LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] citalopram/cipramil: reageer!

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
wikky
Berichten: 189
Lid geworden op: 27 jul 2009 19:16

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door wikky »

ha bokkie,ik denk dat we nog maar met zijn 2e over zijn whaha
ik ben afgelopen dinsdag opgehoogd naar 25 mg.
ik heb het idee dat het wel goed gaat,maar soms een klein beetje bijwerkingen,trillerig en zo..
ik had het nog met de huisarts over dat zweten,zij denkt dat dat niet van de a.d komt :roll: ,maar dat lijkt me sterk,we hebben het bijna allemaal hier!
maak er een fijn weekend van :!:

bokkie10
Berichten: 173
Lid geworden op: 05 mei 2009 12:52

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door bokkie10 »

Ja Wikky, de harde kern blijft over hahaha.
Nou dat zweten komt daar echt wel van hoor, net wat je zegt bijna iedereen heeft er last van.
Fijn dat het met jou ook goed gaat

Fijn weekend

Groetjes Angela

wikky
Berichten: 189
Lid geworden op: 27 jul 2009 19:16

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door wikky »

dat was de vorige keer ook hè angela,toen bleven wij ook alleen nog over haha
gr wilma

bokkie10
Berichten: 173
Lid geworden op: 05 mei 2009 12:52

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door bokkie10 »

Ja inderdaad Wilma, 't zijn altijd dezelfde hihihi.

ronv
Berichten: 63
Lid geworden op: 06 jun 2011 13:25

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door ronv »

Hi all,

Zo daar ben ik weer, 3 weken vakantie gehad (zonder internet :x ), nu weer werken. Maar ik moet zeggen.....het gaat goed op het moment :D. Heerlijk dat de Cipramil zijn werk doet en ik de rest ;-)

Zit nog steeds op de 16 druppels(32mg) vergelijkbaar met de pil versie (40mg) en dit blijkt weer mijn juiste dosis te zijn. Oh wat heb ik in de rats gezeten en wat duurde het weer lang voordat het zonnetje weer ging schijnen in mijzelf, maar dan ineens is hij daar :D heerlijk om je weer zo te voelen.
Maandag dagopname ziekenhuis voor een operatie aan mijn oor, gelukkig voel ik mij beter anders had ik dat denk ik niet getrokken.

Even terug gelezen, sommige toch weer wat terugslag en andere weer iets beter. Volhouden allemaal het gaat uiteindelijk weer beter worden.

Gr, ron

wikky
Berichten: 189
Lid geworden op: 27 jul 2009 19:16

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door wikky »

hoi ron,fijn dat het bij jou ook weer beter gaat..
prachtig is dat toch hè,in het begin denken we,we komen er nooit en hebben dan geen vertrouwen,maar uiteindelijk komen we allemaal op de goede weg terecht..
ik wens je sterkte maandag!
groetjes wilma

bokkie10
Berichten: 173
Lid geworden op: 05 mei 2009 12:52

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door bokkie10 »

Hoi Ron,

Fijn om te lezen dat het zonnetje voor jou is gaan schijnen.
Ik wens je veel succes maandag
Nog een fijn weekend.

Groetjes Angela

hyperdepiep
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 jul 2011 22:04

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door hyperdepiep »

hallo allemaal.

afbouwen en weer opbouwen.

Nadat ik begin juli heb geprobeerd af te bouwen van 20 naar 10mg. Ben ik 2 weken geleden weer begonnen met het opbouwen Het afbouwen deed me geen goed. Jullie hadden dus terchte vraagtekens bij mijn afbouwplan. Nog bedankt voor de feedback hierover. Ik kreeg o.a. last van zeer wisselende stemmingen en heel erg zweten. (iets waar ik normaal geen last van heb) Dus Wikky, jij bent niet de enige die last heeft van zweetbuien. Vreemd dat je huisarts dat niet erkend. Hoe dan ook, we weten dat dit ook weer over gaat.
Ook kon ik merken dat ik meer last kreeg van depressieve buien met het risico dat ik weer zou gaan drinken. Daarom ben ik 2 weken geleden weer begonnen met het opnieuw opbouwen van de cita's. Hierbij ondervindt ik totnogtoe weinig problemen. Voel me nu ongeveer weer net zo als toen ik 3-4 maanden citalopram ben gaan gebruiken. Dus voorlopig maar even zo door doen denk ik. Binnenkort (2e helft augustus) spreek ik m'n psychiater weer. Ga dan wel met hem overleggen hoe nu verder....

