LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] wat doe ik met € 100.000,-- eigen vermogen?

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Mmawwi
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 aug 2011 22:10

wat doe ik met € 100.000,-- eigen vermogen?

Ongelezen bericht door Mmawwi »

Ik ga scheiden en vanwege de uitkoop van de woning heb ik, zodra de woning is verkocht, een eigen vermogen van € 100.000,--.
Ik werkt parttime en heb 3 jonge kinderen. Mijn inkomsten per maand zijn € 650,-- netto. Ik ontvang straks kinderalimentatie ( 900,-- voor drie kinderen) en partneralimentatie (300,--).
Op basis van mijn loon, partneralimentatie en eigen vermogen durf en kan ik waarschijnlijk geen woning kopen. Ik ga dus waarschijnlijk huren. Ik zou natuurlijk graag mijn eigen vermogen zo goed mogelijk wegzetten. Het liefst voor straks mijn oude dag en nog wat voor de kinderen. Liefst zodanig dat ik in aanmerking kom voor huurtoeslag. Wie kan me helpen? Wat kan ik het best doen?

Bij voorbaat dank!

mafvogeltje
Berichten: 192
Lid geworden op: 06 jun 2011 19:14

Re: wat doe ik met € 100.000,-- eigen vermogen?

Ongelezen bericht door mafvogeltje »

Je mag als alleenstaande 21.000 euro spaargeld hebben zonder belasting te betalen. Je kunt b.v. 20.000 euro in een bankkluis stoppen voor het geval dat je geld nodig hebt.

De rest kun je b.v. in een lijfrentepolis stoppen. Voor huurtoeslag zie:

http://financieel.infonu.nl/belasting/6 ... -2011.html

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: wat doe ik met € 100.000,-- eigen vermogen?

Ongelezen bericht door Jolijn »

Mmawwi schreef: Ik ga dus waarschijnlijk huren. Ik zou natuurlijk graag mijn eigen vermogen zo goed mogelijk wegzetten. Het liefst voor straks mijn oude dag en nog wat voor de kinderen. Liefst zodanig dat ik in aanmerking kom voor huurtoeslag.
Dat willen we allemaal wel. 8)

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: wat doe ik met € 100.000,-- eigen vermogen?

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Mmawwi schreef:Ik ga scheiden en vanwege de uitkoop van de woning heb ik, zodra de woning is verkocht, een eigen vermogen van € 100.000,--.
Ik werkt parttime en heb 3 jonge kinderen. Mijn inkomsten per maand zijn € 650,-- netto. Ik ontvang straks kinderalimentatie ( 900,-- voor drie kinderen) en partneralimentatie (300,--).
Op basis van mijn loon, partneralimentatie en eigen vermogen durf en kan ik waarschijnlijk geen woning kopen. Ik ga dus waarschijnlijk huren. Ik zou natuurlijk graag mijn eigen vermogen zo goed mogelijk wegzetten. Het liefst voor straks mijn oude dag en nog wat voor de kinderen. Liefst zodanig dat ik in aanmerking kom voor huurtoeslag. Wie kan me helpen? Wat kan ik het best doen?

Bij voorbaat dank!
100.000 euro eigen vermogen maar wel huurtoeslag willen ontvangen. :shock:

FHV
Berichten: 89
Lid geworden op: 22 feb 2008 18:37

Re: wat doe ik met € 100.000,-- eigen vermogen?

Ongelezen bericht door FHV »

Chocomelk schreef:
Mmawwi schreef:Ik ga scheiden en vanwege de uitkoop van de woning heb ik, zodra de woning is verkocht, een eigen vermogen van € 100.000,--.
Ik werkt parttime en heb 3 jonge kinderen. Mijn inkomsten per maand zijn € 650,-- netto. Ik ontvang straks kinderalimentatie ( 900,-- voor drie kinderen) en partneralimentatie (300,--).
Op basis van mijn loon, partneralimentatie en eigen vermogen durf en kan ik waarschijnlijk geen woning kopen. Ik ga dus waarschijnlijk huren. Ik zou natuurlijk graag mijn eigen vermogen zo goed mogelijk wegzetten. Het liefst voor straks mijn oude dag en nog wat voor de kinderen. Liefst zodanig dat ik in aanmerking kom voor huurtoeslag. Wie kan me helpen? Wat kan ik het best doen?

