LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Ventilatie slaapkamer/gezondheidsproblemen
-
Ventilatie slaapkamer/gezondheidsproblemen
Hallo,
Ik heb he sinds ik in mijn nieuwe huis woon last van allerlei kwalen. Bijna voortdurend migraine, sinusitus, neusbloedingen enz. We denken dat het veroorzaakt wordt door een gebrek aan verluchting op onze slaapkamer...? Er is nl geen venster dat open kan, er staat een vast raam in...! Wel is er een verluchtingsroostertje boven in het raam, dat staat altijd open maar daar komt nauwelijks frisse lucht door. De kamer heeft 'n muffe, vieze geur en voelt altijd benauwd aan. Nu slaap ik in de zitkamer, omdat ik daar de balkondeur open kan doen. Het appartement is geen oud gebouw, integendeel! Het is een gloednieuw gebouw. Een slaapkamer waar men geen raam kan openzetten, vind ik zeer ongezond en ook niet veilig, is het wel wettelijk toegestaan?
Ik heb he sinds ik in mijn nieuwe huis woon last van allerlei kwalen. Bijna voortdurend migraine, sinusitus, neusbloedingen enz. We denken dat het veroorzaakt wordt door een gebrek aan verluchting op onze slaapkamer...? Er is nl geen venster dat open kan, er staat een vast raam in...! Wel is er een verluchtingsroostertje boven in het raam, dat staat altijd open maar daar komt nauwelijks frisse lucht door. De kamer heeft 'n muffe, vieze geur en voelt altijd benauwd aan. Nu slaap ik in de zitkamer, omdat ik daar de balkondeur open kan doen. Het appartement is geen oud gebouw, integendeel! Het is een gloednieuw gebouw. Een slaapkamer waar men geen raam kan openzetten, vind ik zeer ongezond en ook niet veilig, is het wel wettelijk toegestaan?
Re: Ventilatie slaapkamer/gezondheidsproblemen
denk wel dat het wettelijk is toegestaan ,maar vraag mij ook af, toen je die woning accepteerde heb je toen niet gezien dat het raam niet open kan?
anders aan de woningbouw of makelaar vragen een ander raam in te plaatsen die wel open kan , alleen kost dat wel geld.
anders aan de woningbouw of makelaar vragen een ander raam in te plaatsen die wel open kan , alleen kost dat wel geld.
Mijn vriendin heeft een nieuw opgeleverde woning met dakterras, alleen geen deur naar het dakterras hahaha! Ze kunnen er een deur in maken, dan kost het haar 50 euro huur in de maand extra. Mijn vriendin heeft ervoor gekozen om dan maar door het raam te gaan om op het dakterras te gaan zitten .
Dus misschien voor een X aantal euro kan er wel een raam geplaatst worden.
Ik zou het zeker aankaarten.
Dus misschien voor een X aantal euro kan er wel een raam geplaatst worden.
Ik zou het zeker aankaarten.
@ noortje1976, is het koop of huur ?
Is het huur dan kun je de verhuurder vragen of er een oplossing gemaakt kan worden.
Is het koop dan kun je zelf een nieuw kozijn + raam erin laten zetten wat wel open kan of een nieuw raam met goedwerkend ventilatierooster.
Wat je natuurlijk ook kan doen is overdag je slaapkamerdeur open laten staan en in andere ruimtes de ramen wel openzetten zodat er toch frisse lucht in de slaapkamer komt.
Maar of daar je probleem vandaan komt ????
Mensen die rolluiken hebben en die s'nachts dicht hebben dan heb je ook geen ventilatie op je slaapkamer.
Is het koop dan kun je zelf een nieuw kozijn + raam erin laten zetten wat wel open kan of een nieuw raam met goedwerkend ventilatierooster.
Wat je natuurlijk ook kan doen is overdag je slaapkamerdeur open laten staan en in andere ruimtes de ramen wel openzetten zodat er toch frisse lucht in de slaapkamer komt.
Maar of daar je probleem vandaan komt ????
Mensen die rolluiken hebben en die s'nachts dicht hebben dan heb je ook geen ventilatie op je slaapkamer.