Heb nog steeds last van een toon in m'n hoofd of oren. Het lijkt op een piepende microfoon. (gelukkig niet zo hard... maar toch) Herkent iemand dit?
Ben van plan om een vakantie te boeken voor alleengaanden. Heb 2e week september pas vakantie. Zal wel Kreta worden of zoiets.

Ben nog wel steeds erg snel moe en na een werkdag niet in staat om nog wat fatsoenlijks te doen. Had afgelopen vrijdag een snipperdag genomen. Heb de hele dag op de bank gelummeld en heel veel geslapen. Ook zaterdag niet veel uitgevreten. Wel even de tuin bijgewerkt en de noodzakelijke boodschappen gehaald. Herkennen jullie het gevoel dat je eigenlijk wel iets wil doen maar dat je er gewoon te lui en te moe voor bent om het te doen??

Ben benieuwd hoe het met iedereen verdergaat. (ook met dochter38 en moeder en wonderwel: nog steeds in ziekenhuis? / miss-tony: gaat het opbouwen goed in combinatie met je werk?) En natuurlijk ook de die-hearts :) :) Wikky en Bokkie. En verder iedereen die ik vergeten ben. Het ga jullie goed.

bokkie10
Berichten: 173
Lid geworden op: 05 mei 2009 12:52

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door bokkie10 »

Hallo allemaal,

Hier alles goed, heb geen bijwerkingen van het ophogen.
Helaas gaat het nu met m'n moeder wat minder, ze zat al een tijdje niet goed in der vel en ik vermoedde dat ze in een depressie was beland.
Ben gister met haar naar de huisarts geweest, en ze heeft nu escitalopram gekregen. Ze is vandaag begonnen, en ze was al misselijk en dizzy.
Gelukkig weet ze wat ze kan verwachten, omdat ze alles met mij heeft meegemaakt. Ze is wel heel laag begonnen met 5mg, maar dan heeft ze misschien minder bijwerkingen, ik hoop het voor haar.
Nu zie ik pas hoe machteloos je je kunt voelen als je degene waar je van houd niet kunt helpen, zo moeten mijn man en familie zich ook hebben gevoeld hebben toen ik ziek was, maar dan zie je dat niet.
Ik hoop dat ze zich snel wat beter gaat voelen, want aan je moedertje moeten ze niet aankomen :( .
Hoop dat het met iedereen goed gaat.

Groetjes Angela

wikky
Berichten: 189
Lid geworden op: 27 jul 2009 19:16

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door wikky »

ach bokkie,wat sneu dat jouw moeder nu ook ziek is.
ik hoop dat de medicijnen snel aan zullen slaan hoor,want inderdaad,aan je moederke mogen ze niet aan komen..
ik ben een paar dagen niet op de pc gekunnen,maar ik heb gisteren een nieuwe laptop gekocht,dus ik kan weer ffe vooruit hoor.
bokkie en hoe gaat het nu met je moeder?,ik lees dit berichtje dus pas een paar dagen later hè..

en waar zit de rest van onze vriendjes,allemaal nog op vakantie denk ik :lol:

bokkie10
Berichten: 173
Lid geworden op: 05 mei 2009 12:52

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door bokkie10 »

Hallo Wikky,

Mijn moeder is gisteren verhoogd naar 10mg, en ze is nu nog duizeliger dan ze al was.
Ik hoop dat dat gauw voorbij zal gaan,want dat is niet prettig.
Dit was ook 1 van de reden dat ze naar de huisarts is gegaan, maar alles word versterkt nu, maarja dat weten we dat het in het begin allemaal erger word en daarna pas beter, maar vind het wel moeilijk hoor.
Gelukkig blijft ze wel bezig en gaat niet bij de pakken neerzitten, maar af en toe word het haar allemaal teveel.
Nou moet je weten dat mijn moeder nog nooit ziek is geweest, en ze is toch al 76 jaar, dus dit komt extra hard aan. Ma is heel hard voor zichzelf en geen klager, en dan ineens krijg je dit.....ja dat is heel moeilijk voor haar.
Maar we vertrouwen er maar op dat het allemaal goedkomt.
Hoe is het trouwens met jou, gaat alles nog goed.
De rest is inderdaad allemaal op vakantie denk, want het is heel rustig :D
We zullen maar denken dat dat een goed teken is. :wink:

