LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] ABN wisselkoers misbruik

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
conniedrieh

ABN wisselkoers misbruik

Ongelezen bericht door conniedrieh »

Wij hebben bij de ABN Kroatisch geld besteld en toen we dit gingen afhalen bleek dat we 100 euro meer kwijt waren dan bij het grenswisselkantoor, maar omdat ze het al van onze bankrekening hadden afgeschreven moesten we het toch afnemen. Ze accepteerden echter niet de legitimatie van mijn man omdat deze, niet vervallen op datum, maar in de wasmachine enige beschadigingen had opgelopen. Een nieuwe was reeds besteld, maar dit kost 10 werkdagen. We krgen het geld dus niet mee, en mijn man zei dat hij het dan een ruime week later zou komen ophalen als zijn nieuw rijbewijs klaar was. Maar voor die tijd heeft de abn het vreemd geld weer verkocht en euro's teruggestort op onze bankrekening omdat ze het geen week wilde bewaren. Ze hebben 500 euro minder gestort dan ze hebben afgeschreven. Dit was, bleek na telefonisch contact, het verschil tussen de aankoop en verkoopkoers. Ze hebben dus 1600 euro afgeschreven en weer 1100 euro teruggestort omdat ze niet konden of wilden wachten tot het nieuwe rijbewijs klaar was. Onze bankpas mocht niet worden gezien als legitimatie: gewoon pech. Nu hebben we een lacht ingediend, en daar hebben we een brief van gekregen dat ze deze na 8 augustus in behandeling zullen nemen (dan zijn wij dus op vakantie) En na onze vakantie hebben wij niets meer aan het kroatisch geld; dus zijn we alsnog onze 500 euro kwijt! Kan iemand ons een tip geven hoe we dit moeten aanpakken?

henk51

Re: ABN wisselkoers misbruik

Ongelezen bericht door henk51 »

toen we dit gingen afhalen
Ze accepteerden echter niet de legitimatie van mijn man
konden of wilden wachten tot het nieuwe rijbewijs klaar was.
Je hebt toch ook een paspoort neem ik aan want je gaat naar het buitenland

En je had toch je eigen legitimatiebewijs kunnen gebruiken,ik neem aan dat u of een en/of rekening of een machtiging heeft op uw mans rekening.

Alternatieven genoeg om het geld mee te kunnen nemen.

Dit staat op google over Kroatisch geld wisselen
In verband met de hoge wisselkoersen in Nederland kunt u het beste wisselen aan de grens, bij banken, wisselkantoren of hotels in Kroatië. Er bestaat nauwelijks koersverschil bij de diverse instellingen. Banken zijn geopend van 8 tot 17 uur en 's zaterdags van 8 tot 12 uur.
Dus zo'n groot bedrag al wisselen in Nederland was zowizo al onvoordelig.

gr Henk

Ad Verkaad

Ongelezen bericht door Ad Verkaad »

Precies, en bovendien heb je ook in Kroatië tegenwoordig genoeg geldautomaten om gewoon geld uit de muur te trekken (met je PIN-pas, mits voorzien van Maestro-logootje).

trudy81

Ongelezen bericht door trudy81 »

Hai,

het is natuurlijk heel vervelend, maar het is niet anders.

Punt is namelijk, u koopt iets, voldoet vervolgens niet aan de voorwaarden om hetgeen u gekocht heeft mee te nemen (namelijk een geldig paspoort)
De bank kan het geld niet vasthouden, dat is niet mogelijk, zij moeten het geld weer om wisselen omdat vreemde valuta vasthouden voor een klant (of wie dan ook) zonder geldig identiteitsbewijs niet mag in bankenland. Zij wisselen om tegen de prijs die het dan waard is (de koers dus) en het verschil is voor u omdat u niet voldeed aan de voorwaarden.

Wat u zou kunnen doen is een brief sturen naar de klachtenafdeling van abn, wie weet zijn zij coulant.

Trudy

conniedrieh

Ongelezen bericht door conniedrieh »

dit is totale onzin.
We hebben telefonisch een koers afgesproken, welke de bank niet nakomt! Dus dit heeft niets met voorwaarden te maken, ze hebben een groffe fout gemaakt en verschuilen zich nu achter internet.
En verder heeft de bank ons nooit gewezen op bepaalde voorwaarden, normaal is het voldoende als je bij de bank je legitimeert per bankpas en pin.

