LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] MyCom

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: MyCom

Ongelezen bericht door BBCS »

Een keiharde feit is dat ik als monteur zijnde vaak schades ben tegengekomen welke doordat andere monteurs (concurrentie) niet ESD veilig gewerkt hebben.
De investeringen daarvoor zijn erg groot, de voorschriften irritant en het risico is erg laag.
Nu praat jij echt onzin!!!
De meeste bedrijven investeren juist in ESD veilig werken.
Ik heb zelf bij Digital gewerkt. Daar was een hal die compleet ESD veilig was: klimaat behandeling, speciale ESD veilige zeil, speciale ESD veilige gereedschap, ESD veilige kleding.
In die hal mogen alleen mensen komen met speciale ESD veilige kleding.

angel1978
Berichten: 11256
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: MyCom

Ongelezen bericht door angel1978 »

ESD is geen myte! Het is een feit.

Waarom probeer jij het met alle macht ESD steeds te ontkachten?
Jij baseert alles op een vaag verhaal van Bulldog en op meningen van mensen die ESD onzin vinden.
De waarde die aan ESD wordt gegeven is volslagen onzin !
Enkel het vastpakken van de computerkast ( mits goed geaard ) is meer dan voldoende om jezelf van de kleine hoeveelheid statische electriciteit te voldoen!

Een feit is dat zo lang je bij de pc blijft werken je geen statische electriciteit meer opdoet ( deze doe je vooral op met lopen, bij voorkeur over tapijt )... Pas als je weg loopt en terugkomt zul je de procedure moeten herhalen en jezelf ontladen ( puur voor de zekerheid ) !

Dat alleen is meer dan voldoende om veilig te werken..

De rest is volslagen onzin !

Teunbosseman
Berichten: 4386
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: MyCom

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

angel1978 schreef:
ESD is geen myte! Het is een feit.

Waarom probeer jij het met alle macht ESD steeds te ontkachten?
Jij baseert alles op een vaag verhaal van Bulldog en op meningen van mensen die ESD onzin vinden.
De waarde die aan ESD wordt gegeven is volslagen onzin !
Enkel het vastpakken van de computerkast ( mits goed geaard ) is meer dan voldoende om jezelf van de kleine hoeveelheid statische electriciteit te voldoen!

Een feit is dat zo lang je bij de pc blijft werken je geen statische electriciteit meer opdoet ( deze doe je vooral op met lopen, bij voorkeur over tapijt )... Pas als je weg loopt en terugkomt zul je de procedure moeten herhalen en jezelf ontladen ( puur voor de zekerheid ) !

Dat alleen is meer dan voldoende om veilig te werken..

De rest is volslagen onzin !

Tis pas onzin dan oa. jij dit onzin blijft vinden.
Je vorige bericht is zo te zien al verwijderd, maar ik kan je garanderen dat je niet alleen statische electriciteit opdoet met alleen lopen over tapijt. Iedere beweging veroorzaakt electrische statisticiteit. Je bescherming ( rubber zolen, bandjes etc etc ) zorgt ervoor dat de produkten beschermt zijn tijdens het werken.

alfatrion
Berichten: 22052
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: MyCom

Ongelezen bericht door alfatrion »

Daan_1978 schreef:Vliegen met pc's vergelijken is als appels met peren vergelijken.
Ik vergelijk vliegen niet met PC's, maar laat zien wat het effect is van dogmatische zinnen. Dit is een consumenten forum en ik vind dat informatie voor hen realistisch moet zijn. "Als je gaat welken met elektronica volg dan deze stappen" is realistisch en praktisch. "Dan gaat het licht uit, breekt er oorlog uit, komt er een stormvloed, gaat het keihard mis of heb je heel veel geluk" is dogma.
Daan_1978 schreef:Punt is gewoon dat deze discussie te lang door gaat, terwijl het gewoon een feit is dat ESD veilig werken gewoon beter is en dus belangrijk.
Wanneer iets beter is is subjectief en dat is daarmee een mening. Het is een feit dat met ESD technologie schade kan worden voorkomen. Het is een feit dat investeren in ESD technologie erg duur is. Het is een feit dat het risico van statische elektriciteit erg laag is.

