LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] En dan nu hoe het echt zit

Vragen of opmerkingen over mulit level marketing kan je hier kwijt.
mrtelecom

Re: En dan nu hoe het echt zit

Ongelezen bericht door mrtelecom »

Als je zo oordeelt dat een pyramide oplichting is, kun je:
a. Niet schaken
b. Niet nadenken

Kijk eens naar de staatsloterij; dat is pas een pyramide SPEL. Iedereen weet dat het gros van de mensen hun centen kwijt zijn en dat degene aan de top (de organisatie van de Staatsloterij) de lachende derde is.
Ok, het is voor goede doelen, maar zo zijn er tal van pyramide achtige structuren.
Waar je voor op moet passen zijn:
1. Wordt er iets aangeboden van een goede prijs/kwaliteit verhouding
2. Zijn de inkomstenverwachtingen realistisch
3. Draait het binnen het bedrijf om de klanten of om wat de distributeur/consultant of hoe je het ook noemen wilt, verdienen kan.

Ook de AH heeft een pyramide achtige structuur. Het enige verschil daar is dat dat een concept is waar je mee opgegroeid bent. Daarom is networkmarketing nog niet per definitie fout!
En wat betreft dat een groot aantal mensen slechte ervaringen heeft met netwerkbedrijven; ook in het 'normale' bedrijfsleven haalt het merendeel van de ondernemers de 5 jaar niet (95%). Dat ligt vrijwel altijd aan het feit dat de falende ondernemers 'het' niet hebben, niet aan ondernemer zijn.
En ja, er zijn MLM bedrijven waarbij sommige vertegenwoordigers je gouden bergen beloven. Jij bent degene die je daardoor laat verleiden (en dat was ook zo met de IT hausse). Dus geef niemand de schuld; het is jouw verantwoording of het MLM bedrijf waar je naar kijkt ook daadwerkelijk bij je past en of je er je wel of niet 'in laat praten'.
Als je denkt dat je het ondernemerschap in je hebt, maar niet de giga investeringen die er normaal voor nodig zijn, kan MLM een zeer interessante optie zijn. Maar slapend rijk worden of rijk worden omdat anderen zich onder jou inschrijven is het zeker niet. Als je dat wel gelooft kun je er inderdaad beter NIET aan beginnen.

paulusdeboskabouter
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 mar 2004 00:24

Re: En dan nu hoe het echt zit

Ongelezen bericht door paulusdeboskabouter »

Geplaatst op 27 Mar 2003 19:40 door louis


--------------------------------------------------------------------------------

Veel mensen dromen van die ene kans. Die kans die hun leven kan veranderen. Velen van hun dromen van een grote prijs om al hun dromen in 1 keer uit te laten komen en kopen allerlei loten waarmee grote geldprijzen te winnen zijn. Anderen worden wakker en denken dat hun dromen nooit uit zullen komen. Dromen zijn bedrog zeggen sommigen. Er zijn maar weinig mensen die werkelijk eraan werken om hun dromen uit te laten komen. De kansen die iemand tegenkomt om zijn/haar dromen te realiseren kun je vergelijken met een zijstraatje. Het leven kun je vergelijken met een hoofdweg. Je rijdt op de hoofdweg samen met een heleboel andere mensen en in een flits zie je iets in een klein zijstraatje, een klein bordje waarop staat: Kans->. Je rijdt door en denkt bij jezelf; Zag ik dat goed? Terwijl je er over nadenkt rijdt je door op die hoofdweg. Direct stoppen is er niet bij met dat drukke verkeer. Voor je er erg in hebt gebeurt er iets, wat je aandacht afleid, waardoor je vergeet wat je net hebt gezien. De weg is lang en je hebt je aandacht nodig voor het drukke verkeer om je heen. Weg kans!
Ik zag in een flits een bordje met daarop MLM en nam de moeite er naar toe te gaan. Niet wetende waar het naar toe zou leiden, kwam ik het tweede bordje tegen waarop stond M.B.A. Zonder dat ik het eerst in de gaten had reed ik weer op de hoofdweg, alleen was er iets veranderd. Het was niet zo druk meer, de zon scheen feller en de mensen om mij heen waren vriendelijker geworden. Ik zit toch wel op de goede weg, dacht ik nog even, toen ik een bordje tegenkwam met mijn naam erop. Ik reed door, wetende dat ik de juiste richting volg.
Even dacht ik dat ik aan het dagdromen was geweest. Gelukkig schijnt nog elke dag de zon lekker fel en zijn de mensen om mij heen nog even vriendelijk. Ik vervolg mijn weg met de wetenschap dat ik de juiste richting op ga.