Groetjes Angela

wikky
Berichten: 189
Lid geworden op: 27 jul 2009 19:16

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door wikky »

tsja bokkie die bijwerkingen zijn nu erger bij jouw moeder,dat is normaal (zeggen ze dan),maar je zal er maar mee zitten pppffff
met mij gaat het eigenlijk heel goed,alleen vandaag heb ik me toch een vervelend dag,ik voel me zo moe als een pier :evil:
als ik zou gaan liggen dan sliep ik,zeker weten,maar dat doe ik niet want anders slaap ik vanavond niet!
misschien gaat het morgen wel weer wat beterder :P
fijne zondag nog :wink:

dochter38
Berichten: 87
Lid geworden op: 30 apr 2011 13:59

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door dochter38 »

hoi beste allemaal

ben ik weer even , mijn pc doet erg raar en valt af en toe uit dus ik probeer me verhaal niet te lang te maken anders typ ik alles voor niks :(

ik ben 4 weken naar de camping geweest en vandaar al zo lang niet meer geweest .

met me moeder gaat het nog niet zo als we willen , ik ben vandaag weer thuis gekomen dus kan nu weer even kijken hoe of wat presies omdat ik ze nu weer elke dag ga zien en dat is toch anders als door de telefoon.
de psy heeft tussen door een keer hele andere Anti depresiva voor willen schrijven omdat hij dacht dat ze niet meer aan zouden slaan , maar omdat me moeder af en toe een goede dag er tussen heeft durfde ze het niet om opnieuw te beginnen , dus we zetten nog even door met de Cita en als het echt niet zijn werk gaat doen als dat we willen zal ze over moeten stappen.
maar maandag slikt ze 10 weken de 30 mg en zelf denkt ze dat ze naar de 40 moet .
ze oogt wel vrolijk maar ze klaagt toch over onrust en soms heeft ze een slechte dag er tussen weer en ik vind haar nog steeds niet de oude :(
maar mischien gebeurt dat wel nooit meer ik weet het niet . het is nu belangrijk dat zij zich beter voelt.
ik las bij Bokkie dat haar moeder ook in een depressie is beland poeh erg he ? inderdaad niet onze moedertjes.
die moeten genieten na een leven lang werken , maar helaas we hebben het niet altijd voor het zeggen.

nou mensen ik blijf hier schrijven en jullie zeker volgen

ga nu snel naar beddddddd

Linde
Berichten: 15
Lid geworden op: 15 jul 2011 15:04

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Linde »

Daar ben ik weer, terug van een fijne vakantie!
Het gaat goed met me! De cita slaat goed aan, ik ben blij dat ik me door alle bijwerkingen heen geworsteld heb! Heb nog wel mijn dipjes, en moet naar de signalen van mijn lijf luisteren.
Heb dus niet veel te melden!
Lees met jullie mee en allemaal succes met de soms zware strijd!

Groet, Linde

Peer1
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 aug 2011 16:55

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Peer1 »

Beste mede-citalopram-nemers,

Ik ben inmiddels bijna 6 weken op 20 mg cita. Heb alle pagina's inmiddels gelezen van dit forum (heeft wel wat tijd gekost), en krijg het idee dat het een goed medicijn is.

Ik heb persoonlijk een redelijk goede ervaring tot op heden (heb in het verleden 3 andere anti-depressiva gebruikt) en op dit moment ben ik ervan overtuigd dat ik er mee door moet gaan. Uiteraard is het niet helemaal hosanna, maar ik merk (en ook mijn omgeving) merk dat ik er rustiger/relaxter van wordt.

Ik slik dit medicijn wegens sociale angsten, waar ik al ruim 20 jaar mee te kampen heb. Tot op heden heb ik nog niet een gewenst effect gekregen hiertegen. Waar ik op dit moment een beetje mee worstel is of ik moet ophogen of misschien verlagen. Mensen neigen naar ophogen, maar misschien krijg je bij verlagen juist wel een beter effect. Heeft er iemand ervaring met het afwegen hiervan? Na het lezen van alle berichten, denk ik dat 30 mg gemiddeld genomen een goeie dosis is (hoewel ik begrijp dat dit heel subjectief is). Heeft iemand hier ideeen over?

