LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] ECI

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: ECI

Ongelezen bericht door BBCS »

Jolijn schreef:
ciske schreef:
Wilt een ondernemer of incassobureau zeker weten dat een belangrijke stuk bij de tegenpartij is aangekomen, wordt gewoon een papieren brief aangetekend verstuurd
precies en als het effe kan aangetekend!
Als een 2 x aangetekende brief niet aankomt dan weet ik het niet meer! :wink:
Verhip, nu lees ik het ook! :wink:
Jolijn schreef: Stel nu, ik denk even heel vals, dat de ontvanger zegt dat er in die aangetekende envelop, een...boodschappenbriefje zat of helemaal niks, wat dan?
Men heeft wel getekend voor ontvangst.

Een rechter zal daar niet in trappen.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: ECI

Ongelezen bericht door Jolijn »

Oké, ik heb getekend voor ontvangst, maar weet dan natuurlijk nog niet wat de inhoud is.
't Is wel wat ver gezocht dat geef ik toe.
Maar met een email met ontvangst/leesbevestiging heb je dat in elk geval niet.
Ik kan ook wel begrijpen dat een email toch nog net niet zo serieus genomen wordt als een brief.
Maar als je met bedrijven/instellingen communiceert zou het fijn zijn als daar emails algemeen geaccepteerd worden. 't Kost soms heel wat postzegels om daar wat heen en weer naar toe te sturen.En dan nog kopietje zus, kopietjes zo.
En bij ontvangst wordt mijn post ingescand en in een electronisch dossier geplaatst. :roll:

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: ECI

Ongelezen bericht door BBCS »

Jolijn schreef:Ik kan ook wel begrijpen dat een email toch nog net niet zo serieus genomen wordt als een brief.
Met alle respect, dat heeft niets te maken met of e-mail wel of niet serieus genomen wordt, maar wel met of e-mail betrouwbaar genoeg is.
En aangezien er toch heel wat spamfilters niet goed zijn afgesteld, gebeurd het nog veel te vaak dat e-mails tegen gehouden worden die niet tegengehouden hadden mogen worden.
Dan komt zo'n e-mail gewoon niet bij de ontvanger aan.

Jolijn schreef:Maar als je met bedrijven/instellingen communiceert zou het fijn zijn als daar emails algemeen geaccepteerd worden. 't Kost soms heel wat postzegels om daar wat heen en weer naar toe te sturen.En dan nog kopietje zus, kopietjes zo.
En bij ontvangst wordt mijn post ingescand en in een electronisch dossier geplaatst.
Ik werk zelf heel veel met e-mail, maar officiële stukken kunnen het beste via de normale post verstuurd worden.

Als ik kijk naar de problemen van de TS , dan heb ik het idee dat de technologie het laat afweten en dat de TS helemaal geen e-mails gehad heeft.

Dan kan bij de TS niet de incassokosten in rekening worden gebracht.
Als dat incassobureau dat ook doorheeft, doet het incassobureau er verstandig aan om alle kosten buiten de hoofdsom kwijt te schelden en zeker niet op een rechtszaak laten komen.
Als nu de TS goede afspraken kan maken omtrent de betaling, dan is in dit geval alleen de kosten van de hoofdsom gerechtvaardigd.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: ECI

Ongelezen bericht door Jolijn »

De discussie over email-post is een eigen leven gaan leiden. :)
Er werd vlgs mij ergens gevraagd of bon + evt. aanmaningen van ECI per post of email verzonden zijn.
Maar TS heeft daar niet op geantwoord.

alfatrion
Berichten: 22043
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: ECI

Ongelezen bericht door alfatrion »