Ik hoop dat je ook lid bent van de wegenwacht want je gaat nog een keer lek rijden!!!!!!

Gast

Re: En dan nu hoe het echt zit

Ongelezen bericht door Gast »

Alles wat je zegt, zegt iets over jezelf!

The AKW

Re: En dan nu hoe het echt zit

Ongelezen bericht door The AKW »

Waarom wordt het vaak geschoven op "geen kennis van zaken" hebben als iemand kritisch is over mlm? Je kunt vaak aan de betreffende teksten niet opmaken of iemand wel/niet kennis heeft over dit onderwerp. Laten we voortaan ophouden met elkaars kennis beoordelen in het forum, en to the point zijn tegenover elkaars meningen.

The AKW

Re: En dan nu hoe het echt zit

Ongelezen bericht door The AKW »

Vergelijk een hierarchische organisatiestructuur (zoals bij Philips en Ahold) niet met de piramidevorm van mlm. Dat is appels met peren vergelijken

mrtelecom

Re: En dan nu hoe het echt zit

Ongelezen bericht door mrtelecom »

Dat is heel leuk, dat je zegt dat ik dat niet doen moet, maar wil je me misschien ff uitleggen waarom ik dat niet moet doen. Je bent heel goed in allerlei opmerkingen maken, maar ik wil toch echt graag de argumentatie erachter weten. Wie weet kom ik wel tot de verbazingwekkende conclusie dat ik het met je eens ben.

Blaf...

Re: En dan nu hoe het echt zit

Ongelezen bericht door Blaf... »

M-tel er nog steeds reklame aan het maken :?:

Je balon is stuk kun je niet meer opblazen en ja hoor geen balonnen meer.

Blijf het zeggen zie rechtzaak Dordrecht j.l.

Ja ja Balon opge nee geploft

mrtelecom

Re: En dan nu hoe het echt zit

Ongelezen bericht door mrtelecom »

Ik weet niet waar je dat reklame maken vandaan haalt, maar antwoord krijgen zit er klaarblijkelijk bij jou niet in, dus negeer ik je nu maar, tot je wat inhoudelijks te melden heb. En wat voor rechtzaak je het over hebt, weet ik al helemaal niet. Zal wel weer zo'n typisch geval zijn van dat je het verschil niet weet tussen MLM en pyramidespelen.

student26

Re: En dan nu hoe het echt zit

Ongelezen bericht door student26 »

Je kunt inderdaad een hierarchische structuur als bij Ahold niet vergelijken met MLM, zoals ik ook in een andere onderwerp al schreef. Als je dat niet snapt dan begrijp je dus echt helemaal niets van de zakenwereld.

Een directeur verdient meer dan zijn werknemers omdat hij verantwoordelijkheid draagt over het geheel, en daarbij leiding geeft aan dat geheel. Leiderschap (en verantwoordelijkheid willen dragen) zijn vrij schaarse zaken en daarom krijgt hij meer betaald. Pure marktwerking (vraag vs. aanbod).

De directeur (of chef, whatever) draagt bij aan de resultaten van zijn werknemers en daarmee draagt hij dus ook direct bij aan bijvoorbeeld de verkopen. In een MLM piramide hebben de mensen 2 niveau's boven jou en verder omhoog niets met de uiteindelijke verkoop te maken, zij geven geen leiding en dragen ook geen verantwoordelijkheid waarop zij worden afgerekend.

Waarom krijgen deze mensen in de upline dan wel betaald?? Inefficientie ten top...

Wat trouwens meteen verklaart waarom producten in MLM ondernemingen vaak zo duur zijn...