Veel sterkte allen, en vriendelijke groet!

bokkie10
Berichten: 173
Lid geworden op: 05 mei 2009 12:52

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door bokkie10 »

Hallo Peer1,

Allereerst welkom.
Wat betreft je vraag, Ik denk dat het voor iedereen verschillend is wat de beste dosis is. Ikzelf ben begonnen met 20mg, maar heb gemerkt dat ik het op 15mg beter doe.
Vraag dit is aan je huisarts/psych, hij zal je daar misschien advies in kunnen geven. Ik denk dat het een kwestie van uitproberen is, maar doe dit niet uit jezelf, maar onder begeleiding.
Veel succes!

Groetjes Angela

Heleen-tje
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 aug 2011 12:50

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Heleen-tje »

Hi allemaal,

Ik heb niet dit hele forum gelezen.. het zijn teveel reacties om mijn "probleem"erin te kunnen vinden. Maar hoop dat iemand mij kan helpen.

Ik slik sinds zes maanden citalopram 20 mg. Ik ben er dolgelukkig mee. Het helpt enorm, mijn stemming is veel beter en het vage paniekgevoel dat ik altijd had is weg. Ik heb weinig bijwerkingen gehad, met uitzondering van één: ik ben in die zes maanden maar liefst 8 kilo aangekomen! Ik baal als een stekker als ik in de spiegel kijk. Ik ben gisteren bij de huisarts geweest en kreeg te horen dat het niet kan, dat aankomen geen bekende bijwerking is van citalopram (afvallen daarentegen wel). Maar ik weet gewoon zeker dat het wel van de medicijnen is. Ik eet niet echt meer dan voorheen (al heb ik wel meer honger). Zijn er mensen die dit herkennen?

Het voelt als een catch-22: ik kan blijven slikken en gelukkig zijn maar moddervet, of stoppen en somber worden, maar wel met een mooi figuur.. :(

Heleen

bokkie10
Berichten: 173
Lid geworden op: 05 mei 2009 12:52

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door bokkie10 »

Hallo Heleentje,

Ik ben in 2 en een half jaar tijd 14 kilo aangekomen, en ben ook niet anders gaan eten.
Dit is wel degelijk een bijwerking van de citalopram.
Ik ben er ook niet blij mee, maar hoe ik me nu voel vind ik belangrijker dan toen ik nog 50 kilo woog zonder cita.
We zullen het ermee moeten doen denk ik.
Veel succes ermee.

Groetjes Angela

Peer1
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 aug 2011 16:55

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Peer1 »

@Bokkie: Bedankt voor je reactie. Eerlijk gezegd denk ik dat als ik het met de dokter bespreek, hij mij ook niet echt kan vertellen of ik moet verhogen of verlagen. Hij moet toch uitgaan van hetgeen ik hem vertel, aangezien hij niet kan voelen wat ik voel. Daarbij komt dat de beste dosis per persoon kan verschillen.

Ik denk inderdaad dat de juiste dosis vinden een kwestie van uitproberen is. Waarom dacht jij toen je nog op 20mg zat, dat het beter was om te verlagen naar 15mg en niet te verhogen naar 25mg bijvoorbeeld? Ik heb het gevoel dat mijn 20mg niet de optimale dosis is, maar vindt het lastig te bepalen of het een vermindering of vermeerdering moet worden.

Toch maar gewoon uitproberen denk ik, hoewel je dan iedere keer weer 6 weken moet afwachten wat het effect zal zijn..

@Heleentje: Ik begrijp precies wat je bedoelt met het Catch-22 gevoel. Ikzelf heb ook profijt van deze medicijnen, maar de downside is dat mijn libido en mogelijkheid tot orgasme ernstig bemoeilijkt is. De vraag is, weegt het ene zwaarder dan het andere. Uiteraard wil ik me goed voelen, maar uiteindelijk moet het de negatieve bijwerking niet de overhand krijgen. Want dan heiligt het doel niet meer de middelen. Op dit moment is dit bij mij nog niet het geval, maar ik hoop echt dat mijn libido/orgasme probleem bijtrekt (onbedoelde woordspeling).

bokkie10
Berichten: 173
Lid geworden op: 05 mei 2009 12:52

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door bokkie10 »

Hallo Peer1,

Ik heb eigenlijk bij het afbouwen pas gemerkt, dat ik me met 15mg beter voelde dan met 20mg.
Dus toen ik daarna weer moest beginnen, ben ik maar tot 15mg meer opgebouwd. Dit is voor mij de goede dosis, maar dat is voor iedereen verschillend natuurlijk, toch een kwestie van uitproberen.
Veel succes.

Groetjes Angela

Gesloten