adSolvendum schreef:
alfatrion schreef:De mail komt niet aan in de zin van art. 3:37 lid 3 eerste volzin BW.
Juist wel, de mail bereikt de ontvanger, doch ontvanger weigert echter de mail in ontvangst te nemen.
art. 3:37 lid 3 eerste volzin BW schreef:Een tot een bepaalde persoon gerichte verklaring moet, om haar werking te hebben, die persoon hebben bereikt.
Ik lees dit zo dat de persoon de verklaring in zijn handen moet hebben. Een verklaring bereikt de persoon niet op het moment dat deze is afgeleverd de brievenbus. De vraag is dan vervolgens of het de ontvanger is aan te rekenen dat hij deze niet heeft opgehaald. Dit kan niet automatisch positief beantwoord worden, maar moet worden (gewogen) beoordeeld.
art. 3:37 lid 3 tweede volzin BW schreef:Nochtans heeft ook een verklaring die hem tot wie zij was gericht, niet of niet tijdig heeft bereikt, haar werking, indien dit niet of niet tijdig bereiken het gevolg is van zijn
  • eigen handeling,
  • van de handeling van personen voor wie hij aansprakelijk is,
  • of van andere omstandigheden
die zijn persoon betreffen en rechtvaardigen dat hij het nadeel draagt.
Dat de mail uit het voorbeeld niet aankomt is het gevolg van twee zaken: 1. dat de verzender enkele dagen daarvoor spam verstuurd en 2. de ontvanger een spamfilter heeft ingesteld. Ik vind het onrechtvaardig om de ontvanger het nadeel te laten dragen, omdat de verzender had kunnen voorkomen dat de ontvanger de mail niet bereikte door zich niet bezig te houden met het versturen van spam. De verzender kan zich niet verschonen van zijn eigen verantwoordelijkheid door op de mogelijkheid van de ontvanger te wijzen om de mail toch te ontvangen.
adSolvendum schreef:
alfatrion schreef:De aanleiding voor het gebruik van de spamfilter ligt bij de aard van het medium. Iets wat de verzender die voor dit medium kiest ook weet. Dat eerste ben ik dus niet met je eens.
Dit is onjuist. Het gebruik van een spamfilter is een keuze van de gebruiker. Net als gebruik van de stickers waarmee ongeadresseerde reclame uit de brievenbus geweerd kan worden.
Wat ik schrijf is dat de keuze van de ontvanger ingegeven is door de aard van het medium. Op het moment dat de postbode een brief aanziet als reclame maar dit niet is ben ik daarvoor niet verantwoordelijk.
adSolvendum schreef:
alfatrion schreef:De vraag is of het niet of tijdig bereiken van de mail het gevolg is van zijn eigen handeling van de ontvanger. Als ECI, nog steeds aanhakende op het hypothetische voorbeeld, enkele dagen voor het versturen van deze mail geen spamrun had uitgevoerd dan was deze mail wel aangekomen.
En als ontvanger geen spam-filter had gebruikt ook. Bij de vraag wat zwaarder weegt gaat u er aan voorbij dat enkel het gebruik van het spam-filter directe invloed heeft op de ontvangst van mail, bij het niet gebruiken van dit filter was de mail immers in de normale inbox aangekomen.
Ik zie geen aanleiding om de invloed van de ontvanger zwaarder te wegen dan de invloed die de verzender heeft. Uit de verkeersopvattingen volgt dat een partij zich niet kan verschonen van de eigen verantwoordelijkheid door te wijzen op de verantwoordelijkheid van de wederpartij. Deze opvatting leid bij dwaling met ongeoorloofd zwijgen van de wederpartij dat de mededelingsplicht van de zwaarder weegt dan de onderzoeksplicht van de dwalende. Zie Beek/Van Dartel, Van Geest/Nederlof.
adSolvendum schreef:Of de handeling spam te verzenden selektie van nakomende mails van die verzender rechtvaardig maakt kan ik volmondig ja zeggen, met daarbij de kantekening dat ontvanger had kunnen weten dat ook normale mails van deze verzender te verwachten waren, nu er immers sprake was van een rechtsbetrekking, de noodzaak tot periodiek controleren van de spamfolder implicerend.
Bij een spamfilter van goede kwaliteit met niet of nauwelijks valse positieve acht ik het niet noodzakelijk om de spambox te controleren. Bij een spamfilter van slechtere kwaliteit acht ik het wel noodzakelijk om de spambox periodiek te controleren. Dat er een rechtsbetrekking bestaat tussen partijen maakt dat niet anders. Ik vind namelijk niet dat de ontvanger er van uit moet gaan dat de verzender spam verstuurd en daarmee van kwade trouw aan de kant van de verzender.
adSolvendum schreef:Op de vraag, meer subsidiair zo u wilt, of een handeling van de ontvanger debet is aan het niet bereiken van de ontvanger door emails van verzender, ook ja, nu de handeling van het gebruiken van een spamfilter de directe oorzaak was van het weg-filteren van de mail.
Ik vertaal "indien dit niet of niet tijdig bereiken het gevolg is van eigen handeling (...) of van andere omstandigheden" niet naar de ontvanger is medeverantwoordelijk voor het niet aankomen. Dat vind ik te kort door de bocht.
adSolvendum schreef:Een mail kan enkel in het niets verdwijnen als de eigen server uitvalt.
Nee dat is ook onwaar. In de praktijk verloopt het mail verkeer over verschillende SMTP server. Dat kunnen er in de praktijk wel twintig zijn. De eigen SMTP server geeft alleen een return code op het moment dat deze de mail niet kan versturen. Op het moment dat de tweede SMTP server de mail accepteert geeft de eigen SMTP server geen return code. Het ontbreken van een return code zegt niet over het verdere verloop. Wat de verzender dan bewijst is dat hij de mail heeft verzonden, maar niet dat deze mail is ontvangen c.q. afgeleverd. Het is dus goed te vergelijken met bewijs dat de verzender de brief heeft gedeponeerd in de brievenbus. Niets meer.

