LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] ECI Nederland en straat colportage

Alles over supermarkten en andere winkels, met uitzondering van webwinkels, hoort thuis in dit forum. Voor webwinkels bestaat een apart forum.
jvdk11
Berichten: 8
Lid geworden op: 29 jul 2011 11:24

ECI Nederland en straat colportage

Ongelezen bericht door jvdk11 »

Onlangs viel er een brief in de brievenbus van incasso bureau de Inkasso Unie.
Het bedrijf wilde mij op de hoogte stellen van een aanmaning tot betaling ingesteld in opdracht van ECI Nederland.

Na een telefoontje met de Inkasso Unie bleek het te gaan om abbonement aangegaan op straat bij een colporterende medewerker. Ik vroeg of ze het desbetreffende abbonement door wilde sturen zodat ik kon vaststellen of ik mijn handtekening ergens voor had gezet. Louter kreeg ik een factuur toegestuurd met daar op het desbetreffende eerste "gratis" product van het abbonement van het ECI.

Inderdaad had ik ooit een pakketje toegestuurd gekregen waar ik geen idee van had waar ik het aan verdient had. Het bleek te gaan om een DVD.
Vervolgens de Inkasso Unie op de hoogte gesteld van het feit dat ik het abbonement niet met het ECI ben aangegaan en dat de Inkasso Uni te kort komt in het leveren van dat bewijs.

Vervolgens krijg ik een mail van de Inkasso Unie waar in staat; Met het accepteren van het product bent u lid geworden van ECI. Conform artikel 6 van de algemene voorwaarden cliënte heeft u het recht het lidmaatschap zonder opgave van redenen gedurende 14 dagen te ontbinden. U heeft het product geaccepteerd en gehouden.

Los van dat ik het pakketje zelf niet aan de deur heb aangenomen. Zijn mij nooit voorwaarden voorlegd en ter bevesteging ondertekend.

Mij lijken dit toch sterk illegale praktijken. Consumenten verbinden aan voorwaarden die niet eens zijn voorgelegd.

Toch moet ik zo'n schaamteloze 140 euro betalen

sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: ECI Nederland en straat colportage

Ongelezen bericht door sephora30 »

Dus je hebt zelf niks aangevraagd of voor getekend? Ook niet via internet.

jvdk11
Berichten: 8
Lid geworden op: 29 jul 2011 11:24

Re: ECI Nederland en straat colportage

Ongelezen bericht door jvdk11 »

wat ze hier dus eigenlijk proberen te zeggen is dat TNT post niet alleen pakketjes bezorgt maar ook nog is handeld in contracten en abonnementen. :idea:

jvdk11
Berichten: 8
Lid geworden op: 29 jul 2011 11:24

Re: ECI Nederland en straat colportage

Ongelezen bericht door jvdk11 »

sephora30 schreef:Dus je hebt zelf niks aangevraagd of voor getekend? Ook niet via internet.
nee inderdaad ik heb niks besteld. Ik kan me nog herrineren dat het in die tijd vaak werd gebruikt als stomme grap om iemand anders op te geven bij zo'n straat colporteur.
Vandaar dat ik ook heb gevraagd naar het daadwerkelijke contract waar mijn handtekening op zou staan.
Bovendien stond op de factuur mijn achternaam zonder tussenvoegsels iets wat sowiezo niet van mijn hand zou kunnen zijn en het daarom nog verdachter maakt.
Inkasso Unie is hiervan op de hoogte maar lijkt het totaal te negeren en het vervolgens op de contract verbintenis te gooien die aangegaan is bij het accepteren van het pakket aan de deur.

sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: ECI Nederland en straat colportage

Ongelezen bericht door sephora30 »

Wie eist bewijst. Als zij totaal geen bewijs van inschrijving van jouw hand kunnen overleggen houdt het op.

jvdk11
Berichten: 8
Lid geworden op: 29 jul 2011 11:24

Re: ECI Nederland en straat colportage

Ongelezen bericht door jvdk11 »

sephora30 schreef:Wie eist bewijst. Als zij totaal geen bewijs van inschrijving van jouw hand kunnen overleggen houdt het op.
kan ik hiermee concluderen dat de aanname van het pakket aan de deur niet geld als geldige contracts vorm?

alvast bedankt voor de hulp!

Teunbosseman
Berichten: 4385
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: ECI Nederland en straat colportage

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

jvdk11 schreef:
sephora30 schreef:Wie eist bewijst. Als zij totaal geen bewijs van inschrijving van jouw hand kunnen overleggen houdt het op.
kan ik hiermee concluderen dat de aanname van het pakket aan de deur niet geld als geldige contracts vorm?

alvast bedankt voor de hulp!

