LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Telefonisch contract Essent??

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
tripkippiej
Berichten: 9
Lid geworden op: 23 dec 2010 21:06

Telefonisch contract Essent??

Ongelezen bericht door tripkippiej »

9 dagen geleden werd ik gecontacteerd door Essent via telefoon.
Als je geinteresseerd was, moest je telefonisch toezeggen dat je het contract aan zou gaan en dat werd opgenomen op een bandje.

Vooraf kreeg je geen informatie over de tarieven etc, dat zou je naderhand pas opgestuurd krijgen en dan kreeg je 7 werkdagen bedenktijd.

De brief die daarop volgde is gedatteerd op 27 juli, ik heb hem zelf pas 29 juli ontvangen. (de levering zou vanaf 1 september 2011 pas ingaan)
Nu bel ik net, dat ik het níét wil voortzetten, krijg ik te horen dat ik te laat ben met reageren.
Volgens die dagtekening dus nét 1 dag te laat, volgens het daadwerkelijk ontvangen van die brief ben ik dus nog op tijd;6 dagen na ontvangst van de brief.
Als ik nu wil opzeggen, ben ik verplicht een boete te betalen van 100 euro.
Lijkt me nogal overdreven voor iets wat ik (nog) niet ontvang..

Iemand ervaring met dit soort smerige telefonische praktijken en hoe je ervan af kan komen?
Ik heb toen telefonisch al aangegeven dat ik het nogal vreemd vond dat ze geen handtekening voor goedkeuring nodig hadden en dat dat aan de hand van opname van een bandje gedaan werd.
Iedereen had wel uit mijn naam toezegging kunnen geven...

Iemand een idee hoe ik er alsnog vanaf kan komen?

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Telefonisch contract Essent??

Ongelezen bericht door Jolijn »

Negen dagen geleden telefonisch benaderd, dat was niet de 27e juli.

Ontvangstdatum van de brief lijkt mij hier zeker van belang, omdat dan pas de tarieven bekend zijn.

Staat er in die brief ook die termijn van 7 werkdagen?
7 werkdagen bedenktijd of binnen 7 werkdagen afzeggen?

('k Vind je trouwens wel een .......om tot het laatst te wachten)

tripkippiej
Berichten: 9
Lid geworden op: 23 dec 2010 21:06

Re: Telefonisch contract Essent??

Ongelezen bericht door tripkippiej »

Binnen 7 werdagen kon je je telefonisch herroepen..
Ik ben normaal heel secuur om dingen op tijd te regelen,
maar mijn zus trouwde vorige week vrijdag, de voorbereidingen daarvoor waren op dat moment belangrijker voor mij.
iets waar ik nu dus de *** voor ben :roll:

forumessent
Berichten: 321
Lid geworden op: 19 nov 2008 09:26

Re: Telefonisch contract Essent??

Ongelezen bericht door forumessent »

Beste tripkippiej,

In uw bericht van 8 augustus op dit forum geeft u aan dat u een vraag heeft over de annulering van uw contract.
Graag wil ik telefonisch contact met u opnemen zodat ik het voor u kan uitzoeken.

Indien u hier geen bezwaar tegen heeft, kunt u uw klantnummer en forumnaam mailen naar [email protected]. Hiermee kan ik uw contactgegevens opzoeken in onze administratie. Ik of een collega neem(t) dan zo spoedig mogelijk contact met u op.

Alvast bedankt voor de moeite.

Met vriendelijk groet,

Angelique
Essent medewerker

Wubo
Berichten: 676
Lid geworden op: 13 mei 2006 23:28

Re: Telefonisch contract Essent??

Ongelezen bericht door Wubo »

dan nog zit je op 7 werkdagen aangezien je er 2 weekend dagen tussen hebt zitten. dan kom je op 9 aan
en dom om tot het laatste moment te wachten

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Telefonisch contract Essent??