Over de configuraties van deze SMTP servers is niets bekent. Deze kunnen de mail een tijdje bewaren of direct door zenden. Deze kunnen een bounce mail sturen op het moment dat zij de mail niet kunnen doorzenden of met dat gegeven niets doen. En al deze SMTP servers kunnen uitvallen.

De tweede SMTP server kan de mail een half uur bewaren, uitvallen voordat de mail verzonden is en daar hoort de verzender dan niets van. En ook al krijgt de verzender een bounce mail kan deze dat gewoon aan de rechter verzwijgen. De ontvanger krijgt de bounce mail niet en heeft ook geen invloed op het SMTP verkeer.
adSolvendum schreef:Wanneer ontvanger stelt dat zijn spam-filter de reden is dat een mail niet is ontvangen, loopt deze het risico dat dit hem ex 3:37 lid 3 tweede volzin BW wordt aangerekend.
Eens: de ontvanger zal dan aannemelijk moeten maken dat dit hem toch niet moet worden aangerekend door hetzij te wijzen op gedragingen van de verzender of hetzij aannemelijk te maken dat deze een spamfilter gebruikt van goede kwaliteit.
adSolvendum schreef:Vandaar de zinsnede 'Vooralsnog lijkt de gerechtelijke consensus dus te zijn'.
Waarop baseer jij het vermoeden dat de andere kantonrechter ook zo zullen oordelen en ook zo zullen oordelen in iets andere omstandigheden?
adSolvendum schreef:Wanneer ontvanger simpelweg ontvangst betwist, zal een rechter hem hierin volgen, tenzij de ontvanger ontvangst op een andere wijze dan expliciet door erkening heeft aangegeven (antwoord op, openen met imbedded content), en de verzender dit gegeven gebruikt om ontvangst aan te tonen. Een simpel bewijsje van succesvolle verzending van Email houdt geen bewijs van aflevering in wanneer dit wordt betwist.
Ook daar ben ik het met eens. Heel misschien is nog iets tegen embedded content aan te voeren maar met de huidige stand van de techniek lijkt me dat onwaarschijnlijk. Het zal hetzij bewijs van ontvangst hetzij bewijs van aflevering opleveren.
adSolvendum schreef:Ik biedt bij deze remise aan, tot meer uitgebreide jurisprudentie hieromtrent voorhanden is, en iemand gniffelend kan zeggen 'zeg ik, Gamma'.
Goed.

ebikes
Berichten: 8
Lid geworden op: 27 jun 2011 22:02

Re: ECI

Ongelezen bericht door ebikes »

Niets anders dan tuig zijn nagenoeg alle incasso buro`s.
Een ieder kan zo`n buro starten,
Ik lees dus nu dat enkele van deze zich aangevoelen/aangesproken vinden/voelen.
Sorry maar .
Incasso burootjes maken misbruik van de huidige wetgeving.
Die wet wordt hopelijk snel aangepast.

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: ECI

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

Incasso burootjes maken misbruik van de huidige wetgeving.
Die wet wordt hopelijk snel aangepast.
Welke wet bedoeld u hier ?

dhc
Berichten: 4586
Lid geworden op: 24 aug 2008 20:38

Re: ECI

Ongelezen bericht door dhc »

En welke Ib'tjes voelen zich aangesproken?
Of bent U toevallig een wekendforumnist met niets anders te doen?
Effe een bijdehante opmerking plaatsen zonder greintje bewijs, zielig....