Moest je niet tekenen voor ontvangst ?

jvdk11
Berichten: 8
Lid geworden op: 29 jul 2011 11:24

Re: ECI Nederland en straat colportage

Ongelezen bericht door jvdk11 »

Teunbosseman schreef:
jvdk11 schreef:
sephora30 schreef:Wie eist bewijst. Als zij totaal geen bewijs van inschrijving van jouw hand kunnen overleggen houdt het op.
kan ik hiermee concluderen dat de aanname van het pakket aan de deur niet geld als geldige contracts vorm?

alvast bedankt voor de hulp!

Moest je niet tekenen voor ontvangst ?
ja natuurlijk moet je tekenen voor ontvangst.
Maar dit kan ook gedaan worden door huisgenoot, echtgenoot of soms buurman/buurvrouw. Draag ik daar verantwoording voor dan?

snepke
Berichten: 3581
Lid geworden op: 10 nov 2007 21:18
Locatie: thuis

Re: ECI Nederland en straat colportage

Ongelezen bericht door snepke »

Als er getekend is voor ontvangst,(door een ander)en je hebt niets besteld o.i.d stuur het dan gelijk terug.Je hebt 10 dagen om het ongedaan te maken,daarna zit je er aan vast.

Het is jouw verantwoording om het terug te sturen of te houden.

Als je het pakketje houdt,gaan de verzenders er vanuit dat je akkoord gaat.
En ik neem aan dat er op het pakje staat van wie het komt,een belletje voor uitleg was zeker te veel moeite?
En meestal zit er een begeleidend briefje in.
Ook niet gelezen zeker?

Teunbosseman
Berichten: 4385
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: ECI Nederland en straat colportage

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

Teunbosseman schreef:Moest je niet tekenen voor ontvangst ?
jvdk11 schreef:ja natuurlijk moet je tekenen voor ontvangst.
Maar dit kan ook gedaan worden door huisgenoot, echtgenoot of soms buurman/buurvrouw. Draag ik daar verantwoording voor dan?

Zo natuurlijk is dat anders niet hoor.....noot gehoord vanbrievenbus post??
Je tekent voor ontvangst op een huisadres en wie dat doet binnen jouw huishouding zal de bezorger een worst wezen.....jij wordt er dus verantwoordelijk voor gehouden.

Lijkt me stug dat buren gaan tekenen voor een ander zijn bezorgingen, ik weiger dit dan als dit mij wordt voorgelegd.
wat ze hier dus eigenlijk proberen te zeggen is dat TNT post niet alleen pakketjes bezorgt maar ook nog is handeld in contracten en abonnementen
Sjonge wat een aanname :roll: :roll:

Anyway, zat er bij de verzending geen schrijven oid?
Ben ook ooit aangemeld geweest door een of andere grapjas en na openen zending zat er een boek in met een schrijven in de strekking van:

Dank voor uw aanmelding blablablablabla hierbij uw gratis product blablablabla u heeft zoveel dagen de tijd om terug te sturen blablabla dan stopt uw abonnement automatisch blablabla.

Terug gestuurd met briefje - onbekende bestelling - en niks meer gehoord.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: ECI Nederland en straat colportage

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Misschien toch ook maar even navraag doen bij een juridisch loket of iets dergelijks en proberen dit op te lossen voordat het bij de rechter terecht komt. Voor een rechter zou het nog wel eens een stukje duurder kunnen worden.

Want zoals Teun al aangeeft zit er altijd een welkomstbriefje bij met uitleg en kun je er altijd binnen een aantal dagen onderuit komen. Of staat er op zijn minst een afzender op. Hier heb je niet op gereageerd en dat is je eigen verantwoordelijkheid.