Gast

Re: En dan nu hoe het echt zit

Ongelezen bericht door Gast »

Is niet waar, als leider binnen een mlm organisatie ben je wel degelijk verantwoordelijk voor de mensen in je organisatie en hun activiteiten.

Het leven is een groot geldschuif-spelletje (verzekeringen/banken/pensioenfondsen/belastingen e/d) dat moet jij als aanstaand econoom toch weten. Het is een systeem ... We houden elkaar aan het werk zonder dat we ooit kans hebben om ons normale leven te ontstijgen en eigen doen wat we allen echt willen doen.

Laten we de wereld niet mooier maken dan hij is ...dit is de werkelijkheid voor 95% van alle mensen op aard.

G.Noorlander

Re: En dan nu hoe het echt zit

Ongelezen bericht door G.Noorlander »

Jongens wacht ff niet zo snel....

Ik moet even de chips-bak en m'n drinken bijvullen.
Ik heb in tijden niet zo'n vermakelijk welles-nietus topic gelezen :)

Laat die mensen toch lekker naief zijn door hun geld te investeren en zodoende stinkende rijk te worden.
Ik wil ook nog wel mijn adresgegevens geven zodat die mensen die echt super stinkend rijk zijn geworden, me recht in m'n gezicht uit kunnen lachen dat ik er toen niet voor gegaan ben.

Maar goed, ga toch vooral door met de voordelen noemen van dergelijke pyramide constructies, waarbij je altijd winst maakt, zelfs al doe je voor de 3e keer mee.... is namelijk best wel vermakelijk.

mrtelecom

Re: En dan nu hoe het echt zit

Ongelezen bericht door mrtelecom »

Weet je wat voor Moberg van Ahold belangrijk is om veel geld te verdienen?! Juist, zorgen dat de kosten laag blijven! Gek he, dat er zo vaak gezeurd wordt over loonmatiging, want DAT is een hele makkelijke manier om de kosten te drukken. En wie mogen loon matigen?! Juist, het personeel op de werkvloer (aan de bodem van de Ahold pyramide).
Weet je hoe ik aan de top van de MLM pyramide zoveel mogelijk kan verdienen?! Juist! Door er voor te zorgen dat er door de hele 'pyramide' zoveel mogelijk wordt verdiend en dan met name door hen aan de bodem!
Tja, en dat ik daarom mezelf de pleuris werk voor mijn team, dat snappen de meeste anti-MLM' ers niet. En als ze dat wel snappen, zijn ze snel anti-MLM af. Dat neemt NIET weg dat er inderdaad slechte en goede MLM concepten zijn en zelfs dat er systemen zijn die zich MLM zijn, maar gewoon kettingbriefsystemen zijn. Als je consultanten MOET inschrijven om geld te verdienen: NIET aan beginnen

student26

Re: En dan nu hoe het echt zit

Ongelezen bericht door student26 »

Is niet waar, als leider binnen een mlm organisatie ben je wel degelijk verantwoordelijk voor de mensen in je organisatie en hun activiteiten.
Pertinent niet waar. Verantwoordelijkheid betekent niet alleen dat je er wel bij vaart als de mensen in je organisatie het goed doen. Het betekent ook dat je erop wordt aangesproken en afgerekend als het NIET goed gaat.

Daarnaast heb je geen enkele invloed op de manier waarop mensen in je downline de producten (of het systeem) aan de man brengen.
We houden elkaar aan het werk zonder dat we ooit kans hebben om ons normale leven te ontstijgen en eigen doen wat we allen echt willen doen.
Tsja dat ligt er maar aan wat jij als je "normale leven" beschouwd lijkt me? Ik zou het ook leuk vinden als niemand hoefde te werken en iedereen alles gratis kon gebruiken, maar zo is de maatschappij nou eenmaal niet, dat is de status quo. Het kan ook niet anders denk ik; zet een aantal mensen op een afgesloten eiland en het is bijna onontkoombaar dat er een vorm van ruilhandel ontstaat.