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: ECI

Ongelezen bericht door BBCS »

Leo The Emperor schreef:
Incasso burootjes maken misbruik van de huidige wetgeving.
Die wet wordt hopelijk snel aangepast.
Welke wet bedoeld u hier ?
Er is hierover nog geen wet, waardoor diverse incassobureau's gewoon kunnen graaien (wat zij ook doen.)

Er is wel een wet in de maak die daar een einde aan moet maken.
Maar of die regels in die wet zo eerlijk zijn.....?

Ik vind van niet.
Men gaat uit van 15% van de hoofdsom, in plaats van de werkelijk gemaakte kosten.

Dus als een incassobureau veel hoge bedragen kan innen, kan men bijna slapend rijk worden.

In de praktijk is het zo dat veel mensen die niet betalen financiële problemen hebben, en die worden dan dubbel gestraft.

alfatrion
Berichten: 22043
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: ECI

Ongelezen bericht door alfatrion »

Jolijn schreef:Stel nu, ik denk even heel vals, dat de ontvanger zegt dat er in die aangetekende envelop, een...boodschappenbriefje zat of helemaal niks, wat dan?
Er zijn zaken geweest waarbij de ontvanger beweerde dat er niet in de envelop zat. Op dit moment zal van de ontvanger verlangt worden dat hij contact opneemt met de verzender.

@BBCS:

Rechter zijn over het algemeen geneigd het rapport Voorwerk II te volgen. Omdat het voorstel hier erg op lijkt zal er in de praktijk niet erg veel veranderen. Overigens vormt die 15% in het voorstel een maximum.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: ECI

Ongelezen bericht door BBCS »

alfatrion schreef: @BBCS:

Rechter zijn over het algemeen geneigd het rapport Voorwerk II te volgen. Omdat het voorstel hier erg op lijkt zal er in de praktijk niet erg veel veranderen. Overigens vormt die 15% in het voorstel een maximum.
Klopt.

Echter heb je het wel over een rechtszaak.

Ik wil juist dat verschil naar voren brengen.

Bij de eerste brief is er nog helemaal geen spraken van een rechtszaak, en dan is die rapport Voorwerk II ook nog helemaal niet aan de orde.
Het Rapport Voorwerk II is een landelijke richtlijn uit 2000 voor rechters om de hoogte van de buitengerechtelijke kosten in civiele zaken te bepalen. Dit betreft vooral incassokosten.
(bron: Wikipedia)

Dat zegt het al: om bij rechtszaken de incassokosten te bepalen.

Als het incassobureau een eerste brief stuurt, is er nog helemaal geen spraken van een rechtszaak. Die eerste brief is juist een betalingsherinnering of aanmaning.

Er zijn helaas incassobureau's die de betalingsherinnering of aanmaning overslaan en gewone brieven gaan sturen en gelijk die kosten zoals beschreven in Het Rapport Voorwerk II berekenen.
Ik vind dat misleiding, omdat er op dat moment geen spraken is van een rechtszaak.

alfatrion
Berichten: 22043
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: ECI

Ongelezen bericht door alfatrion »

Bij een wet heb je het net zo goed over een rechtzaak. Incassobureaus reken nu vaak kosten die het rapport Voorwerk II overstijgen. En rekenen kosten wanneer ze dat eigen niet zouden mogen. Een wet maakt dit niet anders. Op het moment dat partijen het niet eens zijn over een vergoeding voor het buitenrechtelijke werk, dan zal het incassobureau naar de rechter moeten.