Bij voorbaat dank!
100.000 euro eigen vermogen maar wel huurtoeslag willen ontvangen. :shock:
Niet te geloven!

mafvogeltje
Berichten: 192
Lid geworden op: 06 jun 2011 19:14

Re: wat doe ik met € 100.000,-- eigen vermogen?

Ongelezen bericht door mafvogeltje »

Deze vrouw denkt tenminste na over haar toekomst en ook over die
van haar kinderen. En wat is nu 100.000 euro als je denkt over de toekomst van die 3 kinderen en over haar toekomst ?

Misschien overlijdt ze wel vroegtijdig dus al die commentaren hier geeft een indruk
over het simplisme van de mensen die hun zegje leveren.

kiz
Berichten: 2319
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: wat doe ik met € 100.000,-- eigen vermogen?

Ongelezen bericht door kiz »

mafvogeltje schreef:Deze vrouw denkt tenminste na over haar toekomst en ook over die
van haar kinderen. En wat is nu 100.000 euro als je denkt over de toekomst van die 3 kinderen en over haar toekomst ?

Misschien overlijdt ze wel vroegtijdig dus al die commentaren hier geeft een indruk
over het simplisme van de mensen die hun zegje leveren.
Pardon?
Mevrouw heeft straks een netto-inkomen van € 1850 per maand (en daar komt dan de kinderbijslag nog bovenop), een ton op de bank en wil dan ook nog recht kunnen doen gelden op huurtoeslag?
Het lijkt mij dat je je met € 1850 in de maand prima zelf kan bedruipen zónder een beroep te doen op toeslagen van de overheid.
Uiteraard kan ik niet overzien waar mevrouw gewend was van te leven, maar als de financiële situatie veranderd zal je je aan de nieuwe situatie moeten aanpassen. Net zoals iedereen die door onvoorziene (en ongetwijfeld ongewenste) tegenvallers met minder toe moet.

mafvogeltje
Berichten: 192
Lid geworden op: 06 jun 2011 19:14

Re: wat doe ik met € 100.000,-- eigen vermogen?

Ongelezen bericht door mafvogeltje »

Het bedrag lijkt heel wat maar dat is het niet. Ik heb mijn mening gegeven maar
dit forum lijkt een beetje op het simplistisch verbond, alleen dat had inhoud. Mevrouw kan beter advies inwinnen bij een financieël adviseur.

kiz
Berichten: 2319
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: wat doe ik met € 100.000,-- eigen vermogen?

Ongelezen bericht door kiz »

mafvogeltje schreef:Het bedrag lijkt heel wat maar dat is het niet. Ik heb mijn mening gegeven maar
dit forum lijkt een beetje op het simplistisch verbond, alleen dat had inhoud. Mevrouw kan beter advies inwinnen bij een financieël adviseur.
Dat laatste ben ik met je eens.
Voor wat betreft de hoogte van het bedrag: die is feitelijk niet relevant. Er is een bedrag waarmee mevrouw kan voor zien in haar eigen onderhoud en dat van haar kinderen. Het geeft geen pas om dan een beroep te (willen) doen op collectieve voorzieningen.

mafvogeltje
Berichten: 192
Lid geworden op: 06 jun 2011 19:14

Re: wat doe ik met € 100.000,-- eigen vermogen?

Ongelezen bericht door mafvogeltje »

Mevrouw stelt een Hypothetische vraag !

Het huis is nog niet verkocht en de bedragen kunnen anders worden :lol:

Zij denkt na over haar toekomst en daar heb ik respect voor :wink:

kiz
Berichten: 2319
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: wat doe ik met € 100.000,-- eigen vermogen?

Ongelezen bericht door kiz »

mafvogeltje schreef:Mevrouw stelt een Hypothetische vraag !