Waarschijnlijk is er wel centrale ventilatie en kan er zo wel frisse lucht binnen komen. Heb je die centrale ventilatie wel aan staan en op voldoende vermogen?
Als het in de goede categorie staat, zou ik zeggen huurwoning. Daar ga ik voor de rest van deze post dan ook eventjes vanuit.Chocomelk schreef:@ noortje1976, is het koop of huur ?
Een woning voldoet doorgaans al vrij snel aan de minimale ventilatie eisen, echter is het best mogelijk dat dit voor sommigen onvoldoende is om zich prettig te voelen.
Je zou eens met woningbouw kunnen overleggen of ze er een raam in kunnen / willen laten plaatsen welke wel open kan. Mogelijk krijg je dan wel te maken met een eigen bijdrage of huurverhoging of iets dergelijks.
Het is misschien ook mogelijk eens te informeren wat het kost het raam te vervangen voor een exemplaar dat open kan en dat afwegen tegen de huurverhoging. Leg dan wel vast dat je dit niet in oude staat hoeft terug te brengen als je van plan bent te verhuizen en uiteraard ook toestemming vragen van de woningbouw/verhuurder.
Ook een mogelijkheid wat choco aangaf over de slaapkamerdeur openlaten en andere ramen openzetten. Je kunt dan eventueel een ventilator neerzetten om de lucht wat extra te laten circuleren. Eventueel in de slaapkamer zetten en daarmee de lucht naar buiten de ruimte blazen of juist andersom..
prima idee wat je aankaart Emmy , maar ik zou toch echt ook een raam in de slaapkamer open willen hebben , sowieso in de nacht.
-
Als er een ventilatierooster boven het raam zit, zou er echt voldoende gelucht moeten kunnen worden, en het lijkt mij sterk dat dit zo veel gezondheidsproblemen veroorzaakt.
Ik zou het roostertje eens los halen en alles goed schoonmaken.
Daarna zou het zeker genoeg frisse lucht moeten op leveren.
Maar als die slaapkamer zo vies ruikt, is er dan niet een ander probleem?
Vocht in de muur of schimmel o.i.d.?
Ik zou het roostertje eens los halen en alles goed schoonmaken.
Daarna zou het zeker genoeg frisse lucht moeten op leveren.
Maar als die slaapkamer zo vies ruikt, is er dan niet een ander probleem?
Vocht in de muur of schimmel o.i.d.?
Bij een nieuwbouwappartement is de kans inderdaad groot dat er nog relatief veel vocht in het beton zit en dat het daarom nog een tijd muffer is dan normaal. Ook kunnen er allerlei verven en kitten etc. nog aan het uitharden/drogen zijn, zodat er nog een tijd lang relatief veel oplosmiddelen etc. in de lucht zitten. Ik zou in eerste instantie in elk geval een simpele hygrometer in de slaapkamer hangen, om te zien of het daar erg vochtig is of niet. En voorlopig natuurlijk de slaapkamerdeur extra open zetten.
-
En de voordeur ook natuurlijk.En voorlopig natuurlijk de slaapkamerdeur extra open zetten.
ventilatieroosters geven niet echt de goede frisse lucht die een mens nodig heeft, ik zou als ik TS was eens navragen of er een ander raam in gemaakt kan worden.Als er een ventilatierooster boven het raam zit, zou er echt voldoende gelucht moeten kunnen worden, en het lijkt mij sterk dat dit zo veel gezondheidsproblemen veroorzaakt
De klachten bij TS kunnen ook komen van wat " kweenie" hieronder zet, over de verf nog en dergelijke.
Thanks. Ja zou ik ook zeker willen en ik zou er ook achteraan proberen te gaan tot het vervangen is, maarja kan niet in de beurs van TS kijken. Misschien is de bijdrage of huurverhoging te hoog. Dat idee met die ventilator gebruik ik weleens als het echt een poosje erg warm is geweest. De warmte blijft dan een paar dagen in het huis hangen en als je dan alles tegen elkaar opzet en er geen zuchtje wind staat, schiet dat niet op.ciske schreef:prima idee wat je aankaart Emmy , maar ik zou toch echt ook een raam in de slaapkamer open willen hebben , sowieso in de nacht.