Misschien kun je je beroepen op ongevraagde toezending en dan mag je het artikel gewoon behouden zonder betaling. Daarbij aangeven dat jij dit abo niet bent aangegaan. Daarom adviseerde ik navraag te doen bij juridisch loket of bijvoorbeeld jurofoon.
Het is wel een beetje een gok welke je neemt als je je hierop beroept en is maar net hoe de rechter dit wil zien. Je hebt voor de kantonrechter waarschijnlijk maar 1 kans om het goed te doen. Het bedrag zal waarschijnlijk te laag blijven om hoger beroep aan te kunnen tekenen.
Teunbosseman schreef: Zo natuurlijk is dat anders niet hoor.....noot gehoord vanbrievenbus post??
Lijkt mij dat een DVD-tje toch wel door een brievenbus past :wink:

ECI Webcare
Berichten: 19
Lid geworden op: 25 okt 2010 13:47
Locatie: Vianen
Contacteer:

Re: ECI Nederland en straat colportage

Ongelezen bericht door ECI Webcare »

Geachte heer/mevrouw,

Ik lees uw verhaal (klacht) en vind het vervelend dat dit zo gelopen is. Graag wil ik de situatie nader bekijken om te evalueren hoe dit heeft kunnen gebeuren en wat ik in dit stadium mogelijk voor u kan doen. Stuur uw klantnummer en/of NAW gegevens naar: [email protected] dan nemen wij zo spoedig mogelijk contact met u op.

Met vriendelijke groet,

Marcel
ECI Webcare Team

jvdk11
Berichten: 8
Lid geworden op: 29 jul 2011 11:24

Re: ECI Nederland en straat colportage

Ongelezen bericht door jvdk11 »


Sjonge wat een aanname :roll: :roll:

Anyway, zat er bij de verzending geen schrijven oid?
Ben ook ooit aangemeld geweest door een of andere grapjas en na openen zending zat er een boek in met een schrijven in de strekking van:

Dank voor uw aanmelding blablablablabla hierbij uw gratis product blablablabla u heeft zoveel dagen de tijd om terug te sturen blablabla dan stopt uw abonnement automatisch blablabla.

Terug gestuurd met briefje - onbekende bestelling - en niks meer gehoord.
Nou weet je ik zou het echt niet meer weten wat er precies op het pakje stond of wat er bij zat daar is het gewoon te lang geleden voor. Ik had het inderdaad zo aan moeten pakken als jij hebt gedaan en het gelijk retour afzender moeten sturen. Helaas is het hier aan de kant gelegd en in de vergetelheid geraakt. Het kan inderdaad zo zijn dat er de woorden "gratis" op hebben gestaan en dat ik er me daarom niet echt druk om heb gemaakt.

maar goed om te horen dat ik niet de enige ben waar dit soort grappen zijn uitgehaald!!

jvdk11
Berichten: 8
Lid geworden op: 29 jul 2011 11:24

Re: ECI Nederland en straat colportage

Ongelezen bericht door jvdk11 »

ECI Webcare schreef:Geachte heer/mevrouw,

Ik lees uw verhaal (klacht) en vind het vervelend dat dit zo gelopen is. Graag wil ik de situatie nader bekijken om te evalueren hoe dit heeft kunnen gebeuren en wat ik in dit stadium mogelijk voor u kan doen. Stuur uw klantnummer en/of NAW gegevens naar: [email protected] dan nemen wij zo spoedig mogelijk contact met u op.

Met vriendelijke groet,

Marcel
ECI Webcare Team
Helaas weet ik niet mijn klantennummer aangezien ik geen actief lid ben. Maar ik neem contact met je op via de mail om persoonsgegevens ut te wisselen.

dame41
Berichten: 42
Lid geworden op: 04 mar 2011 13:13

Re: ECI Nederland en straat colportage

Ongelezen bericht door dame41 »

Je hebt toch een adres. Klantenservice van de ECI kan ook op postcode huisnummer zoeken. Oeps verkeerd gelezen sorry :oops:

Ik bestel regelmatig bij ECI en ik heb nog nooit hoeven tekenen voor ontvangst.

cliff
Berichten: 174
Lid geworden op: 19 apr 2009 11:11

Re: ECI Nederland en straat colportage

Ongelezen bericht door cliff »

jvdk11 schreef:
sephora30 schreef:Wie eist bewijst. Als zij totaal geen bewijs van inschrijving van jouw hand kunnen overleggen houdt het op.
kan ik hiermee concluderen dat de aanname van het pakket aan de deur niet geld als geldige contracts vorm?

alvast bedankt voor de hulp!
Geen contract=geen verbintenis,ze kunnen wel vanalles bij aan de deur brengen waar je dan ineens lid van zou zijn maar zo werkt dat niet.

Gewoon niet betalen laten ze de t*r*ing krijgen!!!

jvdk11
Berichten: 8
Lid geworden op: 29 jul 2011 11:24

Re: ECI Nederland en straat colportage

Ongelezen bericht door jvdk11 »

Probleem opgelost! ECI heeft het incassobureau van de zaak gehaald en geschikt. Bedankt voor de goede hulp!

Gesloten