Het huis is nog niet verkocht en de bedragen kunnen anders worden :lol:

Zij denkt na over haar toekomst en daar heb ik respect voor :wink:
Mevrouw vraagt zich af hoe ze de (te verwachten) uitkoopsom van het huis zó kan parkeren dat ze recht kan doen gelden op huurtoeslag.
Dat is allesbehalve hypothetisch. Dat zij nadenkt over haar toekomst en die van haar kinderen is prima; maar ik heb er wat minder respect voor dat zij - ondanks een te verwachten eigen vermogen - een beroep wil doen op voorzieningen die bedoeld zijn voor mensen die heel wat meer moeite hebben om in hun eigen onderhoud te voorzien.

mafvogeltje
Berichten: 192
Lid geworden op: 06 jun 2011 19:14

Re: wat doe ik met € 100.000,-- eigen vermogen?

Ongelezen bericht door mafvogeltje »

Mevrouw vraagt advies en niet om gekraakt te worden en daar hou ik
het bij.

kiz
Berichten: 2319
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: wat doe ik met € 100.000,-- eigen vermogen?

Ongelezen bericht door kiz »

mafvogeltje schreef:Mevrouw vraagt advies en niet om gekraakt te worden en daar hou ik
het bij.
De inhoud van de vraag wekt blijkbaar nogal wat verbazing hier, dat is niet hezelfde als "kraken" naar mijn bescheiden mening.
Evengoed: voor financieel advies zou zij zich beter tot een financieel adviseur kunnen wenden, en verder hou ik me bij wat ik al eerder zei: als de financiële omstandigheden veranderen (hoe vervelend ook) dan zal ze zich moeten aanpassen aan die veranderde omstandigheden. Het geld dat beschikbaar komt is voldoende om geen gebruik te hoeven maken van collectieve voorzieningen; die zijn namelijk bedoeld voor mensen zonder eigen vermogen (en dus niet om je eigen vermogen "veilig te stellen" op kosten van de gemeenschap).

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: wat doe ik met € 100.000,-- eigen vermogen?

Ongelezen bericht door Emmy75 »

kiz schreef:
mafvogeltje schreef:Het bedrag lijkt heel wat maar dat is het niet. Ik heb mijn mening gegeven maar
dit forum lijkt een beetje op het simplistisch verbond, alleen dat had inhoud. Mevrouw kan beter advies inwinnen bij een financieël adviseur.
Dat laatste ben ik met je eens.
Voor wat betreft de hoogte van het bedrag: die is feitelijk niet relevant. Er is een bedrag waarmee mevrouw kan voor zien in haar eigen onderhoud en dat van haar kinderen. Het geeft geen pas om dan een beroep te (willen) doen op collectieve voorzieningen.
Ja, daarmee ben ik het volledig eens.

Ik ben van mening dat de huurtoeslag e.d. moet zijn voor mensen die het echt keihard nodig hebben. Met 100k aan eigen vermogen (ook al is dat niet zoveel) kun je voorlopig een aardig end in je levensonderhoud voorzien met de daarbij behorende inkomsten welke TS meld. Ik vind het niet meer dan terecht dat van mensen met een dergelijk bedrag aan eigen vermogen verwacht wordt dat ze dit aanwenden alvorens ook nog geld van de andere belastingbetalers te willen. Ja dan zou ik ook wel belastingverlaging willen en we hebben al een bak naar de belasting gebracht dit jaar; dan hoef ik aan zo'n fratsen ook niet mee te betalen :mrgreen:

Er gaat alweer beknibbeld worden op de huurtoeslag ed, waardoor mensen die het wel keihard nodig hebben ook zwaar worden getroffen. Dan vind ik het heel normaal dat zoiets in dit geval niet kan. De huurtoeslag ed moet betaalbaar blijven.

Als TS ervoor kiest om zo'n 500,- per maand extra te gebruiken en het vermogen langzaam op te maken, kan deze minimaal 16,67 jaar vooruit en dan heb ik de rente die zeker in de eerste jaren wat hoger zal zijn niet eens meegerekend. Ik snap dat ze het verstandig wil gebruiken en wegzetten of iets dergelijks.
Maar ze zou er ook voor kunnen kiezen die 100k in een huis te investeren. Daardoor is een veel lagere hypotheek nodig. Hierdoor krijg je vergelijkbare (lage) woonlasten. Bovendien krijgt ze een aantrekkelijkere rente omdat het hypotheekbedrag onder de executiewaarde zal blijven, hoeft dit niet opgegeven te worden in box 3 en waarschijnlijk over zoveel jaar bij verkoop krijgt ze dat bedrag weer vrij.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: wat doe ik met € 100.000,-- eigen vermogen?

