LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] woningruil via woningbouw [positief]

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
rivvi

woningruil via woningbouw [positief]

Ongelezen bericht door rivvi »

Even als tip. Als je huurt via een woningbouwvereniging, dan is er de mogelijkheid om onderling te ruilen. Hier zijn ook websites voor [de woningruiler of woningruil.nl]. Je kunt onderling in dezelfde stad ruilen [van boven naar eengezinswoning of van benedenwoning naar portiekwoning], maar ook van Limburg naar Groningen [als je iemand kunt vinden die precies hetzelfde wil]. Let alleen wel op. De meeste gemeenten eisen zijn landelijk versoepeld, dat wil zeggen dat je niet meer economisch gebonden hoeft te zijn aan een stad of gemeente om er te mogen wonen, maar niet in alle gemeenten helaas.
In Gouda is het economisch verbonden zijn namelijk nog wel een eis [deze gemeente wil nog niet meewerken aan de versoepeling].
Mijn mogelijkheden zijn dus helaas beperkt.
Toch vind ik het belangrijk dat mensen weten dat er een mogelijkheid is om dit te kunnen doen. Mensen die niet jaren willen wachten, maar ook niet in aanmerking komen voor een urgentieverklaring, kunnen dit overwegen.
Hoe meer mensen een [gratis] profiel aanmaken, hoe meer mogelijkheden dit schept voor iedereen.
Mensen die gaan scheiden zoeken vaak iets kleiners en mensen die gezinsuitbreiding verwachten zoeken weer wat groters. Er zijn best mogelijkheden. Waar jij niet meer blij mee bent, is voor een ander een unieke kans.

sephora30

Re: woningruil via woningbouw [positief]

Ongelezen bericht door sephora30 »

Woningruil is al zo oud als de weg naar Tokyo, niks nieuws onder de zon dus.

rivvi

Ja dat weet ik inmiddels ook, maar er zijn heeeeeel veel mensen die dat niet weten, dus vandaar mijn tip. Als er 1 iemand mee geholpen is, dan is dat al meegenomen.

sephora30

Ongelezen bericht door sephora30 »

Zo is dat :D

ciske

Ongelezen bericht door ciske »

rivvi

Ja en er is er nog 1, de woningruiler. Verder kun je vaak bij je eigen woningnet of woningaanbod site een kopje aanklikken waar woningruil staat.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Toch moet ik er wel een kanttekening bij plaatsen. Woningruil kan zeker wel een mogelijkheid zijn, maar er zitten wel een aantal risico's aan vast, en je zult je beslist aan de adviezen van de wbv moeten houden.

Ooit heb ik woningruil gedaan (heb er geen spijt van gehad), maar ik kreeg voor die tijd al de recherche op mijn dak om dat niet te doen, omdat ik met iemand uit het criminele circuit te maken had, en dat het problemen op zou leveren. Boeit me niet, ik wilde die woning, meer niet.

De Wbv had duidelijk gezegd: eerst allebei tekenen, en dan pas verhuizen. Afijn, afspraken gemaakt, maar ik liet haar eerst naar mijn woning komen, niet andersom. Vertrouwde het gewoon niet zo.

Afijn, staat ze voor de deur met een verhuiswagen en familie, had ze dus geen contract getekend, ze had ook geen geld bij zich, zei ze. Dus ik heb haar naar de Wbv gestuurd, met de opdracht eerst te tekenen, en het met dat geld maar uit te zoeken.

Uurtje later was het geregeld.

Maar stel dat ze dat contract niet had getekend, dan had ik dus nog heel lang voor twee woningen kunnen betalen...

En zo is er meer, je bent zelf aansprakelijk voor gebreken aan de woning, je neemt hem zoals het is, de wbv doet er niks aan.

Het mevrouwtje vond het nodig de wc-bril (ja echt) en de spiegel in de badkamer mee te nemen, zonder daar afspraken over te maken. Daar sta je dan om 7 uur 's avonds. De wbv vond het overigens ook geen stijl, die hebben het bij hoge uitzondering toch nog geplaatst.

Oftewel: ruilen is een mogelijkheid, maar zorg dat je goede afspraken maakt, en weet met wie je in zee gaat.

rivvi

Maar het lijkt mij niet meer dan een logische stap om eerst alles zwart op wit te hebben. Dat is ook met andere manieren van huren. Altijd alles zwart op wit en ondertekend. En de woningbouw hanteert formulieren die eerst getekend moeten worden, voor er sprake kan zijn van ruil. Pas als de toestemming van allebei de partijen er is, wordt alles in gang gezet. Dan kan het nog een poosje duren voor alles achter de schermen geregeld is en dan kan de ruil plaatsvinden.
Dat de recherche zich daar in gemengd heeft is echt een uitzondering (mijn broer werkt bij de recherche). Voor de rest houdt de woningbouwvereniging je heel goed op de hoogte en zoekt eerst uit of alles wel kloppend is (dat je dus niet met 3 kinderen in een 55+ woning terecht komt).

ciske

Ook moet je rekening houden met het feit dat je woning wel eens duurder kan worden, ik wil dan niet ruilen maar ik weet wel dat als ik met mijn woning zou ruilen ( zit nu nog op de oude prijs) dat je dan de nieuwe prijs krijgt als nieuwe huurder en die is een behoorlijk stuk hoger.

witte angora

@ Rivvi
Dat zal je meevallen, die economische binding geldt niet voor mensen met een uitkering. Dat is bij wet bepaald.

Dus een aantal categorieën mensen van buiten Gouda komt zeker wel in aanmerking.