Als je onder normale leven verstaat dat je nooit echt veel geld kunt verdienen dan moet je maar eens gaan praten met ECHTE ondernemers. Ik ken er namelijk zat die erg veel geld verdienen met een "normaal" bedrijf.
Gek he, dat er zo vaak gezeurd wordt over loonmatiging, want DAT is een hele makkelijke manier om de kosten te drukken. En wie mogen loon matigen?! Juist, het personeel op de werkvloer (aan de bodem van de Ahold pyramide).
Jij begrijpt echt niet veel van de economie, MrTelecom. Als men het heeft over algehele loonmatiging in Nederland dan heeft dat geen donder te maken met het salaris van Moberg (wat ik overigens ook belachelijk hoog vind, dat ben ik met je eens), maar met de internationale concurrentiepositie van Nederland. Als we die slag verliezen, dan verliezen duizenden mensen hun baan en dat willen we zeker niet.

De vrij hoge salarissen van topmanagers heeft zoals gezegd met name te maken met vraag en aanbod (van bijvoorbeeld leiderschap en visie, in dit geval). Als je de top hier aanzienlijk minder betaalt dan in het buitenland, dan raak je gegarandeerd je beste mensen kwijt. Wel vind ik dat deze mensen wat beter moeten nadenken over de vraag of ze hogere salariseisen "kunnen maken" ten opzichte van de "gewone" werknemer die om loonmatiging wordt gevraagd.
Weet je hoe ik aan de top van de MLM pyramide zoveel mogelijk kan verdienen?! Juist! Door er voor te zorgen dat er door de hele 'pyramide' zoveel mogelijk wordt verdiend en dan met name door hen aan de bodem!
Tsja, wel lekker, een cumulatief inkomen, met name gegenereerd door mensen die de bulk van het werk doen zonder een redelijke kans om echt hoog in de piramide te komen.

Los daarvan gaat het ook om de efficientie van de marketingmethode.
Voorbeeld: een aantal mensen moet zonder leiding een product produceren en verkopen. In dat geval zal er veel overleg moeten plaatsvinden over wie precies wat gaat doen. Ook zal er ruzie ontstaan omdat de 1 vindt dat de ander leuker werk heeft, of het minder druk heeft, enz. Zet er iemand bij die de leiding neemt en de boel werkt een stuk beter.

Binnen een MLM ontbreekt het hier juist vaak aan, er is niemand die die leiding en verantwoordelijkheid op zich neemt, dus iedereen "doet maar". Er worden teveel distributeurs aangetrokken waardoor niemand er echt een lekker inkomen aan overhoudt, behalve de lachende derde, aan de top, die geen reet te maken heeft met de verkoop van het product 3 levels onder hem. Lekker efficient.

En hoezo werk je je de pleuris? Je houdt toch juist zoveel extra vrije tijd over aan MLM??????

student26

Re: En dan nu hoe het echt zit

Ongelezen bericht door student26 »

Het leven is een groot geldschuif-spelletje (verzekeringen/banken/pensioenfondsen/belastingen e/d) dat moet jij als aanstaand econoom toch weten. Het is een systeem ...
Hier zal iedere econoom hartelijk om moeten lachen, maar goed, laat ik een poging wagen het je uit te leggen. Ga eens uit van je eigen situatie, en haal eens ombeurten 1 van de instellingen die je noemt weg. Wat is dan het gevolg voor jou?

1. Verzekeringen. Stel: je loopt buiten, ziet iets op de grond liggen (of je ziet het niet), schopt ertegen en het ding vliegt door de ruit van een huis. Wie is verantwoordelijk voor de schade? Toch zeker niet de mensen die er wonen? Dus jij moet voor de kosten opdraaien (lijkt me een logische redenatie, toch?). Sjit, je geld is op, wat nu? Als je verzekerd was geweest, dan had de verzekeringsmaatschappij de kosten voor je betaald. Dit gaat nu over een laag schadebedrag, maar wat als je per ongeluk iemand's huis in de fik steekt (door een peuk weg te gooien, ik noem maar wat)?????

-> De verzekeringsmaatschappij levert jou een dienst, ze nemen namelijk het risico van jou over in ruil voor een relatief lage vergoeding.