Ongelezen bericht door Emmy75 »

mafvogeltje schreef:Mevrouw vraagt advies en niet om gekraakt te worden en daar hou ik
het bij.
Tja, dus als mensen (even in theorie) zouden vragen om mee te denken bij het plegen van frauduleuze handelingen, mogen we dat niet mededelen dat het fraude is :?

Nu zeg ik niet dat hier sprake van is!

witte angora
Berichten: 30951
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: wat doe ik met € 100.000,-- eigen vermogen?

Ongelezen bericht door witte angora »

Ook voor de huurtoeslag geld een maximum aan eigen vermogen, dat ligt, meen ik, ook rond de 20.000 euro. Zit je erboven, dan heb je er geen recht op. Simpel zat.

Mevrouw heeft dus 80.000 'teveel'. Ze kan het 'zwart parkeren', maar als ze betrapt wordt, is ze de pisang. Weg zetten tegen een zo hoog mogelijke rente, die maandelijks wordt uitgekeerd, lijkt mij het beste, dan heb je iedere maand een extra centje, zonder dat je het bedrag op zich moet aanspreken. Hoewel het door de inflatie wel minder waard wordt, natuurlijk, en er ook over het vermogen op zich belasting betaald moet worden. Maar goed, een financieel adviseur kan met heel andere mogelijkheden komen.

100.000 Euro mag voor sommigen niet veel lijken, ik heb het nooit gehad, en zal het nooit krijgen ook. (Net als al die anderen die huurtoeslag krijgen)

Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: wat doe ik met € 100.000,-- eigen vermogen?

Ongelezen bericht door Guardian72 »

Wat dacht je van een studiefonds voor de kinderen opzetten?

Is misschien een leuke toekomst gerichte oplossing?

witte angora
Berichten: 30951
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: wat doe ik met € 100.000,-- eigen vermogen?

Ongelezen bericht door witte angora »

Guardian72 schreef:Wat dacht je van een studiefonds voor de kinderen opzetten?

Is misschien een leuke toekomst gerichte oplossing?
Idd, ik zat ook ergens in die richting te denken, omdat dat dan vermogen voor de kinderen wordt, en dat word dan vrijgesteld. Geen idee of daar maxima aan verbonden zijn, het lijkt me in ieder geval niet redelijk dat 80.000 naar de kinderen gaat. Maar dat kan een financieel adviseur idd het beste vertellen.

Maar huurtoeslag, dat kan ze mooi vergeten. Een koopwoning ook, want met een inkomen van 650 euro krijg je geen sou aan hypotheek volgens mij, hoe hoog de alimentatie bedragen ook mogen zijn. Want die houden op een gegeven moment op.

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: wat doe ik met € 100.000,-- eigen vermogen?

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

witte angora schreef: Een koopwoning ook, want met een inkomen van 650 euro krijg je geen sou aan hypotheek volgens mij, hoe hoog de alimentatie bedragen ook mogen zijn. Want die houden op een gegeven moment op.
Er zijn in bepaalde buitengebieden en krimpregio's wel huizen van rond de 1 ton te koop. Kan ze tegen lage kosten wonen.

witte angora
Berichten: 30951
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: wat doe ik met € 100.000,-- eigen vermogen?

Ongelezen bericht door witte angora »

Fiesiekus schreef:
witte angora schreef: Een koopwoning ook, want met een inkomen van 650 euro krijg je geen sou aan hypotheek volgens mij, hoe hoog de alimentatie bedragen ook mogen zijn. Want die houden op een gegeven moment op.
Er zijn in bepaalde buitengebieden en krimpregio's wel huizen van rond de 1 ton te koop. Kan ze tegen lage kosten wonen.
Dan zijn de prijzen daar wel weer erg gezakt, maar... als ze een ton uit die woning weet te krijgen, dan zit er ongeveer twee ton eigen vermogen in. Geen idee waar ze nu woont, maar waarschijnlijk niet in die krimpregio's. Dus of een verhuizing daar naar toe er in zit? Ze heeft ook nog een baan...

Gesloten