Ze hebben het rijbewijs overigens wel geaccepteerd om geld te storten op onze bankrekening. Het paspoort van mijn man was ook in aanvraag en op dat moment niet beschikbaar, maar vanaf morgen heeft hij zowel een nieuw rijbewijs als een nieuw paspoort.

trudy81

Het kan best zijn dat de bank nooit iets met u afgesproken heeft, dat weet ik niet.

Ik kan u wel vertellen dat een bank geen geld voor u mag vasthouden tegen een variabele wisselkoers, dat is illegaal. Dus het verschil tussen koop en verkoop, ook al vind u de koop onzin en onterecht, is legitiem.

Ik wil best begrijpen waarom u het hier niet mee eens bent, het klinkt ook vreemd, maar als men dit afzet tegen de internationale regels is dit heel normaal. Daar had men u echter over moeten informeren. Dat is nagelaten en dat vind ik kwalijk.

U claimt dat de bank de koers niet is nagekomen, als dat zo is bij inkoop hebt u een goed punt. OP het moment van verkoop door de bank, hebt u dat niet, u hebt nooit een verkoop- punt besproken. Omdat u geen geldig paspoort had moest de bank volgens de regels verkopen tegen toen geldende prijs.

Trudy

Leojes30

Ongelezen bericht door Leojes30 »

Ik ben het gedeeltelijk wel eens met TS, ik bedoel de voorwaarden die de bank hanteerd kloppen heus wel en ook het feit dat ts zich niet kan legetimeren is dom en eigen schuld.

Maar een verschil in wisselkoers op dit bedrag, van 500 euro klopt absoluut niet
in zo'n korte tijd.
zelfs met de Dollar is dat nog nooit gebeurt laat staan de Kuna.

Ik kom toevallig net uit Kroatie en ik ben begin juli Kuna's gepind van mijn abn rekening twee weken later ook nog een keer.Beide keren 1000 kuna's en beide keren is exact hetzelde bedrag in euro's van mijn rekening afgehaald, dus waar zit dat valuta verschil dan in???

Digitalwater

Ongelezen bericht door Digitalwater »

Er zit een verschil in de aankoop koers en de verkoop koers :wink:

Leojes30

Ongelezen bericht door Leojes30 »

dat begrijp ik digital , maar geen 500 euro op 1600 euro......

trudy81

ik had eigenlijk nog niet over het bedrag nagedacht, maar dat is inderdaad wel onwaarschijnlijk veel.
Een idee zou zijn de koop en verkoopkoers op te vragen van de verschillende tijdstippen. Want als die niet klopt dan kan het natuurlijk niet.

Trudy

aaten

Ongelezen bericht door aaten »

Het probleem met contante buitenlandse valuta is dat de bank dit spul op voorraad moet hebben en dat kost veel geld. Zeker aangezien de vraag naar buitenlandse valuta de laatste jaren erg is afgenomen, bijna iedereen betaald in het buitenland met maestro of een creditcard.

Zo te horen is er 10.000 HRK aangekocht wat met de wisselkoers op aankoop op een bedrag van 1636,15 euro uitkomt.
Als u 10.000 HRK weer wisselt voor EUR dan krijgt u hier weer 1137,00 euro voor terug, dat is dan ook precies het koersverschil.
De koers is 16 om 11 cent per Kuna oftewel per Kuna die u terug verkoopt verliest u 5 cent.

Overigens vind ik het wel opmerkelijk dat u aangeeft dat u het geld de week erna op komt halen en dat uw kantoor het terugstort. In dergelijke gevallen kan het geld gewoon vastgehouden worden. Geef dat in iedergeval aan bij het kantoor waar u de valuta heeft besteld.

trudy81

@aaten,

dat mag niet meer, een bank mag geen buitenlandse valuta meer vasthouden voor mensen die zich niet kunnen legitimeren. (waarom dat niet mag weet ik eigenlijk niet, lijkt logisch dat er weer een of andere vrage terrorisme wet aan ten grondslag zou kunnen liggen, maar goed)

Trudy

GJvdZ

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Leojes30 schreef:dat begrijp ik digital , maar geen 500 euro op 1600 euro......
Bij incourante valuta is dat helemaal niet ongewoon, zie ook de aan- en verkoopbedragen van bijvoorbeeld GWK. Bij de gangbare valuta (pond, dollar) zie je dat het verschil veel kleiner is. Is altijd al zo geweest trouwens.

Gesloten