GloriusWorld

Ongelezen bericht door GloriusWorld »

Hier een voormalig woningruiler, hou er rekening mee dat een oud bekent spreekwoord van ruilen komt huilen vaak geldig is bij ruilen van woning.)
Ga goed te werk, en geloof niet meteen alle "verhalen"waarom de huidige bewoner wilt ruilen.
Vaak is ruilen een noodsprong om van je ellendige boven, naaste buren af te komen.

ciske

Vaak is ruilen een noodsprong om van je ellendige boven, naaste buren af te komen.

als dat aan de hand is , gewoon eens rond informeren , voordat je tot ruil overgaat.

rivvi

Mijn woningbouw gaf aan dat Gouda de economisch gebonden-norm wel hanteert. De mevrouw waar ik mee wilde ruilen, heeft een uitkering en toch gaat de gemeente Gouda daar niet mee akkoord. Dat vind ik dan toch vreemd.
Morgen ga ik naar de gemeente en naar de woningbouw en dan ga ik dat gelijk eens navragen. Dat biedt namelijk wel perspectief.

Ik ken veel verhalen van mensen waar de spreuk "van ruilen komt huilen" niet opgaat. Je moet uiteraard de tijd nemen om je te verdiepen in de wijk/straat voor je de sprong waagt. Uiteindelijk is het iets wat je zelf graag wilt. De woningbouw kan je ook informatie geven over het huis en eventuele overlast gevende buurtbewoners.
Niet iedereen gaat weg omdat ze overlast hebben van buren en dergelijke.
Het komt natuurlijk wel voor.

rivvi

witte angora schreef:@ Rivvi
Dat zal je meevallen, die economische binding geldt niet voor mensen met een uitkering. Dat is bij wet bepaald.

Dus een aantal categorieën mensen van buiten Gouda komt zeker wel in aanmerking.

@witte angora: weet je dat zeker? Ik vind het zo raar dat het bij ons dan niet kon?

witte angora

Daar gaan we dan.

http://lexius.nl/huisvestingswet/artikel13c/
De ingangsdatum zoals het nu is, is 1 oktober 2010, dus vrij recent.
Artikel 13c Huisvestingswet

Hoofdstuk II. De huisvestingsvergunning
§ 3. Criteria voor vergunningverlening
Artikel 13c
1.
Behoudens het bepaalde in het tweede lid, wordt geen onderscheid naar economische of maatschappelijke binding gemaakt ten aanzien van woningzoekenden:
a. waarvan redelijkerwijs niet of niet meer verwacht kan worden dat zij door het duurzaam verrichten van arbeid in hun bestaan voorzien, zoals gepensioneerden, ernstig invaliden en langdurig werklozen;
b. die als remigrant wensen terug te keren naar Nederland of zijn teruggekeerd, doch nog niet over passende huisvesting beschikken;
c. aan wie op grond van een asielverzoek een van de verblijfsvergunningen, bedoeld in artikel 8, onderdelen a tot en met d, van de Vreemdelingenwet 2000 is verleend, indien zij na die verlening voor de eerste maal woonruimte zoeken;
d. die na echtscheiding, scheiding van tafel en bed of ontbinding van het huwelijk na scheiding van tafel en bed, in verband met die omstandigheid dringend woonruimte behoeven, of
e. die een procedure tot echtscheiding, scheiding van tafel en bed of ontbinding van het huwelijk na scheiding van tafel en bed aanhangig hebben gemaakt en een voorlopige voorziening als bedoeld in artikel 822 en 823 van het Wetboek van Burgerlijke Rechtsvordering hebben verkregen, indien zij in verband met die omstandigheid dringend woonruimte behoeven.
2.
Voor zover dat in het belang van een evenwichtige en rechtvaardige verdeling van woonruimte noodzakelijk is in verband met uit bovengemeentelijk ruimtelijk beleid voortvloeiende geringe mogelijkheden tot uitbreiding van de woonruimtevoorraad in de gemeente of in een of meer kernen, behorend tot de gemeente, kunnen gedeputeerde staten bij het verlenen van toestemming als bedoeld in artikel 13b, tweede lid, onderscheidenlijk provinciale staten bij een beleidsregel als bedoeld in artikel 61, toestaan dat wordt afgeweken van het bepaalde in het eerste lid, onder a, b, d en e .
http://wetten.overheid.nl/BWBR0005893/g ... 10-08-2011
Artikel 6

Een onderscheid naar economische of maatschappelijke binding wordt niet gemaakt ten aanzien van woningzoekenden:

*

a. die een huisvestingsvergunning aanvragen met het oog op een voorgenomen woningruil, indien ten minste één der bij de ruil betrokken partijen behoort tot een categorie, genoemd in artikel 13c, eerste lid van de wet of aan de ruil een aanvaarding van een werkkring ten grondslag ligt;
*

b. die als personeel in dienst zijn van het Europees laboratorium voor ruimtetechnologie van de European Space Research Organisation en hun functie in Nederland uitoefenen.
Geen idee wat jouw situatie is, is eigenlijk ook al niet meer van belang, maar de ander heeft een uitkering, dus woningruil kunnen ze op basis van economische binding niet tegenhouden.

Ik zou zeggen: Kopieer het, rol het in een oude krant, en sla ze er maar mee om de oren. :mrgreen: :lol:

rivvi

:lol: Thanks voor de informatie.
Ik zal eens aan de dame in kwestie vragen of ze nog interesse heeft.
Heb net mijn ontslag en alles voor de kinderen weer teruggedraaid hahaha!
Nou ik zal ze even laten weten dat ik hier niet blij mee ben.
Ik werk in het ziekenhuis en als een patiënt mij iets vraagt, moet ik weten waar ik het over heb. Je zou toch verwachten dat ze bij de woningbouw ook weten waar ze over praten??

Gesloten