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Iemand ervaring met dit soort smerige telefonische praktijken en hoe je ervan af kan komen?
https://www.bel-me-niet.nl/

En verder zie laatste punt http://www.consuwijzer.nl/Ik_wil_advies ... he_verkoop

Als Essent zich niet stipt aan de regels heeft gehouden, wordt de bedenktijd dus drie maanden i.p.v. 7 werkdagen

En: Essent heeft geen poot om op te staan omdat de brief niet aangetekend werd verzonden. Wanneer de brief aankwam is dus niet hard te maken door Essent. Als Essent dus een opzegvergoeding eist, dan kun jij eisen dat Essent aantoont dat de brief op de 29e is aangekomen. Je kan altijd nog zeggen dat je je hebt vergist en dat je de brief pas (bijvoorbeeld) 2 augustus hebt ontvangen. Netjes? Zeker niet, maar dat is Essent ook niet. Dus last van gewetenswroeging hoef je niet te krijgen.

Naschrift: Ik las ook nog het volgende op Consuwijzer waaruit blijkt dat je overeenkomst met Essent ongeldig is:
Wat moet de verkoper mij aan het begin van het telefoongesprek vertellen over het energiecontract dat hij wil verkopen?

Hij moet u vertellen:

Namens welk energiebedrijf hij belt, en wat het adres is van dit energiebedrijf.
Hoe duur de energie is. De verkoper moet de totale prijs noemen. Dus met belastingen en toeslagen.
Hoeveel het transport en de aansluiting op het energienet kost.
Op welke manier u de energie kunt betalen.
Hoe lang het energiecontract minimaal duurt.
Omdat je die tarieven dus niet telefonisch hebt gekregen, kun je zonder opzegtermijn opzeggen.

http://www.consuwijzer.nl/Ik_wil_advies ... oongesprek

Dááááág Essent :)

tripkippiej
Berichten: 9
Lid geworden op: 23 dec 2010 21:06

Re: Telefonisch contract Essent??

Ongelezen bericht door tripkippiej »

Ik stond al ingeschreven in het bel-me-niet-register :?
http://www.consuwijzer.nl/Ik_wil_advies ... op_energie
Daarin staat dat ze tijdens het gesprek verplicht zijn om aan te geven waar het bezoekadres zich bevind; deze heb ik niet gehoord.

Daarnaast heeft de verkoper pas tijdens de bandopname de prijzen genoemd, is dat volgens de regels of had hij dat voor het bandje moeten noemen?
Tijdens mijn 'ja' van het bandje vulde ik dat aan met 'Ja, nadat ik de informatie heb doorgelezen en dan akkoord ga' .
Dit antwoord was niet bevredigend want de klantenservice wilde dit perfect op band hebben staan zonder toevoegingen.
Het hele rijtje begon toen weer opnieuw, alleen was ik 'verplicht' enkel en alleen ja te zeggen.

Op de Consumentenwijzer zag ik ergenst staan (kan ik zo snel niet meer terug vinden) dat ik 7 werkdagen bedenktijd heb nadat ik het contract heb ontvangen.
In de brief staat 7 werkdagen na dagtekening..

Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: Telefonisch contract Essent??

Ongelezen bericht door Guardian72 »

tripkippiej schreef: Tijdens mijn 'ja' van het bandje vulde ik dat aan met 'Ja, nadat ik de informatie heb doorgelezen en dan akkoord ga' .
Dit antwoord was niet bevredigend want de klantenservice wilde dit perfect op band hebben staan zonder toevoegingen.
Het hele rijtje begon toen weer opnieuw, alleen was ik 'verplicht' enkel en alleen ja te zeggen.
Op dat moment had ik afgehaakt.
Ik zeg wat ik wil - en als ze dat niet aanstaat geeft dat aan dat men mij als klant niet wil.

Je zou dus kunnen zeggen dat je je nogal overdonderd voelde - waardoor je niet helemaal helder meer reageerde.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Telefonisch contract Essent??

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Het is bij wet verboden om mensen te bellen die in het bel-me-niet register staan, tenzij het gaat om iemand die in het verleden klant is geweest bij het bedrijf.

Als er sprake is van een overtreding, meld dit dan bij Consuwijzer. Bij meerdere overtredingen kunnen boetes worden opgelegd. Er zijn al boetes opgelegd van 450.000 euro.

tripkippiej
Berichten: 9
Lid geworden op: 23 dec 2010 21:06

Re: Telefonisch contract Essent??