Ik heb geen kosten en baten analyse lang ziens komen dus het zou maar kunnen zijn dat het goedkoper is om defecte onderdelen te vervangen dan om te investeren in de dure ESD technologie. Investeren in klimaat behandeling, speciale ESD veilige zeil, speciale ESD veilige gereedschap, ESD veilige kleding, ect. loopt aardig in de papieren.
Laatst gewijzigd door alfatrion op 10 aug 2011 13:36, 1 keer totaal gewijzigd.

alfatrion
Berichten: 22052
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: MyCom

Ongelezen bericht door alfatrion »

BBCS schreef:Jij baseert alles op een vaag verhaal van Bulldog en op meningen van mensen die ESD onzin vinden.
Dan heb je een kort geheugen.
http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... 0#p1261800

angel1978
Berichten: 11256
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: MyCom

Ongelezen bericht door angel1978 »

Tis pas onzin dan oa. jij dit onzin blijft vinden.
Bij gebrek aan tegenargumenten zie ik weinig andere keus.
Je bescherming ( rubber zolen, bandjes etc etc ) zorgt ervoor dat de produkten beschermt zijn tijdens het werken.
Dat het 'beter' is staat niet ter discussie.
Graag zie ik argumenten / bewijzen dat het aanraken van een computerkast niet voldoende is. Hoeveel statische electriciteit doe je op bij het staan bij een computer aan een tafel ? Hoeveel kans op overdracht ?

Teunbosseman
Berichten: 4386
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: MyCom

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

teunbosseman schreef:Ja daaaaaaag........ik ga en hoef mijzelf niet te verdedigen tegen een bestaand feit wat al kweet niet hoe lang bekend is.

Ga lekker op een vrije dag naar de TU oid en vraag maar raak.
angel1978 schreef:eeeuhm nee,

Ik zit hier op een forum en blijkbaar moet ik naar een TU om mezelf te laten overtuigen ?
Daarmee dus nog steeds heel duidelijk waarom ik op hetzelfde standpunt blijf ( en ook niet anders kan ).. Volstrekt overtrokken, die aandacht voor ESD.

Eeeuhhmm ook neen, ik zit ook op hetzelfde forum maar ik moet blijkbaar voor jou tegenbewijzen leveren terwijl deze met een paar muisklikken te vinden zijn en al bekend is sinds de electra is uitgevonden om jou te overtuigen.....???

Is jouw mening en naar mijn mening geheel onduidelijk standpunt, niet die van de professionele electrotechnicus.....welke ik niet ben maar wel mee hebt gewerkt.

Overtrokken....mwahhhhh......het antwoord bevalt je niet, tsja kan ik niks aan doen.

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: MyCom

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

Daarmee dus nog steeds heel duidelijk waarom ik op hetzelfde standpunt blijf ( en ook niet anders kan ).. Volstrekt overtrokken, die aandacht voor ESD.
Aandacht voor ESD is noodzakelijk en niet overtrokken.

Alle professionele repair-centres en assemblagefabrieken voor computerapparatuur hebben alleen maar ESD veilige werkplekken.

Probleem is wel dat een onderdeel wat kapot is gegaan door statische electriciteit vaak niet als zodanig wordt herkend.

angel1978
Berichten: 11256
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: MyCom

Ongelezen bericht door angel1978 »

Teunbosseman schreef:
angel1978 schreef:En een studie HBO electrotechniek in bezit (ing dus) en geen enkele reden om stil te zijn
Met deze opleiding zou zeker jij dit moeten weten en zou je zeker NIET stil moeten zijn om de feiten te bevestigen ipv te minimaliseren.
Feiten zijn dat alleen als je ze kunt bewijzen..
Deze 'feiten' zijn echter hun eigen leven gaan leiden en zwaar overtrokken..
Nogmaals: jezelf aarden aan de kast is meer dan voldoende om het risico in te dammen.
Dat dat anders is bij een chipfabrikant is logisch maar daar hebben we het hier niet over..

Teunbosseman
Berichten: 4386
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: MyCom

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

angel1978 schreef:
Teunbosseman schreef:
angel1978 schreef:En een studie HBO electrotechniek in bezit (ing dus) en geen enkele reden om stil te zijn
Met deze opleiding zou zeker jij dit moeten weten en zou je zeker NIET stil moeten zijn om de feiten te bevestigen ipv te minimaliseren.
Feiten zijn dat alleen als je ze kunt bewijzen..
Deze 'feiten' zijn echter hun eigen leven gaan leiden en zwaar overtrokken..
Nogmaals: jezelf aarden aan de kast is meer dan voldoende om het risico in te dammen.
Dat dat anders is bij een chipfabrikant is logisch maar daar hebben we het hier niet over..
Het IS reeds bewezen, dus hoef ik dat niet nog eens te doen. Heb jij dit onderwerp tijdens je opleiding naar ing niet gehad, gemist, in slaap gevallen ???

Het wordt onderschat, dat is wat er gedaan wordt. Lees ff de allereerste post van TS, daar staat het reeds vermeld.
Voordat filiaal is het heel normaal om componenten zonder voorzorgsmaatregelen met hun blote handen vast te pakken.
Dus niet alleen bij chipfabrikanten dient dit logisch te zijn. Ik heb bij de grootste distribiteur / groothandel van data en netwerkcomponenten gewerkt en weet hoe de procedures waren.......je kon echt vertrekken als je niet beschermd was oid.