Ook als het wel kan, zal er tussen eerste aanvraag en plaatsing wel nog wat tijd voorbij gaan en in de tussentijd is het misschien niet zo'n gek idee om zo'n dingetje neer te zetten. Ventilator zal nu wel niet al te duur te vinden zijn en misschien wel in de uitverkoop.
Dat kunnen we van een afstandje maar moeilijk bepalen. De een is er gevoeliger voor dan de ander en als zoiets ook de slaap verstoort, kun je er heel veel last van hebben met allerlei kwalen van dien. Ook wat kweenie aangeeft is zeer plausibel en de luchtkwaliteit aardig beïnvloeden.VioletPrue schreef:Als er een ventilatierooster boven het raam zit, zou er echt voldoende gelucht moeten kunnen worden, en het lijkt mij sterk dat dit zo veel gezondheidsproblemen veroorzaakt.
Overigens wordt de ventilatie natuurlijk ook flink beïnvloed als er voor het ventilatierooster bij het raam een gordijn of vitrage oid hangt...
TS reageert niet meer.
-
Klopt heeft waarschijnlijk nu een zuurstofprobleem.
-
Goeie vraag maar ik denk van wel, anders was het niet zo gebouwd.noortje1976 schreef:Hallo,
Een slaapkamer waar men geen raam kan openzetten, vind ik zeer ongezond en ook niet veilig, is het wel wettelijk toegestaan?
Een slaapkamer met een raam wat niet open kan?..... lijkt mij persoonlijk knap waardeloos.
Jammer dat TS niet meer reageert of ze een oplossing heeft
gevonden.
gevonden.
Ts als je in een nieuwbouw woning woont dan is de kans groot dat je een wtw installatie heb. dan zijn er vaak ook minder ramen die open kunnen.
de eisen voor ventilatie openingen staan allemaal in het bouwbesluit en moeten daar ook aan voldoen. voor een slaapkamer is het volgens mij iets van 0,7 dm3/p/m2 vloeroppervlakte.
afhankelijk van de grote van je slaapkamer dus, heb je een vaak regelbaar rooster. mogelijk heb je een gewone MV box op je zolder staan, die zuigt voldoende lucht af. is regelbaar middels een schakelaar met standen meestal in de keuken.
wat ik wel raar vind is dat je geen spuimogelijheden heb, wat als je iets laat aanbranden, of je huis gewoon wil doorluchten, dan kan je dus als ik het goed begrijp geen raam open zetten?
dit kom ik vaak alleen tegen bij wtw installaties.
een nieuwbouwwoning bevat vaak ook nog veel vocht zoals hier al eerder gezegd is, dat kan ook voor een drukkend gevoel zorgen.
als laatste is dit 1 van de meest vochtige broeiige zomers die we de laatste jaren gehad hebben. ik heb luchtvochtigheidswaarden gemeten van 85%
alles in combinatie kan dat lijkt mij best wel voor de klachten zorgen die jij beschrijft. maarja in ben geen dokter.
peter
de eisen voor ventilatie openingen staan allemaal in het bouwbesluit en moeten daar ook aan voldoen. voor een slaapkamer is het volgens mij iets van 0,7 dm3/p/m2 vloeroppervlakte.
afhankelijk van de grote van je slaapkamer dus, heb je een vaak regelbaar rooster. mogelijk heb je een gewone MV box op je zolder staan, die zuigt voldoende lucht af. is regelbaar middels een schakelaar met standen meestal in de keuken.
wat ik wel raar vind is dat je geen spuimogelijheden heb, wat als je iets laat aanbranden, of je huis gewoon wil doorluchten, dan kan je dus als ik het goed begrijp geen raam open zetten?
dit kom ik vaak alleen tegen bij wtw installaties.
een nieuwbouwwoning bevat vaak ook nog veel vocht zoals hier al eerder gezegd is, dat kan ook voor een drukkend gevoel zorgen.
als laatste is dit 1 van de meest vochtige broeiige zomers die we de laatste jaren gehad hebben. ik heb luchtvochtigheidswaarden gemeten van 85%
alles in combinatie kan dat lijkt mij best wel voor de klachten zorgen die jij beschrijft. maarja in ben geen dokter.
peter