Ongelezen bericht door tripkippiej »

ben op dit moment aan de telefoon met consuwijzer :wink:

Daniel van Laar
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 sep 2012 10:40

Re: Telefonisch contract Essent??

Ongelezen bericht door Daniel van Laar »

Beste mensen,

Heb je het ooit zo zout gegeten. Het volgende verhaal zal voor veel mensen herkenbaar zijn, getuige de vele verhalen op TrosRadar.nl. De woorden "bedrog", "afzetterij", "misleiding" en "oplichting" lijken van toepassing. Maar nee, volgens Essent mag dit. Essent heeft zich in het volgende verhaal namelijk helemaal aan de colportagewet gehouden :mrgreen:.

Het gaat om een ongewilde, onvrijwillige telefonische afsluiting van een energiecontract aan een Australische collega van mij. Ik treed hier even op als vertolker.

Eind 2011 werd de (van Oorsprong Brazilliaanse) vrouw van dhr Aussie gebeld door Essent met een flitsend verhaal over een energiecontract. Aangezien Aussie's erg beleeft zijn (kunnen Nl'ers nog wat van leren) heeft ze niet ogenblikkelijk de hoorn erop gesmeten en geprobeert het gesprek te begrijpen en vriendelijk af te wimpelen. Om van de call-center student af te komen heeft ze maar toegezegd (dacht ze) om informatie te ontvangen. Het is niet in haar opgekomen dat het in Nederland mogelijk is om op deze manier een contract in je maag gesplitst te krijgen, want dat is waar zij vandaan komt namelijk onbestaanbaar en zelfs illegaal.

Nu kwamen onze Aussie's er na drie maanden pas achter dat zij blijkbaar een contract hadden afgesloten met Essent. Essent doet namelijk helemaal geen moeite om -zodra er een vaag "ja" is opgenomen op de vraag of alles is begrepen- duidelijk te maken welke malversaties in gang worden gezet. In mijn naiviteit dacht ik het misverstand met een belletje te kunnen oplossen, maar Essent verschuilt zich (zoals veel bedrijven) achter een onwillig en onkundig callcenter, wiens opdracht het is om de enorme stroom terecht klagende mensen zoveel mogelijk af te wimpelen. De mededeling "u had binnen 8 dagen(!) moeten reageren" was afdoende vond men daar. Overigens waren vanaf het moment dat de brief op de mat viel al 4 van deze dagen verstreken.

Die termijn van 8 dagen blijkt inderdaad in de colportagewet te staan. In de ogen van de Aussies is Nederland daarmee gedegradeerd van goed functionerend, West-Europees land, met duidelijke wetten en regels, lage corruptie en noem alles maar op waar we hier altijd zo hoog van opgeven, naar een bananenrepubliek.

De lieve mensen hebben vanuit hun onmachtige positie toch hun waardigheid willen behouden en besloten om het contract dan maar via de normale weg open te breken. Maar ho! Wat bleek? Het op slinkse wijze afgesloten contract bleek een 3-jarig contract te zijn!!! Die kun je alleen openbreken door betaling van een afkoopsom van 100 Euro! Ik geef toe dat Essent dit geniaal bedacht heeft, ik wou dat ik er zelf op gekomen was. Komen de namen "DSB", "Madoff" en "PalmInvest" al in u op? U kunt de naam Essent zonder prolemen aan dit rijtje toevoegen!

Het contract is dus opgezegd. In de onduidelijkheid met kruisende eindafrekeningen en laatste termijn ook nog een te late betaling plaatsgevonden waar zonder pardon en onmiddelijk een extra 20 Euro in rekening werd gebracht. Totale materiele schade: 120 Euro

In Australie noemt men deze hele gang van zaken "Blind robbery", dus het beroven van een blinde. Bedrijven als Essent heten daar "marketing sharks", dit zijn bedrijven op zoek naar zwakkeren (mensen die niet ogenblikkelijk de hoorn neersmijten) om ze wanproducten aan te smeren.