Dus stop met het minimaliseren, want je weet echt niet waar je over praat, pure theorie waarschijnlijk wat je alleen hebt geleerd....ik heb het over de praktijk en met eigen ogen gezien.

alfatrion
Berichten: 22052
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: MyCom

Ongelezen bericht door alfatrion »

Leo The Emperor schreef:Probleem is wel dat een onderdeel wat kapot is gegaan door statische electriciteit vaak niet als zodanig wordt herkend.
Zijn daar cijfers over bekent? En hoe zijn deze tot stand gekomen?
Teunbosseman schreef:Heb jij dit onderwerp tijdens je opleiding naar ing niet gehad, gemist, in slaap gevallen ???
Dit is een zwaktebod en dergelijke opmerkingen voegen niet toe aan de inhoudelijk discussie. Als ik angel1978 goed begrijp neemt hij/zij hetzelfde standpunt in als mij: namelijk dat je een aantal praktische dingen doet problemen als statische elektriciteit met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid niet voorkomen. Daarvoor put ik uit mijn eigen ervaringen maar ook van anderen, zoals hier te lezen is. En ja, dat kan misgaan maar een vliegtuig kan ook verongelukken. Op een gegeven moment kun je niet meer spreken van mazel als het goed gaat, maar van pech als het fout gaat.

hahal
Berichten: 39
Lid geworden op: 16 mei 2011 22:53

Re: MyCom

Ongelezen bericht door hahal »

Als ik daar problemen mee heb dan bel ik altijd de energiemaatschappij
van mijn keuze om advies.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: MyCom

Ongelezen bericht door BBCS »

alfatrion schreef:
Leo The Emperor schreef:Probleem is wel dat een onderdeel wat kapot is gegaan door statische electriciteit vaak niet als zodanig wordt herkend.
Zijn daar cijfers over bekent? En hoe zijn deze tot stand gekomen?
Teunbosseman schreef:Heb jij dit onderwerp tijdens je opleiding naar ing niet gehad, gemist, in slaap gevallen ???
Dit is een zwaktebod en dergelijke opmerkingen voegen niet toe aan de inhoudelijk discussie. Als ik angel1978 goed begrijp neemt hij/zij hetzelfde standpunt in als mij: namelijk dat je een aantal praktische dingen doet problemen als statische elektriciteit met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid niet voorkomen. Daarvoor put ik uit mijn eigen ervaringen maar ook van anderen, zoals hier te lezen is. En ja, dat kan misgaan maar een vliegtuig kan ook verongelukken. Op een gegeven moment kun je niet meer spreken van mazel als het goed gaat, maar van pech als het fout gaat.
Je bagatelliseert de boel weer lekker! :twisted:

Moederborden, grafische kaarten, geheugen modules kunnen zeer slecht tegen statische electriciteit.

En wat jij er vindt, is totaal niet relevant.

Ik werk veel met kwetsbare electronica, en ik heb ook heel veel schades door statische electriciteit gezien en meegemaakt (zelf gelukkig nooit veroorzaakt.)
alfatrion schreef:namelijk dat je een aantal praktische dingen doet problemen als statische elektriciteit met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid niet voorkomen. Daarvoor put ik uit mijn eigen ervaringen maar ook van anderen, zoals hier te lezen is.
Niet alle electronica is kwetsbaar, dat is zeker.

En niet alle schades van ESD is gelijk zichtbaar.

Weet je wat jouw probleem is?
Dat het een obsessie is om mij tegen te moeten spreken.
Net als angel1978.

Zelfs als de feiten zo duidelijk zijn, wringen jullie in alle bochten om mij maar tegen te kunnen spreken.

Als ik me niet in deze topic bemoeit had en nooit op dit forum iets geschreven had over ESD, dan hadden jullie Teunbosseman gewoon gelijk gegeven.

Wat is nu zo moeilijk aan om te zeggen: je hebt gelijk. ESD is iets om rekening mee te houden.

Ik beschuldig niemand van iets, maar het valt wel op.

Ik heb als professional zeel veel met ESD te maken, en mag vaak puinruimen van de degene die schijt aan het gehele ESD gebeuren heeft.

Ik heb in het verleden bij bedrijven gewerkt waar heel veel met kwetsbare electronica gewerkt werd.
Packard-Bell, Digital (overgenomen door Compaq en later door HP), Emtec High Tech Solutions (voorheen Detron en daarvoor Philips Micro Engeneering) en de Koninklijke Landmacht.
Toch geen kleine bedrijven.

Ik weet als professional verdraaid goed waar ik het over heb.
En dan komen een paar gasten beweren dat ik ongelijk heb, omdat zij op internet een andere mening gelezen hebben.
Wat een giller!