2. Banken. Verdorie, je hebt geen eten meer in huis, dus jij naar de supermarkt. Maar ja, hoe ga je nou betalen? Er zijn namelijk geen banken... We zouden ook kunnen stellen dat er geen geld is (of is DNB geen bank???). Hoe betaal je dan? Met geiten en kamelen??

-> Banken leveren jou een dienst, ze faciliteren jouw ruilhandel door geld in omloop te brengen. Heb je geld over, dan kun je het bij hen in bewaring geven (zodat je geen diefstalrisico loopt, bijvoorbeeld) waarvoor JIJ een vergoeding krijgt (interest). Heb je geld tekort, dan kun je een lening aangaan, waar jij een vergoeding voor betaalt (wederom een dienst: ze maken het jou mogelijk je toekomstige fortuin nu al te spenderen).

3. Pensioenfondsen. Stel je wordt oud. Je kan niet meer werken want ouderdom komt met gebreken, en bovendien, je hebt het wel verdiend om lekker van de leuke dingen van het leven te genieten. Hoe ga je dat financieren? Door zelf te sparen? Daarmee bereik je zelden een reservoir dat groot genoeg is om nog jaren van te leven. Door je piramide inkomen? Wat als deze ondernemingsvorm wordt verboden of er zijn geen mensen meer voor te interesseren?

-> Het pensioenfonds levert jou een dienst: jij betaalt een relatief laag bedrag per maand, waarmee zij beleggen (of investeren of...) zodat zij later aan de pensioenverplichtingen kunnen voldoen. Ze nemen jou dat werk uit handen.

4. Belastingen. Denk eens aan de infrastructuur? Uitkeringen voor onvrijwillig werklozen? Politiebescherming? Brandweer?

-> De overheid financiert werken waar particulieren niet voor willen opdraaien omdat zij er zelf weinig beter van worden. Of in het geval van bijvoorbeeld infrastructuur wel, maar zou iedereen dan zelf moeten gaan beslissen waar de wegen komen? Heel het land asfalteren? Mileu-aspecten? Coordinatie? -> DIENSTEN EN PRODUCTEN!

De economie is geen geldhandel!! Dit is les 1 op iedere middelbare school bij het vak economie! De wereld is een RUILHANDEL. Geld maakt het mogelijk een bepaalde, vastgestelde waarde aan zaken toe te kennen zodat er efficienter gewerkt kan worden (iedereen kan gaan doen waar hij echt goed in is) en zodat het ruilen makkelijker wordt!
We kunnen ook met steentjes gaan werken, maar dit is dan ook geld! En anders zou je dus EN vissen moeten vangen, EN kippen en koeien moeten houden, EN graan verbouwen, EN groente kweken, EN fietsen/auto's/aanstekers/sigaretten/drinken/discotheken/brandblussen/
enz.enz.enz.

Beetje duidelijk zo? De wereld is een systeem, JA! Uiteraard, alles is een systeem. Maar dat maakt het nog niet fout of verkeerd!!!

Monaco

Re: En dan nu hoe het echt zit

Ongelezen bericht door Monaco »

Geweldig wat een discussie .... Lullen jullie lekker door dan geniet ik ondertussen van het lentezonnetje :D

To do or not to do ! Thats the question .

mrtelecom

Re: En dan nu hoe het echt zit

Ongelezen bericht door mrtelecom »

Oh, jij hebt dus ervaring in het bedrijfsleven?? Tsssss, en ikke niet???
Sorry, maar wat zou je zeggen van het feit dat ik een bedrijf in het buitenland heb gehad met 16 man personeel en in dat ik in 6 jaar van niets heb opgebouwd tot de in de top 10 van het land. ( en we praten hier het grootste continent op de wereld!!)
En dat gezwets over kwaliteit van de Nederlandse ondernemers en het feit dat hier de hoogste lonen in de wereld worden betaald is ook een partij lariekoek van jewelste.
En ik weet ook dat je ook daar weer een mooi antwoord op zult hebben, maar zo blijven we bezig. Ik heb geen enkele behoefte om nog op je te antwoorden, want jij bent er helemaal niet op uit om gelijk te hebben, enkel om het te krijgen.
Ga maar lekker econoompje spelen en laat het echte werk over aan de mensen die er verstand van hebben. Ik ga intussen verder om diegenen die echt wat willen bereiken te helpen.
Zij die een open visie hebben zijn welkom om mij te contacteren!