Maar dan is er toch nog altijd ziets als coulance? Een bedrijf als Essent wil toch niet dat hun goede naam door dit soort misverstanden op sites als Trosradar.nl door het slijk wordt gehaald? Immers, nieuwe klanten zullen misschien wel worden ofgeschrokken door dit soort verhalen. Dus heb ik het bovenstaande verhaal niet meteen hier, maar op Klacht.nl gezet. Dit leverde een telefoontje op van een medewerkster van de afdeling Damage Control van Essent, die zo vriendelijk was mij het opgenomen telefoongesprek toe te sturen. Ik ben er vrij zeker van dat iedereen het met me eens zal zijn dat dit fragment, want de opname start pas op het moment dat de deal geclosed wordt, niet als basis zou mogen dienen voor een contract. (.WAV bestand wordt helaas niet geaccepteerd door TrosRadar als attachment :(, @ moderator: kan hiervoor misschien een uitzondering worden gemaakt?)

Aangezien het hier niet over mezelf gaat, ben ik niet verlamd door frustratie. Ik kan me namelijk heel goed voorstellen dat mensen het gevoel hebben tegen de bierkaai te vechten bij bedrijven als Essent. Ik neem dit dus even over van dhr Aussie, ook vanwege het Nederlands. Heeft iemand misschien advies over wat de snelste manier is om bovenstaand verhaal recht te zetten?

Rest mij slechts mijn verbazing uit te spreken dat dit soort wanpraktijken nog steeds plaatsvinden in Nederland. Naar mijn mening kan je Essent hiervoor niet genoeg aan de schandpaal nagelen.

Daan

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Telefonisch contract Essent??

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Consumenten zijn in Nederland vrijwel onbeschermd tegen dit soort praktijken. De Consumentenautoriteit (Overheid) laat deze praktijken onbestraft. Je kan klagen tot je een ons weegt bij http://www.consuwijzer.nl (Overheid) maar dat helpt geen zier.

En de Geschillencommissie SGC (http://www.sgc.nl) waar je je recht kan halen, is niet laagdrempelig genoeg. Vrijwel niemand maakt gebruik van deze mogelijkheid. Hoewel ik er zelf hele goede ervaringen mee heb en dat op dit forum van de daken schreeuw, heeft niemand zin om naar een Geschillencommissie te gaan.

Wetgeving moet dus aangescherpt worden, en boetes en pakkans omhoog voor deze bedrijven. Maar dat zal met het komende VVD-kabinet zeker niet gaan gebeuren. Ik zou Aussie in elk geval aanmelden bij het Bel-me-niet-register.

Daniel van Laar
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 sep 2012 10:40

Re: Telefonisch contract Essent??

Ongelezen bericht door Daniel van Laar »

Bedankt voor uw reactie. Ik heb het verhaal toch maar gemeld bij Consuwijzer, alhoewel het waarschijnlijk voor ons niet direct effect zal hebben. Maar wat een verassing! Ik ben naar aanleiding van bovenstaand verhaal nogmaals benaderd door Essent met een voorstel: 50 Euro retour voor de geleden leidensweg. Kennelijk is TrosRadar ook bij Essent een laagdrempeliger forum dan hun eigen callcenter. Is het misschien een idee om dat nutteloze callcenter in zijn geheel op te heffen en alle klachten gewoon via deze site te plaatsen?

Die 50 Euro lijken een mooie deal. Maar het is toch vreemd: je bent berooft van 120 Euro, de dief is gepakt en denkt ermee weg te komen door je 50 euro in je handen te duwen. Dan is er toch nog altijd 70 Euro gestolen?

Fam.Balk
Berichten: 21
Lid geworden op: 04 mei 2007 10:59

Re: Telefonisch contract Essent??

Ongelezen bericht door Fam.Balk »

Ook ik heb telefonisch mijn contract verlengt alles prima geregeld, genoeg bedenktijd. Nee ik ben geen medewerker van Essent, maar reeds vele jaren klant en altijd een prima reactie van Essent indien ik een vraag had.
Telefonisch of per e-mail een antwoord altijd zeer snel, dus ik ben uitermate tevreden ,en dat mag ook wel eens gezegd worden.

Gesloten