Ik geef niet eens mijn mening, ik geef gewoon de keiharde feiten.
Feiten die bagatelliseert worden, geminimaliseerd worden.
Alleen omdat een aantal gasten van mening zijn dat ESD zwaar overdreven wordt en dat het allemaal niet zo erg is.

ESD onzin?:

http://www.esd.nl/
http://www.esda.org/
http://www.fransvaneeckhout.be/bijleren ... ca_esd.htm
http://esd.startpagina.nl/
http://www.esdtraining.nl/
http://www.esdveilig.nl/
http://nl.wikipedia.org/wiki/Elektrostatische_ontlading

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: MyCom

Ongelezen bericht door BBCS »

hahal schreef:Als ik daar problemen mee heb dan bel ik altijd de energiemaatschappij
van mijn keuze om advies.
Afbeelding Afbeelding

alfatrion
Berichten: 22052
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: MyCom

Ongelezen bericht door alfatrion »

BBCS schreef:Als ik me niet in deze topic bemoeit had en nooit op dit forum iets geschreven had over ESD, dan hadden jullie Teunbosseman gewoon gelijk gegeven.
Angel1978 en ik namen al als standpunt in dat aan statische elektrische hier door sommige te veel gewicht wordt toegekend voordat jij deelnam aan deze discussie. Het is de stelligheid waarmee aan dit gewicht wordt vast gehouden waardoor het lijkt als we zouden stellen statische elektrische niet bestaat c.q. er geen rekening mee zou moeten worden gehouden. Maar ik denk dan aan dingen als jezelf eerst ontaarden door een geaard metaal aan te raken en om geen wollen trui aan te hebben.

P.S. Ik krijg een 403 op http://www.bitsbytes.nl
hahal schreef:Als ik daar problemen mee heb dan bel ik altijd de energiemaatschappij van mijn keuze om advies.
:mrgreen:

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: MyCom

Ongelezen bericht door BBCS »

Doe eens een arm omhoog, en ja, weer 500V opgeladen.

ps: veel electronica kan niet tegen een hogere spanning dan 75V.

Raak je die electronica aan: pats! opgeblazen!

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: MyCom

Ongelezen bericht door BBCS »

alfatrion schreef: Angel1978 en ik namen al als standpunt in dat aan statische elektrische hier door sommige te veel gewicht wordt toegekend voordat jij deelnam aan deze discussie. Het is de stelligheid waarmee aan dit gewicht wordt vast gehouden waardoor het lijkt als we zouden stellen statische elektrische niet bestaat c.q. er geen rekening mee zou moeten worden gehouden.
Mening, meningen en nog eens meningen.

Waar ik zelf steeds over schrijf, en ook anderen, zijn feiten, feiten en nog eens feiten.

Wat jouw mening, de mening van Angel1978 of van wie dan ook, is totaal niet relevant.
Dus hou je voortaan aub bij de feiten omtrent ESD, en stop met het geven van je mening.
Meningen tellen niet, wel de feiten.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: MyCom

Ongelezen bericht door BBCS »

@alfatrion: Wat heeft die link die je gaf, met dit onderwerp te maken?
en waarom moet je zo nodig die link hier plaatsen?
Een steek onder water soms? :twisted:

Je verlaag je wel heel ziekelijk op die manier.

alfatrion
Berichten: 22052
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: MyCom

Ongelezen bericht door alfatrion »

@hahal: Dan ga je toch naar de politie aangifte doen. Ik zie het met vertrouwen te gemoed.

@BBCS: Steek onder water? Hoe kom je daarop? Je plaatste zelf een link naar het domein middels de plaatjes. Ik heb wat rond gekeken.

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: MyCom

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

Zijn daar cijfers over bekent? En hoe zijn deze tot stand gekomen?
Bij mijn weten is er geen wetenschappelijk omderzoek gedaan naar de schade door ESD, en zijn er dus geen onafhankelijk bepaalde cijfers over bekend.

Ik heb zelf bij een Flextronics Repair-centre gewerkt die de reverse logistics uitvoerde voor onde andere HP, IBM en SUN (allemaal EMEA).

We konden daar echter wel merken als de ESD niet op orde was, omdat dan het percentage defecte moederborden en HDD toenam. Voor mij was en is er daardoor geen enkele twijfel dat de niet ESD werken extra schade veroorzaakt.

Overigens is ESD werken niet echt duur.

Met pols en/of hielbandjes, een goede aarding van de werkplek en een degelijke ESD tester kan al goed worden gewerkt.
Verder is het zaak te zorgen dat de luchtvochtigheid niet onder de 30 % komt, maar dat is met een normaal luchtbehandelingssysteem goed te realiseren.

Gesloten