student26

Re: En dan nu hoe het echt zit

Ongelezen bericht door student26 »

Oh, jij hebt dus ervaring in het bedrijfsleven?? Tsssss, en ikke niet???
Ik kan me niet herinneren dat ik dat gezegd heb.
Sorry, maar wat zou je zeggen van het feit dat ik een bedrijf in het buitenland heb gehad met 16 man personeel en in dat ik in 6 jaar van niets heb opgebouwd tot de in de top 10 van het land. ( en we praten hier het grootste continent op de wereld!!)
Nou daar zijn wel wat vreemde zaken aan lijkt mij:
1) Als je zo succesvol bent GEWEEST (???), waarom zit je dan nu telefoonabootjes te verkopen?

2) De top 10 van het land, best, maar wat heeft dat met een continent te maken???? Een continent beslaat meerdere landen hoor :)

3) In welke branche? Big business of klein maar fijn?

4) Welk land?

5) Welk bedrijf???
En dat gezwets over kwaliteit van de Nederlandse ondernemers en het feit dat hier de hoogste lonen in de wereld worden betaald is ook een partij lariekoek van jewelste.
Gezwets? Elementaire macro-economie lijkt me een betere benaming. Ik heb daarnaast nergens gezegd dat de lonen hier het hoogst zijn. Lezen is nog steeds niet je sterkste kant. Economie trouwens ook niet.
En ik weet ook dat je ook daar weer een mooi antwoord op zult hebben, maar zo blijven we bezig. Ik heb geen enkele behoefte om nog op je te antwoorden, want jij bent er helemaal niet op uit om gelijk te hebben, enkel om het te krijgen.
Whahaha :-) Vervelend he, als je een discussie niet kunt winnen met argumenten?
Ga maar lekker econoompje spelen en laat het echte werk over aan de mensen die er verstand van hebben. Ik ga intussen verder om diegenen die echt wat willen bereiken te helpen.
Ik werk bij een groot op- en overslagbedrijf in 1 van de grootste havens van Nederland, en als je het niet erg vindt doe ik daar mijn ECHTE werk en blijf dat voorlopig nog even doen. Als je jezelf zo'n fantastische ondernemer vindt, begin dan gewoon een bedrijf, daar kun je veel meer mee verdienen en de kans daarop is ook nog groter.
Zij die een open visie hebben zijn welkom om mij te contacteren!
Van het statement "wij maken geen reclame" blijft ook niet echt veel over he? Moet dat nou echt in een discussieforum?

Kom je trouwens ook nog met inhoudelijke zaken of blijft het bij oppervlakkige, lege opmerkingen?

mrtelecom

Re: En dan nu hoe het echt zit

Ongelezen bericht door mrtelecom »

Niet alle continenten beslaan meerdere landen hoor!
En waarom ik met MLM begonnen ben? Je wilt het gewoon niet snappen he?!
Nou, veel plezier, deze discussie heeft geen enkele zin, want we blijven in een cirkeltje ronddraaien en ik heb wel wat beters te doen.
Ik ben blij dat je gelukkig bent met je werk, maar je obsessie met het afkraken van MLM snap ik echt niet.

adonis

Re: En dan nu hoe het echt zit

Ongelezen bericht door adonis »

Beetje domme opmerking!

Welk continent bestaat niet uit meerdere landen?

mrtelecom

Re: En dan nu hoe het echt zit

Ongelezen bericht door mrtelecom »

't begint met een A en het eindigt met een A (tenministe; als je het schrijft zoals de bewoners dat doen; de oorspronkelijke bewoners noemen het 'Gondwanaland')
Zo...nog een beetje algemene ontwikkeling er tussen gegooid voor de goede orde. Oh, en voor hen die het nog niet volgen; er springen kangaroes rond en vliegen spotvogels (hoe toepasselijk) rond en de wereld staat er op zijn kop! :lol:

Gesloten