Een incassobureau vertegenwoordig haar cliënt. Het gaat om de gezamenlijke buitenrechtelijke arbeid. Als die cliënt al twee brieven heeft verstuurd dan hoeft het incassobureau dat niet over te doen.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: ECI

Ongelezen bericht door Jolijn »

alfatrion schreef:
Jolijn schreef:Stel nu, ik denk even heel vals, dat de ontvanger zegt dat er in die aangetekende envelop, een...boodschappenbriefje zat of helemaal niks, wat dan?
Er zijn zaken geweest waarbij de ontvanger beweerde dat er niet in de envelop zat. Op dit moment zal van de ontvanger verlangt worden dat hij contact opneemt met de verzender.
Dat zal inderdaad het meest logische zijn. :)

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: ECI

Ongelezen bericht door BBCS »

alfatrion schreef:Bij een wet heb je het net zo goed over een rechtzaak. Incassobureaus reken nu vaak kosten die het rapport Voorwerk II overstijgen. En rekenen kosten wanneer ze dat eigen niet zouden mogen. Een wet maakt dit niet anders. Op het moment dat partijen het niet eens zijn over een vergoeding voor het buitenrechtelijke werk, dan zal het incassobureau naar de rechter moeten.

Een incassobureau vertegenwoordig haar cliënt. Het gaat om de gezamenlijke buitenrechtelijke arbeid. Als die cliënt al twee brieven heeft verstuurd dan hoeft het incassobureau dat niet over te doen.
Met alle respect, maar die afspraken welke benoemd zijn in het rapport Voorwerk II, gaan over kosten bij een rechtszaak.

Als een incassobureau wordt ingeschakeld, is er nog helemaal geen spraken van een rechtszaak, dus is het rapport Voorwerk II ook niet van toepassing.

En ja, ik heb het rapport bestudeerd, en daarin wordt dat ook bevestigd.
Als een incassobureau wordt ingeschakeld, wordt eerst bij de niet betaler geprobeerd om die zover te krijgen dat die alsnog gaat betalen.
Daarbij worden bijna geen kosten gemaakt, en daarbij wordt een normale redelijke vergoeding voor gevraagd.
Als blijkt dat de niet betaler niet wilt betalen, dan wordt er aangegeven dat een rechter wordt ingeschakeld en dan pas zijn die afspraken van rapport Voorwerk II van toepassing.

Wat ik al eerder aangaf is dat sommige incassobureau's die eerste paar stappen overslaan en gelijk overgaan tot de aanzegging van een rechtszaak, waardoor die dan wel gelijk alle kosten in rekening brengen.

alfatrion
Berichten: 22043
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: ECI

Ongelezen bericht door alfatrion »

BBCS schreef:Met alle respect, maar die afspraken welke benoemd zijn in het rapport Voorwerk II, gaan over kosten bij een rechtszaak. En ja, ik heb het rapport bestudeerd, en daarin wordt dat ook bevestigd.
Dan heb je de inhoud van het rapport niet begrepen. Het Rapport Voorwerk II gaat over de buitengerechtelijke kosten, waarmee gedoeld wordt op de redelijke kosten te verkrijging van voldoening buiten rechte zoals bedoelt in art. 6:96 lid 2 sub c BW. Hier vallen incassokosten onder. De kosten van een rechtzaak wordt niet door dit rapport gedekt maar worden gedekt door art. 56 en 57 Rv.

sjeetje
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 okt 2011 19:46

Re: ECI

Ongelezen bericht door sjeetje »

Ik heb hetzelfde meegemaakt. Die vrijekeuze-bon ok, beter dan die maandselectie, MAAR er komt nooit iets, geen acceptgiro. Tot na een aantal weken, dan komt er een "laatste herinnering" terwijl er nooit een eerste was. Volgens ECI zijn acceptgiro's verstuurd. Nadat ik deze aanmaning betaald had kreeg ik van mijn bank de melding dat de ECI geen acceptgiro-contract had. Wel raar als de ECI een acceptgiro stuurt.

Vervolgens komt de inkasso-unie met flink aantal kosten erbij...woedend naar de ECI. Wat blijkt..."wij sturen geen acceptgiro's maar mailtjes... Terwijl de collega van de ECI zegt dat er acceptgiro's zijn verstuurd. Volgt u het nog..?

Vervolgens rekening betaald bij Inkasso-unie, mag ik van die aardige mevrouw van ECI gewoon mijn rekening betalen en dan is het goed. Dus ik vertel dat ik dat al gedaan heb en dus de incasso-kosten terug wil..."dat kunnen wij dus helaas niet". Nu een mail gestuurd dat zij dan maar die 62 euro kosten uit eigen zak moeten betalen...en nu? geen mail, geem telefoon en geen brief. De ECI is ineens niet meer thuis.

MAAR...ik ben niet meer "lid"...eindelijk!

Gesloten