeken, maar is een kale uitvoering. Voordat het een vergelijkbare auto is met bijv. de Twingo ben je €2000,- duurder uit.
Autoweek heeft ook dealer review deel - wellicht kan je daar iets vinden.
M.b.t. problemen - www.problemcar.nl (beetje lastig georganiseerd site, maar wel vol met informatie).

Dan, 3 cilinder hoeft niet zo nadeel te zijn hoor. Rij zelf ook 3 cilinder diesel en deze is alleen hoorbaar bij optrekken / vol gas geven; eenmaal op snelheid merk je weinig van.

Ik zou ook naar Panda kijken, heel erg leuke auto, met leuke opties en volgens mij niet te duur (met nuttige opties).

pima
Berichten: 442
Lid geworden op: 20 nov 2009 12:57

Re: twingo versus aygo

Ongelezen bericht door pima »

Ga eens proefrijden!

Lisc
Berichten: 13
Lid geworden op: 19 mei 2011 22:52

Re: twingo versus aygo

Ongelezen bericht door Lisc »

Ik heb destijds een nieuwe Twingo (Dynamique) gekocht en na 33000 km draaide de motor in elkaar.

sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: twingo versus aygo

Ongelezen bericht door sephora30 »

Teunbosseman schreef:
sephora30 schreef:3 cilinder maakt meer lawaai, zeker op de snelweg.
Persoonlijk zou ik nooit voor een 3 cilinder kiezen.

Waar baseer je dit op ??? Mijn Polo BM maakt minder "lawaai" dan de peugot 306 van mn buren.

3 cylinder uit het jaar krijt wellicht maar zeker niet uit de tegenwoordige tijd.

Tja, waar zou ik dat nou op basseren :roll:
Ervaring misschien.

Teunbosseman
Berichten: 4385
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: twingo versus aygo

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

sephora30 schreef:
Teunbosseman schreef:
sephora30 schreef:3 cilinder maakt meer lawaai, zeker op de snelweg.
Persoonlijk zou ik nooit voor een 3 cilinder kiezen.

Waar baseer je dit op ??? Mijn Polo BM maakt minder "lawaai" dan de peugot 306 van mn buren.

3 cylinder uit het jaar krijt wellicht maar zeker niet uit de tegenwoordige tijd.

Tja, waar zou ik dat nou op basseren :roll:
Ervaring misschien.

Alleen jouw ervaring dus.......niet de mijne en vele anderen.
Weetr niet wat voor 3 cyl auto jij rijdt, maar een 3 cyl uit de 21ste eeuw is niet te vergelijken met een 3 cyl uit de 20ste eeuw.

Techniek is zoveel veranderd lees verbeterd.

nb: Het verminderen van lawaai op de snelweg wordt veeeeel minder als je je arco uitzet :mrgreen:

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: twingo versus aygo

Ongelezen bericht door ciske »

nou eerlijk is eerlijk, techniek ken wel verandert zijn , maar een aygo hoor je duidelijker dan een 4 cilinder :lol:

sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: twingo versus aygo

Ongelezen bericht door sephora30 »

Teun, als je mn eerdere bericht goed had gelezen had je kunnen weten dat ik zelf niet in een 3-cilinder rijd.

Maar waarschijnlijk is mijn gehoor dan beter ontwikkeld dan dat van jou 8)

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: twingo versus aygo

Ongelezen bericht door ciske »

sephora30 schreef: Maar waarschijnlijk is mijn gehoor dan beter ontwikkeld dan dat van jou 8)
:lol: ken je het mee doen Teun :mrgreen:

riddert
Berichten: 2186
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: twingo versus aygo

Ongelezen bericht door riddert »

@ciske/sephora30

minimaal geluidsverschil... in het voordeel van de Aygo zelfs. Bij 100km/h doet een Aygo 69.9dB, een Twingo 70.7dB.

Hierbij is de Aygo de driecilinder, de Twingo een viercilinder. Dus het geneuzel over dat een driecilinder een hoger geluidsniveau heeft berust niet op waarheid.

Als je moet kiezen, zoals TS, tussen een Aygo of Twingo, zou ik voor de Twingo gaan, deze is ruimer, heeft een volwassener interieur met betere stoelen en is beter afgewerkt.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: twingo versus aygo

Ongelezen bericht door ciske »

@riddert


ik hoor de aygo alleen in mijn wijk, dus op de snelweg geen idee.

ik zou ook voor de twingo gaan om dezelfde reden als jou, meer ruimte.

witte angora
Berichten: 31990
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: twingo versus aygo

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik vind het nadeel van die Aygo vooral de kofferbak... meer dan één koffertje past er niet in, de boodschappen moet je in de supermarkt achterlaten. Dat past er niet meer in.

Twingo komt inderdaad volwassener over, de kofferbak zal niet zo heel veel groter zijn, maar de tildrempel is een stuk lager, dus als je vanuit de kofferbak de achterbank plat moet leggen, lijkt me dat een stuk handiger.

Het grootste verschil is echter de 3deurs tegen de 5deurs, maar dan is de vraag, heb je die twee portieren aan de achterkant echt nodig?

Gesloten